Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pienen lapsen yh saa kotityöt päivällä tehtyä?

Hermot koetuksella
17.01.2020 |

Olen aamusta asti yrittänyt siivota, tehdä ruokaa ym, mutta 2-vuotias tekee kaikkensa ettei siitä tule mitään tai että on mahdollisimman epämukavaa. Esim. Huutamalla, tulemalla eteen, roikkumalla jaloissa ym. Mikään piirretty tai tekeminen ei kelpaa hetkeä kauempaa.
Kello on vasta 12 ja olen täysin uupunut, kiukkuinen ja vielä on hirveästi tekemistä.

Mitään käytännön ideoita?
Ei vinkkejä päiväkotiin viemisestä kiitos. En saa sitä sinne tänään kumminkaan.

Lapsi ei enää nuku päiväunia.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taidat olla masentunut. Mitä jos kävisit lääkärissä, kuulostaa siltä, että tarvitset apua jaksamiseesi. 

Vierailija
22/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli salaisia laatikoita, kun oli tilanne, että piti tehdä kotitöitä, suosikki oli nappilaatikko, jota hän rakasti. Kun hommat oli tehty, laatikko laitettiin piiloon ja unohdettiin ja otettiin taas vaikka viikon päästä esiin, näin siinä pysyi viehätys, muita laatikoita käytettiin tarpeen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla ja illalla kun nukkuu. Ja kyllä se nukku päikkäritkin kum ulkoilutat suositusten mukaiset neljä tuntia.

Ei muuten nuku. Taisteltiin niistä viikon, ja hän herätteli mua joka yö pari kertaa. Niinpä jätettiin päiväunet pois. En mä voi pakottaa eikä siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
24/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli salaisia laatikoita, kun oli tilanne, että piti tehdä kotitöitä, suosikki oli nappilaatikko, jota hän rakasti. Kun hommat oli tehty, laatikko laitettiin piiloon ja unohdettiin ja otettiin taas vaikka viikon päästä esiin, näin siinä pysyi viehätys, muita laatikoita käytettiin tarpeen mukaan.

Tää on hyvä idea, kiitos!!!

Kerrankin jotain järkevää.

Vierailija
25/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yh, mutta mies joka päivä töissä aamusta iltaan, noin 7-21. Meillä on 2 lasta ja minä olen aina tehnyt kaiken. Siivoan, laitan ruokaa, käyn kaupassa ja hoidan muut asiat, lämmitän talvisin talon joka päivä puulla, teen tallityöt, teen pihatöitä, pesen pyykit ja valvon yöt.

No sinähän se vasta ahkera ja erinomainen olet.

Missä niin olen sanonut? Olen ainoastaan hyvin hyvin väsynyt.

Vierailija
26/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatte aamulla yhdessä aamupalan ja siivoatte sen jälkeen keittiön. Sitten leikkiä, ulkoilua ja niiden jälkeen jokin kotityö esim pyykit pyöriin tai pölyjen pyyhintä, ota lapsi mukaan siivoukseen. Laitatte yhdessä lounaan pöytään ja siivoatte sen jälkeen tiskit. Sitten päiväunet ja sen aikaa lepäät itsekin. Sitten taas yhdessä laitatte välipalaa ja lähdette ulos. Illalla siivoatte ajoissa yhdessä lelut pois ja laitat lapsen ajoissa nukkumaan. Sen jälkeen jokin kotityö mikä pitää tehdä ja sitten sen jälkeen alat rauhottumaan itsekin.

Miten 2-vuotiaan kanssa laitetaan yhdessä aamupala? Miten laitetaan yhdessä lounas pöytään? Ei hän yletä minnekään. En tajua tätä neuvoa lainkaan.

Vierailija
27/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla noin vaikeaa YHDEN lapsen kanssa. En oikein usko.

Vierailija
28/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yh, mutta mies joka päivä töissä aamusta iltaan, noin 7-21. Meillä on 2 lasta ja minä olen aina tehnyt kaiken. Siivoan, laitan ruokaa, käyn kaupassa ja hoidan muut asiat, lämmitän talvisin talon joka päivä puulla, teen tallityöt, teen pihatöitä, pesen pyykit ja valvon yöt.

No sinähän se vasta ahkera ja erinomainen olet.

Missä niin olen sanonut? Olen ainoastaan hyvin hyvin väsynyt.

Luettelit mitä kaikkea saat itse aikaan, kun toinen pyytää konkreettisia neuvoja että saisi perusjutut tehtyä. Sun jutusta ei ollut mitään hyötyä. Se oli pelkkää pätemistä. Tiedoksi, että ei ole kyseessä kilpailu ja olen jo tietoinen, että muilla on enemmän lapsia yms.

Ja pitäisi jotenkin osata, ehtiä ja tietää miten.

Mutta kun en tiedä enkä osaa.

Vierailija
29/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatte aamulla yhdessä aamupalan ja siivoatte sen jälkeen keittiön. Sitten leikkiä, ulkoilua ja niiden jälkeen jokin kotityö esim pyykit pyöriin tai pölyjen pyyhintä, ota lapsi mukaan siivoukseen. Laitatte yhdessä lounaan pöytään ja siivoatte sen jälkeen tiskit. Sitten päiväunet ja sen aikaa lepäät itsekin. Sitten taas yhdessä laitatte välipalaa ja lähdette ulos. Illalla siivoatte ajoissa yhdessä lelut pois ja laitat lapsen ajoissa nukkumaan. Sen jälkeen jokin kotityö mikä pitää tehdä ja sitten sen jälkeen alat rauhottumaan itsekin.

Miten 2-vuotiaan kanssa laitetaan yhdessä aamupala? Miten laitetaan yhdessä lounas pöytään? Ei hän yletä minnekään. En tajua tätä neuvoa lainkaan.

Voihan sille keksiä jonkun tehtävän, jolla ei ole niin väliä. Taitelkoon vaikka teille aamiaista varten servetit ja kuljettakoon ne servetit pöytään samalla kun sinä laitat esille leivät ja juustot ja jugurtit. Ja osta vaikka lapselle muovilautanen ja muovimuki ja lapsi saa itse viedä ne pöytään. Ei haittaa jos se servetit ja muovilautanen putoaa kun lapsi ei ihan yllä, sitten voi vain yrittää uudelleen eikä mikään hajonnut, ja sinä sait rauhassa etsiä juuston ja täyttää kahvinkeittimen. 

Vierailija
30/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nappilaatikko on hyvä mutta silloin pitää olla mukana! Minneppä ois kiva laittaa pari nappia,no,nenään,suuhun,napaan...

Ei sun tarvii päteä sen kodin kanssa,yks mummo aikoinaan sanoi kuolinvuoteellaan että niin paljon minä turhaan siivosin!

Jätä ihmeessä vähemmälle Karsi niitä tavaroita ja jos se pieni siinä sählää,anna sählätä. Laita toisen kerran sitten lisää!

Se perunankuoriminen ei karkaa,pese kunnolla ja keitä kuorineen!

Eikä sun tarvitse mitenkään eri tavalla sille lapselle puhua,puhut miten puhut! Ei se mitään rakettitiedettä ole.

" Nyt laitetann housut jalkaan joo ja se laittaa ne päähän,naurat ja näytät uudelleen. Kestää kyllä mutta ei kai sulla kiire ole!

Joo ja jos sun paikkakunnalla on avoin päiväkoti/leikkipuisto/äitikerho,mee käymään,saat juttuseuraa, ei kaadu kotona seinät päälle!

Vierailija
31/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla noin vaikeaa YHDEN lapsen kanssa. En oikein usko.

On mulla ja luonnollisesti yhtään enempää lapsia en halua. Ei tarvitse uskoa. Ei muuta mun elämää sun uskomiset.

Vierailija
32/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt taas vähän erimieltä, jos pitäisi imuroida, niin toinen levittelee nappeja..

Vierailija
33/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko pyytää kaveria tai sukulaista apuun? Tarviit nyt omaa aikaa ja rauhoittumista! Kun äiti voi hyvin niin lapsikin voi hyvin! Tai mitään siivouspalveluja kotiin tms? Jos on varaa?

Vierailija
34/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattialle iso lakana tms. ja legot yms. sen päälle leikittäväksi.  Helppo sitten siivota,kun nostaa vain lakanan ja kaataa siitä lelut laatikkoon tai missä niitä sitten säilytetäänkään. 

Vierailija
35/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuon ikäinen osaa korjata tavaroita paikoilleen, laittaan astioita koneeseen, repiä salaattia salaattiin, istua imurin päällä, laittaa pyykkejä joko koriin tai koneeseen, pyyhkiä pitoja, istua imurin päällä, pesee omalla rätillä lattioita, jne eli se lapsi on otettu pienestä pitäen ikätasonsa mukaisesti yhteisiin askareisiin ja pienenpämä oli rintarepussa. Isommat siivoukset tehdään miehen kanssa.

Meidän imurin päällä ei voi istua, koska se on Dysonin imuri.

Hienoa että olette ottaneet ja olette niin eteviä ja hyviä ihmisiä. Mä en osaa, olen huonompi ihminen. Onko nyt hyvä mieli?

Autatko aina muita kehumalla erinomaisuuttasi?

En tiedä, mitä on ikätasoinen auttaminen tms. Osaan puhua lapsille ja aikuisille vain samalla tavalla ja ottaa mukaan vain samalla tavalla. Olen tottunut tekemään asiat yksin ja uupuneena mun mielikuvitus ei toimi enkä keksi mitään. Miehen kanssa on pikkuisen eri asia olla kuin yksin kun ei saa lepoa eikä voi vuorotella.

Minunkin lapsi osaa kerätä tavaroita paikoilleen. Ehdotin sitä hänelle tänään, mutta hän halusi että etsin hänen tarravihkonsa. Tätä hän jankkasi kaksi tuntia. En löytänyt sitä helvetin vihkoa mistään.

Olen niin väsynyt että pudottelen tavaroita ym. Tajuatko yhtään, että en ehdi joka hetki olla harjoittamassa jotain sössönsössönpedagokiikkaa, vaan mun pitää käydä suihkussa, tehdä aamiainen, syödä, korjata jäljet yms. Mun piti puhdistaa jääkaapin poistovesiaukko koska jääkaappi tulvii. Se piti vain tehdä. Ym.

Pyykit on olleet 6 tuntia jo koneessa. En ole ehtinyt vieläkään ripustaa niitä. Teidän nero lapsenne vois varmaan tulla hoitamaan homman. Lakanapyykin ripustaminen onnistuu toki taaperoltakin.

Meillä ei pestä lattioita räteillä, ne mopataan. Ja ensin pitää korjata tavarat ja imuroida. Täällä on noin 3000 legoa lattialla yms.

Jos toiset äidit ei olis tollasia omassa erinomaisuudessaan kieriskeleviä paskiaisia, ehkä täällä ei olis näin väsyttävää yrittää suoriutua.

Tuu nyt vielä haukkumaan minut, tulkaa kaikki alapeukuttamaan ja haukkumaan niin saadaan vielä enemmän ahdistunut ja toivoton 2-vuotiaan äiti musta tehtyä.

Teitähän niin kiinnostaa sen pikkulapsen hyvinvointi... Ei oikeasti kiinnosta vaan päteminen.

Menen keittämään kahvit ja istun perseelläni tässä. Antaa olla.

Ap, sinä olet selvästi hyvin hyvin väsynyt, ja silloin ei todellakaan näe tietä ulos siitä epätoivosta ja ahdistuksesta, joka elämästä on tullut. Se ei tähän hätään auta, mutta kaksivuotiaan kanssa on todellakin kaikkein raskainta aikaa. Se alkaa siitä helpottaa. Neljävuotiaan kanssa on jo todella helppoa.

Älä tyrmää suoriltaan monen äidin neuvoa ottaa lapsi mukaan tekemiseen. Sen ei tarvitse todellakaan olla mitään pedagogista höpönpöppöä, vaan se lapsi antaa sinun oikeasti paljon helpommin tehdä sen oman hommasi, jos hän saa myös tehdä jotain siinä samalla ja tuntea itsensä tarpeelliseksi. Ei se mukaan ottaminen tarkoita, että hänen täytyisi tehdä se työ jotenkin oikeaoppisesti, tai olla oikeasti mitenkään avuksi. Vaikka teillä ei pestäkään lattioita rätillä, vaan mopilla, niin anna silti sille lapselle rätti ja näytä miten sillä voi pyyhkiä lattiaa. Siitä ei ole siivouksen kannalta mitään apua, mutta sillä välin kun hän tärkeänä pyyhkii tahroja lattialta, sinä voit oikeasti mopata sen lattian. Tämä hidastaa sinun tekemistä, joo, mutta ainakin saat sen homman tehtyä lopulta, vaikkakin hitaasti.

Vaikka otat lapsen lähelle leikkimään, se ei ole sama asia kuin antaa lapsen tehdä mukana. Leikkiin kaipaa seuraa, ja silloin ei halua äitin tekevän jotain muuta. Mutta jos saa tehdä äitin kanssa (jotain näennäisesti tärkeää) se on äitin seurassa oloa. Se jaksaa kiinnostaa paremmin. Kaksivuotiasta ei myöskään kiinnosta kerätä niitä leluja yksin, vaikka hän sen osaisikin. Yhdessä äitin kanssa niitä voi kuitenkin kerätä, ja silloin senkin työn saa tehtyä.

Minäkin olen kokenut kaksivuotiaan mukaanottamisen kotitöihin todella raskaaksi, kun haluaisin vain tehdä itse ja rauhassa ja tehokkaasti. Mutta jos se ei vain ole vaihtoehto, niin muita vaihtoehtoja ei silloin jää, kuin tehdä yhdessä ja hitaasti. Ja hitaasti se sitten helpottaa.

Vierailija
36/36 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti mukaan siivoamaan. Aina siinä jotain hommaa pienillekin keksii. Vaikka leikki imuri, että saatte samaan aikaan imuroida. Tein itse virheen, että ensimmäisen lapsen ainaka yritin pitää hänet pois siivousten aikaan ja siivota täydellisesti. Toisen lapsen otin mukaan hommiin. Nyt isona eka lapsi vieroksuu siivousta ja toiselle lapselle se on ihan luonnollista. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan