Mistä ihmeestä voi johtua tällainen aivoväsymys ja mikä siihen auttaa?
En jaksa yhtään enää ajatella yhtään mitään. En edes mitään pientä. Ihan pienikin ajattelemisen tarve uuvuttaa minut täysin, vetää niin väsyneeksi että en jaksa kuin istua ja tuijottaa eteeni vartin. Jos pitäisi vaikka ajatella mitä tarvii ostaa kaupasta, niin ajatuskin siitä väsyttää aivan valtavasti. Tai jos pitäisi ajatella mitä lapselle pitää laittaa päälle kun lähdetään ulos (eli millainen sää on) niin ajatuskin siitä ajattelemisesta uuvuttaa niin paljon, että tulee olo että en vain pysty lähtemään ulos ollenkaan. Jos sää on sama kuin eilen ja eiliset ulkovaatteet pinossa valmiina eli ei tarvitse ajatella mitään, niin pääsen lähtemään ulos helposti. Jos mies tekee minulle kännykkään kauppalistan niin pääsen kauppaan helposti. Eli fyysisesti jaksan tehdä asioita kyllä MIKÄLI ne ei vaadi pientäkään ajattelua. Kotitöitä teen ihan reippaasti joka päivä siltä osin, kun ne ei vaadi ajatustakaan eli tiskikoneen ja pyykkikoneen tyhjentämiset ja täyttämiset ja pöytien pyyhkimiset jne. Mutta jos keittiörätti on sen verran likainen että sitä ei viitisisi käyttää ja joutuu ajattelemaan että missä kaapissa on uusia tai pitääkö vanha pyykätä, niin uuvun niin paljon että en saa pöytää pyyhittyä (tai sitten otan vain talouspaperin ja pyyhin sillä). Masentunut en ole, olen ihan iloinen ihminen, alkoa en käytä juurikaan (joskus harvoin yksi lasi viiniä), olen kotona pienen lapsen kanssa, naimisissa mieheni eli lapsen isän kanssa, kotimme on kiva ja uusi eli ei homeongelmia eli tuollaiset asiat on ihan ok.
Mitä ihmettä tällainen aivoväsymys voi olla ja mikä siihen auttaa? Kun siis fyysisesti asiat jaksaa tehdä, mutta yhtään ajatusta ei jaksa ajatella eikä jaksa edes ajatella, että pitäisi joskus tulevaisuudessa ajatella jotain.
Kommentit (134)
Olisi kiva, jos tulisit kertoo, kävitkö ferritiinin ottamassa yksityisellä?
Ja mikä tulos oli?
D-vitamiini kannattaa mittauttaa, B12, HB ja ferritiini, kilppariarvot.
Aivosumua voi tehdä myös verenpaineongelmat. Kyllä se kohonnut joillakin tuntuu, itsellä siitä huomaa nousun samoin kuin aamupäänsärystä, huimauksesta jne.
Jos rautaan liityyvissä on huonoutta, kävisin ekana gynellä ellei olisi vasta käynyt. Mulla oli varmaan viime vuosikymmenen tselle epätyypillinen anemia. Gynen syitä ei poissuljettu enkä ymmärtänyt itse, se olisi tullut tehdä. Kävi sitten vahingossa muuta kautta ilmi - menin päivystykseen enkä lähtenyt pois ja pääsin osastolle ja lopulta tutkimuksiin - ultrassa minulla oli suunnaton gynen puolen kasvain sisällä ja vatsaontelo ämpärin verran täynnä veristä lillua jota jouduttiin sitten dreenaamaan pois. Putkeen kuviin ja sieltähän se sitten löytyi. Leikattiin pois kohtu munasarjat kasvain imusolmukkeita. Se oli sitten myös syöpä ja sytostaatit.
Että jos on anemia pitäisi naisten käydä vaikka millä gynellä tutkituttamassa ettei ole mitään. Kun sanotaan julkiselta ja yleensä ettei tarvi gynen tarkastuksia jollei ole oireita: ei voida tietää kaiken olevan kunnossa ilman säännöllisiä tarkkeja. Ei minunkaan oireistani yksikään lääkäri ollut ymmärtänyt epäillä mitään tällaista eikä sitä siksi poissuljettu, vaikka olisi pitänyt. Ja vuosikymmen anemiaa. Että niin paljon ne osaa, ehtii, välittää ja viitsii älytä, ammattilaiset.
