Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalla työskentelevät, kertokaapa työstänne asioita, joita ette koskaan paljastaisi potilaalle!

Vierailija
15.01.2020 |

Psykiatrian puolella ei erityisemmin pidetä persoonallisuushäiriöisistä potilaista/asiakkaista.

Kommentit (216)

Vierailija
141/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään terapia ei auta jos potilas ei ole riittävän hyvässä kunnossa sitoutumaan siihen ja halua apua. Sun voi olla vaikeaa uskoa, mutta kun ihminen pyytää apua niin kaikki tarjottu apu ei hänelle aina kelpaa ja joskus potilas ei edes tiedä miten häntä voidaan auttaa ja hän silti kieltäytyy kaikesta. Yritä siinä sitten hoitaa.Toisekseen, on kohtuutonta väittää että ei osata hoitaa kun kyse on resursseista ja siitä, että niihin toimiviin hoitoihin ei pääse tai niitä ei ole tarjolla. Hoitajatkin on viime kädessä ihmisiä ja jo on kun potilaan pään aukominen ei saisi tuntua missään. Tässä työssä nahka paksuuntuu, mutta aina joku onnistuu pääsemään ihon alle ja sitten voi tulla sanottua ikävästi. 

Yleensä jokainen hoitomuoto vaatii jotakin myös potilaalta itseltään. Kukaan ammattilainen, tai edes mikään lääke, ei voi ulkoapäin syöttää aivoihin ja hermostoihin uusia ajatusmalleja ja reaktioita. Liian harva vain on valmis minkäänlaiseen pienenkään panostukseen, kun kaikki pitäisi saada valmiina ja automaattisesti. Sitten ollaan hoitokierteessä, missä hoidetaan ja hoidetaan, vuodesta toiseen, ilman että päästään askeltakaan eteenpäin. Kyllä se turhauttaa, kun samalla menee resursseja joltakin, jolla toivoa hyvistä vuosista vielä olisi.

Vierailija
142/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshoitajalle, joka käyttäytyy edes jotenkin kunnolla ja ulkonäkö on edes ok, hoitoala on kuin karkkikauppa. Olen pannut jokaista yksikköni sinkkunaista. Varattujakin saisin jos haluaisin.

- mieshoitaja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausuntopalvelussa oli, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Vierailija
144/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallatteko saikuttaa, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026? 

Vierailija
145/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä tulee mieleen salassapito, eli en puhu toisen potilaan asioista toiselle potilaalle. 

Ensimmäisenä tulee mieleen se joka syntyy, kun sädekehää kiillotetaan

Miksi koet, että salassapitoa kunnioittavalla on sädekehä? Salassapito kuuluu ammattietiikkaan. On niitä ammattitaitoisiakin olemassa.

Siksi että se on niin itsestään selvyys, että sen erikseen mainitseminen on täysin turhaa kiillotusta.

Kerrohan sitten miksi salassapitovelvollisuus ei todellakaan ole mikään itsessään selvyys kaikille.Puhun ihan puhtaasta kokemuksesta.

En voi puhua muusta kuin omasta kokemuksesta eikä tuota asiaa koskaan tarvinnut edes miettiä. Toivottavasti veit asian eteenpäin, jos salassapito ei kohdallasi toteutunut.

Vierailija
146/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset ovat ylintä kastia, he saavat kaiken mitä tarvitsevat. Leikkaukset, kipulääkkeet yms. Nuoremmille vaan tuhahdellaan ja sätitäön että "ei sinussa mitään vikaa ole" tämä johtuu siitä että ylin johto alkaa olla ikämies luokkaa itsekin. Surullista.

Lähinnä ikänaisia siellä hoitoalalla. Mutta miehiäkin. 

Vierailija
147/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehyn juristi:Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.

Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."

https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…

Vierailija
148/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

autistit ovat mielenterveyspuolella kaikkein vittumaisimpia potilaita. 

Miten se ilmenee?

Vierailija
149/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieshoitajalle, joka käyttäytyy edes jotenkin kunnolla ja ulkonäkö on edes ok, hoitoala on kuin karkkikauppa. Olen pannut jokaista yksikköni sinkkunaista. Varattujakin saisin jos haluaisin.

- mieshoitaja 

edes ok = chad

Olen mies enkä allekirjoita mitään tuosta. Nyt on sentään 2025. Naiset saavat puhelimen kautta yhteyden jättiläiseen parissa sekunnissa. 

Vierailija
150/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan kaikki potilaat vähintään yhtä hyvin, mutta ystävälliset potilaat saa aina vähän ekstraa.

Ystävällisillä potilailla on se valtava nöyryys myös ja valitettavasti myös tunne: Anteeksi kun olen olemassa. 

En tarkoita ystävällisellä potilaalla näitä anteeksi, kun olen olemassa potilaita. He ovat yhtä rasittavia kuin epäystävälliset potilaat. Ystävällisellä potilaalla tarkoitan sellaista, joka kiittää, ehkä jopa hymyilee ja jonka kanssa vaihtaa mielellään muutaman sanasen huoneessa käydessään. 

