Päiväkotilasten vanhemmat! Moneltako syötte päivällisen ja iltapalan arkena?
Kommentit (73)
Meillä välipala heti päiväkodin jälkeen ja harrastusten jälkeen illallinen yhdessä perheenä noin 19. Ei enää erillistä iltapalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillekin sopii se ennakointi ja valmistelu, eli oikeastaan ikinä ei tehdä ruokaa alusta alkaen samana päivänä, vaan edellisenä iltana. Sen sijaan en ole koskaan kokeillut tuota välipalaa jo autossa. Mitä tavallisesti tarjoatte siinä vaiheessa?
Usein on smoothie ja itsetehty sandwich, hedelmiä.
Lasten on pakko saada siinä ruokaa, koska välipalansa on noin kello 14 (toisella vielä aikaisemmin eskarissa) ja kotona ollaan ruuhkaisen liikenteen jälkeen max 17.30. Jolloin itse ollaan jo puolikuolleita (noustaan viideltä) ja kotona odottaa pissahätäinen koira...
Onko siis sandwich ihan vaan kerrosleipä vai jotain spesiaalimpaa? Teetkö myös smoothiet valmiiksi? Saatko ne säilymään hyvinä koko päivän? Säilytätkö nämä töissäsi jääkaapissa vai onko joku muu systeemi?
Meilläkin on nälkä aina tuossa vaiheessa, mutta olen itse päivän mittaan aina eri paikoissa, enkä välttämättä tiedä missä toimipisteessä työpäivä loppuu, joten olen pitänyt eväitä hirveän epäkäytännöllisenä, mutta tässä voisin itse opetella uudennrutiinin.
Ollaan kaikki nälkäisiä kun tullaan kotiin joten ruoan on oltava valmiina heti. Ei siis suinkaan odotella viiteen tai varsinkaan seitsemään asti, vaan syödään juuri silloin kun tullaan kotiin (neljän maissa tavallisesti) ja iltapala sitten myöhemmin. Teen yleensä laatikkoruokia tai keittoja, joista riittää useammaksi päiväksi. Yleensä kokkailupäiväni on sunnuntai, mutta tavallisesti keskiviikkona tai torstaina tulee tehtyä uusi satsi. Nämä tavalliset sapuskat ovat tietysti palstalla aina ihan ala-arvoisia ruokia ja ilmeisen noloakin on vetää useampi päivä samaa, mutta meillä homma toimii näin. En siis todellakaan kykenisi laittamaan ruokaa päivittäin ja omassa nälässäni varmaan närppisinkin jotain turhaa koko ruoanlaiton ajan. Mutta tästä ruoanlaittotahdista tykkään. Tiedän myös ettei meillä kukaan ikinä jaksaisi valmistella mitään eväitä joka päivälle autoon, joten tällä systeemillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte, kun ruoka on valmis jo 17? Tai vaihtoehtoisesti mitä työtä teette ja kuinka lähellä työpaikkaa asutte? Jos pääsee töistä 16-16:30 ja matkaa tunnin pk:lle, sieltä säätää lapsen kotiin niin kello on jo reilusti yli viisi. Ja ruoanlaittokin vie aikaa.
Haen lapsen päiväkodista 16:15 (teen töitä yleensä 7:30-15:30, ja siinä vaiheessa kaikki muut niin 80 lapsen päiväkodista on haettu. Olen kyllä ihmetellyt mitä tekevät työkseen. Me ollaan kotona viimeistään 16:30, ja aloitan ruuanlaiton heti niin että lapsi samalla kertoo päivän kuulumiset ja auttaa hommissa, tai monesti on mikrotettavaa eilistä tai valmiiksi tehtyä laatikkoruokaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillekin sopii se ennakointi ja valmistelu, eli oikeastaan ikinä ei tehdä ruokaa alusta alkaen samana päivänä, vaan edellisenä iltana. Sen sijaan en ole koskaan kokeillut tuota välipalaa jo autossa. Mitä tavallisesti tarjoatte siinä vaiheessa?
Lasten on pakko saada siinä ruokaa, koska välipalansa on noin kello 14 (toisella vielä aikaisemmin eskarissa) ja kotona ollaan ruuhkaisen liikenteen jälkeen max 17.30. Jolloin itse ollaan jo puolikuolleita (noustaan viideltä) ja kotona odottaa pissahätäinen koira...
Onko siis sandwich ihan vaan kerrosleipä vai jotain spesiaalimpaa? Teetkö myös smoothiet valmiiksi? Saatko ne säilymään hyvinä koko päivän? Säilytätkö nämä töissäsi jääkaapissa vai onko joku muu systeemi?
Meilläkin on nälkä aina tuossa vaiheessa, mutta olen itse päivän mittaan aina eri paikoissa, enkä välttämättä tiedä missä toimipisteessä työpäivä loppuu, joten olen pitänyt eväitä hirveän epäkäytännöllisenä, mutta tässä voisin itse opetella uudennrutiinin.
Kaikki itse tehtyä. Jopa yrtit ja marjat itse kasvatettu.😅 otan aamulla toimiston jääkaappiin.
Meillä päiväkoti-ikäinen tyttö harrasti kyllä ihan omasta halustaan jumppaa ja luistelua. Olisi harrastanut vielä balettiakin mutta se alkoi vasta 8v. Ja sitten olisi halunnut harrastaa vielä telinejumppaakin mutta siihen pantiin stoppi kun ei riitä aika ja voimat. Poika taas ei pienenä halunnut harrastaa mitään joten ei ollut pakko. Aloitti jalkkiksen 6v eskarilaisena. Meillä syötiin eri aikoihin. Jos päivällistä ei syöty n.17 niin oli joku pieni välipala päiväkodin jälkeen. Iltapala oli n.21. Ja lapset saivat ihan vapasti syödä leipiä, jugurttia ja hedelmiä koska vaan jos oli nälkä. Ja heillä oli/on aina nälkä kun ovat tuollaisia laihoja läpipaskoja ja aina liikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki itse tehtyä. Jopa yrtit ja marjat itse kasvatettu.😅 otan aamulla toimiston jääkaappiin.
Teetkö joka aamu vai isomman satsin kerrallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö joka aamu vai isomman satsin kerrallaan?
Parin päivän tarpeet kerralla
Outoa, että joku ajattelee, että nopea ruoka voi olla vain eineksiä. Esimerkiksi meidän tavallinen arkiruoka: paistettu kala lisukkeineen. Huuhtaise ja keitä perunat (pilko puolikkaiksi niin vauhdittuu, ja laita vesi vedenkeittimessä eka), paista tuore kalafile pannulla. Meniskö tossa alle 20 min ja ruoka on lautasella. Jotain porkkanaa ja selleriä ja salaattia pilkkoo oheen perunoiden kiehuessa. Ehdin tehdä itse salaatinkastikkeenkin.
Tai linssipasta: keitä linssipasta 4 min, lisää pesto/juusto/tomaattikastike/yrtit/kylmäsavulohi + kermaviili. Höyrytä esim parsakaali pastakattilan päällä samassa ajassa. Mausteita.
Meillä syödään päivällinen päiväkotipäivän jälkeen yleensä. Kotimatka 10 min kävellen. Saatan antaa lapselle käteen esim pienen riisipiirakan jos kovin nälkä hakiessa. Ja kerran viikossa haemme sushia tms noutoruokaa läheltä, jolloin riittää kun avaan paketin. Iltapala n kasilta ennen nukkumaanmenoa.
Me syödään valmiiksi tehtyä laatikko/keittoruokaa tmv klo 16:15 tienoilla, iltapuuro 18:30. Joskus jopa eineksiä, pinaattilettuja, kalapuikkoja tai vastaavaa. Lapsi 3v.
Lapsi saa pienen välipalan (kuten hedelmän) heti kun kotiudumme about klo 17, alan valmistaa heti ruokaa, joka on valmista siinä klo 18 jälkeen. Muksu menee nukkumaan klo 19, joten iltapalaa ei enää syödä. Tämä muuttunee sitten kun jaksaa valvoa vähän pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis fruits.
Yleensä meillä syödäänpäivällinen noin klo 17 ja iltapala klo 20.
Jos on koululaisen harrastuksiin kuskaamista annan pienemmillekin välipalaa kun haen päiväkodista eli noin 16.30 ja päivällinen syödään vasta harrastuksen jälkeen noin klo 19.30, silloin eivät tarvitse enää erillistä iltapalaa. Näin 1-2 iltana viikossa.
Lapset käyvät nukkumaan klo 21. Ikää 3v ja 6v.