Kuoleeko teitittely?
Osa vanhemmasta väestöstä odottaa jopa vaatii teitittelyä, olen hieman yli 30vuotias ja minulle teitittely on "vierasta".
Enkä tarkoita tilanteita esimerkiksi ravintolassa "mitäs teille saisi olla?".
Vaan sellaista väkinäistä jatkuvaa teitittelyä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Niin miten käy kuoleeko teitittely vai vieläkö minun sukupolveni tulee sitä vaatimaan?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kuolee.
Ei ole enään ajankohtaista teititellä,paitsi ikääntyvää väestöä.Jos väärässä kohtaa teitittelet,sen voi ottaa myöskin vittuiluna.
Tuskin kuolee. Nuori porukka kuitenkin opiskelee kieliä ja matkustelee maissa, joissa teitittely on normaalia.
Itselläni on pari vanhempaa romani-ystävää ja heidän seurassaan "pääsen" teitittelemään. Muutenkin pidän romanien kohteliaasta puhetavasta, ainakin vanhempien. Jos teitittelisin muita tuttujani, niin minua pidettäisiin seonneena ja menettäisin kylän kovimpien kamujen silmissä kaiken katu-uskottavuuteni.
Minua vi tuttaa suunnattomasti jos minua teititellään tai rouvitellaan, olen 36 v ja tulee olo kuin olisin vanha ja ruma.
Kuolee ja hyvä niin! Ei kukaan ole iän perusteella ylempiarvoisempi. Toki vanhemmilla ihmisillä on eri tarpeet kuin nuoremmilla ja se pitääkin huomioida käytöksessä esim antamalla vanhukselle istumapaikan tai auttamalla naapurin mummoa painavien ostosten kantamisessa. Teitittelyn kaltainen kohteliasuus taas on turha muinaisjäänne, joka pönkittää itseään parempina pitävien mummojen ja pappojen asemaa.
Mua saa kyllä teititellä. Oikein mieluusti. (Olen viisikymppinen.)
Minusta se on vähän epäkohteliasta ja tunkeilevaa jos nuori myyjä kysyy, että "mitäs sulle saisi olla?"
En muutenkan ole sitä ihmistyyppiä, joka tykkääsiitä, että vieraat tulevat kovin liki henkisesti tai fyysisesti, joten tuollainen teitittelymuoto tuntuu ihan luontevalle.
Uskoisin näin, että arkikäytöstä katoaa. Luulen kuitenkin, että se säilyy tietyissä virallisissa yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuolee ja hyvä niin! Ei kukaan ole iän perusteella ylempiarvoisempi. Toki vanhemmilla ihmisillä on eri tarpeet kuin nuoremmilla ja se pitääkin huomioida käytöksessä esim antamalla vanhukselle istumapaikan tai auttamalla naapurin mummoa painavien ostosten kantamisessa. Teitittelyn kaltainen kohteliasuus taas on turha muinaisjäänne, joka pönkittää itseään parempina pitävien mummojen ja pappojen asemaa.
Itse teitittelen mukavia mummoja ja pappoja, mutta törkeästi käyttäytyviä en teitittele🤔
Vierailija kirjoitti:
Minua vi tuttaa suunnattomasti jos minua teititellään tai rouvitellaan, olen 36 v ja tulee olo kuin olisin vanha ja ruma.
Rouva on hyvä ja siistii hiukan puheitaan.
Itse teitittelen kyllä vanhempia ihmisiä. En välttämättä menisi kylläkään 30-40-vuotiaalle vielä sanomaan että ”Hei Rouva, sattuiko teihin?”jos vaikka joku liukastuu kaupan pihassa vaan kysyisin että ”oletko kunnossa?” tms.
Vierailija kirjoitti:
Missä vielä teititellään?
Teidän pitää avata silmänne.
Vierailija kirjoitti:
Mua saa kyllä teititellä. Oikein mieluusti. (Olen viisikymppinen.)
Minusta se on vähän epäkohteliasta ja tunkeilevaa jos nuori myyjä kysyy, että "mitäs sulle saisi olla?"
En muutenkan ole sitä ihmistyyppiä, joka tykkääsiitä, että vieraat tulevat kovin liki henkisesti tai fyysisesti, joten tuollainen teitittelymuoto tuntuu ihan luontevalle.
Kyllä minustakin on luontevampaa kysyä "mitäs teille saisi olla?"
Mutta kelpaako sinulle esimerkiksi
"kuittia?"
"otatko kuitin?"
Vai alatko riehumaan että "sinun kauppoja ei ole tehty"?
Toki jos haluan olla ärsyttävän kohtelias tilanteissa joissa toinen naputtaa viimeistä päivää tai haukkuu pystyyn tms. saatan sanoa että rouva on hyvä ja lopettaa tuon nalkutuksen :D tai neiti jos kyseessä on naimaton.
Luultavasti. Ihmiset eivät enää halua olla vanhoja, joten tulevaisuuden vanhat eivät halua, että heitä teititellään.
En tiedä kuoleeko. Nykynuoret ei vaan osaa sitä. Ensinnäkin, jos minä sinuttelen se on merkki siitä, että voi käyttää vapaampaa sinuttelua. Toisekseen, ymmärrän teittelyn, jos ME oltaisiin kaupassa tms. Lisäksi jos olisin esim. 70 - 80-vuotias teitittelyn ymmärtäisi, olen puolet em. ikähaarukasta. Sittenkin sanoisin aloitteellisesti, että voidaan sinutella. Oi aikoja, oi tapoja. Jospa jo seuraavan teitittelyn "saadessani" tohdin tokaista "niin ketkä me?".
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin pidän romanien kohteliaasta puhetavasta, ainakin vanhempien.
Sama. Ja se kohteliaisuus vanhempia ihmisiä kohtaan.
Toivottavasti kuolee.