Kokemuksesta tiedän sanoa että potilaissa jotka ovat näitä : anteeksi että olen olemassa, on osalla juuri siksi tämä tunne kun  joidenkin hoitajien ala- arvoinen kohtelu sen aiheuttaa. Hoitotyössäni sen kokenut ja huomannut. Sekä hyvää että pahaa.

Vierailija
151/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osastonhoitaja Raisa kirjoitti:

En kerro salaista temppua potilaille. Piilotan niiden lääkkeet muutaman koneventtiin jakoaikana 

Mitäköhän tässäkin yritettiin sanoa?

Arska persujen puoluetoimiston some-osastolla vaan yrittää olla hauska.

Vierailija
152/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajissa ja hoiva-apulaisissa on paljon ihmisiä, joilla on jonkinasteista heikkolahjaisuutta, tosi isoja oppimisvaikeuksia, ehkä jopa lievää kehitysvammaa tms.

Tämä on seurausta siitä, että alalla on niin hirveä henkilöstöpula, että koulut eivät järjestä enää minkäänlaisia pääsykokeita ja kaikki kynnelle kykenevät, esim. kielitaidottomat maahanmuuttajat, pitkään työttömänä olleet jne ohjataan lähihoitaja- tai hoiva-avustajakoulutukseen. Monenlaista mahtuu siihen joukkoon.  

Vierailija
153/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian puolella (nimenomaan julkisella) ei myöskään pidetä neurokirjolla olevista naisista ja varsinkaan sellaisista naisista, jotka haluaisivat tutkimuksiin. Monelle potilaalle lätkäistään sitten hätäisesti juurikin joku persoonallisuus- tai syömishäiriön dg.

Törkeää, sillä kuka voi sillekään (neurokirjolla olemiselle) mitään?

Vierailija
154/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen sanoisin, että pershäröistä ei pidetä missään.

Vierailija
155/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

autistit ovat mielenterveyspuolella kaikkein vittumaisimpia potilaita. 

Miten se ilmenee?

Palstan oma autistihullu siellä vain luulee, että täällä kirjoittelee autisteja jotka triggeröityvät tuollaisesta heitosta.

Vierailija
156/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hierarkia.

Suomessa ei varmaan ole mitään muuta sellaista alaa enää vuonna 2025, jossa pidettäisiin ihan normaalina, että esimerkiksi yksikönjohtajilla on oma kahvihuoneensa, johon muilla ei ole asiaa tai että lounasravintolassa sihteerit istuvat omassa pöydässään ja asiantuntijat omassaan. 

Sairaalassa näin tosiaan on: Lääkärit omassa huoneessaan / omassa pöydässään, hoitajat omassaan, laitoshuoltajat omassaan jne. 

Ja osa esimerkiksi lääkäreistä voi käyttäytyä kuin palvottu rocktähti, häntä passataan, pelätään ja pokkuroidaan. Missään muussa työyhteisössä tuollaista ei katseltaisi viikkoakaan. Sairaalassa näihin törmää aina silloin tällöin.

Vierailija
157/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan potilaiden olla siinä uskossa, että työssäni on aina kiire ja stressi, vaikka näin on harvoin.

No kyllähän meillä on silmät päässä, näemme sen itse

-potilas

Vierailija
158/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- mieshoitaja 

edes ok = chad

Olen mies enkä allekirjoita mitään tuosta. Nyt on sentään 2025. Naiset saavat puhelimen kautta yhteyden jättiläiseen parissa sekunnissa. 

Harmi vaan että mieshoitajat ei ole ihan siellä mieslistan kärkipäässä, eikä oikein minkään listan.

Vierailija
159/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallatteko saikuttaa, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026? 

En ole koskaan ollut saikulla kuin oikeasti kipeänä. Jatkossa tulen sitten varmaan kipeänä töihin. T.Vastasyntyneiden tehon hoitaja.

Vierailija
160/216 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hierarkia.

Suomessa ei varmaan ole mitään muuta sellaista alaa enää vuonna 2025, jossa pidettäisiin ihan normaalina, että esimerkiksi yksikönjohtajilla on oma kahvihuoneensa, johon muilla ei ole asiaa tai että lounasravintolassa sihteerit istuvat omassa pöydässään ja asiantuntijat omassaan. 

Sairaalassa näin tosiaan on: Lääkärit omassa huoneessaan / omassa pöydässään, hoitajat omassaan, laitoshuoltajat omassaan jne. 

Ja osa esimerkiksi lääkäreistä voi käyttäytyä kuin palvottu rocktähti, häntä passataan, pelätään ja pokkuroidaan. Missään muussa työyhteisössä tuollaista ei katseltaisi viikkoakaan. Sairaalassa näihin törmää aina silloin tällöin.

Mä olen tehnyt laitoshuoltajan töitä yli 20 v, 4 eri sairaalassa, yli 100 eri yksikössä, varahenkilöstössä ja keikkalaisena kun olin pitkään. Tuohon hierarkiaan olen törmännyt viimeksi n 20 v sitten. Tosin en ehdi mihinkään ruokaloihin, osastoilla ei tuohon ole törmännyt enää aikoihin. Siellä samaan pöytään sopivat kaikki jotka tauolle sattuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi