Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset voisivat käyttää enemmän kansallispukuja.

Vierailija
17.01.2020 |

Tuli mielee tuosta Elovenakeskustelusta. Harmi, että ovat todella kalliita, mutta ovat mielestäni kauniita juhla-asuja.
Liikutti Linnan juhlissa eräs Lotta-rouva, jolla oli Merikarvian kaunis kansallispuku. Punainen väriltään ja siihen kuuluvat asusteet.
Sievän näköinen kyllä oli puvussaan :)

Miksi ei enemmän näy vaikka valtion tilaisuuksissa tai juhlissa kansallispukua? Esim. Itsenäisyyspäivän juhlissa. Miksi ei Jenni Haukio pukeudu kansallispukuun?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin juuri serkkuni häissä. Sai valtaisan huomion, monet tykkäsivät.

Minä käytin valmistujaisissani. Olen tehnyt itse kansallispukuni ihan kankaiden kutomisesta alkaen ja käsin ommellen puvun itselleni.

Norjassa kansallispuku on suosittu rippilahja. Ylen Areenasta näytetään kuinka kuningatar Sonja tekee kansallispukua prinsessa Ingridille.

Norjalaiset nuoretkin käyttävät kansallispukua itsenäisyyspäivänä ja muissakin juhlissa. Jos ei ole kansallispukua niin sitten vaikka Norjan lipun värinen nauha pikkutakin kaulukseen kun lähtee juhlimaan. Norjassa kaiken ikäiset juhlivat itsenäisyyspäivää.

Vierailija
22/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kansallispukuja ole kuin vanhoilla ihmisillä pölyttyuneinä komerossa? En ole nähnyt kuin jossain pikkukylän markkinoilla joillain "vanhan ajan" näytteliöillä, jotka myy lettuja ja hernekeittoa. En muista että omilla isovanhemmillakaan olisi koskaan ollut sellaista, eikä sellaisia heidän jäämistöstään löytynyt.

Niin taitaa olla ja sepä juuri onkin harmillista. Mutta sekin voi muuttua ja kansallispuvuista voi joskus tulla trendikkäitä. Baijerissa ei vielä 90- luvulla kukaan ikinä pukeutunut Dirndl- Asuun paitsi ehkä joku perinnetorvisoittokunta tai tanhuajat, mutta vähitellen 2000- luvun edetessä niitä alkoi näkyä ensin Oktoberfestillä, sitten vähitellen myös muissa juhlissa ja tilaisuuksissa. Nykyisin Oktoberfestillä on „ihan pakko“ olla Dirndl ja monissa muissa juhlissa se on suosittu asu. Tällaista renesanssia toivoisin suomalaisillekin kansallispuvuille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon hintaan ei yleensä saa.

Vaikka itse tekisi, materiaalit maksaa yli tonnin ja suuri työ.

Sitten, jos välttämättä haluaa uuden, ei tuohon hintaan saa, mutta todella vähän käytettyjä voi saada, jos jaksaa hetken kytätä myyntipalstoja. Mun omaa oli käytetty max 5 kertaa, ja sain sen muutama vuosi sitten Tori.fi:stä juurikin 200 eurolla. 

Vierailija
24/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että ne ovat kuumia käyttää, etenkin Linnan juhlissa väentungoksessa. Tosin miehilläkin on frakkeineen enemmän vaatekerroksia, kuin naisilla niukkoine mekkoineen. 

Vierailija
25/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vois alkaa tekemään sellasia minimittaisia dirdnl / trachtenkleid -versioita kotoperäisistä kansallispuvuistamme. Kyllä alkaisi taas tanhuilut kiinnostamaan!

Vierailija
26/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tosiaan  ettei Munsalan kansallispuvusta ole tullut sen isompaa hittiä kansan keskuudessa.

Vierailija
27/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan käytännönläheistä kansaa. Kansallispuku on kallis, sen pesu ja huolto vie aikaa, ja useimmissa pukumalleissa on niin monia ketjuja, nauhoja ja muita kilkkeitä, että ne tulevat tielle niin arjessa kuin juhlassakin.

Ei sillä, tädilläni oli kotiseutunsa kansallispuku, ja sen yleensä puki juhlaan kuin juhlaan, ja tyylikäs oli. Kieltämättä harmittaa ettei oma budjetti/viitsimys sellaiseen riitä.

Miten sen kansallispuvun huolto voi olla niin vaikeaa, kun vertaa romanien asuja. Luulisi pitsin ja samettihameen hoidon olevan aika hankalaa

Romani, joka haluaa ostaa itselleen kansallispukunsa, saa Kelasta tai sossusta pukurahan.

Pitäisi olla valtaväestöön kuuluvallakin oikeus ko. rahaan, kun hommaa itselleen oman kotiseutunsa kansallispuvun.

Vierailija
28/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet voivat periä vanhemmalta sukulaiseltaan kansallispuvun, eli kyselkää suvun naisilta.

Toki puvun hankkiminen ja valmistuskin voi tulla kalliiksi, mutta kuten ystäväni joka kansallispukuaan käyttää, sanoo, että koskaan ei ole vaateongelmaa juhliin vaan aina voit mennä kansallispuvussa eri tilaisuuksiin. Puvulla on siis enemmän käyttöä kuin tavallisilla juhlamekoilla.

Itse hankkisin muinaispuvun. Oli se presidentti Halonen niin hieno silloin kun käytti Euran muinaispukua itsenäisyyspäivänä. Joku ihmetteli ettei Haukio ole käyttänyt - samaa minäkin ihmettelen, hänellä kun on lahjaksi saatu Jääsken kansallispuku.

Vierailija
29/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin valmistujaisissani. Olen tehnyt itse kansallispukuni ihan kankaiden kutomisesta alkaen ja käsin ommellen puvun itselleni.

Norjassa kansallispuku on suosittu rippilahja. Ylen Areenasta näytetään kuinka kuningatar Sonja tekee kansallispukua prinsessa Ingridille.

Norjalaiset nuoretkin käyttävät kansallispukua itsenäisyyspäivänä ja muissakin juhlissa. Jos ei ole kansallispukua niin sitten vaikka Norjan lipun värinen nauha pikkutakin kaulukseen kun lähtee juhlimaan. Norjassa kaiken ikäiset juhlivat itsenäisyyspäivää.

Sieltä hovistahan voi lähteä trendi laajemminkin. Marius on ehtinyt juhlimaan monet itsenäisyyspäivät kansallispuvussa. Ruotsalaisilla olisi myös itsenäisyyspäivä kesällä ja mahdollisuus juhlia ilman paksua talvipomppaa ja villasukkia kuten suomalaiset joutuisivat tekemään jos juhlisivat itsenäisyyspäiväänsä joulukuussa kansallispuvussa.

Ruotsissa ollaan hieman varuillaan siksikin, ettei loukata uusruotsalaisten tunteita vahingossa käyttämällä kansallispukua.

Minulle on aivan sama vaikka minkälaisen etnisen taustan edustaja käyttäisi kansallispukua kunhan käyttäisi sitä arvokkaasti. Arvokkuus ei tarkoita pönötystä.

Vierailija
30/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin ja kohtuuttoman kalliita. Pelkään, että suttaisin tai hiki alkaisi haista kainaloissa ja hajua ei saisi pois.

Liian kallis puku siis edes juhlakäyttöön. En uskaltaisi syödä se päällä.

Toki se paita pestään käytön jälkeen ihan kuten muutkin vaatteet...

Vierailija
31/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että ne ovat kuumia käyttää, etenkin Linnan juhlissa väentungoksessa. Tosin miehilläkin on frakkeineen enemmän vaatekerroksia, kuin naisilla niukkoine mekkoineen. 

Itse asiassa villa on lämmintä kylmässä ja viileää lämpimässä koska se eristää hyvin lämpöä. Linnan lämpimyys johtuu tolkuttomasta väkimäärästä. Ihmiset ovat myös liikkeellä linnan juhlissa enemmän tai vähemmän.

Jokin tekokuituinen vaate hiostaa taatusti enemmän Linnan juhlissa kuin kansallispuku.

Vierailija
32/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana sinä :)

Minkä pitäjän kansallispukua käytit?

Oli Parikkalan puku.😊

Vierailija
33/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vois alkaa tekemään sellasia minimittaisia dirdnl / trachtenkleid -versioita kotoperäisistä kansallispuvuistamme. Kyllä alkaisi taas tanhuilut kiinnostamaan!

Voihan sitä itsekin tehdä. Ei tarvi kangaspuita vaan tekee samanlaisen pitkän raamin kuten öljyvärimaalauksen pohjassa tarvitaan. Pituudeksi noin 2,2 kertaa oma vyötärönympärys. Leveydeksi hameen toivottu pituus ja kääntövaraksi ylös sekä alas 10 senttiä.

Sitten pieniä neuloja tasaisesti raamin pitkän sivun myötäisesti ja ihan käsin kutomaan pahvista tehdyn sukkulan ja viivoittimen avulla hamekangasta. Idea sama kuin lasten kaulaliinankutomisseteissä.

Vierailija
34/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin ja kohtuuttoman kalliita. Pelkään, että suttaisin tai hiki alkaisi haista kainaloissa ja hajua ei saisi pois.

Meidän koulussa (tsyk) oli 80 luvulla tapana penkkareissa pukeutua kansallispukuihin. Minusta on valokuva, kun syön koulun ruokalassa se päällä. Lainasin naapurilta. Onneksi en sutannut.

Miksi alanuoli tälle?

Vierailija
35/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä itsekin tehdä. Ei tarvi kangaspuita vaan tekee samanlaisen pitkän raamin kuten öljyvärimaalauksen pohjassa tarvitaan. Pituudeksi noin 2,2 kertaa oma vyötärönympärys. Leveydeksi hameen toivottu pituus ja kääntövaraksi ylös sekä alas 10 senttiä.

Sitten pieniä neuloja tasaisesti raamin pitkän sivun myötäisesti ja ihan käsin kutomaan pahvista tehdyn sukkulan ja viivoittimen avulla hamekangasta. Idea sama kuin lasten kaulaliinankutomisseteissä.

Ja jos kokee olevansa sekarotuinen niin tekee rohkeasti fantasiapuvun, joka on saanut innoitusta kansallispuvuista. Kuka kieltää tekemästä taskua, johon sopii älypuhelin? Kuka kieltää vuorittamasta liiviä ja tekemästä siihen povitaskua, johon mahtuu korttikotelo? Kuka kieltää kirjomasta paitaan ja/tai esiliinaan omia mielikukkiaan jne?

Vierailija
36/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa villa on lämmintä kylmässä ja viileää lämpimässä koska se eristää hyvin lämpöä.

Ei kai tuo kuitenkaan tarkoita, että jos on kolme kerrosta villapaitoja, olo on yhtä viileä kuin yhdellä kerroksella villapaitoja? Mammat nyt vähintäänkin valittaisivat, jos puvusta puuttuisi jokin osa, joka "kuuluu olla, tai muuten häpäiset asun". 

Kansallispukuihin pitäisi tulla avoimempi suhtautuminen, jos niistä halutaan suositumpia. Eihän entisaikojen ihmisilläkään ollut aina tiettyä väriä tai raitaa asuissaan, eivätkä aina kulkeneet huivi olalla tai tietynlainen laukku vyötärölle solmittuna. He keksivät itse omia muunnoksia. Nyt malleissa tuntuu olevan tiukat määräykset, jotka on keksitty jälkikäteen. 

Vierailija
37/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa (tsyk) oli 80 luvulla tapana penkkareissa pukeutua kansallispukuihin. Minusta on valokuva, kun syön koulun ruokalassa se päällä. Lainasin naapurilta. Onneksi en sutannut.

Miksi alanuoli tälle?

Kannattaa laskea hinta puvun käyttökertojen mukaan. Paidan ja esiliinan pesee ihan kotona tahranpoistoaineen kanssa pyykkikoneessa. Villassa on luonnostaan lanoliinia ja se hylkii likaa. Siksi kannattaa pyyhkiä heti lika pois villasta ja vaikka imeyttää kostealla pyyhkeellä lika villaan.

Vierailija
38/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansallispuvut ovat liian kalliita tavantallaajalle.

Kansallispuvut pitäisi saada niistä komeroista kiertoon ja käyttöön.

Vierailija
39/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta suomalaiset kansallispuvut ei oo kovin esteettisiä. Esim. mainitut norjalaiset on kauniimpia.

Vierailija
40/47 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta suomalaiset kansallispuvut ei oo kovin esteettisiä. Esim. mainitut norjalaiset on kauniimpia.

Eikä ole. Suomessa niitä näkyy vaan vanhojen mummojen päällä.