Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana kun mies ei halua lasta.

Hukassa
20.01.2020 |

Tilanne siis jotakuinkin tämä;
Elän uusperheessä, miehellä yksi lapsi ja minulla yksi, kumpikin alle kouluikäisiä.
Kun muutettiin yhteen vuosi sitten, oli kummallekin selvää ettei yhteisiä lapsia haluta ja kummankin lapsiluku on täynnä. Miehellä on vielä vaikea trauma isäksi tulemisesta, yhden illan juttu baarista tuli raskaaksi ja hän kokee, että hänet huijattiin isäksi. Halusi kuitenkin kantaa vastuunsa ja muutti lapsen äidin kanssa yhteen ja pyrki elää perheenä, vaikkei koskaan ajatellut että edes haluaisi lapsia.

Mulla itselläni on takana esikoisen kätkytkuolema ja kuopuksen pikkukeskosuus. Kumpaankaan asiaan ei ole syytä löydetty, ja tämän takia kuopuksen synnyttyä päätin, että lapsiluku on tässä, vaikka aina ajattelin että enemmän saisin. Kun sitten erosin lasteni isästä, oli se ns. Viimeinen naula arkkuun. Halusin, että mun lapsilla ei ole montaa eri isää ja ex onkin ihan täydellinen isä lapselle.

Elämä on ollut kivan tasaista -- kummallakin on vakipaikka esimiestehtävissä hyvällä urakehitysnäkymällä. Lapsivapaata on joka toinen viikko ja meidän lapset sanovat toisiaan puolisisaruksiksi. On yhteinen omistusasunto, autot ja lomamatkoja, ja tuntuu hyvältä kun lapset alkaa olla sen ikäisiä että kertovat nälästä ja janosta, tykkäävät käydä ulkona syömässä ja esimerkiksi pukevat itse.

Mulla on ollut kierukka, jonka kanssa on viime aikoina ollut ongelmia ja kipuilua. Soitin aamulla siitä vielä lääkärille ja varasin ajan. Jotenkin töistä tullessa tuli sellainen olo, että ostan raskaustestin -- ihan vaan varmistaakseni. Ja positiivinen sieltä sitten tuli tuloksena. En todellakaan muista milloin mulla olisi edelliset menkat olleet, kun ovat muutenkin olleet tosi niukat enkä ole jotenkin tajunnut laskea kun ehkäisy kuitenkin löytyy.

Mun mies ei ole sellainen, että voisi sanoa että kyllä se sitten rakastuu lapseen. On nyt vasta onnistunut luomaan suhdetta omaansa, kun lapsi on menossa kouluun. On myös ihan ok mun lasta kohtaan, mutta menee ihan lukkoon jo siitä jos joku vihjailee, että milloin me hommataan yhteinen.

Abortti olisi tässä kohtaa se kaikista järkevin ratkaisu, ihan jo mun urankin takia. Sain juuri ylennyksen ammatissa jota rakastan ja asemaan olen päässyt kovalla työllä. Ja tottakai esiin nousee myös ne omat traumat ja pelot kun mietin uutta lasta.
En ole vielä kertonut miehelle, kun tiedän kuitenkin vastauksen ja jotenkin ahdistaa aiheuttaa hänelle ihan kauhea olo.

Pelottaa myös se, että jos päättäisin tämän pitää ja jatketaan yhdessä, että mies jatkaisi mun kanssa velvollisuudentunnosta, kuten on tehnyt esikoisensa kanssa.

Mitä helvettiä mä teen? Ajatus abortistakin tuntuu ihan kauhealta, ja tuntuu niin epäreilulta joutua tähän tilanteeseen, kun olen ehkäisystä huolehtinut niinkuin kuuluu.

Sitten tottakai pelottaa myös se, että jos raskaus on niin pitkällä etten enää pysty keskeyttämään.

Olen itse 25 vuotias ja mies 27 vuotias, jos sillä on väliä.

Minkä neuvon te antaisitte ystävälle tässä tilanteessa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin.

Juttelin miehen kanssa, ja hän tosiaan meni ihan tiloihin ja oletti välittömästi (ymmärrettävästi) että teen abortin.

Myötäilin siinä, mutta kun en oikeasti tiedä mitä haluan.

En ole varma, jaksaisinko kahden pienen lapsen kanssa yksin. Siitä olen varma, ettei mies mun kanssa jatkaisi jos tämän pidän.

Mistä voisi saada asiaan keskusteluapua tai tukea päätöksentekoon? En halua kertoa ystäville tai perheelleni.

Ap

Lapsi on Jumalan lahja - abortista jää ikuinen trauma.  Hae apua terveys- tai mielenterveyspuolelta, jostakin seurakunnasta sielunhoidollista keskusteluapua, johon ihmisillä on koulutusta tms. - tutkaile vaikkapa jotain auttavia puhelimiakin, jos et muuta keksi.

Ja kerro jollekin luotettavalle läheiselle, älä mieti yksin.

