Muuttovinkit - talossa ei hissiä?!
Muutan neljänteen kerrokseen, EI HISSIÄ. Minä + 2 kantajaa. Huhhuh, miten sinne nyt pesukone, sänky,sohva yms. Saa kertoa omia vinkkejä ja kokemuksia muutosta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ota muuttofirma, ei ne nyt niin kalliita ole.
Jep. Joko niin, tai sitten kannat.
Pesukone nokkakärryillä, sohvan kantoon menee kaksi henkilöä jne. Ei tuo mahdotonta ole, raskasta kylläkin.
Eipä siinä muu auta kuin kantaa tavarat sinne neljänteen kerrokseen. Ei kannata pakata laatikoista liian painavia eli ei liikaa esim astioita tai kirjoja yhteen laatikkoon vaan jotain kevyempää lisäksi laatikon täytteeksi.
Muutto tuli äkkiä, lauantaina muutto. Ei ehdi muutti firma apuun.
-ap
Muutettiin kolmanteen kerrokseen hissittömässä talossa. Tavaroita kantamassa olivat mies, appiukko ja minä. Ei meistä kukaan bodari ollut. Minä vein pienempiä laatikoita, pussukoita ja paketteja, appiukko ja mies kantoivat huonekalut ja pesukoneet.
Järjestys valittiin painavimman mukaan. Kaikki painavimmat rojut ensiksi ylös, niin urakka tuntui keventyvän edetessään. Lisäksi minä purin valtaosan laatikoista suoraan kaappeihin ja laatikoihin heti kun ne asuntoon sain vietyä, eivät jääneet raskaampien kantamusten tielle pyörimään. Kahvitaukoja pidettiin kaksi, aivan kuten oli jo ennen urakan aloittamista sovittu.
En tiedä onko suomessa kohtuullisia nosturipalveluja. Asun alankomaissa ja täällä on käytossä nosturit, hoituu tavaroiden nosto tai lasku noin 5 kerrokseen asti (vastaa suomen 6-kerrosta). Hinta on ollut luokkaa 150e kerta, kun koneaikaa on mennyt noin tunti pienen kaksion tavaroihin.
Lennä Tiibettiin, vaella vuoristossa muinaiseen luostariin, jossa mystisten Mestarien johdolla opiskelet kung futa ja arkaaisia taitoja. Palaa Suomeen ja oppimillasi kyvyillä nostat kalusteet vain mielesi voimalla.
Miten niin muuttofirma ei ehtisi messiin lauantaiksi, nythän on vasta keskiviikko. Puhelin kätöseen ja soittelemaan läpi kaupungin muuttopalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Lennä Tiibettiin, vaella vuoristossa muinaiseen luostariin, jossa mystisten Mestarien johdolla opiskelet kung futa ja arkaaisia taitoja. Palaa Suomeen ja oppimillasi kyvyillä nostat kalusteet vain mielesi voimalla.
Tämä
Varaa paljon kylmiä juomia ja evästä, portaita ylös alas kiivetessä painavien kantamusten kera tulee äkkiä sudennälkä ja kova jano.
Itse olen useamankin kerran käyttänyt vapaavuorolla olevia palomiehiä. Soitto palokuntaan ja sieltä saa yhteyshenkilön numeron. Veloitus hyvin kohtuullinen siihen nähden, että kavereilta homma sujuu, esim 170 kg painava pesutorni siirtyi rappuja pitkin sujuvasti nokkakärryillä ja kahdella miehellä.
Voin lämpimästi suositella.
Useimmissa hissittömissä taloissa on kuitenkin ikivanha keksintö eli portaat. Siitä vinkki uusavuttomalle muuttajalle. Niitä voi kätevästi jatkossa käyttää asumisen aikanakin siirtymiseen asunnon ja ulkotilojen välillä ilman esimerkiksi liitovarjolla ikkunasta hyppäämistä.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Laita pesukone kellariin ensin ja kanna sitten kun saat apuja.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tottakai ehtii. Se vaan maksaa. Eli maksa tai kanna.
Olisin hyvin mielenkiintoista tietää millaisella elämänhallinnalla varustettu olet, jos tulee näin äkkiä muutto? Itsekin olen muuttanut kahden viikon varoitusajalla kun sain paremman työpaikan toiselta puolen Suomea, mutta ehtona oli että pystyy aloittamaan nopeasti. Mutta että neljän päivän varoitusaika?
Onko kukaan kuullut kippikärryistä?
Jos ei, nyt luki.
Nokkakärryt. Esim. 2 istuttava sohva saatiin kaksin kärryjen avulla vietyä 7 kerrosta (sohva ei mahtunu hissiin) ylös. Muutenkin kärryn avulla yks henkilö saa enemmän tavaraa kulkeen kerralla kuin kantamalla. Huonekalut osiin, jos mahdollista.
Mä en ikinä muuttaisi hissittömän talon neljänteen kerrokseen, monestakin syystä. Vaikka olisi hyvässä kunnossa, kyllä se kauppakassien ja ihan kaikkien kantamusten jatkuva roudaaminen sinne neljänteen kerrokseen portaita pitkin alkaa jossain vaiheessa ottaa päähän. Toisekseen, ei tarvitse olla kovin kummoisessa flunssassa tai jalka kipeänä kun menee äärimmäisen epämiellyttäväksi se portaiden kapuaminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kuullut kippikärryistä?
Jos ei, nyt luki.
Ei kippikärrystä portaissa oo apua (kippaava eli "kaatava" kärry)
Ota muuttofirma, ei ne nyt niin kalliita ole.