Laita sormi vesilasiin. Ota sormi pois. Jos veteen jäi sormesi muotoinen aukko, olet korvaamaton työelämässä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kerran käynyt noin. Vesimuki oli ulkona ja oli 2-3 astetta pakkasta. Vesi oli ihan kirkasta ja sulaa, mutta kun tökkäsin mukiin sormeni, niin se muuttui hyyhmäksi sekunnin murto-osassa ja siihen jäi sormeni muotoinen kolo. Onneksi ei juuttunut koko miki sormeeni. Kemisti ystäväni mukaan vesi oli alijäähtynyttä ja sormestani irtosi "likahiukkasia" joiden ympärille vesi kiteytyi silmänräpäyksessä.
Video olisi kiva yllätys
Vierailija kirjoitti:
Näitä säkenöivän älyn leimahduksia (aivopieruja), on mahdollista kirjoittaa nykyään someen mistä tahansa paikasta. Jopa suljetulta osastolta. Jos on onnistunut salakuljettamaan sinne puhelimen.
Tiedoksi että tämä on vanha testi.
Jo -90 luvulla kun ekan burniksen koin niin psykologi pisti testaamaan käytännössä kuinka korvaamaton olen omaan työtehtävääni.
Auttoi kummasti alas pilvilinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko korvaamattomuudella parin päivän poissaoloa vai kokonaan töistä pois jättäytymistä?
Jos minä ole töistä pois esim viikon, kukaan ei tee niitä sillä aikaa ja saattaa jopa joku iso tehdäs seisoa sen takia.
Mitä jos vaikka kuo lisit? Sairastuisit vakavasti ja jäisit pitkälle sairauslomalle? Niin, sinut KORVATTAISIIN. Eli et ole korvaamaton. Plus tuo viikonkin poissaolo, on työnantajan typeryyttä, jos tehdas pysähtyy siksi, että joku on vaikka influenssan vuoksi viikon poissa. Et siis ole korvaamaton vaan työnantajasi organisointitaidot ovat puutteelliset.
En minä sormea vesilasiin laita, juon mielummin sen lasillisen vettä.
Työntekijä on ihminen ja siten korvaamaton, mutta työssä elämässä työntekijä hän on juuri niin korvaamaton kuin kuka tahansa samalla työpaikalla tai muutenkin elämässä.
Elämä ja työ jatkuu yhdessä tai ilmankin.
Kollektiivisuus, solidaarisuus tekee työntekijästä korvaamattoman tai siitä toisesta työntekijästä jne.
Jos kukaan ei halua korvata työntekijää, vaikkapa tämän ollessa poissa niin se pysäyttää tehtaan, sairaalan jopa maan, vaihtaa johtajia ja halutessaan tuhoaa tappaa välillisesti tai välittömästi.
Herrat johtajat ovat korvattavissa ne on irtonaisia, parhaimmillaan hyödyllisiä, ulkopuolisia osia/häiriötekijöitä, mutta kansa työntekijä on korvaamaton, jos työntekijät kansa niin yhdessä päättävät.
Korvaamattomuuden taakka on raskas. Helpottaa ajatusta tälläiset ketjut.
Ei sota yhtä miestä kaipaa, sama pätee työelämään. Kyllä rattaat pyörii muutenkin.
Miten reikä vedessä voi korreloida korvaamattoman työpanoksen kanssa?
Missä ammatissa / työtehtävässä tökitään veteen kuoppia?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kerran käynyt noin. Vesimuki oli ulkona ja oli 2-3 astetta pakkasta. Vesi oli ihan kirkasta ja sulaa, mutta kun tökkäsin mukiin sormeni, niin se muuttui hyyhmäksi sekunnin murto-osassa ja siihen jäi sormeni muotoinen kolo. Onneksi ei juuttunut koko miki sormeeni. Kemisti ystäväni mukaan vesi oli alijäähtynyttä ja sormestani irtosi "likahiukkasia" joiden ympärille vesi kiteytyi silmänräpäyksessä.
Video olisi kiva yllätys
Myös sormen työntämisestä pimppiin jäin kaipaamaan videota, ihan elävään - kiitos!
