Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.

Vierailija
20.01.2020 |

Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.

Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.

Kommentit (731)

Vierailija
41/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.

Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.

Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.

Tuo viimeinen lause on typerä! Jos oisit arvostanut saamiasi neuvoja,oisit hakenut toimeentulotukea! Senhän voi jo tehdä netissä EI se mitään kerjäämistä ole,aikanaan verorahoilla olet sitäkin kustantanut! JA oletko hakenut asumistukea,no et,sekin on kai kerjäämistä.

Vierailija
42/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n neuvoilla monilla olisi varaa asua vain jossain sillan alla.

Mä aina yllätyn näissä ketjuissa joidenkin täydellisestä kyvyttömyydestä ymmärtää realiteetteja. Ja mä tarkoitan nyt sitä, miten paljon rahaa oikeasti tarvitsee, että saa tavallisen elämän pyöritettyä.

Siksipä leipäjonotkaan ei tule loppumaan eikä avun tarve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ihmettelen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Olen siirtymässä opinnoista työelämään ja nettoa tulisi arviolta noin 1800-1900 kuussa. En oikeasti tiedä, mihin vuokran maksun jälkeen tuon rahan käyttäisin, muuta kuin omistusasuntoon säästämiseen. Minulla ei ole autoa enkä aio sellaista hankkiakaan (aion ainakin tehdä kaikkeni ettei minun vain tarvitsisi), mikä on toki suuri säästö. Ehkä olen tottunut opiskelijabudjettiin, mutta en todella tiedä, mihin sitä rahaa sitten monilla niin kuluu. Minulla on muutama tuttu, jotka ovat mielenterveuskuntoutujia ja elävät pienillä tuilla ja kovin usein ihmettelen, miten he ostavat älyttömän kalliita ruokia ja meikkejä, sitten aivan yllättäen rahat eivät meinaakaan riittää sähkölaskuihin.

En ymmärrä, miten säästämistä ja viisasta taloudenhallintaa ei opeteta missään koulutusasteella.

Opetushallitus ja viime kädessä politikot varmaan katsovat, että possessiivisuffiksit ja synapsit ovat tärkeämpiä kuin taloustaitojen opettaminen. 80-luvulla koulussa oli oppiaine nimeltään kansalaistaito, muttei siinäkään tietenkään mitään taloudesta opetettu.

Se kansalaistaito oli kyllä turhake, vaikka sitä olisi voinut opettaa fiksustikin.

Mulla oli peruskoulussa yläasteella valinnainen aine, en enää muista nimeä, mutta siinä opeteltiin oman talouden budjetoitua, vertailtiin hintoja eri kaupoissa ja muutenkin rahankäyttöä eri palkoilla.

Eipä siitä silloin teininä mitään hyötyä ollut kun ajatteli että nuoruus jatkuu aina, vanhemmat maksaa kuitenkin, ja jos ei maksa niin töihin pääsee heti sattuu huvittamaan. Pääsin yläasteelta 1995, laman jälkeen, eikä lukiossa enää ollut mitään vastaavaa. Kiihkoiltiin vaan kuinka koulut kannattaa käydä hyvin ja suurilta ikäluokilta vapautuvat työpaikat ovat meidän sukupolvelle.

Omien lasten ala-asteella yritettiin opettaa talousasioita. Homma kaatui kun vanhemmat pistivät vastaan ettei lasten tarvitse tietää raha-asioista. Mä olisin kyllä suonut toiminnan jatkuvan mutta valituksesta päätellen jotkut haluavat että lapset eivät saa tietää mistään mitään ja velkaantuvat sitten.

Vierailija
44/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina yllätyn näissä ketjuissa joidenkin täydellisestä kyvyttömyydestä ymmärtää realiteetteja. Ja mä tarkoitan nyt sitä, miten paljon rahaa oikeasti tarvitsee, että saa tavallisen elämän pyöritettyä.

eli ilmeisesti on parempaa elämää pikavippien ja velkajärjestelyjen kanssa, kuin että koettaa sovittaa tulot ja menot toisiinsa. 

Ei todellakaan ole ihme, että luottotiedottomia on se puoli miljoonaa.

Vierailija
45/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.

Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.

Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.

Se on ollut täysin oma valintasi. Itse olisin hakenut sossusta, jaa saanut nämä pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut sossun piikkiin enkä velkaantunut!

Vierailija
46/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit saanut nuo ilmaisin sos.toimistosta, mutta mieluummin velkaannuit.

En ymmärrä.

Vierailija
47/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilön taloudelle tekisi hyvää, jos kiellettäisiin kaikki eri lainatavat poislukien asuntolaina. Talouskasvulle tämä toki olisi huono homma, kun kuluttajan pitäisi säästää 1-5 vuotta saadakseen haluamansa. Osamaksuja, luottoa ja laina saa helpolla. 20-50 euroa kuussa kuulostaa pieneltä, kunnes näitä pieniä maksuja onkin useita ja ihmisen tilanne muuttuukin.  

Vierailija
48/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim ruoassa voi säästää paljon hyvällä suunnittelulla. Itse jossain vaiheessa tajusin miten paljon kuussa voi heittää rahaa hukkaan ruoassa.

Ja jopa syödä terveellisemmin.

Ruokamenot taitaa olla yleisin missä tuhlataan turhuuksiin.

Vierailija
49/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.

Jos palkka on n. 1800€ netto, se käytännössä tarkoittaa 2600-2700€ brutto, jonka saavat monet opettajat, sh jne.

Esim. lastentarhaopettaja saa 2300-2400€ brutto ja nettona 1500€.

Aloitus koskee pienipalkkaisia, joiden tulotaso jää n. 1000€ ja siitä kun maksetaan asuminen, niin todella saa olla taitava ja osaava, kun maksetaan ruoka, vesi, vakuutukset, puhelinkulut, työmatkakulut jne. ja siinä tilanteessa on turha puhua, ettei suuret tulot, vaan pienet menot.

On todella kiva "köyhäillä" ja tarkkailla kulujaan, kun on riittävästi käytettävissä ostovoimaa.

Vierailija
50/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Olen siirtymässä opinnoista työelämään ja nettoa tulisi arviolta noin 1800-1900 kuussa. En oikeasti tiedä, mihin vuokran maksun jälkeen tuon rahan käyttäisin, muuta kuin omistusasuntoon säästämiseen. Minulla ei ole autoa enkä aio sellaista hankkiakaan (aion ainakin tehdä kaikkeni ettei minun vain tarvitsisi), mikä on toki suuri säästö. Ehkä olen tottunut opiskelijabudjettiin, mutta en todella tiedä, mihin sitä rahaa sitten monilla niin kuluu. Minulla on muutama tuttu, jotka ovat mielenterveuskuntoutujia ja elävät pienillä tuilla ja kovin usein ihmettelen, miten he ostavat älyttömän kalliita ruokia ja meikkejä, sitten aivan yllättäen rahat eivät meinaakaan riittää sähkölaskuihin.

En ymmärrä, miten säästämistä ja viisasta taloudenhallintaa ei opeteta missään koulutusasteella.

Mutta yleensä kun tulot kasvavat myös kulutustaso nousee vähitellen huomaamatta. Olen useamman kerran elämässäni ihmetellyt, mitä kaikella tilille tulevalla rahalla tekisi, mutta sitten se alkaa kulua, kun sitä kerran on. Harvempi osaa pitää "pihin" asenteen, kun ei ole pakko. T. opiskelijasta, työttömästä ja pätkätyöläisestä hyvätuloiseksi

Näinpä näin. Olin opiskelijana osa-aikatöissä ja olin ulosotossa pikavippien takia. Kuukaudessa palkkaa tuli 700-900 euroa ja sain pari kertaa vuodessa sukulaiselta 500 euroa helpotusta. Miehen kanssa jaoin vuokran, mutta elin todella vähällä. Nyt olen kokopäivätöissä ja ulosottojen jälkeen rahaa jää käteen jo 1200 euroa. Ensin ajattelin, että toihan on tosi iso summa rahaa, kun ennen elin 900 eurolla kuussa. Olen maksanut ulosottoni parin kuukauden päästä ja silloin saan käteen 1700 euroa. Minusta tuntuu jo nyt, että sitten olen todella rikas. Tiedän kuitenkin, että se ei oikeasti ole kovin paljon, ja että pian minusta taas tuntuu, ettei raha riitä oikein mihinkään. Toki alan tuosta summasta maksamaan opintolainaani pois, joten todennäköisesti silloin minulla jää taas käteen se n. 1200 euroa kuussa. Ekat puoli vuotta sääästän kyllä tuosta 1700 eurosta itselleni pienen vararahaston. Ja etsin koko ajan parempi palkkaista hommaa.

Vierailija
51/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim ruoassa voi säästää paljon hyvällä suunnittelulla. Itse jossain vaiheessa tajusin miten paljon kuussa voi heittää rahaa hukkaan ruoassa.

Todellakin. Täälläkin on jotkut kertoneet käyttävänsä yli 500€ kuussa ruokaa - ihan älytöntä!

Vierailija
52/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi syynykyajan kovaan kulutasoon on se miten leveästi on alettu asua. Joskus se johtuu johonkin "loukkuun jäämisestä" mutta ei varmasti aina. Jos minun ikäpolveni vanhemmille olisi väitetty joka lapsen tarvitsevan eri huoneen, naurusta ei olisi yullut loppua. Sama pätee kaikenlaisiin ylellisiin harrastuksiin missä nykyaikana lapsia kiikutetaan tai itse käydään.

Kun niitä täysin turhia extramenoja ei ollut, ihmiset pärjäsivät.

Mitä minä muistan me tytöt luimme valtavasti ja juorusimme, teimme käsitöitä ja luimme erittäin ahkeasti läksyjämme yhdessä ja erikseen, kävimme kävelyillä ja pyöräilemässä ja vastaavaa. Syksyt menivät marjojen poiminnassa ja vastaavaa. Telkkaria katsottiin ja kuunneltiin musiikkia kyllä. Divareissa ja kirjastossa.

Pojat remusivat ulkona ja keskenään ja lukivat läksyjään sikäli kuin muistan.

Ihan normaalia elämää paitsi että nykyajan kermaperseille mikään ei riitä.

Vierailija
53/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli ilmeisesti on parempaa elämää pikavippien ja velkajärjestelyjen kanssa, kuin että koettaa sovittaa tulot ja menot toisiinsa. 

Ei todellakaan ole ihme, että luottotiedottomia on se puoli miljoonaa.

Suomessa vähävaraisten pikavipit ei todella ole mikään ongelma, ainakaan kansantaloudellisesti, vaan

keskituloisten palkansaajien ylisuuret kulutusluotot ja asuntolainat, josta Suomi on saanut jopa viime vuonna huomautuksen Eu:lta, joihin hallituksen tulisi kiinnittää huomiota. Ja todella ollaan pulassa, jos he jäävät työttömäksi tai sairastuvat, kun velkaa saattaa olla satojatuhansia euroja.

Köyhät ja pienituloiset eivät pysty tekemään edes velkaa kovin suuria määriä, kun heillä ei ole vakuuksia ja luotot on sidottu tuloihin.

Vai onko tämän keskustelun tarkoitus olla joku köyhien haukkumisketju, vähän samaan tapaan, kuin tuo taitoluistelu, jossa on hyvät ja "saastuneet" joita pyydettiin menemään vitt...tai tapp...itsensä. Ei voi oikein NB ajatukselta muuten välttyä, kun "valmentajat" täällä laittavat parastaan kuinka pienituloisen pystyy elämään tonnilla hyvää elämään, kun sen vain osaa, ihan sama kuin näille nuorille valmentaja ihmeli, jos sun luistelussa on vikana, tapp..ittes. ihan sama ap. aloituksesta tulee mieleen.

Vierailija
54/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.

Jos palkka on n. 1800€ netto, se käytännössä tarkoittaa 2600-2700€ brutto, jonka saavat monet opettajat, sh jne.

Esim. lastentarhaopettaja saa 2300-2400€ brutto ja nettona 1500€.

Aloitus koskee pienipalkkaisia, joiden tulotaso jää n. 1000€ ja siitä kun maksetaan asuminen, niin todella saa olla taitava ja osaava, kun maksetaan ruoka, vesi, vakuutukset, puhelinkulut, työmatkakulut jne. ja siinä tilanteessa on turha puhua, ettei suuret tulot, vaan pienet menot.

On todella kiva "köyhäillä" ja tarkkailla kulujaan, kun on riittävästi käytettävissä ostovoimaa.

Palkkani on 2391 brutto ja 13% veroprosentilla 1847 netto. 

Vierailija
55/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa nettotulot yhteensä 2200e. Ikunä ei ole tili nollilla vaikka on oma talo, lapsia, autoja jne. Mitään turhaa ei ostella ja maalla kun asuu niin ei houkutuksia ole.

Vierailija
56/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta yleensä kun tulot kasvavat myös kulutustaso nousee vähitellen huomaamatta. Olen useamman kerran elämässäni ihmetellyt, mitä kaikella tilille tulevalla rahalla tekisi, mutta sitten se alkaa kulua, kun sitä kerran on. Harvempi osaa pitää "pihin" asenteen, kun ei ole pakko. T. opiskelijasta, työttömästä ja pätkätyöläisestä hyvätuloiseksi

Minulla se on kyllä pitänyt. Usean vuoden pitkäaikaistyöttömyyden ja ruokajonoissa ramppaamisen jälkeen tienaan nyt 2500 /kk netto ja tuosta jää yleensä 1200-1400 euroa säästöön. Elän lähes yhtä niukasti kuin aina ennenkin, sillä en oikeasti tarvitse enempää. Ruokajonoissa en sentään enää käy, enkä katso kaupassa ostamieni ruokien hintoja, mutta muuten en tuhlaile..

Vierailija
57/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Syön joka päivä karkkia tai jotain ja kerran seurasin kuukauden ajan menojani, ja käytin 100 euroa herkkuihin! Se on ihan järjetön summa käytännössä kankkulan kaivoon. Oikeaan ruokaan käytin suurin piirtein yhtä paljon ja olisin voinut käyttää enemmänkin, koska näen terveellisen ruoan hyvänä sijoituksena.

Mutta kasvispainotteinen ja kokojyvää sisältävä ruokavalio ei oikeasti ole kovin kallis.

Vierailija
58/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä osittain eri mieltä.

Jos pakollisten menojen jälkeen pienestä palkasta käteen jää pari kymppiä niin ei siinä vaurastumaan pääse vaikka kuinka eläisi säästeliäästi.

Jos taas käteen jää menojen jälkeen vaikka pari tonnia niin muutama ravintolakäynti tai vaateostos ei budjettia heilauta, säästöön jää silti aika hyvä summa.

Vierailija
59/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä osittain eri mieltä.

Jos pakollisten menojen jälkeen pienestä palkasta käteen jää pari kymppiä niin ei siinä vaurastumaan pääse vaikka kuinka eläisi säästeliäästi.

Jos taas käteen jää menojen jälkeen vaikka pari tonnia niin muutama ravintolakäynti tai vaateostos ei budjettia heilauta, säästöön jää silti aika hyvä summa.

Pointti onkin ne pakolliset menot. Ne oitää säätää omien tulojen mukaiseksi.

Vierailija
60/731 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Täälläkin on jotkut kertoneet käyttävänsä yli 500€ kuussa ruokaa - ihan älytöntä!

Kyllähän tuosta summasta menee jo työajan ruokailuun 100-200€, jos tekee raskasta ruummillista työtä.

Ja kun puhutaan pienipalkkaisista, niin esim. siivooja, jolla työkohteet vaihtuvat työpäivän aikana, eikä varsinaista taukotilaa ole, kuin kymmenien kilometrien päässä, eikä kylmäsäilytystilaa ole omille eväille.

Meilläkin krs-talossa olen nähnyt useasti siivoojan syövän kaupasta ostettuja eväitä jossakin saunan pukuhuoneessa tai pyykkituvassa ja hänelläkin taitaa olla parikymmentä kohdetta työpäivän aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi