Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun sinulla on paikkavaraus pitkän linjan bussissa...

Vierailija
17.01.2020 |

ja siinä istuukin jo joku muu. Mitä teet? Onko sinulla kanttia pyytää henkilöä siirtymään istumaan muualle vai etsikö vapaan paikan itsellesi?

Kun sinulla on paikkavaraus pitkän linjan bussissa...

Vaihtoehdot

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sattui sellainen tapaus, että varaamalleni paikalle istunut henkilö ei osannut suomea ja toistin saman sitten englanniksi. Eipä ymmärtänyt sitäkään. Bussin rahastaja - tämä tapahtui 80-luvun alussa vielä kun oli pikalinjoilla erikseen rahastajat - tuli paikalle ja kysyi matkustajalta saksaksi puhuuko tämä saksaa. Ei ymmärtänyt. Sitten rahastaja toisti saman ruotsiksi ja espanjaksi, jolloin matkustaj vastasi puhuvansa ja ymmärtävänsä portugalia (sanoi tämän englanniksi). Siinä vaiheessa minä olin jo löytänyt toisen paikan...

Vierailija
22/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymys tuleekin mieleen: miten toimitte, jos varaamallanne paikalla istuva henkilö ei suostu siirtymään muualle? Tällaistakin on tapahtunut.

Olen miettinyt skenaarioita tätä varten: mene istumaan ko henkilön taakse ja tönin etupenkkiä "vahingossa" koko matkan, tai jos ostin edessä niin kuikuilen taakse/otan videokuvaa "snäppiin", kuuntelen täysillä ikävää rähinämusiikkia/Paris hiltonin parhaita tms. Kyllä jotain keksii

Siis näet mieluummin tuon vaivan kuin sanot sille istujalle, että "Anteeksi, tässä on minun paikkani+"

Aika autistista.

Sori, tuo oli siis siltä varalta ettei istuja siirry. Mutta edelleen kuulostaa paljon hankalammalta kuin mennä kuskille sanomaan, että tilanne on tämä. Tuossa se voit olla sinä, joka lennät lopulta bussista pihalle.

Mutta kyllä minua ihmetyttää, että joku edes tekee tällaisen kyselyn, koska olen pitänyt itsestäänselvänä, että aikuinen ihminen ilmaisee, että paikka on hänen.

Tässä ap kirjoittelee... Tein tämän kyselyn siksi, että minusta on jotekin noloa pyytää henkilöä siirtymään toiseen paikkaan. Matkustan harvoin (kaksi kertaa vuodessa, korkeintaan kolme kertaa) ja teen paikkavarauksen siksi, ettei bussissa joutuisi seisomaan pitkää matkaa. Tästä on tarpeeksi kokemusta joskus 70-luvulla,

Ei siinä mitään noloa ole. Jos et mene omalle varatulle paikallesi, saatat mennä jonkun toisen varatulle paikalle ja tulla sitten itse siitä häädetyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymys tuleekin mieleen: miten toimitte, jos varaamallanne paikalla istuva henkilö ei suostu siirtymään muualle? Tällaistakin on tapahtunut.

Olen miettinyt skenaarioita tätä varten: mene istumaan ko henkilön taakse ja tönin etupenkkiä "vahingossa" koko matkan, tai jos ostin edessä niin kuikuilen taakse/otan videokuvaa "snäppiin", kuuntelen täysillä ikävää rähinämusiikkia/Paris hiltonin parhaita tms. Kyllä jotain keksii

Siis näet mieluummin tuon vaivan kuin sanot sille istujalle, että "Anteeksi, tässä on minun paikkani+"

Aika autistista.

Sori, tuo oli siis siltä varalta ettei istuja siirry. Mutta edelleen kuulostaa paljon hankalammalta kuin mennä kuskille sanomaan, että tilanne on tämä. Tuossa se voit olla sinä, joka lennät lopulta bussista pihalle.

Mutta kyllä minua ihmetyttää, että joku edes tekee tällaisen kyselyn, koska olen pitänyt itsestäänselvänä, että aikuinen ihminen ilmaisee, että paikka on hänen.

Tässä ap kirjoittelee... Tein tämän kyselyn siksi, että minusta on jotekin noloa pyytää henkilöä siirtymään toiseen paikkaan. Matkustan harvoin (kaksi kertaa vuodessa, korkeintaan kolme kertaa) ja teen paikkavarauksen siksi, ettei bussissa joutuisi seisomaan pitkää matkaa. Tästä on tarpeeksi kokemusta joskus 70-luvulla,

Mikä tekee siitä noloa? Olisiko se noloa lentokoneessa? Itse ostan paikan eteen, koska voin helposti pahoin. Nokompaa olisi oksennella takana, kuin pyytää henkilöä omaa paikkaa.

Kuinka usein oikeasti osuu kohdalle, ettei toinen siirry?

Vierailija
24/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ohjeet lippua tilatessasi, onnibussissa ei ole paikkavarausta normipaikoilla, mutta ei se uppoa suomalaisten paksuun kalloon.

Vierailija
25/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti kyllä pidän kiinni siitä, että saan sen paikan, jonka olen varannut, MUTTA se vähän riippuu.  Jos varatulla paikalla istuu esim. ulkomaalaisen näköisiä miehiä niin silloin on parempi vaan etsiä paikka jostain muualta. Ei kannata menettää terveyttään ja henkeään mokoman asian takia.

Vierailija
26/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika autistista.

Ymmärsin, että hän ottaa nuo keinot käyttöön, jos henkilö ei siirry pyynnöstä huolimatta. Voisin itsekin käyttää tuota tuolin tönimistekniikkaa. Sitä käytetään aina jos toinen kääntää tuolinsa syliin.

Vierailija
27/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän siirtymään, vaikka bussi olisi puolityhjä. Ensinnäkin minulla on tietyt paikat bussissa missä tiedän että minun on mukava istua, ja toiseksi haluan usein nukkua, enkä halua että minua tullaan ravistelemaan kesken unien ja pyytämään siirtymään.

Vierailija
28/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue ohjeet lippua tilatessasi, onnibussissa ei ole paikkavarausta normipaikoilla, mutta ei se uppoa suomalaisten paksuun kalloon.

Kyllä siinä on. Tänään tilasin matkan netistä huomiselle Jyväskylästä Lahteen. Kun ensin valitaan linja niin sitten tulee oletusarvoksi myös varattu paikka. Moni ei välttämättä huomaa sitä (vihreä väkänen). Sen oletusarvopaikan voi sitten muuttaa toiseksi paikaksi klikkaamalla sitä ja klikkaamalla sen jälkeen uutta paikkaa.

Mutta jos käytät onnibussiflexiä, siinä ei ole paikkavarausta. Ja jos ostat lipun esim. R-kioskilta niin siinä et voi valita minkä paikan saat, mutta lipussa on kuitenkin oletusarvoisesti paikkanumero.

Vierailija
29/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti kyllä pidän kiinni siitä, että saan sen paikan, jonka olen varannut, MUTTA se vähän riippuu.  Jos varatulla paikalla istuu esim. ulkomaalaisen näköisiä miehiä niin silloin on parempi vaan etsiä paikka jostain muualta. Ei kannata menettää terveyttään ja henkeään mokoman asian takia.

😁😅😂Olen kyllä ulkomaillakin pyytänyt päästä varaamalleni paikalle.

Vierailija
30/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei suostuisi siirtymään, sanoisin että se paikka on minun varaama, ja aion istua siinä, ja istuisin päälle. 120+ kg elopainolla tuskin allaolevalla kovin mukava matka tulisi olemaan.

Vierailija
31/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon kuskille.

Vierailija
32/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä on. Tänään tilasin matkan netistä huomiselle Jyväskylästä Lahteen. Kun ensin valitaan linja niin sitten tulee oletusarvoksi myös varattu paikka. Moni ei välttämättä huomaa sitä (vihreä väkänen). Sen oletusarvopaikan voi sitten muuttaa toiseksi paikaksi klikkaamalla sitä ja klikkaamalla sen jälkeen uutta paikkaa.

Mutta jos käytät onnibussiflexiä, siinä ei ole paikkavarausta. Ja jos ostat lipun esim. R-kioskilta niin siinä et voi valita minkä paikan saat, mutta lipussa on kuitenkin oletusarvoisesti paikkanumero.

Kokeilin Jyväskylän linjaa, niin siinä tuli paikanvaraus. Kokeilin käyttämääni linjaa, ei tullut.

Vierailija
33/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti on käynyt niin, että olen maksanut paikanvarauksesta, mutta auto on jouduttu vaihtamaan toiseen, eikä sellaisia paikkoja ollut olemassakaan. Olen maksanut siis tyhjästä. Kerran näin on käynyt myös junassa.

Vierailija
34/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyään on.

Vierailija
35/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pyydän toista matkustajaa siirtymään, sillä se paikkalippu on maksanut minulle enemmän kuin normaalilippu maksaisi.

Paitsi että Onnibussissa on pakollinen paikkavaraus, joka tehdään samalla kun tilataan ja maksetaan se matka netissä etukäteen. Paikat ovat muuten samanhintaisia kaikki paitsi muutama erikois- ja invalidipaikka maksaa hiukan enemmän.

Paitsi jos ostaa lipun matkahuollon kautta (tämä linja on joku matkahuollon ja onnibussin yhteistyölinja) ostin tyhmänä lipun matkahuollon kautta kun oli halpa mutta minulla ei ollut paikkavarausta. Oliko mukava matka kun joka pysäkillä piti siirtyä....

Vierailija
36/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parkkeeraisin kylmästi syliin, ihan oikeesti. Siinähän sitten istuu alinmaisena. Periksi en anna vaikka olisi kiinalainen tai kuka hyvänsä mistä hyvänsä maailmassa. Ilmavaivat vielä päälle, niin eiköhän tokenisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan