Mistä ihmeestä voi johtua tällainen aivoväsymys ja mikä siihen auttaa?
En jaksa yhtään enää ajatella yhtään mitään. En edes mitään pientä. Ihan pienikin ajattelemisen tarve uuvuttaa minut täysin, vetää niin väsyneeksi että en jaksa kuin istua ja tuijottaa eteeni vartin. Jos pitäisi vaikka ajatella mitä tarvii ostaa kaupasta, niin ajatuskin siitä väsyttää aivan valtavasti. Tai jos pitäisi ajatella mitä lapselle pitää laittaa päälle kun lähdetään ulos (eli millainen sää on) niin ajatuskin siitä ajattelemisesta uuvuttaa niin paljon, että tulee olo että en vain pysty lähtemään ulos ollenkaan. Jos sää on sama kuin eilen ja eiliset ulkovaatteet pinossa valmiina eli ei tarvitse ajatella mitään, niin pääsen lähtemään ulos helposti. Jos mies tekee minulle kännykkään kauppalistan niin pääsen kauppaan helposti. Eli fyysisesti jaksan tehdä asioita kyllä MIKÄLI ne ei vaadi pientäkään ajattelua. Kotitöitä teen ihan reippaasti joka päivä siltä osin, kun ne ei vaadi ajatustakaan eli tiskikoneen ja pyykkikoneen tyhjentämiset ja täyttämiset ja pöytien pyyhkimiset jne. Mutta jos keittiörätti on sen verran likainen että sitä ei viitisisi käyttää ja joutuu ajattelemaan että missä kaapissa on uusia tai pitääkö vanha pyykätä, niin uuvun niin paljon että en saa pöytää pyyhittyä (tai sitten otan vain talouspaperin ja pyyhin sillä). Masentunut en ole, olen ihan iloinen ihminen, alkoa en käytä juurikaan (joskus harvoin yksi lasi viiniä), olen kotona pienen lapsen kanssa, naimisissa mieheni eli lapsen isän kanssa, kotimme on kiva ja uusi eli ei homeongelmia eli tuollaiset asiat on ihan ok.
Mitä ihmettä tällainen aivoväsymys voi olla ja mikä siihen auttaa? Kun siis fyysisesti asiat jaksaa tehdä, mutta yhtään ajatusta ei jaksa ajatella eikä jaksa edes ajatella, että pitäisi joskus tulevaisuudessa ajatella jotain.
Kommentit (134)
Väsynyt Mari-Anne kärsi 10 vuotta selittämättömistä oireista, sitten yksi lääkäri huomasi, että jokin ei täsmää – rauta suoraan suoneen muutti kaiken
Mari-Anne Dahlströmin, 49, oireet alkoivat hiljalleen kymmenen vuotta sitten. Ensin johdon assistenttina työskennellyt Dahlström huomasi väsyvänsä aiempaa herkemmin. Töissä oli vaikea keskittyä pikkutarkkuutta vaativiin tehtäviin.
Työpäiviensä jälkeen Dahlström ei jaksanut enää lähteä harrastamaan tai tapaamaan ystäviään, vaan meni kotiin. Hän ulkoili kolmen koiransa kanssa, mutta muuten kaikki ylimääräinen vei liikaa voimia.
Vaikka Dahlström nukkui viikonloppuisin lähes kymmenen tuntia, hän oli uupunut. Hän heräili aamuyöstä eikä kokenut, että uni olisi ollut enää tasaista ja syvää.
Dahlström oli ihmeissään.
Hän ei ollut stressaantunut eikä pystynyt keksimään syytä, miksi uni häiriintyi. Hän kärsi myös levottomista jaloista. Lisäksi hän huomasi, että lihakset eivät palautuneet liikunnan jälkeen samalla tavalla kuin ennen.
- Vaikka olisin levännyt kuinka, olin voipunut. Aivoni olivat jatkuvassa sumussa, Dahlström kuvailee.
Myös paino nousi, vaikka elämäntavat pysyivät ennallaan. Pitkään Dahlström ajatteli oireiden selittyvän ikääntymisellä. Koska oireet kasaantuivat pikkuhiljaa, niitä ei osannut ihmetellä.
- Jossain vaiheessa aloin miettiä, että elämän vain kuuluu tuntua tältä.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201807132201072450
Vierailija kirjoitti:
"Raudanpuute voi vaatia hoitoa, vaikka perinteiset anemiaan viittaavat veriarvot, kuten hemoglobiini (Hb), olisivat viitearvojen mukaiset, jopa hyvät.
Ritolan mukaan useimmissa laboratorioissa ferritiinin viitealueen alarajana on 5–10, mutta oireisella potilaalla jo ferritiiniarvon putoaminen alle 30–40:n on viimeistään aihe rautalisään.
