Jos istut täydessä bussissa ikkunapaikalla ja aiot jäädä seuraavalla pysäkillä, miten toimit?
Jos istut täydessä bussissa ikkunapaikalla ja aiot jäädä seuraavalla pysäkillä, miten toimit?
Kommentit (21)
Alan pukea hanskoja/pipoa, ja sitten vielä lähempänä pysäkkiä sanon, että jään tässä.
Liikahdan ns. sivulle eli vieressä olijaa päin. Aina ovat tajunneet että olen jäämässä pois.
Ähisen ja kierurtelen toivoen että vieruskaveri ymmärtää vihjauksen
En voi ymmärtää miksi ei voi sanoa jos on jäämässä pois. Miksi pitää iholle tulla tai varsinkaan alkaa yli hyppimään? Kyllä minä väistän jos sanotaan että jää seuraavalla pois.
Nousen. En ymmärrä miten tästä on saatu palstalla tehtyä niin vaikeaa. Ei sitä vieressä istujan poisjäämisaikomusta tarvitse mistään hanskojen pukemisesta päätellä, mutta kyllähän nyt jokainen tajuaa, että ihminen, joka nousee penkiltään on jäämässä pois. Joskus on joku katsellut vieressäni toiseen suuntaan ja silloin olen sanonut, että anteeksi jäisin tässä, mutta yleensä en kyllä ehdi edes sanoa mitään kun se toinen jo väistää.
En pyytele anteeksi poisjäämistä, koska se on oleellinen osa bussissa toimimista. Haen katsekontaktin toiseen, hymyilen ja ilmoitan jääväni pois. Mitä umpimielisempi tyyppi, sitä iloisemmat kiitokset huikkaan :)
Missä tahansa muualla maailmassa sanotaan: Anteeksi, jäisin tässä , ja kiitos , kun toinen nousee. Miten täällä voi olla niin mänttejä ihmisiä, että ei osaa minkäänlaisia käytöstapoja, kun olisi luolassa kasvanut.
Onneksi tällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella on ihmisiä jotka ymmärtää puhetta. Normaalisti sanon että jäisin pois ja aina olen onnistunut aikeissani.
Joskus sanon, että jään tässä, joskus tökkään kyynärpäällä vieressä olevaa. En nyt sentään väkisin yritä mennä toisen läpi :D.
Muuten tuo vaihtoehto kakkonen, mutta en pyytele anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis itse asiassa se taisi olla vaihtoehto ykkönen, toisella rivillä.
Käännyn katsomaan vieressäni istuvaa ihmistä ja sanon että anteeksi, nousen pois. Kun olen noussut pois penkistä kiitän.
Joku muu: Ei jää pois, ei kehtää pyytää siirtymään eikä niin vaivaamaan toista saati herättämään huomiota. Huono tuuri, jos vierustoveri matkustaa vielä monta pysäkkiä.
Kuvitteellinen, mutta ehkä joku joskus toimii noinkin...
Vierailija kirjoitti:
Siinä lukeekin "tai jotain sinnepäin" jos lukee koko lauseen.
Anteeksi-sanalla on eri merkityksiä. Se voi olla anteeksipyyntö, ja pahoittelu - vastine englanniksi olisi "Sorry". Yleensä suomeksi tämä anteeksi ääntyy "Oho" tai "mistäsenysuuttu". Se voi myös olla herätesana, kun keskeytetään toinen tai halutaan herättää huomiota - vastine englanniksi olisi "Excuse me". Suomeksi tämä sana ei äänny, vaan se esitetään erilaisina eleinä, kuten hanskojen pukemisena, asennon vaihteluina tai vimmaisena huitomisena esimerkiksi silloin, kun ravintolassa yritetään kiinnittää tarjoilijan huomio. Jotkut yksilöt myös örähtelevät tai puhisevat.
Anteeksi-sana esimerkiksi tässä keskustellussa tilanteessa ei ole siis varsinaisesti anteeksi pyyntelyä, vaan ihan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä. Itse ainakin olen usein bussissa (aikaisin aamulla matkalla töihin tai työpäivän jälkeen ryytyneenä) sen verran omissa ajatuksissani, että en välttämättä huomaa lainkaan, mitä ympärilläni tapahtuu. Liikehdintä ja jopa seisomaan nouseminen voi puolinukkuvalta mennä ohi, mutta yleensä havahdun, jos joku puhuu. "Anteeksi", "sori" tai ihan vaan "mä jäisin tässä" on ihan toimivia tässä yhteydessä.
Sanon noustessani ’anteeksi’, en kyllä ymmärrä miksi se olisi jotenkin vaikeaa jonkun mielestä.
Odotan, että joku muu painaa nappia. Sitten kun auto on pysähtynyt, tönäisen vieruskaverin lattialle ja ryntään ulos. Tuntemattomille en puhu enkä anteeksi pyydellen anele, että hän päätäisi minut poistumaan. Kerran yks junttipölvästi potkaisi minua minua nilkkaan, oli viikon kipeenä. Ihme hyypiö.
Nostan laukkuni käytävänpuoleiselta paikalta ja poistun bussista.
Vierailija kirjoitti:
Missä tahansa muualla maailmassa sanotaan: Anteeksi, jäisin tässä , ja kiitos , kun toinen nousee. Miten täällä voi olla niin mänttejä ihmisiä, että ei osaa minkäänlaisia käytöstapoja, kun olisi luolassa kasvanut.
Joo, siis ihan joka ikisessä maailman maassa.
Nousen seisomaan, ja oletan että toinen tajuaa väistää.