Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuoleeko teitittely?

Vierailija
17.01.2020 |

Osa vanhemmasta väestöstä odottaa jopa vaatii teitittelyä, olen hieman yli 30vuotias ja minulle teitittely on "vierasta".
Enkä tarkoita tilanteita esimerkiksi ravintolassa "mitäs teille saisi olla?".
Vaan sellaista väkinäistä jatkuvaa teitittelyä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Niin miten käy kuoleeko teitittely vai vieläkö minun sukupolveni tulee sitä vaatimaan?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti. Itse kyllä teitittelen, viimeksi eilen teitittelin kun eräs rouva soitti väärään numeroon. Olen 17.

Vierailija
22/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vielä teititellään?

Ainakin Saksassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki asiakaspalvelijat alkoivat teititellä minua, kun täytin 40.

Helsinki.

Vierailija
24/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Saksassa.

Saksassa on ihan eri kulttuuri. Siellä teititellään kaikkia, jotka näyttävät yli 16-vuotiailta.

Vierailija
25/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuoleeko. Nykynuoret ei vaan osaa sitä. Ensinnäkin, jos minä sinuttelen se on merkki siitä, että voi käyttää vapaampaa sinuttelua. Toisekseen, ymmärrän teittelyn, jos ME oltaisiin kaupassa tms. Lisäksi jos olisin esim. 70 - 80-vuotias teitittelyn ymmärtäisi, olen puolet em. ikähaarukasta. Sittenkin sanoisin aloitteellisesti, että voidaan sinutella. Oi aikoja, oi tapoja. Jospa jo seuraavan teitittelyn "saadessani" tohdin tokaista "niin ketkä me?".

Vaatiihan se rohkeutta olla epäkohtelias.

Vierailija
26/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Saksassa.

Saksassa on ihan eri kulttuuri. Siellä teititellään kaikkia, jotka näyttävät yli 16-vuotiailta.

Virossa teititellään jo yläkouluikäisiä, jos he ovat asiakkaina.

Vierailija
27/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asioin tuulipuvussani lähikaupassa niin kyllä ahdistun jos teititellään, hienossa ravintolassa eri asia.

Vierailija
28/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että parikymppinen teitittelee kolmekymppistä, ei vaan kuulosta hyvältä.

Vierailija
29/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely ei vain kuulu suomalaisuuteen, ei tarvi yrittää olla niinkuin jossain Saksassa.

Vierailija
30/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että teitittely kuolee lopullisesti. Tää välikausi on sekava kun ei tiedä haluaisiko tämä pappa että teititeltäisiin vai loukkaantuuko siitä.

Vierailija
31/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta teitittely saisi vaikka lisääntyä. Arvelen, että kun harrastetaan kohteliasta puhuttelutapaa on muukin käytös helpompi pitää kohteliaana eikä kiroilua esiinny aina puheessa välimerkkien paikalla.

Vierailija
32/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1990-luvulla vaihdossa Unkarissa. Tapasin yhden (tosin vain yhden yksittäisen) perheen, jossa teini-ikäiset lapset teitittelivät omia vanhempiaan.

Tästä huolimatta lapsilla ja heidän vanhemmillaan oli hyvin mutkattomat ja läheiset välit.

Perheen lapset ja vanhempansa elävät edelleen, ja arvelen, etteivät ole lopettaneet teitittelyä.

Vierailija
33/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitettely kuten muutkin käytöstavat tulevat kuolemaan. 

Vierailija
34/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Saksassa.

Ei muuten enää teititellä. Itsellenikin ovat saksan opettajat takoneet tätä vuosikausia päähän. No, sitten kun matkustin Saksaan ja pääsin juttelemaan saksalaisen nuorison kanssa ja kyselemään tästä, niin vastaus oli, että opettajani eivät elä tällä vuosituhannella ja teitittelykulttuuri on nykyään hyvin samanlainen kuin Suomessa. Siis että esim. virastoissa tai lääkärissä voidaan teititellä tai asiakaspalvelijat ehkä teitittelevät asiakkaitaan, mutta muuten arkielämässä teitittely ei enää ole mitenkään yleistä ja etenkään jotkut parikymppiset eivät todellakaan teitittele toisiaan. Eli sellaista "kaikki teitittelevät kaikkia" -kulttuuria ei kyllä Saksassakaan enää ylläpidetä mitenkään yleisesti. 

Vierailija
35/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kuolemassa, mutta on tullut takaisin asiakaspalveluun. Toivoisin että siitä päästäisiin eroon, se vain mutkistaa kohtaamisia ja on yhtä turhaa kuin sukupuolten mukaiset pronominit tai artikkelit. Lisäksi se että kaikki eivät halua tulla kohdelluiksi vanhoina. 

Vierailija
36/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö näitä ostoskärryillä tuuppivia mummoja teititellä?

Vierailija
37/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelyhän vasta tullut takaisin. 

Vierailija
38/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti näyttää olevan kuolemassa.

Ja kyllä teitittely todellakin on osa suomalaista kulttuuria ja kieltä, ollut aina 1970-luvulle asti, jolloin sinuttelu omaksuttiin Ruotsista (ja ruotsista).

Vierailija
39/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita, joille teitittelystä tulee huonot fiilikset? Siis kun on teitittelyn kohteena? Tunnen itseni silloin vanhaksi ja jollain tavalla ei-tasavertaiseksi teitittelijän kanssa, vaikka haluaisin olla hänen kanssaan tasavertaisena tilanteessa. Silti itsekin teitittelen työssäni etenkin vanhempia (yli 70 v) ihmisiä.

Vierailija
40/42 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö näitä ostoskärryillä tuuppivia mummoja teititellä?

Koeta. Se saattaisi helpottaa.