Itu - apua yllätysraskauteen; puhelinpäivystystäkin:

http://ituprojekti.net/fi/apua-yllatysraskauteen/

Vierailija
22/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annoit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä työterveyden kautta psykologiaika ja käy keskustelemassa ulkopuolisen ammattiauttajan kanssa tilanteestasi. Yritä saada miehesi mukaan ensimmäisen tai muutaman käynnin selvitettyäsi omia ajatuksiasi.

Tsemppiä, asiat varmasti järjestyvät sopivalla tavalla!

Vierailija
24/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti.

Vierailija
25/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka h****tti kirjoittaa ensimmäisenä huolensa vauvapalstalle hirmuisen romaanin eikä keskustele puolisonsa kanssa? Vastaus on selvä: provoilija.

Ilmiselvä provohan tämä on, ap on 25-vuotiaana kahden lapsen äiti, joka on urallaan ehtinyt edetä esimiesasemaan. Missä vaiheessa hän on ehtinyt opiskella ja tehdä uraa, kun on kahteen otteeseen ollut jo äitiyslomallakin? Kyllähän nykyään alalle kuin alalle esimiesasemaan vaaditaan vähintään alempi korkeakoulututkinto ja riittävä työkokemus.

Vierailija
26/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin ensimmäisenä lääkäriin ja ultraan. Ymmärtääkseni kierukkaraskauksissa on suurentunut keskenmenon riski ja ne yleensä keskeytetään..

Vierailija
27/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka h****tti kirjoittaa ensimmäisenä huolensa vauvapalstalle hirmuisen romaanin eikä keskustele puolisonsa kanssa? Vastaus on selvä: provoilija.

Ilmiselvä provohan tämä on, ap on 25-vuotiaana kahden lapsen äiti, joka on urallaan ehtinyt edetä esimiesasemaan. Missä vaiheessa hän on ehtinyt opiskella ja tehdä uraa, kun on kahteen otteeseen ollut jo äitiyslomallakin? Kyllähän nykyään alalle kuin alalle esimiesasemaan vaaditaan vähintään alempi korkeakoulututkinto ja riittävä työkokemus.

Olen ollut samassa työpaikassa 17 vuotiaasta lähtien. Esikoinen kuoli 9 päivän ikäisenä kun olin juuri täyttämässä 21 vuotta, tulin raskaaksi uudelleen 2 kuukautta synnytyksen jälkeen. Kerkesin olla raskaana 6 kuukautta, kunnes tämä kuopus syntyi. Olin kotona hänen kanssaan sen kelan maksaman äitiysloman loppuun, ja palasin töihin kun olin juuri täyttämässä 23. Työpaikka tarjonnut tarvittavat koulutukset ja olen työllä (ja ajoittain itseni liian halvalla tarjoamisen avulla) päässyt etenemään yrityksen sisällä.

Eli kyllä se eteneminenkin on mahdollista, kun ei tarvita mun alalla insinööritutkintoja. Aika sama tarina itseasiassa miehellä.

"Provo" ap

Vierailija
28/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletteko koskaan jutelleet miehen kanssa mitä teette jos tulee vahinkoraskaus? Jos se olisi teille aivan mahdoton ajatus saada lapsi niin olisin kuvitellut teidän käyttävän tuplaehkäisyä. Jos jatkatte yhdessä niin ehkä jatkossa käytätte jatkuvasti kahta ehkäisyä joka parantaa merkittävästi ehkäisyn tehoa.

Vierailija
29/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Yhteys neuvolaan ja ultraan selvittämään kuinka pitkällä raskaus on. Voi olla että abortti ei edes ole mahdollista tai raskaus onkin kohdunulkoinen ym jolloin ei tarvitse miettiä miten valita.

2. Hommaa aika yhdessä miehen kanssa jollekin ammattilaiselle jossa käytte yhdessä puhumassa

3. Teette päätöksen

Vierailija
30/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minä luulen että toinen kerta on miehelle jo liikaa. Minä en ainakaan tuossa tilanteessa osaisi enää luottaa yhteenkään naiseen. Aivan varmasti eläisin erakkona lopun elämäni. Tästä kärsii myös se toinenkin lapsi. Myös suhteenne ja sitten se mahdollinen lapsi.

Vierailija
31/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istu alas ja mieti rauhassa, mitä itse haluaisit tehdä.

Nimittäin, jos teet abortin, ettkä olisi oikeasti halunnut, asia jää sinua vaivaamaan. 

Itse pärjäsin neljän pienen lapsen kanssa yksin, ei tehnyt tiukkaakaan.

Jos mies oikeasti syyttää, mies vaihtoon. Joka kerta, kun seksiä harrastetaan on tuo raskautumisen vaara. Syyllisiä on kaksi

Vierailija
32/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin ensimmäisenä lääkäriin ja ultraan. Ymmärtääkseni kierukkaraskauksissa on suurentunut keskenmenon riski ja ne yleensä keskeytetään..

No ei todellakaan keskeytetä. Tunnen näitä kierukkalapsia/nyt jo aikuisia.

Mutta mikä tilanne ikinä onkin, älä tapa lastasi!

