Hei te lisärautaa syövät!
Kuinka nopeasti olo koheni? En siis niinkään kysele sitä kuinka nopeasti arvot nousi vaan sitä, että kuinka nopeasti lisärauta vaikutti oloon eli esim huimaus katosi? Ja millaisella annostuksella tämä muutos tuli?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
100mg/vrk tablettimuodossa. Ei viikkoa pidempään mennyt, että huomasi eron.
Oliko sulla kuinka huonot arvot kun aloit lisäraudan käytön? Itse en siis ole mittauttanut (en jaksa kunnallisella t¤pella/yksityiselle ei varaa) mutta oireet osuu ihan yksyhteen varastoraudan puutteen kanssa (heikotus, huimaus, väsymys, pään sumeus erityisesti) ja ruokavaliokin on ikuisena pätkätyöttömänä vähän niin ja näin, että saako rautaa (tai kaikkea muutakaan) ihan niin hyvin kuin pitäisi. Nyt sitten törsäsin ja ostin ferrodania ihan riskillä/testiksi, kun ajattelin ettei tuon yhden satsin syönti taatusti kuolemaksikaan ole ja lauantaiaamuna otin ekan. Nyt olen siis 5 tablettia ottanut ja ajattelin olevani seonnut kun olo on jo ihan erilainen kuin vaikka viikko sitten. Ei siis mitään supermuutosta, mutta jotenkin normimpi olo kuin vuosiin.
Itsellä meni reilu viikko kun vaikutuksen huomasi ja siitä olo vain koheni käytön jatkuessa. Käytössä Ferrodan 100mg.
Maltofer nimistä merkkiä kannattaa kokeilla! Vaikutukset nopeasti, muilla merkeillä ei oikein mitään tuntunut tapahtuvan
Mulla Maltoferillä ei noussut rauta-arvot yhtään.
Verikoe otettiin ennen ja jälkeen. Vedin Maltoferiä orjallisesti 3 kk ja rauta-arvot päinvastoin laskivat hiukan tuona aikana. Aloitin Maltoferin käytön vaikeasti raudanpuutteisena ja 3 kk käytön jälkeen olin aivan yhtä raudanpuutteinen.
Lääkäri sanoi, että Maltofer nostaa rauta-arvoja vain 5 %:lla potilaista. Hän ei siis alun perinkään sitä suositellut, vaan ostin sitä omin päin.
Hän sanoi tulokset nähtyään, että osta mitä tahansa muuta rautaa apteekista kuin Maltoferiä.
No, ostin Obsidania ja sillä nousi seuraavan 3 kk käytön aikana.
Yhä olen siis rautakuurilla. Rautatasoja seurataan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla kuinka huonot arvot kun aloit lisäraudan käytön? Itse en siis ole mittauttanut (en jaksa kunnallisella t¤pella/yksityiselle ei varaa) mutta oireet osuu ihan yksyhteen varastoraudan puutteen kanssa (heikotus, huimaus, väsymys, pään sumeus erityisesti) ja ruokavaliokin on ikuisena pätkätyöttömänä vähän niin ja näin, että saako rautaa (tai kaikkea muutakaan) ihan niin hyvin kuin pitäisi. Nyt sitten törsäsin ja ostin ferrodania ihan riskillä/testiksi, kun ajattelin ettei tuon yhden satsin syönti taatusti kuolemaksikaan ole ja lauantaiaamuna otin ekan. Nyt olen siis 5 tablettia ottanut ja ajattelin olevani seonnut kun olo on jo ihan erilainen kuin vaikka viikko sitten. Ei siis mitään supermuutosta, mutta jotenkin normimpi olo kuin vuosiin.
Omin päin kokeilin minäkin ja kannatti, koska moni omituinen oire/olotila mistä olin kärsinyt muutaman vuoden katosi sen siliän tien. Itse ramppasin verikokeissakin kun nämä oireet alkoi haitata oikein kunnolla muutama vuosi sitten, mutta ei silloin varastorautaa mitattu vaikka kokeita otettiin ja lääkäri oli sitä mieltä että vika on näössä. Ei ollut vika näössä, eikä ole vieläkään, mutta raudanpuutteessa ilmeisesti oli koska nyt olo parempi kuin vuosiin.
Okei, kiitos vastauksista. Taidan minäkin vihdoin hakea sen purkin rautaa pelkän aikomisen sijaan.
ap
Rautalisää ei saisi syödä omin päin, ilman todettua raudanpuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuisen pakko, kun kukaan ei halua sitä todeta vaikka oireita olisi. Tuskin rautakuurin syöminen kovin haitallistakaan on ja varsinkaan silloin kun oireet poistuu lisäraudan syömisellä.
