Tutkimusten mukaan porsliinimukia saa käyttää 1000 kertaa ennenkuin ympäristöystävällisempi kuin kertakäyttömuki
Kuinka paljon sinulla on kaapeissa näitä hienompia porsliinimukeja joilla tuhoat ilmastoa. Etkö häpeä!
Kommentit (107)
Ihmisillä on kaapit täynnä niitä "vierasastioita" joita käytetään muutama kerta vuodessa. Järjetöntä ilmaston tuhoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhat kertaa? Eihän se ole kuin reilut 3v. Helposti.
Mutta jos sitä kertakäyttömukia käyttää vaikkapa päivän, parin ajan, kymmenen kertaa esim, niin silloin porsliinikuppia pitää käyttää 30vuotta, että ollaan samoissa lukemissa.
Joopa joo, eiköhän niitä mene roskiin jatkuvasti käyttämättöminäkin.
Eli käytön keskiarvo kaikille kertakäyttöisille on joku 1.000000000007 kertaa.
Yhtä hyvin minä voin sanoa, että posliiinikuppeja menee rikki ennen sitä 42 000 käyttökertaa.
Posliinikuppeja menee roskikseen käyttämättöminä, ole hyvä!
Ja nyt oli kyse kokonaisuudesta, jos käytän kertamukia kaksi viikkoa työmaalla, niin sinun pitää juoda 42 000 kertaa, että olet minun kanssa samalla tasolla päästöissä.
-Otetaan vaikkapa Iiittalan kupit, tehdään Thaimaassa ja rahdataan tänne, mikä saastutus, ymmärtäisin väitteesi jos ne tehtäisiin edes Suomessa.
Alapeukut ei auta näihin faktoihin.
Hyväksykää nyt vaan totuus, eli se, että posliinikupista pitää juoda 1000 kertaa, ennen kuin se on muovimukin tasolla päästöissä, sekin on fakta, joka ei alapeukuilla tuhoudu!
Kuin paljon luulet et kahvilat yms. heittää roskiin oikeita mukeja?
Kun tuskin on ilmaista niille.
Itse ostan vaan Suomessa tehtyjä kuppeja, miksi juntit ostavat kalliilla aasiassa tehtyjä muumimukeja en koskaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen tuhannen käyttökerran jälkeenkin käyttö jatkuu. Kertakäyttökupit ovat nimensä veroisia, niitä on pakko valmistaa lisää koko ajan.
Jaa, vain niin?
-Itse olen kylläkin käyttänyt muovista kertakäyttömukia viikon, kaksikin työmaalla, kolme kertaa päivässä, käyttökertoja tulee siis jopa 42, jolloin nsinun pitäisi juoda posliinimukistasi 42000 kertaa.
-Näin jos osaat laskea.
Kerrotko vielä muuten, että miksi et ymmärrä kertamukin käyttötarkoitusta, se on niihin tilanteisiin, johon posliinimuki ei käy, esim festarit juhlat yms?
Miksi alapeukut, tuohan on totta joka sana, eli jos kertamukia käyttääkin kerran sijasta vaikka kaksi viikkoa, niin posliinimukia pitää käyttää vastaavasti 42 000 kertaa, jotta ovat samoissa päästöissään?
Miksi alapeukut?
-Siksikö, että nyt esitätte vihaavanne kertamukeja, mutta sitten käytätte kuintenkin itse niitä aina kun on tarvis.
-Lopettakaa ITSE ensin näiden käyttö!
Millaisia astioita käytät kotona ja muualla työpaikan ulkopuolella? Kaikki kertiksiä vai kestoja mukana? Kuinka monta käyttökertaa tulee näille per astia?
Posliinia kotona, työmaalla tai muissa paikoissa, esim juhlat, festarit, työmaa, retket, yms menee kertamukeilla, mikä onkin järkevää.
Työmaalla nykyään käytän samaa kertamukia parikin viikkoa, joten käyttökertoja tulee helposti sen 50.
50 käyttökertaa kertaa 1000=50 000 kertaa saat juoda posliinimukistasi, että ollaan tasoissa mun työmaamukien kanssa.
Nopeasti nousee noi luvut, ensin oli 42 000 ja nyt jo 50 000.
Välillä menee yli 3 kuppia päivässä, esim ylityöt, suuruusluokka kuitenkin täysin sama, ymmärtäisit jos sulla olis aivot millä ajatella.
Et pääse näistä faktoista mihinkään.
Toisekseen mietippä mikä jätemäärä syntyy kun sinä käyt Mäkkärillä joka päisä, minä en koskaan.
-> Olen ekologisempi jopa näiden muovimukien kanssa.
-Kerrotko vielä, miksi vihaat kertamukeja, kun ITSEkin käytät niitä?
Onko se että muilta mukit pois ja sulla saa olla?
