Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiraihmiset: koiralla kaksi isoa leikkausta edessä - kannattaako?

Vierailija
19.01.2020 |

Meillä on pienehkö 7v. koira jolla on todettu patellaluksaatio molemmissa polvissa. Luksaatioasteet ovat 2/3. Lenkkeily on jo pitkän aikaa ollut vähäistä koiran haluttomuuden vuoksi. Eläinlääkärin mukaan kumpikin jalka pitää leikata, leikkausten välillä olisi noin 2-3kk. Jalat on kuvattu, polvissa on luksaation lisäksi alkavaa nivelrikkoa, samoin toisessa lonkassa. Koira on muutoin perusterve lievää iho-ongelmaa lukuunottamatta. Leikkaukset ovat todella kivuliaita (koiralle laitettaisiin muun kipulääkityksen lisäksi fentanyylilaastari ensimmäisten leikkauksen jälkeisten päivien ajaksi), lisäksi kuntoutus on vaativaa ja kestää kaikkineensa noin puoli vuotta/polvi. Koira tarvitsee leikkauksen jälkeen fysioterapiaa. Hintaa yhdelle leikkaukselle tulee n. 1000€ (+ lisäksi fysioterapia jne) mutta se ei ole kynnyskysymys.

Mitä tekisitte? Leikatako koira vaikka lopputuloksesta ei ole varmuutta? Nivelrikkoahan leikkaus ei paranna, eli jatkuvaa kipulääkitystä koira tulisi joka tapauksessa tarvitsemaan. En halua että koira kärsii. Jos kyseessä olisikin vain yksi leikkaus olisi asia ehkä helpompi päättää, mutta kaksi kivuliasta leikkausta pitkine toipumisineen ja epävarmoin tuloksin on saanut minut miettimään olisiko kuitenkin armeliaampaa päästää koira pois? :(

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin pois. Itse olen lopettanut alle 2-vuotiaan koiran nivelrikko takia ja nyt sama on pohdinnassa 5-vuotiaan kanssa, se on kipulääkitykselllä lopun elämäänsä. En missään tapauksessa lähtisi isoihin, kalliisiin leikkaushoitoihin mutta tämähän on jokaisen itse päätettävä.

Vierailija
22/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai hoidat koirasi kuntoon! Itse olen maksanut paljon enemmän kokonaismäärällisesti eläinlääkäriin ja toipumisaikoja operaatioista on ollut (hitailla mutta hyvillä tuloksilla!), mutta mikä kumma syy se on näitä välttää kun lääkärin suositus ja toivoa on?

Että 7-vuotiaan koiran lopettaisi ennen kuin edes yrittää hoitaa kuntoon, kaikkea sitä kuuleekin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden koiran leikkauttanut ja ei ikinä enää. Koiralle turhaa kärsimystä, muutama lisävuosi omistä itsekkäistä syistä.

Voisitko kertoa tarkemmin mitä tapahtui? Oliko paraneminen vaikeaa? :/

Ap

Just näin. Sä tartut just näihin yksittäisiin kauhukuviim että saat jonkun tuen sille päätökselle ja skippaat me muut missä ihmisillä on kokemusta asiasta ja ne sanoo että ei ole niin paha.

Piikille sä sen viet, olet ollut koko ajan viemässä, mutta et halua että se on sun päätös vaan että jollain kumminkaimalla kävi näin niin siksi mulla ei ollut muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
24/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin pois. Itse olen lopettanut alle 2-vuotiaan koiran nivelrikko takia ja nyt sama on pohdinnassa 5-vuotiaan kanssa, se on kipulääkitykselllä lopun elämäänsä. En missään tapauksessa lähtisi isoihin, kalliisiin leikkaushoitoihin mutta tämähän on jokaisen itse päätettävä.

Noin nuorten koirien lopetus kuulostaa kyllä aika radikaalilta. Aika monella eläimellä/ihmisellä on joku säännöllinen lääkitys jonka avulla elämönlaatu pysyy hyvänä.

Vierailija
25/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leikkauttaisin. Pieni koira elää pitempään kun iso, joten 7v koira on vielä nuorehko. 

Vierailija
26/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin nuorten koirien lopetus kuulostaa kyllä aika radikaalilta. Aika monella eläimellä/ihmisellä on joku säännöllinen lääkitys jonka avulla elämönlaatu pysyy hyvänä.

Joo, näillähän ne rahat tarvitaan johonkin ”tärkeämpään” ja siihen kuvioon ei sairas eläin sovi. Tuttavapiirissä oli just tälläinen eläintenystävä, jolle kaikki rahaa vaativat toimenpiteet aina ohitettiin sillä ei se ole oikein että eläin kärsii. Ja sit juodaan ja matkustellaan 4 * sillä rahamäärällä millä senkin ressukan olis kuntoon hoitanut.

Vierailija
27/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän sivuhuomautuksena että molempien polvien luksoituminen, pieni koira, allergiat... Huonoa jalostustyötä. Älkää hankkiko kääpiökoiria joiden jalka-asennot ovat kierot.  

Vierailija
28/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän sivuhuomautuksena että molempien polvien luksoituminen, pieni koira, allergiat... Huonoa jalostustyötä. Älkää hankkiko kääpiökoiria joiden jalka-asennot ovat kierot.  

Tämä.

Suomalainen "vastuullinen koirankasvattaja"syyllistyy tähän paljonkin. Jalostuksen seurauksena koirat ovat sairaita jo rakenteeltaan: polvet nuljahtelee, henki ei kulje, selkä kramppaa, nivelrikot vaivaa, silmät pullahtaa päästä, koirasta tulee potilas jo syntyessään. Eläinlääkäriasemien pysyvä tulonlähde. Typerä on ihminen joka tällaisen epämuodostuneen koiran edes hankkii.

Osa ihmisestä ilmeisesti nauttii päästessään koiran omaishoitajaksi ja syytäessään kaikki rahansa eläinlääkäreille. Tehkööt he niin, meitä on moneksi.

Koiraihminen olen itsekin mutta harrastan vain fyysisesti terveitä rotuja. Kalliit hoidot päätetään sen mukaan mikä on ennuste ja odotettavissa oleva elinikä.

Vierailija
29/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että koira elää hetkessä. Koira ei leikkauksen jälkeisen kivun, epämukavuuden ja kuntoutuksen keskellä ajattele, että tämä auttaa tulevaan, vaan koira kärsii fyysisesti ja henkisesti.

On ihmisen omaa itsekkyyttä laittaa koira tuollaisiin tilanteisiin. Jos ottaa koiran, pitää myös kantaa vastuu. Jos koira ei pysty elämään lajityypillistä elämää, ei ihminen saa pitkittää koiran elämää lisäten siihen tuskaa ja kipua. Koira elää sen tuskan keskellä, se ei ymmärrä, että kaiken kuntouksen jälkeen ehkä on parempi olla.

Oikea-aikainen lopettamispäätös on koiran laittaminen etusijalle, lopettamispäötöksen pitkittyminen on taas koiran kiusaamista ja ihmisen itsekkyyttä (koiran annetaan kärsiä, koska ei haluta luopua koirasta).

Jos leikkaus olisi pieni ja toipunisaika lyhyt ja onnistumisen mahdollisuudet suuret, niin varmasti leikkauttaisin. Jos taas leikkaus olisi iso, toipunisaika pitkä ja kivulias ja onnistumisen mahdollisuudet epävarmat niin en leikkauttaisi.

Jos rakastaa lemmikkiään niin silloin ei saa olla itsekäs. Koirasta luopuminen on kamalaa, mutta joskus se on ainoa oikea ratkaisu sen koiran kannalta.

Niinpä. Taisi unohtua, että elämä on täynnä "hetkiä." Se itseasiassa koostuu niistä: erilaisista hetkistä. Hyvistä ja vähemmän hyvistä. On parempi, kun ei lähde ajatuksenlukijaksi, varsinkaan koiran.

Vierailija
30/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Patellaluksaatio on itse asiassa aika monimutkaisesti periytyvä, tai periytyvyys on osin epäselvää. Itse kasvatin terrierirotua jossa tuota esiintyy, ja huolimatta vain terveiden jalostuskoirien käytöstä aina välilllä sitä tuli. Paitsi että, kun siirryin BARF-ruokaan, niin yhtäkään patellatapausta ei ollut sen jälkeen, ei myöskään allergisia, vaikka rodussa 25%:lla on yleensä allergioita ja vaikeita iho-ongelmia. Väkisinkin päädyin siihen, että tämä rotu vaan ei taida oikein sietää viljoja tai runsashiilarista ruokaa, enkä enää edes myynyt pentuja nappuloilla tai perinteisellä puuropohjaisella kotiruoilla ruokkijoille.

Ei varmaan toimi 100% ja ehkä kaikilla roduilla ei myöskään vaikuta niin paljon ja perimän osuus voi olla vahvempi, mutta sinänsä oli mielenkiintoinen havainto, kun varsinkin noita allergioita ja iho-ongelmia pidettiin ihan vääjäämättöminä rodussa.

Vierailija
31/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä ota eläintä. Tekisi mieli sanoa paljon muutakin, mutta pakko yrittää olla sanomatta. Älä ota eläintä.

Vierailija
32/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiko nää sun laukkuun vai kenkiin?

Vierailija
33/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sinähän et tiedä mitään taustoista, joten et voi tietää kuinka radikaali päätös on ollut. Nuori koira oli täysin rikki luustoltaan, jatkuvasti kipeä vaikka söi kahta lääkettä. Niin aggressiivinen, ettei antanut vieraiden koskea, koko ajan hermostunut, stressaantunut ja pahoinvoiva. Mitä koiran elämää sellainen on?

Mitä toiseen koiraan tulee, kipulääke toimii nyt mutta ei tule todennäköisesti toimimaan koko aikaa kun nivelrikko pahenee. Myös usein maksa tai munuaiset pettävät kipulääkityksestä.

Vierailija
34/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sinähän et tiedä mitään taustoista, joten et voi tietää kuinka radikaali päätös on ollut. Nuori koira oli täysin rikki luustoltaan, jatkuvasti kipeä vaikka söi kahta lääkettä. Niin aggressiivinen, ettei antanut vieraiden koskea, koko ajan hermostunut, stressaantunut ja pahoinvoiva. Mitä koiran elämää sellainen on?

Mitä toiseen koiraan tulee, kipulääke toimii nyt mutta ei tule todennäköisesti toimimaan koko aikaa kun nivelrikko pahenee. Myös usein maksa tai munuaiset pettävät kipulääkityksestä.

Katso peiliin.

Vierailija
35/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin.

Siis oikeastiko olet sitä mieltä, että kipeää koiraa pitää pitää elossa hinnalla millä hyvänsä? Tälle koiralle olisi voinut tehdä lonkkanivelten irroituksen, jolloin se olisi voinut elää lonkista kivuttomana muttei juurikaan liikkua pientä kävelyä enempää. Se ei kuitenkaan olisi auttanut selän spondyloosiin, joka on erittäin kivulias jossain vaiheessa. Tai kyynär- ja polviniveliin, joihin nivelrikko oli jo kehittymässä.

Vierailija
36/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, selittele nyt oikein kunnolla. Toivotaan että sä itse uskot tuon satusi koska kukaan muu ei. Ja kuten sulle tuossa joku antoikin jo ystävällisen neuvon: älä ota enää yhtäkään koiraa.

Vierailija
37/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaanhan ei tiedä, johtuuko koirasi kävelyhaluttomuus vain tästä polvivaivasta. Taustalla voi olla muuta piilevää. Päätös on omistajan. Mene fiiliksen mukaan. Tsemppiä!

Vierailija
38/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti näitä asioita:

Onko leikkaukseen rahaa? Myös jälkihoito voi vaatia eläinlääkärikäyntejä, lääkitys maksaa myös.

Pystytkö sitoutumaan jälkihoitoon? Koira voi leikkauksen jälkeen vaatia jatkuvaa silmälläpitoa ja hoitoa jonkun aikaa.

Kestätkö sitä että koira voi olla kivulias leikkauksen jälkeen? Silti se täytyy pissattaa ja kuntouttaa, eli sen verran "riepotella" kun on pakko.

Sitoutuuko koko perhe koiran hoitoon? Voi olla ettei kesälomareissulle pääsekään jos koira vaatii lepoa ja hoitoa.

Vierailija
39/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, selittele nyt oikein kunnolla. Toivotaan että sä itse uskot tuon satusi koska kukaan muu ei. Ja kuten sulle tuossa joku antoikin jo ystävällisen neuvon: älä ota enää yhtäkään koiraa.

No valitan, minulla on tämän yhden nivelrikkoisen lisäksi kaksi muuta, onneksi luustoltaan tervettä nuorta koiraa. Työskentelen eläinten parissa ja olen kouluttautunut tunnistamaan koirien kipua, joten uskoisin sen puolen olevan hoidossa. Mukavaa päivänjatkoa sullekin! 👍🏻

Vierailija
40/59 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No valitan, minulla on tämän yhden nivelrikkoisen lisäksi kaksi muuta, onneksi luustoltaan tervettä nuorta koiraa. Työskentelen eläinten parissa ja olen kouluttautunut tunnistamaan koirien kipua, joten uskoisin sen puolen olevan hoidossa. Mukavaa päivänjatkoa sullekin! 👍🏻

Oikein "kouluttautunut tunnistamaan kipua." Kaksi koiraa, yksi ihminen. Mieti mikä on yhteinen tekijä. Nivelrikko on muuten yleisin luustonsairaus sekä ihmisellä, että koiralla. Tuntuukos sitä kipua missään? Vai sulkiko tää koulutus nyt omat kivut ihan ulkopuolelle. On meinaan sullakin nivelrikkoa.