– Välillä kuulee raudanpuutetta kutsuttavan ”muoti-ilmiöksi”, mikä on sinänsä huvittavaa, koska Maailman terveysjärjestö WHO on kampanjoinut asian puolesta jo viimeiset 20 vuotta. Toisaalta sanotaan, että lääketieteellinen tieto vanhentuu kymmenessä vuodessa ja koko ajan opitaan useita asioista lisää. Lääkäri ei voi tuudittautua siihen, että mitä hän on kerran oppinut, pätee koko hänen uransa loppuun asti. "
https://farmasialehti.fi/raudanpuute-monen-vaivan-taustalla/
Ferritiinini oli 14 viitteillä 13-150. Kyllä oli vaikea kuunnella hermostumatta totaalisesti, kun arvauskeskuslääkäri sanoi sen olevan normaali ja että "rautaa on vielä elimistön tarpeisiin".
Olin niin monta kertaa tapellut samasta aiheesta, etten enää jaksanut. Mietin vain mielessäni, että voikin olla noin idiootti.
Raudanpuute jatkuu edelleen vuosia tuon jälkeen, ja nyt vihdoin sain lääkärin jonka kanssa ferritiinin mittaamisesta ei tarvitse tapella!
Onko suositella jotakuta lääkäriä yksityisellä Tampereen seutu joka ottaisi nämä asiat tosissaan, olisi kiva olla joskus elämänsä kunnossa eikä aina vaan uupunut!
Eikö teillä ole isovanhempaa, tai muuta läheistä jonka hoiviin voit viedä lapsesi n viikoksi, jotta saat nukkua.
Ei lapsi siitä kärsi, kun on vain rakastava ihminen vierellä. Tai milloin on miehesi talviloma , jolloin hän ilisi vallan lapsen kansaa ja sinä nukkuisit rauhassa muualla.
Nuo eivät ole isoja temppuja , tuossa sinun isossa ongelmassasi.
Tutki myös B12-arvot ja lisää b-ryhmän vitamiineja. Rautavalmisteista nestemäiset tuppaavat imeytymään toisilla paremmin ja ainakin itellä toimii juuri niin. Otan siis aina Floravitalia tai Ferrofortea.
Meillä lapsi heräili öisin 5-15 kertaa yössä kunnes saatiin sopiva ruokavalio, eli meillä syynä oli ruoka-aine allergiat.
Kilpirauhasen vajaatoiminta alkaa usein raskaudesta. Pyydä mittaamaan tsh, t4V ja T3V sekä kilpirauhasen vasta-aineet. Niitä on 2 eri testiä. Valitettavasti ainakin 80 % terveyskeskuslääkäreistä ei ymmärrä kilppariarvoja. Jos tsh on yli 2,5 on se nykyisin vajaatoiminta vaikka labran viitearvo olisi viiteen asti. T4V kertoo tyroksiinipitoisuuden veressä. Sen viitearvot on labroista riippuen noin 9-22. Jos t4V on asteikon alapäässä, kärsii moni vajaatoiminnasta. Moni lääkäri ei usko sitä mutta niin sanoi myös taysin endo. Itselläni se oli 11.5 ja tuntui että että kiolen oireisiin ja väsymykseen. Pää ei myöskään toiminut ei yhtään. En muistanut enää edes missä kaikkialla olin ennen asunut enkä muistanut lukiessa edes samaa riviä. Moni voi hyvin kun t4v on aika yläosassa viitearvoja.
T3v kertoo miten tyroksiini imeytyy. Sekään ei saa olla viitearvon alaosassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon saanut merkittävää apua aivosumuun ja muistiongelmiin ravintolisistä. Paras yksittäinen tuote on ollut Bacognize, bacopa monnieri niminen juuri (?) jota käytetään muualla mm epilepsian hoitoon. B12 puutos aiheuttaa myös tuota ja puutos on yleistä, sitäkin voit ottaa purkista. Parapähkinöitä muutama päivässä, aivot tarvii hyviä rasvoja.
Toivottavasti löydät avun!Mikä tämä "muualla" on? Ymmärrät myös varmaan sen että ihmisen elämä ja terveys ei ole kiinni parapähkinästä tai mistään erikoisesta juuresta, koska silloin suurimmalla osalla ihmisväestöä olisi puutostila? Tiedätkö, ihan miljardeilla ihmisillä...
Ayurveda-lääketieteessä käytetään eli Intiassa. En väitä että ihmisen terveys ois kiinni pähkinöistä tai juurista, väitän että niistä voi olla hyötyä. Ei ole kysymys puutostilasta vaan siitä, että kasveilla on terveysvaikutuksia ja ei niitä syyttä oo käytetty tuhansia vuosia. Sairaana lääkäriin mutta pienempiin vaivoihin luonnon lääkkeet voi riittää. Bacopasta löytyy tieteellistä tutkimusta suht paljon.
Kävin taannoin verikokeilla, kun hengästyn tosi helposti. Minulla ei ole merkittävää väsymystä, mutta sellaista aloitekyvyttömyyttä ja myös tuota aivosumua. Ferritiiniarvo oli 29. Kukaan ei sanonut arvosta mitään, joten ajattelin sen olevan ok. Luin nyt tämän ketjun ja aloitin rautakuurin. Nuorenpana mun rautavarastot oli usein tyhjät ja sanottiin, että mulla vaan on sellainen ominaisuus, että ne laskee. Ilmeisesti se ominaisuus on minulla edelleen.