Nuo oireet on kuitenkin (pahimmillaan) todella kurjia ja laskevat elämänlaatua/toimintakykyä melkoisesti. Ilmeisesti köyhän pitäisi vaan kärsiä.
Täällä tietämätön kysyy, että jos on varastorauta eli ferritiini-arvo matalalla, niin auttaako siihen samat rautalääkkeet kuin matalaan hemoglobiiniin? Hemoglobiini mulla normaali.
Mulla oli vuosia se "sumuinen" olo, kova hengenahdistus (astmana tutkittiin ja diagnosoitiinkin, mikä sekoitti pakkaa), nielemis"kipu" ja hirvittävä väsymys. seuraavaksi olisi uniapneaa etsitty. Sattumoisin, ihan vahingossa, tällä kerralla verikokeessa otettiin Hb:n lisäksi Tfr, joka oli reilusti koholla. Lääkäri soitti minulle ja määräsi pitkälle rautakuurille. Vähintään vuoden ajaksi. Minulla oli siis paha raudanpuutos, joka ei vielä näkynyt hemoglobiinissa. Hemoglobiinia oli seurattu jo kauan ja se näytti hyvää arvoa vielä.
n. viikon syötyäni 100mg rautaa olo alkoi selkeästi kohentua. Se väsymys loppui yhtäkkiä ensin. Vanhalta muistilta menin päikkäreille mutta uni ei tullutkaan. Nykyään saan jo hengitettyä ja vedenkin nieleminen onnistuu kivutta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihminen saa tosi huonosti rautaa ruokavaliosta. Kuukauden kokeilu ei tee mitään haittaa, varsinkaan naisilla, joilla tulee kuukautiset säännöllisesti. Itse syön ennemmin rautaa, kuin hormoneja.
Raudan imeytymiseen vaikuttaa monta eri asiaa.
- närästyslääkkeet ja vatsan hapettomuus estää raudan imeytymisen
- kalsiumia estää raudan imeytymisen.
- Keliakia estää raudan imeytymisen
- kahvi ja te estää raudan imeytymisen
Jos vatsa kestää niin rauta kannattaa ottaa tyhjään vatsaan ja syödä vasta parin tunnin päästä raudan ottamisesta.
Rautaa on rauta II ja rauta III, joten rautatuotteiden välillä on isoja eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihminen saa tosi huonosti rautaa ruokavaliosta. Kuukauden kokeilu ei tee mitään haittaa, varsinkaan naisilla, joilla tulee kuukautiset säännöllisesti. Itse syön ennemmin rautaa, kuin hormoneja.
Suomalaisille tyypillinen runsas maidon ja maitotuotteiden käyttö vielä pahentaa asiaa, maitotuotteet kun heikentävät sen ruokavaliosta saatavan vähäisen rauden imeytymistä. Alhainen varastoraudan taso lienee yksi syy suomalaisten masentuneisuuteen, asia jota sietäisi tutkia tarkemmin.
Syön Maltoferia ja Kräuterblutsaftia ja rautasuihketta. Lisäsin samalla lihan syömistä ja otan aamuisin maksamakkaraa. C-vitamiinia otan raudan kanssa ja maitotuotteita ja teetä välttelen raudan ottamisen yhteydessä.
Olo koheni viikossa - parissa, kun aloitin raudan ottamisen. Mutta se kohentuminen oli vain pientä ja vaikka jatkoin raudan ottamista, niin mitään lisäkohentumista ei tapahtunut. Voi tietysti olla, että olo on pikkuhiljaa koko ajan parantunut ja sitä ei huomaa, kun se tapahtuu niin vähitellen.
Mutta sitten järkeilin myös, että olen saattanut saada ruuassa liian vähän proteiinia, jos kerran rautaakin olen saanut liian vähän. Minulla kun proteiinin päälähde on ollut liha. Kun kiinnitin huomiota myös proteiinin saantiin, niin olossa tapahtui taas kohentumista.
10 kk olen rautaa tankkaillut. Välillä on pari kertaa arvot mitattu ja kyllä ne ihan ok ovat nousseet. Sama jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille tyypillinen runsas maidon ja maitotuotteiden käyttö vielä pahentaa asiaa, maitotuotteet kun heikentävät sen ruokavaliosta saatavan vähäisen rauden imeytymistä. Alhainen varastoraudan taso lienee yksi syy suomalaisten masentuneisuuteen, asia jota sietäisi tutkia tarkemmin.
Näin se on. Itse uskallan väittää, että sisäelimien, erityisesti maksan syöminen ennen vanhaa kompensoi maidon käyttöä. Ja taidettiimpa aikoinaan juoda enemmän olutta/sahtia, kuin tuoppi maitoa ruuan kanssa.