Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita joista on tehty päiväkodilta lasu lapsen vaatteista?

Vierailija
15.01.2020 |

Millainen ilmoitus oli? Itse mietin lähinnä että mitä tuolla haetaan? Tänään kunnan sosiaalityöntekijä soitti ja kyseli. Meille eivät ole kertoneet mitään. Kuulemma tahroja ja liian pieniä vaatteita oli ollut, sekä pissan hajua. Vastasin vaan, että minun mielestä ei ole ja että kaksilla silmillä katsotaan vaatteet läpi joka ilta, että aika erikoista jos on?

Kommentit (312)

Vierailija
21/312 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kokemus pissamaisesta tuoksusta oli se, kun pesin hajustamattomalla pesuaineella. Sen tuloksena aivan kaikki alkoi haista pissalle, vaikka pesin vaatteet kahteen kertaan ja extrarunsaalla vedellä ja vaikka vaatteet ennen pesua eivät haisseet pissalle lainkaan.

Erään halpismerkin (ei Lidlin kuitenkaan) hajustamaton sensitive color -pesuaine kyseessä

Vierailija
22/312 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta päivää peräkkäin lapsellanne on ne samat vaatteet, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/312 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleeni tuli, että eräs suhteellisen yleinen geenimuunnos vaikuttaa sen, että korianteri maistuu suunnilleen kissanpissalle. Tämä on ihan tosi ja tutkittu juttu eikä mikään vitsi. Mietin, voisiko vastaava ilmiö olla jonkin pesuaineen kanssa. Joidenkin mielestä sillä pestyt vaatteet haisevat pissalle henkilöstä, jolla on jokin erityinen geeni?

Vierailija
24/312 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tuo vaatteiden kierrättäminen ja se, että kannattaa olla tarkkana millaisia vaatteita antaa eteenpäin. Muistan aina, kuinka sain vastasyntyneelle vauvalleni sukulaiselta jätesäkillisen vauvanvaatetta. Hän oli oikein innoissaan ja mielissään, kun pääsi näin meitä auttamaan ja sai laittaa oman lapsensa vaatteet kiertoon. Pussi oli täynnä harmaaksi peseentyneitä, nyppyyntyneitä, osin tahraisia riepuja, jotka olisivat ehkä rättikankaaksi kelvanneet. Koko pussissa taisi olla pari vaatetta, jotka otin käyttöön ja muut vein suosiolla roskikseen.    

Vierailija
25/312 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeä vaatteet kunnolla, monesti ne vaatteet ovat tosiaan samanlaisia monella, voi olla että on mennyt sekaisin vaikka jonkun toisen kanssa.

Päiväkotiin myös ilmoitus että katsovat vaipat tarpeeksi usein tai käyttää vessassa riittävästi, se pissa voi tulla hoisuu päivän aikana ja vaipatkaan ei loputtomiin ime.

Vierailija
26/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hänen vaatteet ei todellakaan ole voineet haista pissalle. Reikiä nyt joskus voi olla ollut tai pieniä tahroja. Mutta ei missään nimessä niin että ilmoitus kynnyksen täyttäisi. Mutta asiaa selvitellään. Sosiaalityöntekijä kuulosti siltä että kaikki ok. Ei heillä ole resursseja tutkia jokaista reikää, jos vanhemmat on normaakeja, työssäjäyviä ja asiallisia. Ap

Vierailija
27/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsrllammr tosiaan on paljon vaatteita, eli kyllä henkilökunta on nähnyt että vaatteet vaihtelee.

Päinvastoin olen miettinyt että pitäisikö olla joku tietty tarhavaate kerrasto. Ap

Vierailija
28/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsrllammr tosiaan on paljon vaatteita, eli kyllä henkilökunta on nähnyt että vaatteet vaihtelee.

Päinvastoin olen miettinyt että pitäisikö olla joku tietty tarhavaate kerrasto. Ap

Vierailija
29/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa kokemus pissamaisesta tuoksusta oli se, kun pesin hajustamattomalla pesuaineella. Sen tuloksena aivan kaikki alkoi haista pissalle, vaikka pesin vaatteet kahteen kertaan ja extrarunsaalla vedellä ja vaikka vaatteet ennen pesua eivät haisseet pissalle lainkaan.

Erään halpismerkin (ei Lidlin kuitenkaan) hajustamaton sensitive color -pesuaine kyseessä

Hajustamattomat pesuaineet eivät saa pyykkiä haisemaan pahalta, mutta likainen, kalkkeumaa ja hometta täynnä oleva kone saa. Koneelle tyhjänä pyöritys maksimilämmöillä parin viikon välein niin ei haise.

Vierailija
30/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme pelottelua tällä palstalla taas. Vääränlaisista vaatteista mukamas lasu. Enpä usko. Että ne siellä merkkiä kyttäävät. Kyllä se lasu tulee ihan jostain muusta kuin lasten vaatteista!!!

