Synttärit joilla tarjoiltiin pelkkää vettä, Iltiksen juttu
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/d38ec208-8086-4ed9-b904-9032…
Nykyään tuntuu että vähän joka asiassa pitää mennä ihan äärilaitaan. Vanhemmuudessa on paljon tilaisuuksia vetää överiksi. Eihän se sokeri nyt terveellistä ole, mutta ei se myöskään noin epäterveellistä ole, että synttärit pitää vetää pelkällä vedellä. Meillä on itsellä ollut synttärit myös liikuntapaikassa ja kyllä sinne on saanut järjestettyä juhlallisuudet, joihin kuuluu myös ne herkut.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tosi suosittu kaveri jonka synttäreillä juodaan vettä ja mennään johonkin pellehyppelypaikkaan.
Lapset saa herkkuja koko ajan synttäreillä ja muualla.
Eiköhän nämä olleet mukavan erilaiset.
Parkour ei liity pelleihin, mutta lapsille hauskaa. Luvan kanssa saa riehua ja hyppiä seinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täältä todellakin iso peukku tällaisille synttäreille! Ihan loistavaa! Mulla on vähän isommat lapset olleet lähikaupungissa vastaavilla liikuntapaikkasynttäreillä ilman tarjoilua. Tosin kun ajomatka kestää 45min, niin kotimatkalla ovat pysähtyneet syömään hampparit tms. 3-4 h pelkällä vedellä on aika pitkä aika. Mutta jos synttäreille tullaan läheltä, niin pelkkä vesi riittää kyllä.
En itsekään menisi aikuisten synttäreille missä tarjoiltaisiin vaan vettä, niin miksi minun lapseni pitäisi sellaisissa viihtyä? Aivan ala-arvoiset synttärit.
Niin että jos kaverisi kutsuisi sinut synttäreidensä kunniaksi kiipeilemään tai lyhyelle issikka-vaellukselle, niin varmistaisit ensin että onhan poppareita ja menisit maha tyhjänä?
Minä pidän itsestään selvyytenä että juhlissa tarjotaan muutakin kun vettä. Vaikkapa sitten kahvia. Aikuiset eivät tarvitse poppareita. En ikinä kehtaisi järjestää juhlia missä olisi pelkkää vettä tarjolla. Olisi synttärit sitten kenen tahansa tai ihan missä tahansa.
Mitä sä selität?
Ei näillä synttäreillä ollut vettä tarjolla, vaan kaikkia purettiin tuomaan OMA VESIPULLO, koska siinä kun juoksee kaksi tuntia niin tulee jano.
Nämä eivät olleet juhlat perinteiseen tyyliin, vaan ihan vaan lapsen synttärit.
Heh heh. Siinäpä luulit nyt olevasi niin näppärä että. Vastasin tuohon kysymykseen mitä minulta kysyttiin. Ja kuten mainitsin, niin en itse ikinä kehtaisi järjestää tuollaisia juhlia. Ihan sama siis kenen synttärit ja ihan sama mikä paikka olisi kyseessä. Kyllä ne lapsenkin juhlat ovat juhlat eikä mitkään "vaan lapsen synttärit".
Vierailija kirjoitti:
Lapset veivät varmaan lahjaksi puolestaan ilmaa paketissa, ettei synttärisankari vaan ylpistyisi.
Meillä ei ikinä lapset saa lahjoja kavereiltaan, koska emme halua nurkkia täyteen roinaa, josta lapset eivät välttämättä edes pidä.
Ilta-Sanomat kuvitteli, että enemmistö lukijoista pitää runsaan sokerin syöttämistä lapsille hyvänä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset veivät varmaan lahjaksi puolestaan ilmaa paketissa, ettei synttärisankari vaan ylpistyisi.
Meillä ei ikinä lapset saa lahjoja kavereiltaan, koska emme halua nurkkia täyteen roinaa, josta lapset eivät välttämättä edes pidä.
Kyllä tavallisen perheen normaaleihin synttäreihin kuuluu paljon tavaraa!
Ei mammojen mukaan äidin olisi pitänyt torpata LAPSEN OMA TOIVE parkour-synttäreistä siksi, että synttäreillä nyt kuuluu tarjoilla herkkuja? SIELLÄ SALILLA KUN NIITÄ EI SAANUT TARJOILLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa liikuntapaikoissa on yleensä mahdollisuus siihen tarjoiluunkin. Nämä on suunniteltu niin että myydään synttäripaketteja, johon sisältyy jotain pizzaa tai hodaria + jäätelöä. Suurin osa vanhemmista haluaa että synttäreillä on jotain syötävää ja nämä paikat tarjoaa sitä mahdollisuutta. Että ihan nyt en vain usko että tuo mahdotonta olisi. Mikä noista synttäreistä varsinaisesti nyt teki juhlat? Ei ollut juhlaruokaa, ei herkkuja, ei lahjoja... Kyllä uskon että lapsille kelpaa hetki kavereiden kanssa parkourpaikassa, mutta ei tuo ole juhla.
