Kumpi on järkevämpää, huuhtoa piimäpurkit juomavedellä vai heittää pesemättä sekajätteeseen?
Olen niin v.ttuuntunut noiden piimäpurkkien huuhteluun puhtaalla juomavedellä. Ei nyt hitto vieköön roskiin aleta tuhlaamaan puhdasta vettä. Ajattelin tästä eteenpäin nakata vaan sekajätteeseen. Eri asia joku maitopurkki kun se ei takerru klöntteinä joka puolelle. Helppo huuhtoa pienelläkin määrällä vettä.
Kommentit (27)
Ei siihen huuhtomiseen mene edes desiä vettä.
Mä pidän jääkaapissa tyhjiä. Kun tiskaan jotain käsin, huuhtelen nämä samalla. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ravistelen piimä- ja jugurttipurkeissa tilkan mehua ja juon sen! Hyvin puhdistuu ja vielä voi jollakin jämävedellä huuhtaista purkin.
Yök
Sekajätteeseen. Ne poltetaan kumminkin.
Niinpä!?! Hyvä kysymys. Olen itsekkin yrittänyt ottaa asiasta selvää, enkä kunnon vastausta ole saanut. Kumpi sitten säästääkään luontoa enemmän??
Tuskin niitä sen enemmän tarvitsee pestä, 0,25 dl vesitilkalla ravistelu riittänee. Minuutin valutus ja muutaman tunnin tuuletus takaa hajuttomuuden.
Leikkaan puolivälistä katki, yläosa koiralle, alaosa kissalle. Kun ovat putsanneet omat puolikkaansa, tölkin raato päätyy kierrätykseen.
Vaikka litroissa veden määrä on ehkä pieni, niin kuinka pieni se pesusta ja pahvinkierrätyksestä saatu hyöty on? Eihän se likainen purkki mene täysin hukkaan siellä sekajätteessä, vaan mm. pk-seudulla siitä tulee lämpöä ja sähköä. Tavallisella kaatopaikallakin taitaa maatua parissa vuodessa?
Kaverini heittää ne pesemättä pahvinkeräykseen, kun ei halua käyttää vettä huuhteluun. Itse kyllä huuhtelen.
Kansanradiossa esitettiin vinkki: huuhtele jukurttipurkki appelsiinimehulla ja nauti huiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka litroissa veden määrä on ehkä pieni, niin kuinka pieni se pesusta ja pahvinkierrätyksestä saatu hyöty on? Eihän se likainen purkki mene täysin hukkaan siellä sekajätteessä, vaan mm. pk-seudulla siitä tulee lämpöä ja sähköä. Tavallisella kaatopaikallakin taitaa maatua parissa vuodessa?
Piimäpurkki ei todellakaan maadu parissa vuodessa yhtään missään.
Lisäksi mun käsittääkseni Suomessa ei kaatikselle pitäisi mennä jätettä missään?
Miksi ihmeessä piimäpurkit pitäisi huuhdella puhtaalla vedellä?
Meillä piimäpurkit huuhdellaan samalla vedellä, millä on ruokailun jälkeen on pyyhitty tasot ja pöydät. Minusta se on kätevää ja nopeaa, kun vedessä on tilkka astianp.ainetta. samalla vedellä pesen usein myös biojäteastian.
Vierailija kirjoitti:
Kansanradiossa esitettiin vinkki: huuhtele jukurttipurkki appelsiinimehulla ja nauti huiviin.
Tämä oli kyllä hyvä neuvo. Meillä lapset laittavat aamupalalla jugurttin sekaan tuormehua lasiin.
Mistä sä piimäpurkkeja olet löytänyt?
Piimät ja maidot on pakattu jo vuosikaudet pahvitölkkeihin.
Joten en osaa auttaa sua purkkiprobleemassasi.
Vierailija kirjoitti:
Purkin voi kaapaista kumilastalla.
Sen sijaan tölkin huuhtelemiseen tämä lienee itsestäänselvyys. Muutenhan tölkin reunoihin jää jugurttia vaikka millä mitalla.
Vinkki: Voit käyttää mitä vain ohutta nestettä, vaikka mantelimaitoa.😜
Entisessä asunnossa ei ollut vesimaksua kulutuksen mukaan, tässä on. Tulikin yllätyksenä, miten paljon käytän vettä. Nyt sitten pihtaan, enkä tosiaankaan huuhdo enää piimäpurkkeja, maitopurkitkin hyvin vähäisellä vedellä. Myöskään likaisia muovijätteeseen kuuluvi einesasioita en enää pese enkä laita muovinkeräykseen. Ennen tein niin. Kierrätys on tosiaan vähentynyt, mutta en aio maksaa enää ylimääräisiä vesilaskuja. Toivottavasti.
Minä ravistelen piimä- ja jugurttipurkeissa tilkan mehua ja juon sen! Hyvin puhdistuu ja vielä voi jollakin jämävedellä huuhtaista purkin.