Synttärit joilla tarjoiltiin pelkkää vettä, Iltiksen juttu
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/d38ec208-8086-4ed9-b904-9032…
Nykyään tuntuu että vähän joka asiassa pitää mennä ihan äärilaitaan. Vanhemmuudessa on paljon tilaisuuksia vetää överiksi. Eihän se sokeri nyt terveellistä ole, mutta ei se myöskään noin epäterveellistä ole, että synttärit pitää vetää pelkällä vedellä. Meillä on itsellä ollut synttärit myös liikuntapaikassa ja kyllä sinne on saanut järjestettyä juhlallisuudet, joihin kuuluu myös ne herkut.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla lapsena saatoin viettää montakin tuntia ulkona hyppien ja kiipeillen kavereiden kanssa ilman välipalaa ja mehua. Ja hengissä olen yhä! ✌🏻 Nykylapset eivät varmaan selviytyisi samasta, niin pilalle hemmoteltu.
TÄMÄ!! Ja lisättäköön tähän kokemukseen vielä se, että yleensä kesken vauhdikkaiden pihaleikkien oli pakko käydä syömässä (kun äidin käsky kävi) ja sehän hoidettiin tietenkin mahdollisimman nopeasti, jotta pääsee äkkiä leikkimään. ”Lapsi ei voi lähteä liikkumaan ruokailun jälkeen” joopa joo blaa blaa. Kylläpä vaan ruokailun jälkeen alakoulun oppilaat kiitävät täysillä pelaamaan jalkapalloa pihalle kunnes hikisenä saapuvat tunnille pitkän välkän jälkeen.
En vaan voi käsittää, miten lasten kasvatuksesta ja tässä tapauksessa syntymäpäiväjuhlista saadaan tällainen mielipaha someen?? Mun mielestä on ihan älyttömän siistiä, että tuollaiset synttärit järjestettiin. Mitä helkkarin väliä sillä on oliko siellä tarjoilua vai ei? Tällaisena 90-luvun lapsena (ja nykyään opettajana) seuraan kauhulla sivusta millaiseksi kilpavarusteluksi ja ydinfysiikaksi tää koko lapsitouhu on vanhemmilla mennyt. Maalaisjärki käteen, tai ihan tavallinenkin järki riittäisi jo pitkälle.
Minä olisin tuona yrityksen omistajana jonkun verran näreissäni siitä, että väärää tietoa annetaan.
Miten olisi ollut terveelliset tarjottavat. Eväät mukaan.
Synttäreihin kuuluu syöminen ja juominen. Niiden ei ole pakko olla makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Satavarmasti väitän, että 6v:lla ei smoothie pidä nälkää kahta tuntia.
Alkaa selviämään, miksi ihmiset lihovat jos parin tunnin välein pitäisi olla syömässä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satavarmasti väitän, että 6v:lla ei smoothie pidä nälkää kahta tuntia.
Alkaa selviämään, miksi ihmiset lihovat jos parin tunnin välein pitäisi olla syömässä jotain.
Ei, vaan tasaisesti syöminen pitää painon kurissa.
Eihän siinä sitten mitään, jos ei lahjojakaan tarvinnut tuoda. Melko härskiä olisi olettaa, että saa lahjoja, mutta mitään tarjoilua ei tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Uusi buumi: Ilmastoystävälliset häät (hautajaiset, kaste, rippijuhlat) jne. Ei ruoka-eikä juomatarjoilua. Syökää ja juokaa (varsinkin!) jo ennen juhlia!
Tilaisuudessa ei kestitystä eikä tarjoilua.
Varautukaa etukäteen tähän.
Lämpimästi tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Huh, parkoursynttärit joissa ei tarjoilla kuin vettä? 2 tuntia jatkuvaa juoksemista, pomppimista, hyppimistä, kiipeilyä ja tarjolla vain nesteytys ilman välipaloja. Olisin kyllä itse lapsena ollut kauhuissani jos kaverin sytymäpäivät olisivat olleet vain ohjattu jumppatuokio ilman tarjoiluja. Ja totta kai tämä puuhamamma myhäilee että kaikki tykkäsivät ja vanhemmatkin olivat kiinnostuneita, kun kukaan ei uskalla päin naamaa sanoa hulluudesta. Mitäpä jos synttäreillä vaikka laskettaisi matematiikanlaskuja tai opeteltaisi viulunsoittoa kun onhan se mukavaa tarjota elämyksiä ja tutustuttaa lapsen harrastukseen?
Aikuisille on ehkä mukavaa vaihtelua että juhlissa ei ole herkkuja tarjolla tai enintään löytyy ruissipsiä ja juureshummusta porkkanatikuilla, mutta lapsille ne tarjoilut ovat keskeisemmässä asemassa. Kaverisynttärit ovat monille niitä ainoita kertoja kun pääsee koulun ulkopuolella kerääntymään ison lapsiporukan kanssa ja vielä syömään herkkuja, aikuiset voivat halutessa hakea sen suklaalevyn tai munkin kaupasta milloin huvittaa ja ravintolat sekä baarikierrokset ovat yleisiä. Näitä superterveellisiä erikoissynttäreitä järjestävät tuntuvat järjestään olevan niitä jotka tahtovat osoittaa paremmuuttaan lapsensa kautta.
Synttärit ainoita kertoja kun pääsee koulun ulkopuolella kerääntymään ison lapsiporukan kanssa ja herkuttelemaan? Katso kuule seuraavan kerran ympärillesi pikaruokapaikassa tai vaikka Rax pizzabuffassa, niin siellä on lasten harrastusporukoita, joukkueita kisamatkalla, perheitä ystävineen, koululaisia taskurahoineen... vaikka kuinka paljon lapsia herkuttelemassa. Ja varmaan myös kotona saavat ihan hyviä herkkuja vetää ystävineen yökylässä jne. Jatkanko?
Parkour sen sijaan on hauska harrastus, jonne pitää maksaa hallimaksu varmaankin eikä kaikki vanhemmat edes tiedä että sellaiseen voisi lapsen viedä. Tässä oli synttärisankari itse halunnut tuoda ystävänsä testaamaan lajia ja viettämään mukavaa aikaa yhdessä, jolloin kaikki voivat näyttää taitojaan. Eiköhän kaksi tuntia hurahtunut ihan hetkessä ilman suurta pullannälkää. Miksi lapsille automaattisesti suklaakakku olisi valinta joka ohittaa jonkun huippukiinnostavan lajitestauksen? Minäkin osasin jo 80-luvulla lapsena säästää esim rahaa, näin että kun jättää mars-patukat muutaman viikon/kuukauden ostamatta pääsee jonnekin kivaan paikkaan tai voi ostaa jonkun arvokkaamman asian mitä havittelee. Kyllä lapset osaavat arvostaa muutakin kuin välitöntä tarvetyydytystä.
Olen eri mieltä tuon tutkimuksen tuloksista, olkoonkin tutkimus ja oikeaa asiaa. Itse en anna joissain tilanteissa nopeaa sokeria sisältäviä syötäviä ollenkaan, koska sillä on oikeasti vaikutusta millaiseksi lapset sen jälkeen menee. Nämä olen ihan oman kokemuksen kautta oppinut (kolmen lapsen kanssa). Esim en illalla anna mitään missä on sokeria, koska menisi taatusti aivan hulinaksi nukkumaan meno. Välipalaksi saavat syödä esim muroja ja jogurttia (niissä on paljon sokeria). Karkkia vain karkkipäivänä.
Mutta en kyllä niin nat*si olisi, että synttäreillä eivät saisi herkutella. Lapsi juhlii synttäreitä ehkä 10-13 kertaa ja en halua, että ne harvat kerrat pitäisi säännöstellä jotain.
Kukin tietysti tyylillään ja tuo oli kyseisen äidin valinta. Se ei vain perustu edes siihen etteikö parkourissa olisi saanut tarjota syötävää. Siellä olisi ollut siihen tarkoitettu tila.