Tammenterhot keskellä viikkoa!
Kommentit (31)
Taas nyttäisi meille yksi läämin päivä olevan luvassa, tosin eikös ne meteorologit ole lupailleet tästä eteenpäin kylmeneviä säitä?!? Harmi vain, kyllä mä ennemmin näistä lämmöistä nauttisin kuin vetisistä ja viileistä säistä!
täällä olotila on ihan mainio, eilinen ultra helpotti mieltä kyllä huomattavasti, ei enää niin mietitytä että onko kaikki hyvin ja onko siellä masus ketään edes kotona. toivoovauvalle terkut ja lämpimät onnitelut, hienoa että kerrankin ultrakuulumiset ei ollu huonoja, vain hiemna " yllättäviä" ;). varmaan aika järkytys kun huomaa olevansa jo melkein puolivälis alun sijaan:).
eilen söin sit koituduttuani hirveänmäärän tuoreita hedelmiäja marjoja ja sit iltapäivästä maha olikin ekaa kertaa niin turvoksissa että kaikki kyl heti ois arvannu mitä siellä masussa on tekeillä... muutenkin mulla on kans toi vattan toiminta ollu vähän sitä tätä , joku sitä joskus kyselikin. mulla toi vatsan toimimattomuus on ollu ongelma jokaises raskaudes ja oon joutunu aika usein sitä avittamaan laxoberonilla jota lääkäri määräs jo viime raskaudes kun valitin kyseisestä ongelmasta. se kyl tehoaa aina mulla eikä maistu millekään imelälle litkulle kuten esim. levolac jota en pysty saamaan alas sitten millään. sori muuten kun en ikinä muista osallistua kaikkiin galluppeihin, tuntuu et musiti ja kuulo on menny taas ihan kokonaan tän raskauden myötä...
mut nyt vuoro toisille. ihanaa keskiviikkoa kaikille!!!!
Lääkäri Arvioi mun kohdun perusteella viikoiksi 7, kun oikeasti niitä oli 10. Sanoi, että 7 viikolla kohtu on " omenan" kokoinen, sitten 10:llä " greipin" kokoinen ja minä en yltänyt greipiksi asti. No pari päivää aikaisemmin oli yksityinen sanonut kohdun koon normaaliksi ja sikiön vastaavan 10 viikkoa niin kuin olin itsekin laskenut. Ja toisessa ultrassa tämä tuli vahvistettua. Mitä nyt arviot heittää parilla päivällä. Toivottavasti saat nopeasti selvyyden sun tilanteeseen. Tsemiä :)!
Vihdoin tuli se odotettu sade, tosin satoi 10 minuuttia tihkumalla ja taisi olla siinä... =( Olisi voinut nyt sitten kunnolla puhdistaa ilmaa, kun piti kastella kuitenkin. Juuri sopivasti oli eilen iltaan mennessä kuivanut kaikki matot!! (nyt vaan pitäisi pestä lattiat, että sais matot takas lattialle).
beijaflor: ONNEA matkaan utraan, toivottavasti saat iloisia uutisia!!!!! Pidetään täällä peukkuja pystyssä!!
Toivoovauvaa: onnittelut sinullekkin, melkoinen ylläri! Onneksi iloinen sellainen!!
ON: Minun piti käydä eilen TH:n luona, vahvistamassa raskauden olemassa olo =) Pistäydyin siis vain pikaisesti kuuntelemassa sydänäänet ja hyvin kuului. Viikonloppuna siis tuli taas milli verta ja kaikki muut raskausoireet on hävinneet,väsymystä hieman. Niin oli sitten pakko soittaa (kun kerran käskivät) että tarvitsisi vahvistusta siitä että kaikki on kunnossa.. Ja pääsinkin heti parin tunnin päästä hänen luokseen. Voin kyllä sanoa, että on hyvä TH mulla ja oikeesti oli sitä mieltä, ettei ole mitään järkeä murehtia kotona onko kaikki kunnossa, kun kerran on paikka jossa asia voidaan näppärästi vahvistaa. Vähän kyllä " hävetti" soittaa, mutta lopputulos oli hyvä ja sain rauhan mielelleni!! =) Melkoinen veturi siellä nakutti
Muuten siis oma napa voi hyvin, väsymys on ainut, joka " vaivaa" mutta se on siedettävien rajoissa. Nyt täytyisi mennä huhkimaan navetan pesua... Rankka päivä tiedossa!! =( Mutta ompahan ohi sitten tältä vuodelta!!!!
