Mitä ovat nämä kerrostalomiesten salaperäiset "miesten työt"?
Miesten töistä puhutaan aina ja ne ovat tärkeitä tehtäviä ja naiset eivät tule toimeen ilman miehiä, jotka tekevät miesten työt. Mutta mitä ne ovat?
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa joutava keskustelu. Ihan jo lähtien siitä, että lähtökohdaksi otetaan että asutaan vain kerrostaloissa. Aika tynnyrissä kasvanutta porukkaa...
Kukahan tässä on tynnyrissä kasvanut, kun luulee aiheen rajauksen tarkoittavan samaa kuin kaikkia koskeva oletus.
Sinä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt tiedän.
Sohvan kuluttaminen. Kanava surffaus.
Vaivalloisesti sohvalta ruokapöytään nouseminen monen käskyn jälkeen. Nopea poistuminen sohvalle kun lautanen on tyhjä. Mykkänä oleminen. Murjotus.
Ja auta armias, jos tästä sanot mitään.
Se on nalkuttamista.
Pan eminen, muut voi nainen hoitaa itsekin. Sitten on eri asia miten parisuhteessa jakaantuu, mutta kyllä kummatkin pärjää yksinäänkin.
Harvassa on ne työt mitä ihminen ei oppisi, jos on halua ja tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin asunnon remonttien suunnittelut, kilpailutukset. Näitä on noin kerran vuodessa kun kämppää pistetään parempaan tolkkuun vaihteittain. Talouden suunnittelu ja ylläpito, eli laskuista ja rahojen riittävyydestä vastaaminen. Autoilun kustannuksien pitäminen järjellisenä, tarkoittaa käytännössä sopivan auton löytämisen, osien etsimistä, kunnostamista yms.
Ohiksena: en ikinä antaisi omien raha-asioideni hoitamista toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin asunnon remonttien suunnittelut, kilpailutukset. Näitä on noin kerran vuodessa kun kämppää pistetään parempaan tolkkuun vaihteittain. Talouden suunnittelu ja ylläpito, eli laskuista ja rahojen riittävyydestä vastaaminen. Autoilun kustannuksien pitäminen järjellisenä, tarkoittaa käytännössä sopivan auton löytämisen, osien etsimistä, kunnostamista yms.
On kyllä aika paljon työtä miehelle. Mitenköhän miehesi jaksaa kaiken tuon työtaakan alla?
Ei ole miesten töitä kerrostalossa. Jos joku viikonloppu mies rassaisikin autoa, vaikkapa 5 tuntia, niin siitä voi sitten laskea, että vastaa reilusti alle viikon panosta, mitä arjen pyörittämiseen menee. (kaupassa käynti, ruoanlaitto, pyykinpesu, tiskit, siivous... Ja jos lapsia niin mahdolliset heihin liittyvät asiat päivähoito/koulu, kuskaamiset, harrastukset jne)
En ihmettele, että useat naiset uupuvat perhe-elämän taakan alle oman päivätyönsä ohessa, kun tänä päivänä vallitsee ajatus miesten ja naisten töistä. Okei, on poikkeuksia, joissa mies on niin suurituloinen, että naisella on mahdollisuus jäädä kotiin pyörittämään arkea (jos itse tätä haluaa), silloin varmaan voidaan puhua jo naisen työstä hoitaa koti ja lapset. Muussa tapauksessa ei naisten ja miesten töitä ole.
Vierailija kirjoitti:
AP:n esittämä kysymys on hölmö ja sen tarkoituksena on ainoastaan provosoida ja yrittää muodostaa sukupuolien välille vastakkainasettelua.
Höpsis. Ero kotitöiden tekemisessä sukupuolittain on todellinen ja ISO.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kummankin sukupuolen edustaja tulee toimeen ilman toista, koska muuten sinkut kuolisivat pois yhteiskunnasta.
Hehän kuolevatkin, kuten kaikki. Sinkkuja on ollut aina ja tulee aina olemaan. Ei se ole letaali ominaisuus, vaan elämä on. Tosin sinkkumiehet kuolevat nuorempina kuin parisuhteessa elävät ja sinkkunaiset elävät pitempään kuin parisuhteessa elävät KESKIMÄÄRIN.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt jakautuvat usein kuitenkin niin että kumpikin tekee niitä töitä mihin on luontainen kiinnostus tai lahjat. Sitten on olemassa niin miehiä kuin naisia, jotka ovat laiskoja parisuhteessa ja kotiin ja talouteen liittyvissä töissä.
Hämmästyttävän moni mies on täysin kiinnostumaton ja lahjaton esim. henkilökohtaisen hygieniansa suhteen. Monesti kiinnostus vähenee ja vähälahjaisuus ilmenee vasta parisuhteessa.
Mies on parisuhteen hyötyjä ja vapaamatkustaja, alkaen seksuaaliterveydestä ja ehkäisyvastuusta.
Elkää hameväki sillä mieltänne askarruttako. Miettikää ennemmin mitä laitatte pöytään tänään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Isohko asuntomme on pistetty asteittain kuosiin. Joka ikisen rempan olen suunnitellut ja kilpailuttanut yksin, mies sanoo kaikkeen ok Molemmilla on oma auto omissa nimissä. Olen itse ostanut oman autoni, vastaan sen huollosta ja rengashotelli vastaa renkaiden vaihdosta 2 x vuodesssa. Vastaamme yhdessä taloudestamme, lainat on 50/50. Osaan vaihtaa lamput, sulakkeet ja pensselikin pysyy kädessä. Tilaan tarv.huollot kodinkoneisiin tai ostan tilalle uudet/sovin asennukset. Osaan ajaa nurmikonkin, mutta siitä en prkl tingi, sen saa mies luvan tehdä. Mitä mies sitten tekee? Noh, on aina töissä. Joskus ketuttaa, mutta itsepähän olen hänet valinnut ja valitsisin edelleen.
Hyvin olet itsenäisesti asioita hoitanut. Koska et seleästikään ymmärtänyt tuota auton huoltoon liittyvää työtä selitän hieman. Helpoiten auton saa huollettua kun tilaa huollon ja vie auton sinne korjattavaksi. Korjaamot ostavat osat varaosaketjusta ja pistävät omat marginaalit päälle. Mikäli haluaa laskea autoilun kustannuksia, kannataa osat tilata suoraa euroopasta ja asentaa nuo joko itse tai vielä korjaamolle asennettavaksi.
Samoin remonttien kanssa. Mikäli toiveet ovat yhtään eksoottisemmat, pitää tekninen suunnittelu viedä asiakkaan toimesta aika pitkälle ennen kuin saa mitä haluaa. Varsinkin jos osa käytettävistä tuotteista pitää tilataa maailmalta. Nyt en siis puhu maalaamisesta tai verhojen uusimisesta.
Nämä ovat meidän taloudessa sellaisia selviä miesten töitä, joissa suorittaja ei vaihdu. Tietenkin muut kotityöt menevät sitten melko tasan, mutta kun kysyttiin töitä joista harvempi nainen suoriutuu vaivattomasti.
Tuo osien tilaaminen ei välttämättä laske kustannuksia. Usein korjaamo ottaa lisätunteja, samoin tärkeiden osien kanssa takuyriidat. Perusosia tilaan itsekin saksasta. Ei yhtään vaikeampaa kuin vaatteiden tilaaminen. Katsoo osanumeron ja räjäytyskuvasta mitkä tukikumit ym kannattaa vaihtaa samalla. Aina on kaikki osat sopineet, sitä vastoin kukaan ex mieheni tai isäni ei osaa osia tilata vaan tilaan heillekin. Miehen pojalle neuvoin tilaamisen, hän myös nykyään tilaa koska osaa itse vaihtaa.
Tuo siis toimii teidän taloudessa ja hyvä niin. Meillä vaimo ei tuota osaa, joten siksi koen että tuo on meidän taloudessa on miehen työ. Luulen että aika monessa muussakin taloudessa roolit ovat näin päin. Onko tämä niin vaikea ymmärtää ja hyväksyä?
Kumpikin sukupuoli pystyy elämään yksinään, ilman toisen apua. Muuten sinkut eivät eläisi.
Kyllä monilla mies saattaakin näitä hoitaa. Homma ei kuitenkaan ole sen monimutkaisempaa kuin että tilaa lapselle kevätkengät. Normaaliin autoon osia ei myöskään tarvitse tilata kovin usein, vrt lapsille joka kauteen uudet vaatteet. Aika harva nieskään osia tilaa vaan vievät suoraan korjaamoon kuten naisetkin. Se että sinä tai minä tilatasn ei tarkoita että kovinkaan moni muu tilaisi.
Pitäisikö minun miehenä osoittaa tehtävä jota kukaan suomalainen nainen ei tee? Vai pitäisikö kaikkien miesten tehdä tuo sama asia jotta sinun mielestäsi vastataan alkuperäiseen kysymykseen? Ehkä tässä on nyt kuitenkin kyse siitä, että olet naimisissa miehen kanssa, ettekä ole saaneet tasattua kotitöitä sinun mielestäsi ja tuo sapettaa. Kaikkien miesten kanssa ei ole tuollaisia ongelmia, joten ei kannata yleistää.
Kyllä tämä valitettavasti on totuus todella monessa kodissa: nainen tekee paljon enemmän kotitöitä, kuin mies. On muuten yksi syy, miksi naiset ottavat avioeron, ja eron jälkeen naiset huomaavat, että kotitöiden määrä on pienentynyt huomattavasti, kun on yksi huollettavan vähemmän, eli mies
Miten ne kotityöt vähenee? Et enää pese ikkunoita, et enää tee ruokaa, et enää pese pyykkikoneellista, et enää imuroi? Kerro toki, miten nämä työt vähenevät sinkkuna?
Olen eri, mutta yhden ihmisen sotkuissa on vähemmän siivoamista kuin kahden, samoin tekemistä ruokahuollossa.
En koe että ruoan laittamiseen menisi sen kauempaa jos teen kanaa 400g tai 200g. Riisin keittoaikakin näkyy olevan sama.
Kämpän imurointi? Sama aika ja jos mies käyttäytyy kuten kerrotte, sotkua syntyisi lähinnä sohvalle.
Vaatehuolto on oikeastaan ainoa josta syntyy säästöä, mutta senkin homman tekee kone ja pyykkiä pitää pestä riittävän usein, muuten loppuu pikkarit kesken.
Näiden asioiden hoitoon pitäisi mennä yhdeltä ihmiseltä kahden hengen taloudessa puolet vähemmän aikaa, koska on kaksi tekijääkin, mutta ongelma on juurikin se, että toinen sluibailee vapaamatkustajana toisen hoitaessa kaikki jokapäiväiset kotityöt.
Selitäs vielä kuinka kaksi ihmistä käy kaupassa tuplasti niin nopeasti kuin yksi? Ajaako se nopeammin? Onko pariskunnilla kahdet kärryt ja toimintasuunnitelma "hae sinä leivät ja rehut, minä noudan kissanruoan, kuiva-aineet. Nähdään maitohyllyllä 6 minuutin kuluttua.
Emtä tiskikone... peseekö se nopeammin kun kaksi täyttää sen?
Melkein löysit punaisen langan, mutta et tajunnut tarttua siihen. Kyllä, kyse on juuuri toimintasuunnitelmasta. Sillä aikaa kun toinen käy kaupassa, toinen ehtii tyhjätä tiskikoneen ja laittaa pyykit kuivumaan. Ja kas, puolessa tunnissa tuli tehtyä hommat, joihin olisi muuten mennyt tunti.
Meillä käydään kyllä kaupassa aina yhdessä. Kumpikin kerää kärryyn tavaraa ja kassalla toinen laittaa tavarat hihnalle ja toinen samalla pakkaa. Menee sutjakkaammin kuin yksin kävisi ja muutenkin yhdessä mukavampi käydä.
Jonain päivänä minä vielä saan sen keittiön seinävalaisimen loisteputken vaihdettua... En ole vielä keksinyt miten sen muovikotelon saa auki rikkomatta. M39.
Vierailija kirjoitti:
Elkää hameväki sillä mieltänne askarruttako. Miettikää ennemmin mitä laitatte pöytään tänään!
Avioerohakemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: Perinteinen nainen tietää olevansa miehelle kullanarvoinen. Mitä mies tuo vastineeksi naiselle (kerrostalo)?
Meillä:
- minun autoni renkaiden vaihto tuulilasinpyyhkimen vaihto ja pissapojan nesteen lisääminen yms.
- jouluvalojen laitto parvekkeelle
- ethernet/kaapeli-johtojen vetäminen
- kodinkoneiden asennus
- pattereiden ilmaaminen
Nämä tulee mieleen, kun mietin, mihin olen viime aikoina miestä patistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: Perinteinen nainen tietää olevansa miehelle kullanarvoinen. Mitä mies tuo vastineeksi naiselle (kerrostalo)?
Jos parisuhteen toinen puoli on turha lisuke, niin miksi pysyä parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos parisuhteen toinen puoli on turha lisuke, niin miksi pysyä parisuhteessa?
En minä näekään mitään syytä sellaiseen. Olisin kiinnostunut kuulemaan tuon siteeraamani hameväkimiehen ajatuksen.
11/71. Minä mukaanlukien.
Siitä, että 87% palstalaisista on naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli perinteinen nainen tuo mitä? Eihän tasa-arvon aikana naisen tarvitse miestä palvella?
Kukahan tässä on tynnyrissä kasvanut, kun luulee aiheen rajauksen tarkoittavan samaa kuin kaikkia koskeva oletus.