Vierailija kirjoitti:
AP ! Työnnä sormi hanuriisi. Tuntuiko kivalta? Joku läheisesi on korvattavissa.
Ei tunnu kivalta, koska tein juuri sormellani reiän jäähän. Hyytävän kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä säkenöivän älyn leimahduksia (aivopieruja), on mahdollista kirjoittaa nykyään someen mistä tahansa paikasta. Jopa suljetulta osastolta. Jos on onnistunut salakuljettamaan sinne puhelimen.
Jo -90 luvulla kun ekan burniksen koin niin psykologi pisti testaamaan käytännössä kuinka korvaamaton olen omaan työtehtävääni.
Auttoi kummasti alas pilvilinnoista.
Siis missä firmassa on palkattu ihminen tökkimään sormella reikiä vesilasiin?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko korvaamattomuudella parin päivän poissaoloa vai kokonaan töistä pois jättäytymistä?
Jos minä ole töistä pois esim viikon, kukaan ei tee niitä sillä aikaa ja saattaa jopa joku iso tehdäs seisoa sen takia.
Mikä tehdas tarvitsee veteen tökittyjä reikiä toimiakseen?
Tökkäsin sormeni koiranpaskaan ja siihen jäi kuoppa, niin miten tästä voi tulkita tarvettani työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttoi kummasti alas pilvilinnoista.Siis missä firmassa on palkattu ihminen tökkimään sormella reikiä vesilasiin?
Onko sinulla Asperger kun otat tuon noin kirjaimellisesti ja jäät jankkaamaan aiheesta? Tuo on vertauskuva, jolla tarkoitetaan sitä, että kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan. Samalla tavalla, kun kenenkään sormi ei jätä kuoppaa veteen kun siihen tökkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 asteen pakkasessa, viet vesilasin ulos, tökkää sormen. Veteen. Ni jäi aukko.
Onneksi olkoon. Tuhosit juuri kansantalouden ja kilpailukyvyn. Lähtee nimittäin palkkakulut kovaan nousuun, kun kaikista tulee korvaamattomia.
Noita pakkasia onkin niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Tökkäsin sormeni koiranpaskaan ja siihen jäi kuoppa, niin miten tästä voi tulkita tarvettani työelämässä?
Olet ansainnut sairausloman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttoi kummasti alas pilvilinnoista.Siis missä firmassa on palkattu ihminen tökkimään sormella reikiä vesilasiin?
Ei siihen lasiin sormella tökitä. Höpöli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla Asperger kun otat tuon noin kirjaimellisesti ja jäät jankkaamaan aiheesta? Tuo on vertauskuva, jolla tarkoitetaan sitä, että kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan. Samalla tavalla, kun kenenkään sormi ei jätä kuoppaa veteen kun siihen tökkii.
No jättäähän, tässäkin ketjussa on mainittu jo useampi joka on tökännyt kuopan alijäähtyneeseen veteen. Vertauskuva on siis sekä typerä, että virheellinen. Tai no sinäänsä oikea, että pääsääntöisesti jokainen on korvaamaton työpaikallaan, muutenhan sinne oltaisiin palkattu se korvaaja sen nykyisen tekijän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä vielä sulan hattuusi saat.
Vierailija kirjoitti:
Korvaamattomuuden taakka on raskas. Helpottaa ajatusta tälläiset ketjut.
Ei sota yhtä miestä kaipaa, sama pätee työelämään. Kyllä rattaat pyörii muutenkin.
Välillä ne rattaat vain pyörivät eri suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 15+ vuoden kokemus nykyisessä firmassa ja käytännössä yhtä paljon kolmesta suurimmasta asiakkaastamme. Tunnen henkilöt, tehtävät, prosessit ja toimintamallit kuin omat taskuni, ja jos vaihtaisin työpaikkaa on hyvin todennäköistä että vähintään yksi asiakas seuraa mukana. Minun seuraajani ei myöskään pystyisi vuosikausiin hoitamaan tehtävää minun veroisesti.
Kerro nyt miten olen korvattavissa ja miten joku kuopan tökkiminen vesilasiin liittyy asiaan millään tapaa?
Miten vesilasi liittyy minun työhöni?