-E- 10+
Tulen sitten illalla kertomaan mitä ultrassa kävi. Mulle ei kyllä lääkäri edes kertonu, että mitä viikkoa mun kohtu vastas, jos ei kerta kymmentä viikkoa. Mua jännittää ihan hirveesti, mut jotenki oon vaan silti varma että kaikki on kunnossa. Mistä lienee tullutkaan sellainen olo, kun viimeviikolla olin ihan alamaissa. No tänäänpä selvii.
Beijaflor rv 11+1 (toivottavasti)
noita mun kirjoitusvirheiden määrää:)!!! ei tulis kyl mitään kirjuria meikläisestä kun ei osaa näköjään ees näppistä käyttää. ei oo näköjään kuulo ja muisti ainoot mitä taas on raskaus vieny mennessään:)...
nooh, koeta petrata;)
sapa
Tulin äsken lääkäristä, oli kyllä aika karu kokemus kuten kerroittekin. Ensin neuvolantäti mittasi verenpaineen ja sitten lääkärin vastaanotolle. Housut pois ja tutkimuspöydälle. Tutki alakautta kohdunsuun: " hyvältä vaikuttaa" ja kohdun koon: " kohtu on kasvanut" ja sitten hän kysyi että kuunnellaanko sydänäänet. Jaa että kuunnellaanko??!! En ole herkästi liikuttuvaa sorttia, mutta kun huoneessa alkoi kuulua tasainen jyske, niin tuli kyllä tippa linssiin. Totesi, että pikkuisella on tasainen ja voimakas syke, kaikki siis kunnossa. Vaikka lääkäri ei puhunut yhtään ylimääräistä sanaa, ei esim. kysellyt vointia tms., niin väliäkö hällä! Nyt vain leijailen ilmassa ja odottelen ultraa.
Petra Pan
Joo mulla olisi sitten huomenna aamulla uusi neuvola-aika kun niitä sydänääniä ei viime kerralla saatu kuulumaan. JOspa ne huomenna kuuluisivat! *toivoo*
toivoovauvaa: Onneksi olkoon yllättävistö uutisista! Saatkin meitä kaikkia aikaisemmin nyytin syliin. :)
beijaflor: Onnea ultraan! Pääsisimpä minäkin alkuraskuden uktraan, niin tietäisin että kaikki olisi hyvin!
Mulla ei edelleenkään kummempia raskausoireita ole..ei oo " valittamista" mistään. :) Maha kyllä näyttää kasvavan, että jospa se näyttäis kaiken olevan hyvin?
Emme ole edellenkään kertoneet perheillemme vauvasta. Ainoastaan on tullut palljastettua parille kaverille, joista kummatkin odottavat vauvaa. Toinen saa nyt kohta ja toinen helmikuussa. Jospa sit huomisen jälkeen vois jo kertoa............
Mutta pitää lähtee ruokaostoksille ja tekeen kaikenlaista kotihommia.
mellum ja vauva 12+3
tilasin jo rakenneultran ja se on 10.8 vasta.. täällä meillä ei tarjota kuin tuo ultra ja se trisomia tutkimus, johon en halunnut osallistua. Niin ja nyt kesällä ultra tapahtuu oys:ssa eikä tuossa naapurikunnassa kuten normaalisti. Siksi piti tilata jo aika sinne.
Pitkästä aikaa. Voi teitä onnellisia , jotka on jo saaneet kuulla pikkustensa sydämenäänet saatikka nähdä *kateellinen huokaus*. Ensi tiistaina on meillä ultra ja aika tuntuu hirveen pitkältä.
Juhannuksen viettoon on tulossa kaveri ja melkein pakosti joudun hänelle kertomaan, vaikka olemme päättäneetkin, että lapsille ja ym. tutuille kerrotaan vasta ultran jälkeen.
Turvotusta on täällä hurjasti ja eilen illalla esikoinen (5v.) sanoikin kun katsoi minua, että äiti sä näytät siltä kin ois vauva mahassa =) lapset eivät siis tiedä vauva-asiasta.
Kauheesti oli eri galluppeja ja en nyt muista kuin osan , joihin yritän vastailla...elikkäs no tuo kertominen meni tuossa edellä. painoa minulle on tullut jo ihan herkuttelun takia 2 kg (aina kesäisin käy näin).
No nyt olen unohtanut kyllä kaikki muut kyselyt, vuoro seuraavalle..
Kahdessa aiemmassa raskaudessa en ole voinut ollenkaan pahoin. Olo on ollut loistava. Nyt ei ole. Yäks.
Kysyikö joku, että onko kerrottu kenellekään? No vastaanpa, vaikka ei olisi kysytty... tyypilliseen tapaani. ;)
Olen kertonut kolmelle kaverille. Syy siihen on se, että olisin muuten joutunut valehtelemaan päin naamaa ja sitä en halunnut tehdä. Olisin joutunut keksimään jonkun varsin pitkän tarinan päästäkseni luistamaan harrastuksestamme, josta pidän kovasti, mutta raskaana ei voi mennä. Vanhemmillemme ja sisaruksillemme kerromme vasta ultran jälkeen. Lapsillemme kerromme varmaan sitten kun masu näkyy. Isompi ehkä niinkin ymmärtää asiasta, mutta nuorimmainen ei ehkä vielä. En tiedä.
Pistin lapset katsomaan Puuha Peteä ja ajattelin tehdä vähän töitä, mutta täällähän minä listalla lorvailen... ;)
Beijaflorin uutisia täällä jännitän, pidän peukkuja!
Ardisia, varaa aika ultraan täällä suomessa, niin saat tietää varmasti! On se sen arvoista! Hassu käytäntö tuolla ruotsissa!
Galluppeihin, painoa ei ole vielä tullet yhtään lisää, mutta yleensä lihoon päälle 20 kg, eli kyllä mä vielä ehdin!
Mies ei ole koskaan ollut mukana neuvolassa. Ultrassa on yleensä ollut, mutta eiliseen ei päässyt, koska emma saaneet hoitajaa lapsille. Sääli. Tälläistä se on kun on monta lasta, nyt miehen poikakin on täällä koko kesän, asuu naapurimaassa ja käy vaan pidemmillä lomilla, että tällä hetkellä lapset ovat täysilukuisina (plus 2-3 kaveria =) ). Viisi on näitä omia.
Vieraita odotan huomiseksi, nyt pitää mennä siivoamaan. Vointeja kaikille!
[color=darkviolet]Mie jaksan narista tätä kuumuutta. Tosin nyt ku oon kotosalla jo niin ei niin haittaa, mutta töissä. . .Tänään oli pakko lopettaa aiemmin, ku ei kerta kaikkiaan enää kyenny aatteleenkaan selkeesti saati tekeen töitä.
Kerpele, ku eilen labrassa ois pitäny pisunäyte jättää ja en tienny siittä! Eihän se sit onnistunu, ku olin niin vasta käyny vessassa. Huomenna pitää sit kiikuttaa toiselle paikkakunnalle asti mokoma. Niin pienen paikan kirouksia, ku täällä ei oo ku kerran viikossa labra auki. No, onneks ei oo ku kymppi kilsan suuntaansa tuo matka.
Selästä on ottanu jo heti aamusta. Ku ei muista miten tytön aikaan oli niin tästäkin huolen häivenen heti saa. Miten muilla selän ja masun kolotukset, onko ja millasia [size=4]????
[size=2]Zatu ja hahmo 10+2
on selässä ja jatkuvaa kuvotusta. Yritän syödä säännöllisesti, mutta varsinkin iltaisin on pakko vain köllöttää sohvalla, oikein mitään muuta ei pysty tekemään. Sitä olen ihmetellyt, että en ole kertaakaan joutunut oksentamaan. Se on tietysti hurjan kivaa, mutta ystävien raskauksia sivusta seuranneena tuntuu vähän omituiselta. Mitään ihmeempiä mielitekoja mulla ei ole ollut, tosin tuoremehuja voisi latkia kuinka paljon vain ja leipää tulee syötyä - no, kahden edestä (ainakin).
Ja vieläkään ei ole kerrottu kenellekään. Odottelen tässä jännittyneenä, milloin joku kysyy suoraan. Äiti ja anoppi on kyllä katsellut mun vatsanseutua " sillä silmällä" - tai sitten musta on tullut ihan vainoharhainen! :)
Petra Pan
[color=maroon]Minulla varsinkin myös iltaisin kolottaa kai kun on päivän raatanu. Mutta tänään tosiaan jo aamusta tuntu ettei töissä taivu mihinkää. Eikä tää johtunu huonosta nukkumisasennosta.
Oksentanut ei ole tarvinnut minunkaan. Tosissaan yökötti ainaki kerran ja tuli jo katseltua pönttöä, mutta se meni ohi. Monasti on öllöoloa ollu. .onneksi ensi maanantaina on uusinta ultra, että saa tietää onko masussa joku.
[color=blue]Onko muut huomanneet valkovuodon lisääntyneen [size=4]???
[size=1]Muutaman kerran säikähtäny, ku on tullu sellanen tunne, että housut kastuu. Aika pian sitten mentävä vessaan tarkistaan ettei vain verta ole pöksyissä *punastuu*. Kyllä kai sitä on jo ihan höyrähtäny ku aina miettii heti pahinta.
