Kysymys supistelusta
Heippa. Minulla alkoi reilu viikko sitten vatsaa supistelemaan (rv 28) siten, että se kovettuu hetkiseksi. Onhan tätä toki ollut jo aiemmin, mutta nyt supisteluja tulee tiheään ja levossakin. Päivystyksessä tsekattiin tulehdukset, mutta kaikki oli ok. Ensimmäisestä lapsesta tällaista ongelmaa ei ollut, joten olen ollut tilanteesta huolestunut. Supistukset ovat pääasiassa kivuttomia, mutta niitä tulee välillä tosi usein eivätkä aina rauhoitu levossa. Välillä supistusten väli on 5-10 minuuttia ja näin saattaa kestää tunnin pari. Olen yrittänyt ottaa rauhallisemmin (sain saikkua ja nyt kesälomalla) mutta alan olemaan tilanteeseen aika kypsä.
Kuulin tutultani, että lapsen asettuminen kohtuun pää alaspäin voisi aiheuttaa supistuksia ennenkuin kohtu tavallaan tottuu tilanteeseen. Onko teistä kukaan kuullut tällaisesta? Tämä todettiin viikko sitten ultrassa ja se kyllä sopisi, sillä samaan aikaan supistelujen kanssa alkoi kamalat liitoskivut häpyluun tienoilla. Tuttuni antoi ymmärtää, että kohdun tottuessa tilanteeseen supistelutkin saattaisivat vähetä. Olen laittanut uskoni tähän väitteeseen... (Esikoinen syntyi perätilassa eikä koskaan kääntynyt pää alaspäin, joten tilanne on minulle ihan uusi). Poden jännitysniskaa ja yliliikkuvaa selkää, joten pelkään kauhulla tilannetta, että joudun vuodepotilaaksi. Selkäni ei kerta kaikkiaan kestä jatkuvaa makaamista. Yöllinen lepo on ihan riittämiin. Voisiko kukaan luoda toivoa, että tämä tilanne ei välttämättä kestäisi synnytykseen asti.?
Huomenna menen tsekkauttamaan kohdunkaulan tilanteen. Jos sen suhteen olisi kaikki hyvin, ehkä sitä vähän rauhoittuisi.
Tästä tuli näköjään valitusvirsi..
Terv. Kirkonrotta (nyt rv 28+3)
Kommentit (4)
...supistelee usein, mutta kivuttomasti, vatsa kovenee. Todellakin saattaa mennä tunteja joiden aikana lukuisia (=kymmeniä) kertoja. En ole asiasta kuitenkaan ollut kovin huolissani enkä laskenut miten usein tunnissa, koska n. 1,5 vkoa sitten sairaalassa otin asian puheeksi. Lääkäri totesi, että normaalia niin kauan kun eivät lisäänny selvästi. Tutkimuksessa paikat olivat vielä napakasti kiinni.
Olen ollut sairaslomalla melkeinpä koko raskauden, joten stressiä ei ole enkä rehki fyysisesti kotona, vältän painavia pyykkikoreja jne.
Raskausviikkoja minulla 26+2, supparit alkoivat n. viikolla 18. Raskaus ensimmäinen, joten vertailukohtia ei ole...luotan vaistoihini ja siihen, että tunnistan kyllä merkit jotka huolestuttavia.
Orenji
Näin minulle sanottiin neuvolassa, ja pitää muuten paikkaansa. Raskaana ollessa kesällä pitäisi juoda kolme litraa vettä, joten vesipullot mukaan vaan kaikkialle!!!
kellota väliä.
minulle kätilö neuvoi (kun olin sairaalassa vaihteeksi suppareiden kanssa) että magnesiumlisä voi vähentää supistuksia. itse popsin niitä sitten sen 300mg päivässä ja ilmeisesti se jotain auttoi. (oli mulla tosin muutakin ihan lääkkeitä estoon myöhemmin).
Mutta herkästi vaan näytille jos eivät lopu ja muuttuvat kivuliaammiksi.
Kuulostaa hyvin tutulta. Itselläni edellisessä raskaudessa oli ihan sama juttu, kivuttomia mutta melko epämukavia supistuksia tule sairaslomasta huolimatta (ei myöskään tulehdusta tms) ja välillä tosiaan 5-10min välein usean tunnin ajan. Sairaalassa ravattiin tiheään, mutta onneksi kohdunsuu ei auennut ja sain olla rauhallisesti ollen ja leväten kotona. Vauva syntyi sitten loppujen lopuksi rv 40+4 ja jossain vaiheessa tihein supistelukausikin vähän helpotti, mutta kyllä niitä suppareita oli tasaisesti pitkin matkaa alkaen rv 16.
Nyt odotan kolmatta ja huomasin, että supistelu alkoi taas napakampana ihan tällä viikolla. Luulen, kyllä että nämä kuten ne aikaisemmallakin kerralla, johtuvat tästä helteestä, edellistä odottaessa oli kuuma hellekesä myöskin. Uskoisin saman vaikuttavan sinullakin, ainakin enemmän kuin vauvan asennon (en ole koskaan kuullutkaan että se vaikuttaisi, mutta mistä sitä tietää). Itse ainakin huomasin, että kun juon todella runsaasti, ei supistelekana yhtä inhottavasti. Jatkan siis edelleen töissä, saikkua sitten jos alkaa paikat pehmetä liiaksi.
Mayella rv 25