Aikaiset aamuvirkut
Miten tavatonta on nykyisen maailmanmenon mukaan, että on aikuisia joiden luonnollinen rytmi vetää nukkumaan 19-20 väliltä ja herättää luonnollisesti 05-06 aikaan aamuisin, ellei aikaisemminkin. Nimimerkillä oma elämänrytmi on herättänyt ihmetystä, tosin olen itse siihen varsin tyytyväinen kyllä.
Kommentit (21)
Aamuvirkuilla on enemmän neandertaligeenejä.
Hämmentää ehkä tuo nukkumaanmenoaika. Ei herätysaikasi kummoinen ole, mutta keskivertoihmiselle riittäisi 21 aikaan nukahtaminen. Voihan olla että tarvitset vain poikkeuksellisen paljon unta ja jos voit hyvin niin sillä hyvä.
Mitä vanhemmaksi olen tullut niin olen tarvinnut vähemmän unta, herään helposti viideltä ja menen mukkumaan puoli kymmeneltä.
Raksamiehet ovat oma geneettinen lajinsa. Aikaisen rytmin lisäksi raksamiesten ei ole mahdollista käydä vaikkapa aamulenkillä, vaan työt pitää aloittaa mahdollisimman aikaisin meluisimmalla tehtävällä.
Menen nukkumaan 22-23, herään 5.30-7.
Toi noin aikanen nukkumaanmeno kuulostaa oudolta, jopa tavattomalta (jos ei kyse vuorotyöläisestä).
Onko arkesi jollain tavoin fyysiesti tai henkisesti radkasta, jonka vuoksi tarvitset unta noin monta tuntia tai onko taustalla jotain muuta?
Vähän hassun kuuloinen rytmi miten ajoitat kaiken iltapäiväsi osalta jos menet jo nukkumaan nuin aikaisin. Tarkoittaisi että jos iltapalan söisi kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, peseytyminen jne. Tuntuu niin vieraalle itselle.
Saman verran tunteja tuosta jää tuhlattavaksi kuin jos menee myöhemmin nukkumaan ja herää myöhemmin. Kyllä siinä ehtii samat jutut tekemään kuin muutkin. Tämä niille jotka ihmettelee miten saa mitenkään tehdyksi. Terveisin toinen aamuvirkku, joka menee tunnin sisällä nukkumaan ja herää luonnollisesti neljältä aamuvuoroon. 8-9 tuntia unta on itselleni sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassun kuuloinen rytmi miten ajoitat kaiken iltapäiväsi osalta jos menet jo nukkumaan nuin aikaisin. Tarkoittaisi että jos iltapalan söisi kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, peseytyminen jne. Tuntuu niin vieraalle itselle.
Jos syö kunnon päivällisen niin ei tarvitse mitään iltapaloja
En mä nyt noin aikaisin mene nukkumaan, yleensä kymmenen jälkeen tai harvoin puoli kymmene ja kymmenen välillä. Silti saatan herätä viiden-kuuden aikaan itsestään.
Mulle on aivan sama muiden rytmit. Enemmän täällä palstalla on nähnyt joidenkin suoranaista raivoamista siitä, että kaikkien pitäisi olla aamuvirkkuja. No ei tarvitse. Jokaisella on oma luontainen rytminsä eikä aamuherätykset ole musta aamuvirkkua tehnyt. Lisäksi teen kolmivuorotyötä eli ei todellakaan aina voi herätä aikaisin aamulla jos pääsen vasta töistä seitsemän aikoihin.
Olisi melkoista luksusta jos joskus pystyisi nukkumaan saman verran kuin ap eli 10-11 tuntia.
Mäkin saatan herätä 4-6 välillä ihan luonnollisesti, mutta nukkumaan menen silti aikaisintaan klo 22. Mulle ihan normaalia nousta ylös aikaisin, olen eläkkeellä, joten rytmi on oma valinta. Saahan sitä ihminen tietty mennä nukkumaan kun väsyttää, mutta klo 19 on harvinaisen aikaisin kuitenkin.
Mä nukun 8-9 tuntia, mies 11 tuntia. Herätään yhtä aikaa, mutta käyn nukkumaan 2-3 tuntia myöhemmin kuin mieheni.
Ihan sama rytmi minulla kuin aloittajalla. Ollut ihan lapsesta asti. Rytmiä on mahdoton muuttaa, olen kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Mä nukun 8-9 tuntia, mies 11 tuntia. Herätään yhtä aikaa, mutta käyn nukkumaan 2-3 tuntia myöhemmin kuin mieheni.
Mitä murretta tämä "käyn nukkumaan" on?
Vierailija kirjoitti:
Aivan; Me olemme kaikki yksilöitä.
Jos menisin 20 aikaan nukkumaan niin heräisin varmasti 3-4 maissa enkä saisi enää unta. Sen takia venytän nukkumaanmenoa vähintään 22.
Minusta on outoa, että aikuinen ihminen kykenee nukahtaan yöunille klo 19.. Itsekin nykyään herään viimeistään klo 7, mutta en kyllä saa millään unta ennen klo 24.