Heh, minulla on käytössä muki, jonka sain lukiossa ja olen nyt 45. Ensin se oli koulussa ( meillä sai olla mukit luokassa teetä ja kahvia varten), sitten opiskelupaikassa (sai olla omat mukit opiskelijoiden taukotilassa) ja sen jälkeen jokaisella työpaikalla. Mukia tulee käytettyä helposti kymmenenkin kertaa päivässä, koska juon siitä paitsi teetä, myös vettä. Mainitsinko että sain mukin äidiltäni, joka oli ostanut sen 70-luvulla muuttaessaan opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kaapit täynnä niitä "vierasastioita" joita käytetään muutama kerta vuodessa. Järjetöntä ilmaston tuhoamista.
And? Kaatopaikalleko pitäisi toimittaa ilmastoa tuhoamaan? Mitä se sun p*rsettäs kutittaa mitä muilla on kaapeissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen tuhannen käyttökerran jälkeenkin käyttö jatkuu. Kertakäyttökupit ovat nimensä veroisia, niitä on pakko valmistaa lisää koko ajan.
Jaa, vain niin?
-Itse olen kylläkin käyttänyt muovista kertakäyttömukia viikon, kaksikin työmaalla, kolme kertaa päivässä, käyttökertoja tulee siis jopa 42, jolloin nsinun pitäisi juoda posliinimukistasi 42000 kertaa.
-Näin jos osaat laskea.
Kerrotko vielä muuten, että miksi et ymmärrä kertamukin käyttötarkoitusta, se on niihin tilanteisiin, johon posliinimuki ei käy, esim festarit juhlat yms?
Miksi alapeukut, tuohan on totta joka sana, eli jos kertamukia käyttääkin kerran sijasta vaikka kaksi viikkoa, niin posliinimukia pitää käyttää vastaavasti 42 000 kertaa, jotta ovat samoissa päästöissään?
Miksi alapeukut?
-Siksikö, että nyt esitätte vihaavanne kertamukeja, mutta sitten käytätte kuintenkin itse niitä aina kun on tarvis.
-Lopettakaa ITSE ensin näiden käyttö!
Millaisia astioita käytät kotona ja muualla työpaikan ulkopuolella? Kaikki kertiksiä vai kestoja mukana? Kuinka monta käyttökertaa tulee näille per astia?
Posliinia kotona, työmaalla tai muissa paikoissa, esim juhlat, festarit, työmaa, retket, yms menee kertamukeilla, mikä onkin järkevää.
Työmaalla nykyään käytän samaa kertamukia parikin viikkoa, joten käyttökertoja tulee helposti sen 50.
50 käyttökertaa kertaa 1000=50 000 kertaa saat juoda posliinimukistasi, että ollaan tasoissa mun työmaamukien kanssa.
Nopeasti nousee noi luvut, ensin oli 42 000 ja nyt jo 50 000.
Välillä menee yli 3 kuppia päivässä, esim ylityöt, suuruusluokka kuitenkin täysin sama, ymmärtäisit jos sulla olis aivot millä ajatella.
Et pääse näistä faktoista mihinkään.
Toisekseen mietippä mikä jätemäärä syntyy kun sinä käyt Mäkkärillä joka päisä, minä en koskaan.
-> Olen ekologisempi jopa näiden muovimukien kanssa.
-Kerrotko vielä, miksi vihaat kertamukeja, kun ITSEkin käytät niitä?
Onko se että muilta mukit pois ja sulla saa olla?
Olen eri, mutta miksi ihmeessä oletat toisten käyttävän kertakäyttömukeja? Minä en, yrittämisestä huolimatta muista milloin olisin viimeksi juonut kertakäyttömukista. Töissäkin on posliinimukit. En käy mäkkärillä. Isommissa suvun juhlissa on ollut pitopalvelut astiat.
Kotona juon kahvini aina samasta Arabian kesäkupista kuin mummoni aikoinaan. Se on varovaisesikin arvioiden vähintään 70 vuotta vanha. Valmistusvuodet 1932-1949. Siitä on näinä vuosina muutamat kerrat hörpitty sufeet :D
Vierailija kirjoitti:
Ja roskiin ne heittämällä maailma pelastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit viedä ne kirpparille ja tarjota kertakäyttöasioista vieraille juomat jos tuntuu että arkiastiat on liian "arkisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit viedä ne kirpparille ja tarjota kertakäyttöasioista vieraille juomat jos tuntuu että arkiastiat on liian "arkisia".
Kerrotko vielä miten maailma pelastuu sillä että vien ne kirpparille? Mitä hyötyä siitä?
Jokaiselle vaan itse veistetty kuksa vyötäisille. Puulusikka kans! Muuten ei meille passaa vieraiden tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sitä kertakäyttömukia käyttää vaikkapa päivän, parin ajan, kymmenen kertaa esim, niin silloin porsliinikuppia pitää käyttää 30vuotta, että ollaan samoissa lukemissa.
Se on ihan totta. Mutta kertakäyttömuki on hirveän epämiellyttävä. Ja puhutaanko nyt ohuesta muovisesta vai pahvisesta mukista? Jos haluaa ekologisempaa, niin bambumassasta tehty muki tai vaikka paksummasta muovista tehty muki on parempi vaihtoehto, kuin keraaminen. Muovihan ei ole huono asia ollenkaan jos vertaa sitä ihan materiaalin kannalta. Keramiikan tekeminen vie hirveästi energiaa vs muovi. Mutta muovin ongelma on kierrätys. Jos se toimisi hyvin, eikä kaikkea laitettais vain polttoon niin se olisi ehkä paras materiaali tällä hetkellä olevista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka käytää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä olisi tiedostavien vihervassarin vieraiden ilme näkemisen arvoinen kun vihervassarivouhottaja kaivaa vieraille kertakäyttöastiat esille ekologisuuden nimissä ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta. Mutta kertakäyttömuki on hirveän epämiellyttävä. Ja puhutaanko nyt ohuesta muovisesta vai pahvisesta mukista? Jos haluaa ekologisempaa, niin bambumassasta tehty muki tai vaikka paksummasta muovista tehty muki on parempi vaihtoehto, kuin keraaminen. Muovihan ei ole huono asia ollenkaan jos vertaa sitä ihan materiaalin kannalta. Keramiikan tekeminen vie hirveästi energiaa vs muovi. Mutta muovin ongelma on kierrätys. Jos se toimisi hyvin, eikä kaikkea laitettais vain polttoon niin se olisi ehkä paras materiaali tällä hetkellä olevista.
Bambumassasta tehty muki jota kuljetetaan savuttavilla laivoilla kymmeniä tuhansia kilometrejä LOL
Vierailija kirjoitti:
Hyväksykää nyt vaan totuus, eli se, että posliinikupista pitää juoda 1000 kertaa, ennen kuin se on muovimukin tasolla päästöissä, sekin on fakta, joka ei alapeukuilla tuhoudu!
Mihin perustat faktaksi sanomasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, eiköhän niitä mene roskiin jatkuvasti käyttämättöminäkin.
Eli käytön keskiarvo kaikille kertakäyttöisille on joku 1.000000000007 kertaa.
Yhtä hyvin minä voin sanoa, että posliiinikuppeja menee rikki ennen sitä 42 000 käyttökertaa.
Posliinikuppeja menee roskikseen käyttämättöminä, ole hyvä!
Ja nyt oli kyse kokonaisuudesta, jos käytän kertamukia kaksi viikkoa työmaalla, niin sinun pitää juoda 42 000 kertaa, että olet minun kanssa samalla tasolla päästöissä.
-Otetaan vaikkapa Iiittalan kupit, tehdään Thaimaassa ja rahdataan tänne, mikä saastutus, ymmärtäisin väitteesi jos ne tehtäisiin edes Suomessa.
Alapeukut ei auta näihin faktoihin.
Alapeukku riehumisen takia, ei mukien.
Luulisi terveen järjen kertovan näille tilastoihin tuijottajillekin että tuote jolla on käytännössä rajaton määrä käyttökertoja valmistumisensa jälkeen on ympäristön kannalta parempi kuin tuote joka on suunniteltu hajoamaan. Vielä kun ei olla siinä pisteessä että kertsien valmistus on saasteetonta ja niiden hajoaminen varmaa ja ongelmatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bambumassaa ei voi Suomessa sanoa ekoteoksi ja siitä irtoaa kuulma partikkeleita kuumiin juomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bambumassaa ei voi Suomessa sanoa ekoteoksi ja siitä irtoaa kuulma partikkeleita kuumiin juomiin.
Mitä ihmeen kuulma partikkeleita??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, vain niin?
-Näin jos osaat laskea.
Jos juo maitokahvia niin eikö pesemättömässä kupissa ole aina sen hapantuneen maidon jäämiä. Onko se terveyshaitta? Otan joka kerta uuden kertakäyttökupin, päivittäinkin, jos juon useammin kuin kerran.
Huutelin joka käytön jälkeen ja pakostahan tämä kahden viikon käyttö tuli, kun oli työmaalta kertamukit loppu. Nykyään käytän tarkoituksella samaa kertakuppia, muoviset kestää varmaan vuoden kahvin juonnissa.
-Hyvin kuitenkin toimi pari viikkoa, ei jäänyt maitojämiä yms, ihan pätevä kuppi myös pidempiaikaiseen käyttöön, ei sitä tarvi aina uutta kuppia ottaa.
Nyt on vähän värikynää
Uskon enemmän tuohon huuteluun, koska jaksat vaahdota tästä asiasta vielä näin pakkomielteisesti. Jatka toki, onhan se vähän huvittavaa.