Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?
Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.
Kommentit (236)
90 tai 91. Joku Mikrobitin serveriin yhteydessä ollut modeemi. Olin 7 vuotias kun isä osti sen mulle ja veljelleni yhteiseksi joululahjaksi.
Joskus 94-95. Ekan kerran näin netin joskus 92 tai 93 kun TKK:lla oli Otaniemen kirjastossa yhteys. Olin jotain ehkä 16v
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli yhteydet yliopiston modeemisoittosarjoihin jo 1992/1993 varmaan... Eka web-yhteys kotoa meni jotenkin sen modeemiyhteyden kautta siten että ensin telnet-yhteys yliopistoon ja sitten yliopiston jollain koneella piti antaa jotain komentoja, ei muista enää..... Sen jälkeen pystyi käyttämään nettiselainta.
Kuulostaa samalta kuin VPN-yhteydet nykyään. Ite pääsin yliopistolla ollessani VPN:n kautta kaikkiin artikkeli- ja tilastotietokantoihin joihin yliopistolla oli pääsy, se oli aika messevää
Olisikohan se ollut 2008, kun sain tutulta vanhan pöytäkoneensa ja siihen tuli hankittua nettitikku.
1998 hankin PC:n ja modeemin mun ja silloisen tyttöystävän opiskelijakämpän vuokrapuhelinliittymään. Iltaisin kun tyttöystävä nukkui yritin vaimentaa modeemin piippauksia ja kohinoita kun menin kissin chatteihin ja deitti.netiin 😂
En tiedä oliko meillä jo aiemmin netti, mutta luultavasti käytin sitä ensimmäisiä kertoja kotona joskus 2000-2001 kun olin 11-12v. Saattoi olla vähän aiemminkin. Koulun esitelmiin etsittiin kuvia ja tietoa. En muista että muuta olisin tehnyt.
Ja se piippailu kun yhdistettiin nettiin taisi olla meillä ainakin vielä 2002. Silloin pelasin nettipelejä Pasimaailmassa ja joskus kävin chateissa. Pasimaailmalla kesti joskus pitkään ladata, muistan kun istuin ja odotin. Siellä pelasi myös muita lapsia/nuoria mutta oli myös tosi epäilyttävää porukkaa, samoin chateissa. Ei niin kiva 12-13v. tytölle, olin aika lapsellinen vielä.
Pelasin muistaakseni netissä ekoja kertoja; C&C: Red alert 2. ja AvP2.
Nämä on varhaisimmat muistot multiplayereistä, saattoi meillä tietysti aiemminkin olla nettiselain, mutta sillä en varsinaisesti osannut vielä tehdä mitään silloin.
Ei koskaan. On hankittu tietokone ja on hankittu nettiyhteys.
Muttei koskaan Tietokonetta Nettiyhteydellä.
Zinc
Tietokone (PC) tuli meille vuonna 1991 ja internet vuonna 1996.
Tietokone meille tuli joskus ehkä 1992 tai 1993, kun äiti tarvitsi sitä työssä. MS-DOSin kautta pelailtiin pelejä disketeiltä, osa peleistä piti tallentaa usealle eri disketille. Käyttöjärjestelmänä oli Windows 3.1.
Netti meille tuli joko vasta vähän myöhemmin tai sitten me lapset ei saatu sitä käyttää, en ole ihan varma kumpi. Ekat muistot netin käytöstä kotona on jostain ehkä vuodelta 1996 tms. ja se oli kallista, rajoitettua lystiä ja samaan aikaan ei voinut puhua puhelimessa.
Omaan kotiini sain ADSL-yhteyden vuonna 2000 töiden puolesta. Sitä ennen oli joku hitaampi yhteys, en muista enää mikä, noin vuodesta 1998. Vanhemmilleni eli lapsuudenkotiin tuli ensimmäinen tietokone ja nettiyhteys myös vuonna 2000, kun muutin osittain ulkomaille. Oli kiva lähetellä vanhempien kanssa sähköpostia, se tuntui todella edistykselliseltä yhteydenpidon muodolta vanhempien ihmisten kanssa. :)
Modemilla käyttelin 1997-2004.
2004 otin laajakaistan ja se oli käytössä 2018 asti, joloin luovuin siitä ja sen jälkeen on oltu 4G:n varassa
Vierailija kirjoitti:
Modemilla käyttelin 1997-2004.
2004 otin laajakaistan ja se oli käytössä 2018 asti, joloin luovuin siitä ja sen jälkeen on oltu 4G:n varassa
Ai niin, PC on ollut kotona vuodesta 1991. Mutta silloin ei pamemmin vielä nettiä käytetty.
En muista koska meille tuli tietokone, mutta jo tokaluokalla (-88) harjoittelin sillä kertolaskuja, pelasin pelejä lerpulta ja osasin konetta (MS-dos!) käyttää sujuvasti. Netti tais tulla -95.
-og diginatiivi
Taisi olla vasta vuonna 2006. Muistan, kun kävin äitiyslomalla ollessani vauvan kanssa viereisellä työpaikallani nettisurffailemassa iltaisin, koska omassa kodissa ei vielä ollut tietokonetta, eikä nettiyhteyttä.
Meille tuli eka tietsikka joskus 95 ja ekan kerran käytin nettiä varmaan 8 tai 9 v ikäsenä. Pelattiin netti biljardia ja puhuttiin chatattiin englanniksi samalla :) hauskaa oli ;-)
Messenger tuli n. 10 vuotiaana.
Onneksi silloin ei ollut mitään idiootti ikärajoja 😂👍
Eka modeemi puhelinverkkoon oli joskus 89... Kannuihin tuli paukutettua paljon, koska legendaarinen kertamaksu stadissa HPY:n numeroista kello viiden jälkeen. Koneita oli silloin ollut pari vuotta. Vuonna 94 yliopistolta Internet-mahdollisuus, Unix-tunnukset, etc.
Kaapelimodeemin hankin vuoden 1999 alussa, se haettiin Helsinki Television (!!!) takahuoneesta, ruskea, karu pahvilaatikko. Aivan oma maailmansa, koska rahvaalla ei silloin ollut tietoakaan jostain usean megabitin nettilinjasta normaalista asunnosta. Esim. ohjeita ei tullut kaapeliboksin mukana ja nopeus oli rajoittamaton per asunto, koska asiakkaita oli ekoina kuukausina vain kourallinen koko kaupungissa.
2003