Vierailija
33/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa työpaikassa 17 vuotiaasta lähtien. Esikoinen kuoli 9 päivän ikäisenä kun olin juuri täyttämässä 21 vuotta, tulin raskaaksi uudelleen 2 kuukautta synnytyksen jälkeen. Kerkesin olla raskaana 6 kuukautta, kunnes tämä kuopus syntyi. Olin kotona hänen kanssaan sen kelan maksaman äitiysloman loppuun, ja palasin töihin kun olin juuri täyttämässä 23. Työpaikka tarjonnut tarvittavat koulutukset ja olen työllä (ja ajoittain itseni liian halvalla tarjoamisen avulla) päässyt etenemään yrityksen sisällä.

Eli kyllä se eteneminenkin on mahdollista, kun ei tarvita mun alalla insinööritutkintoja. Aika sama tarina itseasiassa miehellä.

"Provo" ap

Jos et ole provo niin kai ymmärrät että sut tunnistetaan näin suuresta määrästä infoa?

Tosin provohan tämä on.

Vierailija
34/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Jeesus sydämeesi ja lähde sikiön kanssa Taivaan kotiin!

Vierailija
35/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole provo, niin surullista että noin nuoret ihmiset on jo toisella kierroksella uusperhesotkussa :-(

Tuohon itse tilanteeseen ei ole hyvää ratkaisua. Abortista ei kaikki selviä olankohautuksella vaikka se kuinka tuntuisi järkevältä ratkaisulta. Ja etukäteen ei voi tietää mihin ryhmään itse kuuluu. Abortti voi hajottaa koko tämän perhekyhäelmän jo lähtöviivoilla. Jos taas pitää lapsen, niin tämä perhesotku menee vain pahemmaksi. Yhteinen lapsi on väkisinkin eri asemassa kuin nuo nykyiset erilliset lapset, jotka hekin ovat keskenään eri asemassa. 

Ei tätä pysty korjaamaan!

Vierailija
36/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on mahdotonta olla raskaana jos mies ei halua lasta.

M50

Vierailija
37/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Provo" ap

Ok, eli "esimiesasema" tarkoittaa jotain mäkkärin vuoropäällikköä...

Vierailija
38/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lääkäriin selvittämään kuinka pitkällä raskaus on. Ja onko raskaus kohdussa vaiko jossain muualla. Kierukka lisää kohdunulkoisen raskauden mahdollisuutta.

Eli ensiksi selvität onko raskaus edes sellainen joka voi jatkua. Ja jos on, onko se siinä vaiheessa että abortin voi vielä tehdä.

Et oikeastaan edes vielä tiedä sykkiikö siellä sydän vai ei. Jos sykkii sykkiikö kohdussa vaiko ei. Varhaisraskauden keskenmenoja kokee lähestulkoon jokainen nainen elämässään mutta ei edes huomaa niitä kun raskaus menee niin alussa kesken. Itse en varmaan olisi kertonut miehelle vielä mitään ennen kuin olisin selvittänyt nämä perusasiat ja saanut tietooni mitä edes kertoa. Voi olla että kerrottavaa olisi ollut esim seuraava jos nyt haluaisit kertoa mitään ”voi kauheeta, meidän pitää miettiä ehkäisy uusiksi, mä sain tietää että tää kierukka on pettänyt mutta ei huolta, raskaus on keskeytynyt ihan alkuvaiheissa. Mut meidän pitää silti miettiä uusiksi tää ehkäisyasia ettei tää toistu, eikö vaan, mehän kummatkin ollaan sitä mieltä ettei enää haluta lapsia lisää”.

Vierailija
39/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Provo" ap

Jos et kadu nykyisiä lapsiasi, et varmaankaan katuisi sitä syntyvääkään. Miehesi sen sijaan ei ole isyydestä innostunut ja on ottanut sinutkin selkeästi vain siksi että saisi jonkun jakamaan vastuun oman lapsensa hoidosta.

Olette niin nuoria ettette vielä osaa nähdä kokonaisuutta. Miehesi vaikuttaa kipuilevalta ja epäkypsältä. Jos päätät pitää lapsen ja hän silti haluaa eron, voi voi. Jos teet abortin, ero tulee silti jonain päivänä,

Erikoista että hän on silti lähtenyt yh:n matkaan vaikka ei lapsia halua. Eli olet miehelle hänen lapsensa hoitaja. Olet hänelle tärkeä tasan niin kauan kunnes hän löytää toisen tai oma lapsi itsenäistyy

Vierailija
40/44 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minä luulen että toinen kerta on miehelle jo liikaa. Minä en ainakaan tuossa tilanteessa osaisi enää luottaa yhteenkään naiseen. Aivan varmasti eläisin erakkona lopun elämäni. Tästä kärsii myös se toinenkin lapsi. Myös suhteenne ja sitten se mahdollinen lapsi.

Öö... millä tavalla nainen pettää miehen, jos käytetty ehkäisyväline pettää? On vain miehen vastuunpakoilua ja logiikan puutetta syyttää tällaisessa tapauksessa naista ja uhriutua.