Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira rähisee muille vastaantuleville koirille

Vierailija
21.01.2020 |

Kyseessä 4v. Collie-uros. Aina rähisemässä toisille koirille hihnassa... Ei auta kiellot, nameilla huomion kiinnittämiset jne. Minä otan koiran viereen ja hihnan tiukalle, ettei pääse hyökkimään... Rähinä loppuu heti, kun ollaan ohitettu toinen koira ja matka jatkuu nätisti niin, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan... Eläinlääkärissä käyty eikä ole mitään kipuja aiheuttavaa.

Onko jotain hyvää kikkaa tälle? Muuta, kuin välttää toisia koiria..?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun collie aloitti muille koirille haukkumisen, kun pentu tuli taloon. Pentuhan oppi saman tavan vanhemmalta. Ou jeah. No, sinnikkäällä treenaamisella (2 pitkää, mutta hitokseen palkitsevaa vuotta) meni onneksi ohi.

Aloitin ottamalla tarpeeksi välimatkaa ja palkkasin heti, kun koira katsoikaan toista koiraa päin. Jos rähjääminen alkoi, välimatkaa toiseen koiraan lisää. Suosittelen tutustumaan L. A. T. Eli lok at that tekniikkaan, se auttoi meillä.

Vierailija
22/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Colliet on yleensä arkoja, joten eiköhän tämänkin koiran rähjäys johdu epävarmuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun collie aloitti muille koirille haukkumisen, kun pentu tuli taloon. Pentuhan oppi saman tavan vanhemmalta. Ou jeah. No, sinnikkäällä treenaamisella (2 pitkää, mutta hitokseen palkitsevaa vuotta) meni onneksi ohi.

Aloitin ottamalla tarpeeksi välimatkaa ja palkkasin heti, kun koira katsoikaan toista koiraa päin. Jos rähjääminen alkoi, välimatkaa toiseen koiraan lisää. Suosittelen tutustumaan L. A. T. Eli lok at that tekniikkaan, se auttoi meillä.

Siis look at that -tekniikka. (autocorrect)

Vierailija
24/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin tulen kuulolle. Meillä rähisee vain tietyille koirille. Kulkee lyhyessä hihnassa, Ei auta namit, eikä se että seisot itse näkölinjalla.

Meillä ollut apua seuraavista:

- etäisyys toiseen koiraan aina sen mukaan, miten saat omaan koiraasi kontaktin --> heti kun et saa koiraasi kontaktia, käännytään pois

- toisen koiran seuraaminen etäämmältä --> oma koira haistaa toisen koiran hajut, jolloin toinen koira ei ole niin pelottava (toki tässäkin käännytään pois, jos omaan koiraan ei saa kontaktia), ja palkitseminen

- "seuraa"-käsky eli muutama herkku käteen ja koiran nokan eteen ja koiraa käsketään seuramaan --> koira keskittyy siihen, että milloin ne herkut saa, paljon isompi merkitys tällä kuin jatkuvalla palkitsemisella herkuilla (tätä voi harjoitella aluksi sisällä ja sitten ulkona ennen koirakohtaamisia)

Ja tosiaan naru lyhyellä, mutta ei tiukalla, ja aina seisot itse koiran edessä.

Tähän vielä lisäksi tuo, että pientareen kautta kiertäminen voi auttaa (ei mennä suoraan kohti), ja että missään nimessä ei pysähdytä paikoilleen koiran rähistessä. Koiralle myös selkeämpää se, että narussa ei ikinä anneta toisen koiran tulla iholle (haistella, leikkiä tms), vaan vapaana ollessaan vain koirakontakteja.

Vierailija
25/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama ongelma, tosin kyseessä ONNEKSI vasta 6kk vanha pentu!

Aikaisemmat koirat ovat pennusta saakka vain ilahtuneet muista koirista, mutta tämä alkaa heti murisemaan ja kun tarpeeksi lähellä ollaan niin alkaa haukkua (jonka kyllä nopeasti lopettaa kun kiellän, mutta tekee saman aina seuraavan koiran kohdalla). Ohituksen jälkeen vielä kävelee takaperin muristen toiselle koiralle kuin sanoakseen "ja parempi pysyäkkin poissa!!"

