Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?

Vierailija
22.01.2020 |

Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.

Kommentit (236)

Vierailija
181/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkotiini tuli eka tietokone 1984, ja numero oli koko ajan varattu, kun veljeni oli modeemilla.

Itse sain isäni vanhan tietokoneen, olisiko ollut juuri tuo sama tai sitä seuraava, 1993. Asuin siinä välissä yksin ilman konetta nelisen vuotta.

Vierailija
182/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni 97-98 kun olin 12-vuotias, suunnilleen samoihin aikoihin ne alkoivat yleistyä vähän kaikkialla. Internetin käyttäminen oli järkyttävän hintaista, muistan kun joskus markka-aikaan onnistuin aiheuttamaan tonnin puhelinlaskun mitä maksaja eli äitini ei suuremmin arvostanut. Kiinteähintainen yhteys ratkaisi monta ongelmaa ja jatkuvan tappelun aihetta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran käytin tietokonetta joskus 1985, töissä. Olenkin aina ollut töissä tai yliopistolla Suomessa tai ulkomailla, jossa mulla oli käytössä tietokone ja 90-luvun alusta nettiyhteyskin, joten pitkään ei ollut tarvetta hankkia omaa konetta saati nettiyhteyttä kotiin.

Ensimmäisen nettiyhteyden kotiin hankin vasta 2000-luvun alussa. Ja läppärin sen kanssa.

Kyllä tässä 35 vuoden aikana on tapahtunut paljon, kun muistelee minkälaisia tietokoneita ja ohjelmia on käyttänyt :)

Vierailija
184/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 2000 netti modeemin ääni oli outo🌝

Vierailija
185/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten.

Vierailija
186/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni 97-98 kun olin 12-vuotias, suunnilleen samoihin aikoihin ne alkoivat yleistyä vähän kaikkialla. Internetin käyttäminen oli järkyttävän hintaista, muistan kun joskus markka-aikaan onnistuin aiheuttamaan tonnin puhelinlaskun mitä maksaja eli äitini ei suuremmin arvostanut. Kiinteähintainen yhteys ratkaisi monta ongelmaa ja jatkuvan tappelun aihetta...

Sama juttu markkatonnin nettilaskun kanssa. Vanhemmat jaksaa vieläkin kuittailla siitä parinkymmenen vuoden jälkeen. Varmaan jossain testamentissa lukee, että se summa vähennetään perinnöstäni...

Puhelinlinja oli myös aina varattuna, joten muutaman kerran joku sukulainen joutui tulemaan käymään, koska ei ollut pystynyt soittamaan ja oli kiireellistä asiaa.

Vierailija
187/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2001 muutin uuteen asuntoon, jossa oli kiinteä netti. Silloin ostin itselleni oman tietokoneen.

Lapsuudenkodissa oli jo jonkun aikaa ollut modeemiyhteys.

Vierailija
188/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen vuonna 1987, kun muutimme yhteen.

Me olimme jo yhdessä vuonna 1986 kun hankimme koneen ja olemme siamilaiset kaksoset.

Vierailija
189/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkkaan. Alakouluikäinen olin. Ehkä 1985-1987? Sisko muutti kotoa 89 ja sitä ennen jo oli.

Vierailija
190/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1998 - Netissä olin puoli tuntia joka toinen päivä lankapuhelinverkon kautta.

Vierailija
191/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2011 hankin omaan kotiin. Lapsuuden kodissa ei ollut koskaan

Vierailija
192/236 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa tietokone, mutta en muista missä vaiheessa tuli netti. Ensin oli yliopisto ja jotkut muut paikat, joiden kautta piti mennä jos halusi kansainväliseen nettiin. En yhtään muista missä vaiheessa suorayhteys minulle tuli. Jokunen vuosi koneen hankkimisesta. Muistan kuinka tuskaisen hidasta oli sivujen aukaiseminen. Tai kaikki. Yhteyden luomisesta alkaen. Koneeni oli ihan ok nopea. Ja se oli muistaakseni kallista minuuttipeliä. Tietokonekin ostettiin osina ja laitettiin itse kasaan. Joku insinööri laittoi piuhat kohdalleen.

Vierailija
193/236 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90 luvun vaihteessa tuli eka PC kotiin, vanhemmillani silloin noin 10 vuotiaana vielä asuin. Modeemiyhteys tuli jo 93 muistaakseni. Dos-käyttöliittymästä yhteys Telesampoon, ja jo sai laskut maksetuksi kotoa.

Windows oli alkuun 3.1 ja siitä vaihtui 3.11 versioon. Kun 95 näki päivänvalon, oli se jotain ihmeellistä.

Ensimmäinen sähköpostiosoiteeni oli muuten muotoa etunimi.sukunimi@kissfm.net. Sitten vaihdettiin palveluntarjoajaa, kun SciFi tarjosi nettiliittymän markalla tunti.

Kun muutin opiskelemaan 2000, oli opiskelija-asunnoissa jo kiinteä nettiliittymä koko talolle. Mukaan sain kotoa jonkun vanhan 386:n, 15 tuuman näytöllä. Jo puolen vuoden jälkeen ostin oman uuden koneen, tärkein kriteeri oli 19 tuuman näyttö. Sillä mentiinkin koko opiskeluaika.

Vierailija
194/236 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen modeemiyhteydellä varustettu tietokone meillä oli kotona 286. Silloin elettiin noin vuotta 1986. Se ei ollut oma, vaan isäni toimi uimaseuran sihteerinä ja sillä hoidettiin jäsenrekisteriä jne. Modeemiyhteys oli käytännössä vain pankkiasioita varten. Monitori oli kaksivärinen ja tekstinkäsittelyohjelma Teko tms. Ihan tekstipohjaisia olivat kaikki ohjelmat. Seuraavassa tietokoneessa 386 olikin sitten jo värit ja Windows. Word Perfect ja MS Word taistelivat tuolloin tekstinkäsittelyohjelmien herruudesta.

Vierailija
195/236 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2410, hankittiin se museosta.

Zinccis

Vierailija
196/236 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.87 eka oma Mikro-Mikko. Modeemi nettiyhteys 1994. Esikoinen on syntynyt 1993 ja äitiysloman jälkeen tein graduni valmiiksi Nettiyhteyden avulla.

WWW taisi tulla tuolloin 1994. Sitä ennen nettiyhteys taisi olla vain suurissa erikoistietokoneissa. 

puhut täyttä sontaa.

www tuli 93 ja NETTI on ollut paljon ennen WWW:tä ihan tavallisissa koneissakin käytettävissä esimerkiksi modeemin kautta.

Kotitalouksilla ei ollut nettiä ennen internetin keksimistä.

Sähköisiä palveluita oli, mutta ne eivät olleet verkossa, vaan otit erikseen modemiyhteyden eri palveuntarjoajiin, kuten vaikka pankkiin tai sähköpostiisi tai johonkin keskusteluryhmään.

Internet on "keksitty" 70-luvulla. Siis termi internet on siitä asti ollut käytössä ja Suomestakin sinne on päässyt jo 80-luvulla.

Vierailija
197/236 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tietokone (ilman nettiä) 1984 ja eka tietokone ja modeemi 1994.

Vierailija
198/236 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, mutta eka kännykkä oli jo kilon painoinen mötikkä. Isä hommasi kaikki uudet asiat samantien.

Muistan kun kaverit ihmettelivät nmt-puhelintani vai mikä lie oli silloin.

Vierailija
199/236 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 8v vuonna 1999 kun kesällä hankittiin ensimmäisen Fujitsu- merkkinen tietokone. Netti oli ainakin sinne 2002-2003 asti puhelinverkkoyhteydellä kunnes sitten hommattiin laajakaista (Vuodet saattaa olla väärin, voi olla, että oli vuonna 2004).

Vierailija
200/236 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1988.

Nettiselaintahan ei ollut vielä keksitty eikä siis nettisivujakaan ollut, mutta Gopher'illa sai jo haettua rajoitetusti sekalaista tietoa (lähinnä akateemisia julkaisuja tmv) ja FTP'llä hoitui tiedostonsiirrot. Ensimmäiset harvat spammit levisivät uutisryhmissä, roskapostia ei vielä tullut.