Häiritsee ihmeelliset käsitykset DI:n tai insinöörien palkoista
Hyville ansioille insinöörit pääsee vasta monen vuoden työkokemuksen jälkeen. Useat DI:t saa saman verran palkkaa, kuin sairaanhoitajat. Mitä tapahtuisi yhteiskunnassa, jos insinöörit ja DI:t menisivät lakkoon?
Kommentit (53)
Ensimmäisenä päivänä ei mitään ihmeempää. Sitten viikon sisällä alkaisivat erilaiset tehtaat, laitokset, oppilaitokset, sairaalat pysähtyä kun kunnossapito ja käyttöinsinöörit puuttuisivat. Kuukaudessa iso osa rakentamisesta pysähtyisi ja loputkin tehtaat. Tämän jälkeen niiaisi valtion talous kun ei paljon olisi ulkomaille myytävää ja suorittavankin työn tekijät esimerkiksi teollisuudesta olisivat lomautettuna. Että näin, mutta eihän se insinöörin työ tietysti mitenkään tärkeää ole... Sairaalainsinöörien palkkoihin vaan puolitus, niin lähi- yms... hoitajat saa isot korotukset...
Joo, mies on DI ja ei sillä mikään huima palkka ole. Itse olen tradenomi ja saan melkein saman, noin 4000 kuussa.
Koulutus sillä oli kyllä paljon pidempi ja esim harjoitustyöt oli tosi työläitä.
Vierailija kirjoitti:
Inssit ja dippainssit, kuten myös monet muut ryhmät eivät ole samalla lailla homogeenisia kuin vaikkapa sairaanhoitajat. Palkkahaitari on aivan oleellisesti laveampi ja silloin on huono verrata koulutustaustan perusteella.
No mutta voi vertailla ihan mediaanituloja. Ap.
Minä ja miehemme ollaan molemmat DI:tä ja saadaan vaan vähän enemmän palkkaa nettona, kuin sairaanhoitajat. Uskaltaisin kuitenkin väittää työmme panoksen olevan aika suuri yhteiskunnallemme.
Mikä siinä häiritsee, antaa ihmisten luulla.
Mitä sairaalainsinöörit tekee ja miten sellaiseksi pääsee?
Sori, mutta olen itse DI ja en tiedä yhtäkään opiskelukaveria, jonka alkupalkka olisi jäänyt alle 3500-4000 euron kuussa. Tähän lisät ja bonukset päälle. Kymmenen vuoden päästä sama luku on noussut valtaosalla yli 5000 euron, monilla yli 7000 euron kuussa.
Tästä huolimatta suomalainen insinööri on törkeästi alipalkattu esim moniin Eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna. Ihan niinkuin sairaanhoitajakin.
No joo, itsellä aloituspalkka 3700 euroa, eikä työ ole juurikaan sihteerinhommaa vaativampaa.
Insinöörinä 20 vuotta isossa suunnittelufirmassa.
Brutto 3600e, netto 2300e.
Lomaa 5 viikkoa vuodessa.
Käsitettä ylityö ei tunneta.
Palkka on aina sama, vaikka olisit kellon ympäri töissä. Tällöin tulee vain ns. siirtotunteja, joita voi pitää pois jos on hiljaisempaa.
Sinäkö ap.tämän tiedät? Ystäväni insinööriopiskelijapoika sai katsastuskonttorilla opiskeluun liittyvässä harjoittelussa isompaa palkkaa, kuin äitinsä ikinä.
Äidin koulutus opistotaso sekä yliopisto naisvaltaisella sosiaalialalla.
Koittakaa nyt tajuta, että naisvaltaisilla aloilla riistetään.
Aloittaja pelaa vanhoilla kreatiomistien argumenteilja, joihin on 100:n vuoden aikana vastattu lukemattomis kertoja.
Silti he aloittavat saman rallatuksen uudestaan ja uudestaa.
Keskustelu heidän kanssaan on täysin turhaa. Toisaalta, ilman kommenttia jättäminenkin on vähän harmillista.
Ainoa ase tällaista järjetöntä disinfornaatiota vastaan on pilkka sitten kun on kerran asiallisesti vastattu.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörinä 20 vuotta isossa suunnittelufirmassa.
Brutto 3600e, netto 2300e.
Lomaa 5 viikkoa vuodessa.
Käsitettä ylityö ei tunneta.
Palkka on aina sama, vaikka olisit kellon ympäri töissä. Tällöin tulee vain ns. siirtotunteja, joita voi pitää pois jos on hiljaisempaa.
No olisiko kannattanut tehdä jotain aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö ap.tämän tiedät? Ystäväni insinööriopiskelijapoika sai katsastuskonttorilla opiskeluun liittyvässä harjoittelussa isompaa palkkaa, kuin äitinsä ikinä.
Mä oon kyllä ihan nainen ja DI. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa ymmärtää, että naisvaltaiset alat ovat yleensä kunnan tai valtion töitä. Eli siis veronmaksajat maksavat naisvaltaisten alojen palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inssit ja dippainssit, kuten myös monet muut ryhmät eivät ole samalla lailla homogeenisia kuin vaikkapa sairaanhoitajat. Palkkahaitari on aivan oleellisesti laveampi ja silloin on huono verrata koulutustaustan perusteella.
Mediaanitulojenkin vertaaminen on ihan turhaa, kun työtehtävät ovat ihan erilaiset. En tunne riittävästi hoitoalaa, mutta jotenkin tuntuu, että silläkin alalla päästäisiin tyytyväisempiin työntekijöihin, jos ei tasapäistettäisi niin paljoa, vaan hyväksyttäisiin että hoitajan A ja hoitajan B työt ovat ihan erilaiset ja niiden palkkojakaan ei kuulu verrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanitulojenkin vertaaminen on ihan turhaa, kun työtehtävät ovat ihan erilaiset. En tunne riittävästi hoitoalaa, mutta jotenkin tuntuu, että silläkin alalla päästäisiin tyytyväisempiin työntekijöihin, jos ei tasapäistettäisi niin paljoa, vaan hyväksyttäisiin että hoitajan A ja hoitajan B työt ovat ihan erilaiset ja niiden palkkojakaan ei kuulu verrata.
Mä oon itseasiassa ihan samaa mieltä vaikka noista mediaanituloista sanoinkin! Moni hoitaja tekee esim. leikkaussalissa todella haastavaa työtä ja saa saman palkan, kuin muut. Se on epäreilua. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta olen itse DI ja en tiedä yhtäkään opiskelukaveria, jonka alkupalkka olisi jäänyt alle 3500-4000 euron kuussa. Tähän lisät ja bonukset päälle. Kymmenen vuoden päästä sama luku on noussut valtaosalla yli 5000 euron, monilla yli 7000 euron kuussa.
Tästä huolimatta suomalainen insinööri on törkeästi alipalkattu esim moniin Eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna. Ihan niinkuin sairaanhoitajakin.
Et taida sitten kovin montaa eri alan di:tä tietää. Kun ei DI:tkään toimi kaikki samalla alalla ja palkatkin ovat sitä myötä erit. Ei DI:t saa palkkaansa sillä oppiarvollaan, vaan osaamisellaan. Ei kaikki DI-linjat (kuten ei myöskään vaikka maisterit) ole vaatimuksiltaan samanlaisia.
Ainakin täälläpäin insinööriliiton palkkataulukot ovat silkkaa utopiaa. Alkaen harjoittelijoiden palkoista. Kolmen opiskeluvuoden jälkeen palkka harjoittelusta on kirkkaasti alle 2000 e. Vastavalmistuneen kone-ja tuotantotekniikan inssille tarjotaan 2400 egeä. Toki ensimmäisen vuoden jälkeen palkka nousi 2800 euroon.