Vierailija
31/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme hyvätuloinen perhe ja lapsemme käyttää päiväkodissa mm. reikäisiä housuja koska haluaa. Kaverinsakin olisi halunnut omiin polviin samanlaisen reiän.

Jos sen perusteella tehdään lasu, niin on kyllä erikoista. Käytän itse myös revittyjä farkkuja kesäisin, olenkohan itsekin syrjäytynyt tai jotain 😂

Heitän kyllä yleensä rikkinäiset vaatteet pois, mutta jotkin lapsen lempihousut olen suostunut säästämään rei’istä huolimatta.

Vierailija
32/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne niitä lasuja turhaan tee. Ehkä teillä on eri käsitys siitä onko vaatteet sopivia. Ostatko vaatteet uutena ja tai muuten uuden näköisinä ja käytätte niitä max vuoden (tai kaksi jos pituuskasvu hidasta)?

Kaveri on töissä päiväkodissa ja kertoi yhdestä ihan korkeasti koulutetusta perheestä joiden lapsi puettiin rääsyihin. Oli myös liian pieniä ja tahraisia vaatteita. Vanhemmat siistejä.

Vierailija
33/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme hyvätuloinen perhe ja lapsemme käyttää päiväkodissa mm. reikäisiä housuja koska haluaa. Kaverinsakin olisi halunnut omiin polviin samanlaisen reiän.

Jos sen perusteella tehdään lasu, niin on kyllä erikoista. Käytän itse myös revittyjä farkkuja kesäisin, olenkohan itsekin syrjäytynyt tai jotain 😂

Heitän kyllä yleensä rikkinäiset vaatteet pois, mutta jotkin lapsen lempihousut olen suostunut säästämään rei’istä huolimatta.

Samoin. Pääasia että vaateet ovat puhtaat ja lapsi on puettu säänmukaan.

Laskun voi saada vaatteista vain jos niitä ei pestä ja lapsi on kesävaatteilla talvipakkasessa.

Vierailija
34/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan syyttä suotta eivät kyllä päiväkodista ota yhteyttä lastensuojeluun. 

Perheissä on tietysti hirveän erilaiset standardit vaatteiden kanssa. On lapsia, jotka pyntätään päiväkotiinkin glitterfarkkuihin ja röyhelöpaitoihin, ja ulkoilu on vaikeaa, kun 4-vuotiaalla on yllään joku merkkifarkkutakki. Sitten on näitä (ilmeisesti aloittajan kaltaisia) perheitä, joissa lapsilla on yllään verkkarit, joissa reikäisistä polvista paistaa iho läpi, paidan hihat yltävät kyynärpäihin ja rinnuksilla on kolmen päivän ruokalista. Onneksi nämä ovat ääripäivä. 98 prosenttia suomalaislapsista on ihan asianmukaisesti puettuja. 

Laita lapsellesi ehjät ja puhtaat, säänmukaiset vaatteet. Niillä pääsee jo pitkälle. T: Lastenhoitaja

Tosi outoa, jos ei ennen ilmoitusta kerrota huolenaiheista, jotta niistä olisi tietoinen. Ihan turha kuormittaa lastensuojelua triviaaleilla asioilla, jotka luultavasti saisi ihan rakentavalla keskustelulla kuntoon.

Vierailija
35/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 5-vuotiaalla pojalla eivät tahdo housujen polvet kestää kuin muutaman käyttökerran. Joitain vaatteita ei saisi millään heittää pois, vaikka polvet reikäiset ja lahkeet kestotahroissa. Hyvin se on niillä tarhassa pärjännyt, mutta näemmä voi tulla sosiaalitoimesta soitto ihan näillä näppäimillä. Tosi pieni kynnys näyttää olevan, jos ei edes ole vanhemmille huomautettu ensin.

Vierailija
36/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hänen vaatteet ei todellakaan ole voineet haista pissalle. Reikiä nyt joskus voi olla ollut tai pieniä tahroja. Mutta ei missään nimessä niin että ilmoitus kynnyksen täyttäisi. Mutta asiaa selvitellään. Sosiaalityöntekijä kuulosti siltä että kaikki ok. Ei heillä ole resursseja tutkia jokaista reikää, jos vanhemmat on normaakeja, työssäjäyviä ja asiallisia. Ap

Ehkä ei vaatteet mutta voihan se lapsi haista päivänmittaan. Jos ei pyyhi niin kalsarit voi haista.

Ja meillä kävi yhdessävaiheessa niin, että epäilin jo pissatulehdusta pojalla kun alkoi jotenkin niin paljon haisemaan pissalle. Kun ihmettelin ääneen pojalle, että onko pissa tullut housuun vai miten haisee niin paljon niin poika totesi että pissaa takapuoleen. Poika siis jotenkin pystyy kääntämään vehkeen niin, että suihku osuu taaksepäin 🤦‍♀️

Kielsin sen ja ongelma poistui.

Lapset on joskus outoja 🤷‍♀️

Vierailija
37/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon odottanut milloin päiväkoti reagoi lapsen vaatteisiin. Lapsella on tuntoyliherkkyyttä ja on todella itsepintainen mitä vaatteita pukee päälleen. Häntä ei haittaa jos on reikä tai tahra, juuri ne kaikista pestyimmät ja kuluneimmat on parhaita ja pitää itsepintaisesti vaikka ne alkaisi käymään pieneksi. Ostan paljon vaatteita ja yritän katsoa että ne olisi mukavat ja lapselle mieluisat mutta vasta käytössä näkee tykkääkö, monta uutta seisoo nytkin kaapissa kun ei halua edes käyttöön kun ne on uuden ”kankeita”. Pesen niitä monta kertaa että ne tekeytyisi.

Isompi lapsi taasen saa uudenkin vaatteen räjähtämään hetkessä ja pukee todella häiritseviä yhdistelmiä mutta tykkää itse ja hakee myöskin mukavuutta siten.

Keskimmäinen oon taas hienohelma joka on tarkka vaatteista ja ei halua että niissä on yhtään kulumaa ja ovat sesongin vaatteita.

Että eipä se aina ole kiinni ihan vanhemmastakaan. Meillä vaihdetaan joka päivä puhtaat vaatteet ja pesen tuoksuttomasti.

Vaatteet ostan aina uutena ja jokaisella lapsella on varsin iso vaatevarasto. Silti 2 lasta lähtee rönttäliisana joka aamu ja yksi tiptop huoliteltuna.

Vierailija
38/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tajua mikä sitten haisee pissalle. Voi olla että jotkut lapset eivät käy päivittäin pesulla... kyllä omakin lapsi tuoksahtaa välillä pissalle vaikka päivittäin vaihdetaan puhtaan alusvaatteet. Ei ehkä pyyhi kunnolla wc:ssä käydessään jne. Ei kai se mikään ongelma ole jos silloin tällöin haiskahtaa mutta jos kokoajan ja on hajuhaitta niin sitten on eri.

Vierailija
39/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon odottanut milloin päiväkoti reagoi lapsen vaatteisiin. Lapsella on tuntoyliherkkyyttä ja on todella itsepintainen mitä vaatteita pukee päälleen. Häntä ei haittaa jos on reikä tai tahra, juuri ne kaikista pestyimmät ja kuluneimmat on parhaita ja pitää itsepintaisesti vaikka ne alkaisi käymään pieneksi. Ostan paljon vaatteita ja yritän katsoa että ne olisi mukavat ja lapselle mieluisat mutta vasta käytössä näkee tykkääkö, monta uutta seisoo nytkin kaapissa kun ei halua edes käyttöön kun ne on uuden ”kankeita”. Pesen niitä monta kertaa että ne tekeytyisi.

Isompi lapsi taasen saa uudenkin vaatteen räjähtämään hetkessä ja pukee todella häiritseviä yhdistelmiä mutta tykkää itse ja hakee myöskin mukavuutta siten.

Keskimmäinen oon taas hienohelma joka on tarkka vaatteista ja ei halua että niissä on yhtään kulumaa ja ovat sesongin vaatteita.

Että eipä se aina ole kiinni ihan vanhemmastakaan. Meillä vaihdetaan joka päivä puhtaat vaatteet ja pesen tuoksuttomasti.

Vaatteet ostan aina uutena ja jokaisella lapsella on varsin iso vaatevarasto. Silti 2 lasta lähtee rönttäliisana joka aamu ja yksi tiptop huoliteltuna.

No tuostahan on hyvä jutella vasu-keskustelussa, tai ihan muuten esim. lasta hakiessa.  On kuitenkin heillekin tärkeää tietoa, jos lapsi vaikka alkaa reuhata/valittaa vaateista, että tuollaista on taustalla. 

Vierailija
40/312 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkastelee tätä laajemmin ja muistelee historiaa, niin monilla köyhillä lapsilla aikoinaan ei ollut edes vaatteita.

Heistä olisi tehty lasu nykyään.

Onkin ihan oikein että nykyään sosiaalitukia jaetaan ihan hyvityksenä näille erilaisille suvuille joissa köyhyys on riivannut. Lastensuojelusta voisi tehdä kovan bisneksen ja viedä sitä myös muualle Eurooppaan.

Suomeen voitaisi rakentaa laitoksia johon tuodaan lapsia muista EU-maista ja tarjota heille hyvä elämä täällä.

Saataisi myös väestöongelma kuriin.