Todella ärsyttävää ja ennen kaikkea noloa.

Ei tulkitse edes muita koiria oikein missään tilanteessa. Muut lähestyvät asiallisesti ja leikkiin pyytäen, mutta tämä suu vaahdossa kuin vesikauhuinen pesukarhua raivoaa MENKÄÄ V*TTUUN SIITÄ..

Tuntuu, että kaikkea jo kokeiltu, mitä netin ihmemaasta löytyy vinkeiksi näihin tilanteisiin.

Onneksi pieni koira kyseessä, mutta sitäkös suuremmalla syyllä sitten isotteleekin.

Koirasi pelkää. Se ei halua muita koiria iholle. Se haukkuu, koska sinä et ymmärrä sitä ja viet sen jatkuvasti pelottaviin paikkoihin. Että ihan peiliin saat katsoa. Kaikki koirat eivät ole sosiaalisia kaikkien kavereita eikä tarvitsekaan olla. Vietkö itse itkevän lapsen väkisin joulupukin syliin yhä uudelleen ja uudelleen? Ei se pelko sillä poistu. Koirasi ei luota sinuun. Sinun pitäisi olla se, johon koira tukeutuu jos sitä pelottaa. Sinun pitäisi olla se, joka pitää huolen siitä, että muut koirat eivät tule sinun koirasi iholle. Sano nyt herran jestas vielä, että käyt pienen pentusi kanssa epäreiluissa koirapuistoissa!

Apua en kestä :D melkoiset tulkinnat teit minusta tuon viestini perusteella.

En tiedä miksi alan avata vähän sinulle asiaa, mutta teen sen kuitenkin.

Kröhöm.

Jatkuvat pelottavat paikat ovat siis ihan kävelytiet. Lenkeillä kun on käytävä, ei oikein kerrostalon piha ole koiran kusetuspaikka.

Vastaan tulevat koirat kyllä täytyy vähintäänkin oppia sietämään, vaikkei kaveriksi haluaisi ryhtyä. On muuten pitkä taival koiralla. Siellä tiellä kun saa toiset koirat mennä aivan yhtä suurella oikeudella kuin tämä minunkin koirani.

Koirapuistoja ei täällä ole, valitettavasti, olis ehken asiaa auttanut jos pystyisi useammin sosiaalistamaan muihin koiriin ilman, että pitää olla hihnassa kiinni.

Kolmen eri kaverin koiralle olen omani esitellyt, jokainen nuista koirista rauhallinen ja oiva sosiaalistamis tarkoitukseen, mutta omani ei ole alkanut millekään. Selvä, okei, fine, ei oo pakko, ei oo työnnetty väkisin iholle, mutta turpansa voisi pitää kiinni, kun toinen koira on jo ajat sitten mennyt kauemmaksi nukkumaan. Tarvitse sieltä minun jalkojeni takaa enää räyhätä. Niin tosiaan, minun taakseni se menee, eli eiköhän luota siihen, että pidän sen puolia vaikkakin sen kuvitteellisessa uhkatilanteessa.

Mutta kuten sanoin, niin lenkillä kyllä pitää pystyä ohittamaan tien toista laitaa menevä koira, joka ei itse kiinnitä tähän pieneen piruun mitään huomiota.

Vierailija
26/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni oman koiran koiran kanssa monta vuotta saada tuloksia. Ei auttanut herkut, ei istumiset, ei huomion kiinnittäminen muualle. Nykyään muille koirille haukkuminen on vähentynyt kyllä olemattomiin. Nappaan tiukkaan hihnaan, kiellän ja lähdetään kävelemään eri suuntaan tai nopeasti ohitetaan. Yrittää vääntelehtiä ja kääntelehtiä, mutta pakotan vaan poistumaan tilanteesta. Sitten kun on normaali niin vapautan hihnan. Hihna pysyy "vapaana" niin kauan kuin koira on rauhallinen. Ja erittäin tärkeää on että omistaja itsekin pysyy rauhallisena ja itsevarmana.

Vierailija
27/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monille meistä lenkit ovat sellaisia, että muita koiria tulee väkisinkin läheltä ohi, eli välimatkaa ei voi oikein ottaa, koska kadut ovat täynnä koirakkoja, eikä talojen pihoihin voi perääntyä. Jos lähtee oman koiran kanssa takaisin tulosuuntaan pois vastaantulijasta, sieltäkin suunnasta tulee koira.

Vierailija
28/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmat koirat ovat pennusta saakka vain ilahtuneet muista koirista, mutta tämä alkaa heti murisemaan ja kun tarpeeksi lähellä ollaan niin alkaa haukkua (jonka kyllä nopeasti lopettaa kun kiellän, mutta tekee saman aina seuraavan koiran kohdalla). Ohituksen jälkeen vielä kävelee takaperin muristen toiselle koiralle kuin sanoakseen "ja parempi pysyäkkin poissa!!"

Ei tulkitse edes muita koiria oikein missään tilanteessa. Muut lähestyvät asiallisesti ja leikkiin pyytäen, mutta tämä suu vaahdossa kuin vesikauhuinen pesukarhua raivoaa MENKÄÄ V*TTUUN SIITÄ..

Tuntuu, että kaikkea jo kokeiltu, mitä netin ihmemaasta löytyy vinkeiksi näihin tilanteisiin.

Onneksi pieni koira kyseessä, mutta sitäkös suuremmalla syyllä sitten isotteleekin.

Olisit ottanut lelukoiran jos mielestäsi pelkäävä koira ISOTTELEE! Itsevarman koiran ei tarvitse pitää meteliä itsestään. Koirasi pelkää! Toivottavasti menet jonkun kouluttajan luokse, jotta osaat kouluttaa koirasi.

Hengittele nyt ihan rauhassa. Jestas ku joillain menee niin tunteisiin.

Vierailija
29/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Colliet on yleensä arkoja, joten eiköhän tämänkin koiran rähjäys johdu epävarmuudesta.

Mielenkiintoinen näkemys. Äkkiseltään tulee mieleen 11 collieta, omat kolme mukaan luettuna, näistä yhtä voi kutsua araksi.

Vierailija
30/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla itselläni ensimmäinen pieni koira joka huutaa ja haukkuu toisille koirille. ei auta mikään.

on niin kovapäinen pässi. ollaan pienestä pitäen käyty joka paikassa tutustumassa eri tilanteisiin. näyttelyissä ei huuda vaan on ns enkeli.

on ollut ammattiauttajaa ja monenlaista koiran tuntijaa. eräskin meinasi pissata housunsa kun huomasi että lähistöllä oli käärme. tämä minun pikku puudeli meni ja tappoi sen.

pikku puudeli tuli sieltä ja ei ollut tietääkseen. koiratuntija lähti menemään eikä enää puhunut mitään.

toiset koirat ovat vaan niin pässejä ettei tosiaan auta mikään. nyt minäkin olen sen nähnyt. enkä ensin uskonutkaan.

en ala koiran luontoa muuttamaan sen on varma mikä varma. ja kyseessä todellakin pieni rotu ja narttu.

Vierailija
31/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa koiran. Tuollasen rähisevän piskin narun päähän tempomaan.

Kun ei osata kouluttaa, niin tuota se sitten on. Koiria ei pitäisi antaa kuin työperäiseen käyttöön. Katoaisi ne koiranpaskatkin kaduilta.

Vierailija
32/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Pelkää muita koiria. Huonoja kokemuksia. Pidän vierellä, tarvittaessa vaihdan suuntaa. 

Pelkoa se rähinä monesti on. Mahtaako koiraa saada ikinä ns kuntoon ja pelottomaksi jos taustalla on traumaattinen toisen koiran hyökkäys.? Omaa koiraani vapaana ollut 3 kertaa isompi koira puri ja ravisteli eikä se sen jälkeen ole hyväksynyt muita koiria. Tästäkin on jo 10 vuotta ja koira on jo vanhus.

Vierailija
33/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monille meistä lenkit ovat sellaisia, että muita koiria tulee väkisinkin läheltä ohi, eli välimatkaa ei voi oikein ottaa, koska kadut ovat täynnä koirakkoja, eikä talojen pihoihin voi perääntyä. Jos lähtee oman koiran kanssa takaisin tulosuuntaan pois vastaantulijasta, sieltäkin suunnasta tulee koira.

Ojanpohjat ja kaiken maailman pusikot tuli kyllä hyvin tutuksi lenkeillä. Suunnittelin lenkit niin että aina on joku väistämispaikka. Kyllähän se töitä teetti.

Vierailija
34/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla itselläni ensimmäinen pieni koira joka huutaa ja haukkuu toisille koirille. ei auta mikään.

on niin kovapäinen pässi. ollaan pienestä pitäen käyty joka paikassa tutustumassa eri tilanteisiin. näyttelyissä ei huuda vaan on ns enkeli.

on ollut ammattiauttajaa ja monenlaista koiran tuntijaa. eräskin meinasi pissata housunsa kun huomasi että lähistöllä oli käärme. tämä minun pikku puudeli meni ja tappoi sen.

pikku puudeli tuli sieltä ja ei ollut tietääkseen. koiratuntija lähti menemään eikä enää puhunut mitään.

toiset koirat ovat vaan niin pässejä ettei tosiaan auta mikään. nyt minäkin olen sen nähnyt. enkä ensin uskonutkaan.

en ala koiran luontoa muuttamaan sen on varma mikä varma. ja kyseessä todellakin pieni rotu ja narttu.

onneks ei oo koiraa kun ne on tollasii

Vierailija
35/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukkupanta kaulaan, joka suihkauttaa kuonolle kun rähinä alkaa. Toimi meidän koiran kanssa, jolle ei mikään muu enää toiminut. Kaikki keinot kokeiltiin, vasta panta toi helpotuksen.

Ihan turha laitella alapeukkuja. Kokeilin kaikki tässäkin ketjussa annetut poppakonstit, mutta koira on niin kovapäinen että ei auttanut. Sitten yksi tyyppi sanoi, että sijoita kunnon haukkupantaan ja niin tein. Koira lopetti räksytyksen. Nyt pantaa ei enää tarvita, kun oppi ettei ohimenevää koiraa tarvitse haukkua. Mikä tässä on alapeukun arvoista? Ei mikään. Teidän tehottomat ja huonot neuvonne sen sijaan ovat yhtä tyhjän kanssa. Ap! Hommaa kunnon haukkupanta ja ongelma ratkeaa.

Vierailija
36/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koulutus olis pitänyt aloittaa jo heti silloin kun se koira tuli sulle. Silloin olis kannattanut mennä pentukurssille, arkitottelevaisuuskurssille tai mitä nyt lähistöltä löytyykään.

Onneksi olkoon vaan. Olet onnistunut kouluttamaan koirastasi kunnon remmirähjän. Jos et muuta osaa, niin mene nyt hyvä ihminen vaikka ongelmakoirakouluttajan kurssille.

Anteeksi tyly viestini, mutta mua niin riepoo nämä tälläiset tapaukset. Näitä tulee vastaan ihan joka päivä. Näillä liukkailla keleillä on jo oikeasti vaarallista.

Näissä koiraketjuissa on aina näitä besserwissereitä. Tietävät ja osaavat kaiken.

Niin. Onko se sitten ihan vaan tuuria, että mun kolme urosta kulkee täysin moitteettomasti toisten koirien ohi? Ei ole, vaan niille on tehty jo ihan pienenä selväksi, että mitään murinoita ei hyväksytä, ollenkaan. Se koulutus aloitetaan pienenä ja sitä hommaa ylläpidetään koko koiran loppuelämä. On näistä jokainen yrittänyt kokeilla vaikka mitä temppuja, mutta niitä ei päästetä siihen pisteeseen, missä tilanne muuttuisi hallitsemattomaksi. Sitten otetaan vaan homma haltuun ja vähän lisäkoulutusta.

Tälleen keskustelupalstalla on aika hankala antaa ohjeita. Muuta kuin neuvoa menemään kouluttajalle, joka neuvoo kädestä pitäen.

Vierailija
37/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirasi pelkää. Se ei halua muita koiria iholle. Se haukkuu, koska sinä et ymmärrä sitä ja viet sen jatkuvasti pelottaviin paikkoihin. Että ihan peiliin saat katsoa. Kaikki koirat eivät ole sosiaalisia kaikkien kavereita eikä tarvitsekaan olla. Vietkö itse itkevän lapsen väkisin joulupukin syliin yhä uudelleen ja uudelleen? Ei se pelko sillä poistu. Koirasi ei luota sinuun. Sinun pitäisi olla se, johon koira tukeutuu jos sitä pelottaa. Sinun pitäisi olla se, joka pitää huolen siitä, että muut koirat eivät tule sinun koirasi iholle. Sano nyt herran jestas vielä, että käyt pienen pentusi kanssa epäreiluissa koirapuistoissa!

Apua en kestä :D melkoiset tulkinnat teit minusta tuon viestini perusteella.

En tiedä miksi alan avata vähän sinulle asiaa, mutta teen sen kuitenkin.

Kröhöm.

Jatkuvat pelottavat paikat ovat siis ihan kävelytiet. Lenkeillä kun on käytävä, ei oikein kerrostalon piha ole koiran kusetuspaikka.

Vastaan tulevat koirat kyllä täytyy vähintäänkin oppia sietämään, vaikkei kaveriksi haluaisi ryhtyä. On muuten pitkä taival koiralla. Siellä tiellä kun saa toiset koirat mennä aivan yhtä suurella oikeudella kuin tämä minunkin koirani.

Koirapuistoja ei täällä ole, valitettavasti, olis ehken asiaa auttanut jos pystyisi useammin sosiaalistamaan muihin koiriin ilman, että pitää olla hihnassa kiinni.

Kolmen eri kaverin koiralle olen omani esitellyt, jokainen nuista koirista rauhallinen ja oiva sosiaalistamis tarkoitukseen, mutta omani ei ole alkanut millekään. Selvä, okei, fine, ei oo pakko, ei oo työnnetty väkisin iholle, mutta turpansa voisi pitää kiinni, kun toinen koira on jo ajat sitten mennyt kauemmaksi nukkumaan. Tarvitse sieltä minun jalkojeni takaa enää räyhätä. Niin tosiaan, minun taakseni se menee, eli eiköhän luota siihen, että pidän sen puolia vaikkakin sen kuvitteellisessa uhkatilanteessa.

Mutta kuten sanoin, niin lenkillä kyllä pitää pystyä ohittamaan tien toista laitaa menevä koira, joka ei itse kiinnitä tähän pieneen piruun mitään huomiota.

En ole tuo aiempi kommentoija, jolle vastasit, mutta siinä samaa mieltä edellisen kanssa, että kyllä tuo rähjääminen pelkoon viittaa. Etenkin tuo, että vielä toisen perään räyhää eli sehän kertoo juurikin siltä, että koiralla ei ole turvallinen olo kääntää selkäänsä sille ohi menneelle koiralle.

Harjoitelkaa noiden tuttujen koirien kanssa sitä ohitusta, jotta koirasi saa hyviä kokemuksia :) Kuten itsekin sanoit, niin kävelyteillä pitää oppia kävelemään ilman suurempaa draamaa.

Vierailija
38/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ojanpohjat ja kaiken maailman pusikot tuli kyllä hyvin tutuksi lenkeillä. Suunnittelin lenkit niin että aina on joku väistämispaikka. Kyllähän se töitä teetti.

Tuollainenko on sitten kivaa ulkoilua koiran kanssa. Todella rasittavalta kuulostaa ja reitit on valittava koiran huonon käytöksen takia.

Vierailija
39/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisitte koiranne haistella/tervehtiä toisia koiria niin säästyisitte rähjäämiseltä 🙂

Vierailija
40/63 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo tuo, että vedät narun tiukalle kertoo koiralle, että nyt on tilanne päällä. Koira puolustaa todennäköisesti sinua eli luulee, että näin tulee toimia. Lisäksi koiralle on epäluontevaa kävellä toista koiraa kohti, (vapaana ollessaan kiertävät/kaartavat toisen luo) eli jo pelkkä väistö sivummalle kohtaamistilanteessa voi parantaa tilannetta.

Koulutuksellahan tuon kyllä saa kitkettyä pois, mutta vaatii paljon aikaa ja vaivaa.

Minä olrn varmaan sisältä koira, itsellenikin on työpaikalla pitkällä käytävällä luonnotonta ja vastenmielistä kävellä vastaan jotain työkaveria, jonka näkee kaukaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän