Missä tilanteissa pienten lasten äideillä on mielestänne oikeasti etuoikeus?
Pitääkö vaunujen kanssa olevat päästää ekana vaunuja varten olevaan hissiin?
Pidättekö ovia auki vaunumammoille?
Päästättekö pikkulasten kanssa olevat ohi kahvilan jonossa?
Yms.
Mihin siis oikeasti lapset / vaunut / äitiys etuoikeuttaa mielestänne?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisessa vessassa pitäis päästää jonon ohi, jos lapsella on viittä vaille housuissa.
Kannattaisko käydä siellä vessassa ajoissa?
Ei lapsi aina tajua sanoa ajoissa jos on hätä, eikä myöskään suostu käymään vessassa ”varmuuden vuoksi”.
Ai? Kyllä minun kolme lasta osasivat. Ja osasivat myös pidättää hetken aikaa jo pieninä. T Se sama tuosta edeltä
Vierailija kirjoitti:
Pääsevät matkustamaan ilmaiseksi joukkoliikennevälineissä.
Tarkoitan, että tämä on siis epäreilua, eivätkä pienten lasten kanssa matkustavat saisi olla etuoikeutettuja kulkemaan ilmaiseksi.
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hissikysymys oikeasti ärsyttää kun odottaa puoli tuntia pääsyä samaan aikaan kun pölkkypäät reissaa hississä ja vieressä on rullaportaat, jonne pääsisi seisomaan, mutta ei vaunuilla.
Vauvakuplassa ei välttämättä tule mieleen, että kaikki ei samalla tavalla seuraa uusimpia vauvatrendejä. Mullakin lapset jo teinejä ja tänään ekan kerran kuulin, että vaunuilla ei saa mennä rullaportaisiin. Tai että kauppakeskuksessa on hissejä, mutta niitä ei saisi käyttää ilman, että sitä ääneen perustelee.
Ihan riittää kun katsoo eteensä. Jokaisissa rullaportaissa on kieltomerkki mennä vaunuilla.
Aha. No, ei ne jää välttämättä mieleen jos ei koske itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisessa vessassa pitäis päästää jonon ohi, jos lapsella on viittä vaille housuissa.
Ei lapsi aina tajua sanoa ajoissa jos on hätä, eikä myöskään suostu käymään vessassa ”varmuuden vuoksi”.
Ai? Kyllä minun kolme lasta osasivat. Ja osasivat myös pidättää hetken aikaa jo pieninä. T Se sama tuosta edeltä
Kas tässä mitali sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onneksi olkoon Sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hissikysymys oikeasti ärsyttää kun odottaa puoli tuntia pääsyä samaan aikaan kun pölkkypäät reissaa hississä ja vieressä on rullaportaat, jonne pääsisi seisomaan, mutta ei vaunuilla.
Vauvakuplassa ei välttämättä tule mieleen, että kaikki ei samalla tavalla seuraa uusimpia vauvatrendejä. Mullakin lapset jo teinejä ja tänään ekan kerran kuulin, että vaunuilla ei saa mennä rullaportaisiin. Tai että kauppakeskuksessa on hissejä, mutta niitä ei saisi käyttää ilman, että sitä ääneen perustelee.
Itse olen sujuvasti käyttänyt rullaportaita vaunujen ja rattaiden kanssa. Vaivatonta ja nopeaa. En keksi miksi niihin on liimattu niitä 'ei vaunuja' tarroja.
Ovien aukipitäminen vaunuilla kulkevalle tai rollaattorimummolle on ihan asiallista. Samoin etuoikeus näille mennä hissiin ensin. Vessaan pikkulapsen kanssa on joskus ihan pakko päästä jonon ohi, jos ei 'tilanne päällä' niin sitten joudamme odottelemaan siinä missä muutkin.
Onhan jotkut muita kiireisemmät kuulemma ihan opettaneet lapselle, että jos vessaan on jono, silloin aletaan tuskaisena valittaa, että pissa tulee housuun niin johan päästetään jonon ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä naamaansa joka paikassa kuvaavat Facebook- / Tindermammat huomaa lastensa vessahätää ennen kuin alkaa haista niin paljon, että joku ulkopuolinen huomauttaa hajusta tai siitä, että lapsen asusteesta valuu ulosteita. Jättäkää ne älylaitteet kotiin julkisen liikkumisen ajaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huraa! Olet muita parempi äiti, kun olet osannut opettaa jo pienten lastesi virtsarakon pidättämään pissaa ja lapsesi ovat muutenkin vähän kyvykkäämpiä kuin muiden.
Kyllä mä avaan oven tms. ja päästän edellä hissiin ihan jokaisen, joka on liikkeellä lastenvaunujen/rattaiden kanssa, ihan riippumatta onko työntelijä isä, äiti, isovanhempi tai sisarus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minunkin yleensä. Vahinkoja varten oli vaihtohousut aina mukana, vielä pitkään sen jälkeenkin, kun vahinkoja ei ollut enää sattunut. Alkuun toki yleisillä paikoilla vaipat.
Uskoisin, että suurin osa päästää lapsen ohi jos näyttää, että hänellä tulee housuun ihan just, mutta jos ei niin uskoisin senkin, että siihen on joku muu syy kuin itsekkyys ja "terapian tarve" niin kuin joku kivasti tuossa kirjoitti. Kaikki ei välttämättä halua siinä alkaa selittelemään omaa ripuliaan tai muuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan riittää kun katsoo eteensä. Jokaisissa rullaportaissa on kieltomerkki mennä vaunuilla.
Voi ollakin, mutta miksi ihmeessä? Miten vaunut tai rattaat eivät soveltuisi rullaportaisiin? Aivan kuolleena syntynyt kielto, jota en ole enkä tule koskaan noudattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huraa! Olet muita parempi äiti, kun olet osannut opettaa jo pienten lastesi virtsarakon pidättämään pissaa ja lapsesi ovat muutenkin vähän kyvykkäämpiä kuin muiden.
Ai jaa? No kiitos! Omasta mielestäni kyllä en ole mut ihan miten vaan. En tosin one koskaan vaatinut etuoikeuksia lasteni perusteella. Kun lapset oli pieniä ja olin kotona, en raahannut heitä mihinkään kauppoihin, kahviloihin tai kirjastoihin. Helpotti elämää huomattavasti. T Se sama taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin haluaisin opettaa tuon taidon. Näyttää aika usein käyvän niin, että kehotus nyt mennään pissalle ei saa vastakaikua ja vaikka käydään siellä vessassa ei tule. Noh siinä kahvilassa sitten saadaan haalarit ja muut vermeet päälle ja muutama minuutti kuljettu, niin jo on pissahätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ollakin, mutta miksi ihmeessä? Miten vaunut tai rattaat eivät soveltuisi rullaportaisiin? Aivan kuolleena syntynyt kielto, jota en ole enkä tule koskaan noudattamaan.
Varmaan jotain jenkkityyliä, että kun kieltotarra on laitettu niin kauppakeskus ei ole vastuussa mistään?
Oon varmaan vaan ilkeä, mutta en päästäisi lasta automaattisesti jonon ohi päivystykseen. Ei siellä kukaan aikuinenkaan huvikseen jonota, ja todellisen tarpeen mukaisessa järjestyksessä pitäisi päästä lääkäriä näkemään. Ovi toki avataan kaikille työntäjille, oli matkassa sitten lastenvaunut, rollaattori tai siivouskärry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa? No kiitos! Omasta mielestäni kyllä en ole mut ihan miten vaan. En tosin one koskaan vaatinut etuoikeuksia lasteni perusteella. Kun lapset oli pieniä ja olin kotona, en raahannut heitä mihinkään kauppoihin, kahviloihin tai kirjastoihin. Helpotti elämää huomattavasti. T Se sama taas
Et koskaan käynyt missään lasten kanssa ja silti sinulla on kokemusta kuinka omat lapsesi osasivat ajoittaa pissaamisen aina sopiviin hetkiin? Kokemusasiantuntijuutesi romahti juuri.
Kovassa vessahädässä kärvistelevä lapsi menee ehdottomasti vessajonossa ohitseni, helpompi se on itselläni olla kintut ristissä kuin pienellä.
Vierailija kirjoitti:
Oon varmaan vaan ilkeä, mutta en päästäisi lasta automaattisesti jonon ohi päivystykseen. Ei siellä kukaan aikuinenkaan huvikseen jonota, ja todellisen tarpeen mukaisessa järjestyksessä pitäisi päästä lääkäriä näkemään. Ovi toki avataan kaikille työntäjille, oli matkassa sitten lastenvaunut, rollaattori tai siivouskärry.
Jos lääkärin akuuttivastaanotolle on oikeasti jonoa, niin potilaista pitäisi tehdä triage, jonka mukaisessa järjestyksessä otetaan hoitoon. Tietty itkevä lapsi saanee etua myös tuossa.
En ole koskaan ajatellut olevani etuoikeutettu lasten kanssa liikkuessa mihinkään, enkä ole apua pyytänyt, mutta minulle on pidetty ovia auki, päästetty edelle ja jopa kannettu tyhjät rattaat portaissa (lapsi käveli). Kiitollinen olen ollut ja sen kertonut.