Zatu:
[color=blue]Onko muut huomanneet valkovuodon lisääntyneen [size=4]???
[size=1]Muutaman kerran säikähtäny, ku on tullu sellanen tunne, että housut kastuu. Aika pian sitten mentävä vessaan tarkistaan ettei vain verta ole pöksyissä *punastuu*. Kyllä kai sitä on jo ihan höyrähtäny ku aina miettii heti pahinta.
Joo ja se on ihan normaalia,kahdes ekas mulla ei ollu sen kummempaa,mutta edellises alkuraskaudessa suorastaan lorisi valkovuotoa!
Me tai siis kaks isompaa muksuu kävi tänään heittääs talviturkin pois,hyvin piakseen vaan on niin tuulista,mä istuin katsomas ja pikku mies nukku autossa :)
Maria ja himpula 10+3 (käytän nyt tuota neuvolan päiviä,la olis sen mukaa 14 pvä vaik listas onkin 15 pvä)
Beijaflorin kuulumisia piti vielä tulla katselemaan.. Voi kun kaikki olisi hyvin!!!*sormet ja varpaat ristissä*
Meillä on ollut niiiiiiiin pitkä ja rankka päivä tuolla pesuhommissa, äsken lopettiin ja nyt isäntä lähti saunan lämmitykseen ja mennään neitin kanssa kohta perässä. Neiti on sellainen vesipeto, että ei meinaa saada kirveelläkään pois järvestä. Onneksi on jo vesi lämminnyt, jotta ei viiden minuutin jälkeen hampaat lyö loukkua =)
Sadetta ei tosiaan tänne kuitenkaan saatu kuin sen 10 minuuttia aamusella, nooh juhannuksenahan se perinteisesti on kunnolla satanut!!! =)
PetraPan: on sinullakin ollut toooodella ihana lääkäri, opetetaankohan sitä ihan kurssilla lääkäreille ??? Onneksi kuitenkin " vaivautui" sydänäänet kuuntelee ja hyvin kuuluivat!!
mellum: Onnea huomiseen, kyllä sieltä varmasti syke jo kuuluu!!!!*laittaa sormet ja varpaat sinullekkin pystyyn*
Ystäville/tuttaville ja kylänmiehille kertomisesta: Me ollaan kerrottu isovanhemmille, tädeille, kaikille kavereille (isäntä julisti asian minun valmistujaisiltana kaikille saunassa olioille, joten sana lienee levinnyt jo poissa olleillekkin), ja muutamalle " puoli tutulle" jotka on suoraan kysyneet.
Niin miehistä kyseltiin kanssa. NEuvolaan en miestäni ota ja neitinkin vain hätätapauksessa, se on " minun valtakuntaani" . Esikkoa odottaessa kerran tuli mies mukaan, mutta naurettiin jälkeen päin että olispa ajan voinut käyttää muutenkin =) Synnytykseen mies tulee, oli neitinkin ja on kyllä kotona melko herttainen, riippuu vähän päivästä ja sitten kun vatsa alkaa kasvaa niin enemmän muistaa huomioida, nyt hältä saattaa hyvin unohtuakkin että raskaana ollaan.
Zatu: Mulla kanssa kolottaa selkää harvase päivä, välillä ottaa ihan tosi kipeesti, ihan kuin olisi joku hermopuristuksissa ja sitten on vielä " normaalia" kolotusta. Ja jalat, iltasella, yleensä jo iltapäivällä, mun jalat on niin poikki, että ei jaksaisi edes kävellä. Ja valkovuoto on täälläkin lisääntynyt ihan tajuttomasti, lorina käy ja yhtälailla vainoharhaisena vessassa pitää juosta tarkastuskäynnillä.
Eiköhän siinä ollut kommenttia kerrakseen. Onnea kaikille neuvolaan menijöille!!!!!
-E- 10+
Beijaflorin ultrakuulumisia oon minäkin oottanut peukut pystyssä,ois niin ihanaa kun teillä kaikilla muilla menis odotus onnellisesti loppuun asti.Täällä on tullut käytyä yhä kurkkimas teidän kuulumisianne(*nolona myönnän*)
Itse päätin,et siirretään yritystä syksyyn.Nyt tarvii aikaa miettiä tapahtunutta.Elo-syyskuussa lähdetään miehen ja taaperon kanssa jonnekin kaukomaahan matkalle,sit on uusi perheenjäsen tervetullut.
Muuten ei ois välttämätöntä pitää taukoa kesän yli,mut mä haluan olla varma,et kroppa kans kestää uuden raskauden, eikä tulis km jälleen.
Iloista kesää ja oikein onnellista odotusta kokaiselle teistä!
Lumina
huoh* onpas ulkona kuuma. no ei pidä valittaa =) pahoinvointi ja väsymyskin on jo helpottanut huomattavasti , toivottavasti vielä kuitenkin raskaana ollaan ! :)
meillä juhannusta vietetään vanhempieni luona,äippä ' ' mummo' ' soittikin jo eilen että ottakaa omat siiderit mukaan,taidan ostaa niitä alkoholittomia,(jospa kukaan ei huomaisi ;) ).en tahtoisin vielä kertoa, kun ultrakin on vasta heinäkuun alussa. maha on kyllä pyöristynyt jo jonkin verran ja on jo muutamat tutut kysyneet onko siellä mahaasukki ?! =) =) pitää juhannuksena pitää jonkinlaista telttaa päällä, ettei muut tietämättömät huomaa :D painoakin on tullut jo n.3 kiloa. hui kamala ! kai se tästä tasaantuu..
vastailen myöhemmin muihin galluppeihin, en muista enään mihin piti kirjotella .. *dementia iskenyt * nyt koti hommien pariin..
jaksuja kaikille !
domino06 + leppäkerttu rv.10+0
Ihanaa kun on (tänne meille ainakin) tullut hieman viileämpi ilma. Pitkästä aikaa sain siivotuksi tänään, pari viikkoa onkin mennyt laistellessa (" kun on niin hyvä ilma niin ei saa olla sisällä" ). Nyt uunissa raparperipiirakka ja pojat katsoo Puuha Peteä, rauha maassa siis =)
Olikos täällä joku Jyväskylästä/lähiseudulta? Minkälaiset yksityiset sielläpäin on? Mietin vaan, että tahtosiin siihen ultraan..
Joku (sorry, en muista kuka..) kyseli että siirsikö se lääkäri la:n vain kohdun koon perusteella. Joo, siirsi se. Sanoi ettei missään tapauksessa raskausviikkoja ole alle 12. Mulla on ollut kummalliset menkat koko tän kevään. Että se voi pitää paikkansa, mut en tiedä.. Mitenköhän paljon uskaltaa luottaa tuon lääkärin arvioon? Mä kyllä sanoin sille että viimesessä raskauksessa maha oli valtava mutta hän sanoi, ettei se vaikuta. Kohtu kasvaa aina alussa samaa vauhtia?!
Miten teillä muilla on ollu Hb- arvot? Mulla ekalla nlakerralla oli 96, nyt eilen 100. Aloitin raudan syönnin jo 2 vkoa sitten. Aiemmissa raskauksissa mun ei ole tarttenut aloittaa rautaa ennen kuin vasta joskus 20-25 viikoilla. Nyt olokin on ollut sen mukainen että rautaa tarvii, väsyttää ja heikottaa.. Jospa tämä loma auttaisi siihenkin :)
Huomenna ois ohjelmassa Juhannustangon ympärillä leikkimistä ja laulamista poikien hoitopaikassa. Itse juhannuksena pääsen miehen vanhempien luokse passattavaksi =)))))
Toivotan oikein mukavaa ( ja selvää, hih.. =) Juhannusta kaikille, ellen ehdi enää ennen sitä tervehtimään =)
Terkuin
Ardisia
[color=royalblue]Eilen olikin jäänyt näemmä itseltä kirjoittelematta, oli melko hulabaloo päivä töissä...
Paha olo vaihtelee päivittäin, eilen oli tosi hyvä päivä ja tänään taasen vähän huonompi. Ainoa, mikä on ja pysyy tasaisena, on väsymys. Mieskin ihmetteli eilen kun aina vaan nukun ja urheilukin on jäänyt tosi vähälle.
[b]toivoovauvaa[/b], melkoinen ylläri sulla! Onnea kuitenkin, saatkin nyyttisi syliin kun me alamme vasta jäädä äitiyslomalle.
[b]Ardisia[/b], oliko se niin että lääkäri arvioi sinun olevan pidemmällä vain kohdun koon perusteella? Eli siis käsin kokeili kohtua? Voiko sen nin tarkkaan tällä tavalla määrittää... No, ultrassa varmaan saat sitten selvyyden raskauden kestosta.
[b]Beijaflor[/b], eikös sulla ollut tänään se ultra? Tuuthan heti kertomaan kuulumiset mitä siellä sanottiin...?
Huomenna meitä olikin sitten aika joukko menossa ultraan/neuvolaan/lääkäriin. Itsellä eka neuvola heti aamusta, palailen sitten kertomaan kuulumiset. Tulkaahan kaikki muutkin!
[b]Sinda rv 9+3[/b][/color]