Parkour-akatemian treenitilat vertautuu johonkin kuntosalin tai kuplahalliin eikä Hoploppiin, eikä siellä todellakaan myydä mitään valmiita synttäripaketteja tarjoiluineen. Voi olla että siellä on tila jossa tarjoilu olisi ollut mahdollista järjestää, ehkä, mutta jos luet jutun niin siinä kyllä selviää miksi siihen ei päädytty (synttäreille varattu aika täyttyi ohjelmasta, henkilökunnan ohjeistus ei-sokruhumalassa olemisesta, tarjoilu olisi lisännyt vaihtumisen ja kieltämisen määrää).[/quote
Itse olisin ottanut janojuomaksi pillimehut ja lähtiessä antanut pienet herkkupussit mukaan kotimatkalle. On nimittäin ollut väsynyttä porukkaa, mikä on kotiin lähtenyt noista juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täältä todellakin iso peukku tällaisille synttäreille! Ihan loistavaa! Mulla on vähän isommat lapset olleet lähikaupungissa vastaavilla liikuntapaikkasynttäreillä ilman tarjoilua. Tosin kun ajomatka kestää 45min, niin kotimatkalla ovat pysähtyneet syömään hampparit tms. 3-4 h pelkällä vedellä on aika pitkä aika. Mutta jos synttäreille tullaan läheltä, niin pelkkä vesi riittää kyllä.
En itsekään menisi aikuisten synttäreille missä tarjoiltaisiin vaan vettä, niin miksi minun lapseni pitäisi sellaisissa viihtyä? Aivan ala-arvoiset synttärit.
Niin että jos kaverisi kutsuisi sinut synttäreidensä kunniaksi kiipeilemään tai lyhyelle issikka-vaellukselle, niin varmistaisit ensin että onhan poppareita ja menisit maha tyhjänä?
Minä pidän itsestään selvyytenä että juhlissa tarjotaan muutakin kun vettä. Vaikkapa sitten kahvia. Aikuiset eivät tarvitse poppareita. En ikinä kehtaisi järjestää juhlia missä olisi pelkkää vettä tarjolla. Olisi synttärit sitten kenen tahansa tai ihan missä tahansa.
Mitä sä selität?
Ei näillä synttäreillä ollut vettä tarjolla, vaan kaikkia purettiin tuomaan OMA VESIPULLO, koska siinä kun juoksee kaksi tuntia niin tulee jano.
Heh heh. Siinäpä luulit nyt olevasi niin näppärä että. Vastasin tuohon kysymykseen mitä minulta kysyttiin. Ja kuten mainitsin, niin en itse ikinä kehtaisi järjestää tuollaisia juhlia. Ihan sama siis kenen synttärit ja ihan sama mikä paikka olisi kyseessä. Kyllä ne lapsenkin juhlat ovat juhlat eikä mitkään "vaan lapsen synttärit".
Syntymäpäivät eivät tarkoita, että kyseessä pitäisi olla perinteiset juhlat. Lapsi ei tässä tapauksessa niitä perinteisiä juhlia halunnut.
Lapsi halusi juhlat Parkour salilla, mutta salilla ei mahdollisuutta tarjoilla mitään eikä aikaakaan. Mikä ongelma?
Itse olen jo alaikäisestä saakka ihan vaan synttäreinä tehnyt jotain kivaa kavereiden tai perheen kanssa. Aikuisena yleensä puolison kanssa jotain, joku aktiviteetti ja ravintolaan. Ei ikinä juhlia, vaikka ovat synttärit.
Ei tarjoiluja, ei yhtään mitään ikinä. Olen esim. kavereiden kanssa mennyt boulderoimaan ja ei tosiaan ollut tarjoiluja 😂
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi juttu synttäreistä, joissa ei tarjottu mitään
Näillä synttäreillä ei tarjottu mitään.
Ei edes sitä vettä, koska lapset toivat omat vesipullot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesisynttärit yleistyy kun ei kukaan enää pysy huomionhakuisten äitien feikkiruokavammojen perässä.