Minulle tungettiin kyllä suun kautta eikä siitä olisi voinut olla apua koska ongelman syy tarvitsi löytää ja hoitaa. Ei kasvaimia hoideta rautapillereillä. Siinä oli vielä se hassu juttu, minilla on reuma ja ylemmällä tasolla erikoissairaamhoidossa mimulle kerrottiin, ettei reumaatikoille rautalisästä edes suun kautta imeydy vaan tarvitessa suoneen. Sen sain ja onneksi sain, niin jaksoin leikkauksesta toipua hyvin. Ennen raudan ja rautapitoisten syönti ei näkynyt koetuloksissa mitään, nyt näkyy imeytyvän ravinnosta normaalisti.
Varoittavana tarinana, kanssasiskot!
Ap täällä. Kävin lääkärissä ja otettiin labrat. Ferritiinit, hempat, pvk:t kaikki. Tulos on että ne oli ihan ok. Lääkärin mukaan oloni johtuu vakavasta unen puutteesta (lapsen yöheräilyn aiheuttama).
Mielenkiintoinen keskustelu. Kävin itse jokin aika sitten puhdin kautta mittauttamassa ferritiinin ym. Ferritiini oli 28 ja hb 123, olo on muuten ok mutta mitään ei jaksa väsymättä, liikunnasta tulee aina päivien uupumus, usein liikkuessa myös huimaa ja sykkeen noustessa tulen huonovointiseksi. Sormet sinertää välillä pahastikin. Aloitin floradix juoman pari viikkoa sitten ja nyt sitten toivotaan parasta, montakohan pulloa olisi hyvä juoda?
Tiedän tapauksia, joissa vastaava on tullut yliuupumisen seurauksena: jokin aivojen ytimessä sammuu/tuhoutuu, koska ihminen ei muuten tajua lopettaa itsensä fyysistä "piiskaamista". Palautumiseen voi mennä monta vuotta. Ja se edellyttää, ettet aina pahenna tilanentta yrittämällä pakottaa itseäsi siihen, mitä kehosi ei jaksa. Pienten lepotaukojen lisäksi on tärkeää, että syöt jopa parin tunnin välein; vältä isoja annoksia, ellet ota puolen tunnin ruokalepoa (normaalisti syöminen ei juuri väsytä ihmistä, mutta tuossa tilassa voi tulla jopa huono olo). Suolainen on tärkeä, ei tietenkään tarvitse liioitella sen kanssa, mutta huolehdi suolojen saannista. Voi olla kivennäisvettäkin.
Onko sulla joskus sellainen olo, että flunssa tulossa, mutta ei olekkaan mitään flunnssan oireita vaan tunne kipeäksi tulosta jatkuu jopa muutaman päivän? Vai onko tuo "brainfog" aina lyhytkestoista?Huomaatko muutosta uupumuksen jälkeen, eli että jaksatkin tavallista paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Kävin lääkärissä ja otettiin labrat. Ferritiinit, hempat, pvk:t kaikki. Tulos on että ne oli ihan ok. Lääkärin mukaan oloni johtuu vakavasta unen puutteesta (lapsen yöheräilyn aiheuttama).
Kiinnostaa, mitä se ferritiini oikein oli?
"Mielenkiintoinen keskustelu. Kävin itse jokin aika sitten puhdin kautta mittauttamassa ferritiinin ym. Ferritiini oli 28 ja hb 123, olo on muuten ok mutta mitään ei jaksa väsymättä, liikunnasta tulee aina päivien uupumus, usein liikkuessa myös huimaa ja sykkeen noustessa tulen huonovointiseksi. Sormet sinertää välillä pahastikin. Aloitin floradix juoman pari viikkoa sitten ja nyt sitten toivotaan parasta, montakohan pulloa olisi hyvä juoda?"
Floradixin päiväannoksessa on vain 15 mg rautaa.
Olet vaikeasti raudanpuutteinen ja noin pienellä annoksella et saa rauta-arvoja ylös
Vierailija kirjoitti:
Tuota unenpuutetta juuri ajattelin, kun kirjoitin "fyysisestä piiskaamisesta". Esimerkkitapauksessani oli kahden viikon ajan liikaa valvomista, ja kun olisi pitänyt jaksaa vielä 2 tuntia lisää, se oli liikaa. Jokin muuttui aivojen säätelykeskuksessa.
Ei tuo automaattisesti seuraa kahden viikon valvomisesta, täytyy olla pidempi historia kärsimisessä.
Se aivojen ytimen osittainen sammuminen (??) hillitsee lisämunuaisen toimintaa? Kortisolin taso riippuisi mittauspäivästä!? Yhtenä päivänä surkea, toisena huippu, koska säätely on ON-OFF?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksia, joissa vastaava on tullut yliuupumisen seurauksena: jokin aivojen ytimessä sammuu/tuhoutuu, koska ihminen ei muuten tajua lopettaa itsensä fyysistä "piiskaamista". Palautumiseen voi mennä monta vuotta. Ja se edellyttää, ettet aina pahenna tilanentta yrittämällä pakottaa itseäsi siihen, mitä kehosi ei jaksa. Pienten lepotaukojen lisäksi on tärkeää, että syöt jopa parin tunnin välein; vältä isoja annoksia, ellet ota puolen tunnin ruokalepoa (normaalisti syöminen ei juuri väsytä ihmistä, mutta tuossa tilassa voi tulla jopa huono olo). Suolainen on tärkeä, ei tietenkään tarvitse liioitella sen kanssa, mutta huolehdi suolojen saannista. Voi olla kivennäisvettäkin.
Onko sulla joskus sellainen olo, että flunssa tulossa, mutta ei olekkaan mitään flunnssan oireita vaan tunne kipeäksi tulosta jatkuu jopa muutaman päivän? Vai onko tuo "brainfog" aina lyhytkestoista?Huomaatko muutosta uupumuksen jälkeen, eli että jaksatkin tavallista paremmin?
Minulla on ilmeisesti sitten kyse juuri tästä. Mutta en piiskaa itseäni siksi, että en tajuaisi olla piiskaamatta. Vaan siksi, että lapsi herää monta kertaa yössä (unikoulut ei ole tehonneet täysin, osa heräilyistä poistui niillä, kun siis ennen saattoi herätä 15 kertaa yössä). Ja kun lapsi herää on minun noustava. Ja sitten on vaikea saada uudelleen unta itse enää. Eli elämäntilanne syynä ja jatkuu niin kauan kunnes lapsi alkaa nukkua paremmin. Eli joudun pakottamaan lapsen takia nyt itseni sellaiseen, mitä kehoni ei jaksa eikä kestä. Vaihtoehtoja ei oikein ole, kun lapsen on kerran tehnyt. Ap
Luotettavan tuloksen saisi mittauttamalla tietyn ajan kuluttua siitä, kun huono olo on alkanut?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo automaattisesti seuraa kahden viikon valvomisesta, täytyy olla pidempi historia kärsimisessä.
Minä olen valvonut pitkään, koska jo raskausaikana pahoinvointi yöllä vei yöuneni. Ja raskauden jälkeen sitten lapsi. Ap
Ja lääkäri siis sanoi, että vakavan unen puutteet ja siitä johtuvan aivojen toimimattomuuden ainoa hoito on uni ja lepo. Eikä siis muutama viikko riitä palauttamaan vaan voi mennä pitkään. Arvatkaapa pelottaako nyt ajatus työhön paluusta, entä jos aivoni ei ole palautuneet ennen sitä? Ap
"Masentunut en ole"
Oletko varma? Hyvin harva masentunut tajuaa tai haluaa myöntää olevansa masentunut. Se voi olla ihan työssäkäyvilläkin ja jopa sellaisilla, joilla elämä kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ilmeisesti sitten kyse juuri tästä. Mutta en piiskaa itseäni siksi, että en tajuaisi olla piiskaamatta. Vaan siksi, että lapsi herää monta kertaa yössä (unikoulut ei ole tehonneet täysin, osa heräilyistä poistui niillä, kun siis ennen saattoi herätä 15 kertaa yössä). Ja kun lapsi herää on minun noustava. Ja sitten on vaikea saada uudelleen unta itse enää. Eli elämäntilanne syynä ja jatkuu niin kauan kunnes lapsi alkaa nukkua paremmin. Eli joudun pakottamaan lapsen takia nyt itseni sellaiseen, mitä kehoni ei jaksa eikä kestä. Vaihtoehtoja ei oikein ole, kun lapsen on kerran tehnyt. Ap
Ymmärrän.
Kyllä tuosta on kuitenkin keinoja parempaan...
Sanon suoraan, että unikoululla vain peitetään päiväsajan ongelmia, parhaimmillaan korjataan vain osittain, epäsuorasti. Koska ongelma on syntynyt päiväajasta, ei öistä. Jos saatte pikku hiljaa päiviin enemmän nautintoa, yöt hoituu siinä ohessa!
Mutta onko teillä ketään, joka voisi auttaa päivisin? Jaksaisitko sitä, että joku on välillä mukana?
ap? kävitkö verikokeissa?