Ja kiillottahan tuon jutun äiti sädekehäänsä. Jos ei tuntisi olevansa The Ainutlaatuinen ja Kuopion Kekseliäin niin hän olisi tehnyt synttäreistä postauksen "olipa mukavat parkour-synttärit". Mutta nyt siihen piti lisätä Hänen näpäytteleviä mielipiteitään sokerista ja toisten lasten karkkipäivistä.Mitä sä lässytät? Tunnetko ylemmyyden tunnetta, kun kommentoit kuraa ilman, että luet tai ymmärrät uutista? 😂😂
Luin jutun. SynttäritSynttärit pidettiin Parkour-salilla, koska se on lapsen rakkain harrastus.
Salilla ei mahdollista tarjoilla ruokaa ja aikaakin vain pari tuntia, joka kannatti käyttää ihan siihen parkouriin.
Ruoka suussa juokseminen ei hyvä ja kuulemma sokerin syönnin jälkeen parkour ei hyvä.
Ideana ei ollut välttää sokeria, vaan järjestää ihanat synttärit.
Hänhän järjesti ihanat synttärit! Miksei se hänelle riittänyt? Miksi piti ylemmyydentuntoinen postata sokerista? Miksi ihanat synttärit eivät riittäneet äidille?
Mihin hän on asista postannut?
Iltalehti tämän väänsi sokerittomuusasiaksi vaikka ei ollut ollenkaan tarjoilua, ei äiti.
Lue juttu. Jos et kykyne niin ota vähän vaikka sokeria niin pääset alkuun.
Hanna kertoi juhlista ja niistä saamistaan positiivisista kokemuksista myös Facebookin keskusteluryhmässä.
Ai kamalaaaaaa! Hanna jossain mammaryhmässä jakoi vinkin, että lapset tykkää synttäreistä, jotka eivät ole perinteiset herkkuineen.
Selvästi monella ei ole tullut mieleen, että lapsilta saisi hyvää palautetta herkuttomista synttäreistä, joten hän jakoi asian.
Hyvinkasvatettu lapsi osaa valehdella ja sanoa, että kiitos, oli kivat synttärit. Samoin vanhempansa osaavat kiitellä hyvästä ideasta, vaikka kotona puolin ja toisin todetaan, että seuraavista synttäreistä kysytään vähän tarkemmin, mistä on kyse ja osataan kieltäytyä kutsusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa liikuntapaikoissa on yleensä mahdollisuus siihen tarjoiluunkin. Nämä on suunniteltu niin että myydään synttäripaketteja, johon sisältyy jotain pizzaa tai hodaria + jäätelöä. Suurin osa vanhemmista haluaa että synttäreillä on jotain syötävää ja nämä paikat tarjoaa sitä mahdollisuutta. Että ihan nyt en vain usko että tuo mahdotonta olisi. Mikä noista synttäreistä varsinaisesti nyt teki juhlat? Ei ollut juhlaruokaa, ei herkkuja, ei lahjoja... Kyllä uskon että lapsille kelpaa hetki kavereiden kanssa parkourpaikassa, mutta ei tuo ole juhla.
Parkour-akatemian treenitilat vertautuu johonkin kuntosalin tai kuplahalliin eikä Hoploppiin, eikä siellä todellakaan myydä mitään valmiita synttäripaketteja tarjoiluineen. Voi olla että siellä on tila jossa tarjoilu olisi ollut mahdollista järjestää, ehkä, mutta jos luet jutun niin siinä kyllä selviää miksi siihen ei päädytty (synttäreille varattu aika täyttyi ohjelmasta, henkilökunnan ohjeistus ei-sokruhumalassa olemisesta, tarjoilu olisi lisännyt vaihtumisen ja kieltämisen määrää).[/quote
Itse olisin ottanut janojuomaksi pillimehut ja lähtiessä antanut pienet herkkupussit mukaan kotimatkalle. On nimittäin ollut väsynyttä porukkaa, mikä on kotiin lähtenyt noista juhlista.
Ei, ei käy. Pillimehuthan on saa*anastaa ja pienet herkkupussit aiheuttavat sokerihumalan joka päätyy koomaan ja kuolemaan. Vain vesipullot käy. Omat. Paikalla kuulemma tarjoiltu vettä kertakäyttömukeista! Ahdistaa jos ollut muovia....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lasten liikuntatapahtumassa johon nyyttäri periaatteella vanhemmat toi syötävää. Mukana oli n. 30 perhettä. 29 perhettä toi pöydälle pelkkää sokerimättöä, karkkia ja leivoksia vaikka ei ollut mikään juhla vaan liikuntatapahtuma. Minä toin kurkkutikkuja, porkkanaa, vesimelonia, appelsiinia, omenaa yms. Kuulin ettei nuita kukaan syö mutta kiva kun toit. Kaikki tuomani hävisi pöydästä todella nopeasti vaikka niitä oli runsaasti. Lapset kyllä syö kun vanhemmat tarjoaa muutakin kuin herkkua. Aina on ihmetelty miten meidän lapset on syönyt salaattia ja kasviksia pienestä pitäen. Koskaan ei ole pakotettu mutta niitä on tarjottu. Juhlissa on ja saa olla herkkuja, mutta esim. meidän lapsilla kun on paljon kaveri ja sukulais synttäreitä, joskus jopa 3 kertaa samalla viikolla, on älytöntä jos he vetävät kauheat sokeri överit joka toinen päivä. Lasten luokkakavereista 50% on ylipainoisia, eikä vanhempia kiinnosta. Ymmärrän varsin hyvin jos joku vetää synttärit ilman herkkuja jos juhla muuten on antoisa lapsille.
Ylistys ja halleluja! Olet niin hyvä ihminen. Valioyksilö. Korvaamaton. Itse hyvyys. Täysi nero.
Katso läski peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität?
Syntymäpäivät eivät tarkoita, että kyseessä pitäisi olla perinteiset juhlat. Lapsi ei tässä tapauksessa niitä perinteisiä juhlia halunnut.
Lapsi halusi juhlat Parkour salilla, mutta salilla ei mahdollisuutta tarjoilla mitään eikä aikaakaan. Mikä ongelma?
Itse olen jo alaikäisestä saakka ihan vaan synttäreinä tehnyt jotain kivaa kavereiden tai perheen kanssa. Aikuisena yleensä puolison kanssa jotain, joku aktiviteetti ja ravintolaan. Ei ikinä juhlia, vaikka ovat synttärit.
Ei tarjoiluja, ei yhtään mitään ikinä. Olen esim. kavereiden kanssa mennyt boulderoimaan ja ei tosiaan ollut tarjoiluja 😂
Meillä taas kavereitten ja perheen kanssa käydään elokuvissa, pelaamassa tennistä, keilaamassa jne. ihan tavallisina päivinä. Ei meillä ole ajateltu, että juhlat tarkoittaa sitä, että ollaan yhdessä harrastamassa. Synttärit sen sijaan on sitä herkuttelua ja kaveriporukan yhdessäoloa, ei niinkään mikään valmennustuokio. Mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua vaivaa?
Joku sokerilitkuko muka hyvä janojuoma? Vesi sen janon vie kun juoksentelee, joku pienen pieni pillimehu vaan pahentaa asiaa. Lapsille muutenkaan kannatta väkisin sokerimehua antaa ja ei sokerintokaan janoa vie.
Lapset ovat juosseet kaksi tuntia ja pitäisi antaa HERKKUpussi?! Eiköhän lapsilla ala olla nälkä ja kotona odottaa ruokaa, ei nälkäisenä herkkupussia. Vaikea varmaan vastustaa syömistä, kun hikiselle lapselle tungetaan sellainen käteen.
Ja miksi synttärisankarin pitäisi lahjoa VIERAITA?! Johan synttärisankarin äiti maksoi vieraiden sisäänpääsyn. Vieraiden niitä lahjoja tulisi antaa, jos jonkun ylipäätään. Ei tosin pakko, aika turhaa.
Tässä muuten olisi jollekin kuntosalille todella mainio idea: lasten kuntoilusynttärit. Ensin paino ja rasvaprosentti, sitten yhteistä jumppaa ja lopuksi kuntosaliohjelma. Aikaa 2 tuntia, mukaan pyyhe ja vesipullo. Tietty koko ajan lapsille tehdään selväksi, että läskit on kamalia ja sokeri tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna tämä mamma itkee miksei kukaan tule hänen lapsensa synttäreille.
Ai mäku oon aina luullu et synttäreille mennään sen ihmisen vuoksi ei herkkujen takia. No tosifrendit tulee, muut jää pois ja hyvä niin.
Hanna kertoi juhlista ja niistä saamistaan positiivisista kokemuksista myös Facebookin keskusteluryhmässä.
Ai kamalaaaaaa! Hanna jossain mammaryhmässä jakoi vinkin, että lapset tykkää synttäreistä, jotka eivät ole perinteiset herkkuineen.
Selvästi monella ei ole tullut mieleen, että lapsilta saisi hyvää palautetta herkuttomista synttäreistä, joten hän jakoi asian.