Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmeestä voi johtua tällainen aivoväsymys ja mikä siihen auttaa?

Vierailija
13.01.2020 |

En jaksa yhtään enää ajatella yhtään mitään. En edes mitään pientä. Ihan pienikin ajattelemisen tarve uuvuttaa minut täysin, vetää niin väsyneeksi että en jaksa kuin istua ja tuijottaa eteeni vartin. Jos pitäisi vaikka ajatella mitä tarvii ostaa kaupasta, niin ajatuskin siitä väsyttää aivan valtavasti. Tai jos pitäisi ajatella mitä lapselle pitää laittaa päälle kun lähdetään ulos (eli millainen sää on) niin ajatuskin siitä ajattelemisesta uuvuttaa niin paljon, että tulee olo että en vain pysty lähtemään ulos ollenkaan. Jos sää on sama kuin eilen ja eiliset ulkovaatteet pinossa valmiina eli ei tarvitse ajatella mitään, niin pääsen lähtemään ulos helposti. Jos mies tekee minulle kännykkään kauppalistan niin pääsen kauppaan helposti. Eli fyysisesti jaksan tehdä asioita kyllä MIKÄLI ne ei vaadi pientäkään ajattelua. Kotitöitä teen ihan reippaasti joka päivä siltä osin, kun ne ei vaadi ajatustakaan eli tiskikoneen ja pyykkikoneen tyhjentämiset ja täyttämiset ja pöytien pyyhkimiset jne. Mutta jos keittiörätti on sen verran likainen että sitä ei viitisisi käyttää ja joutuu ajattelemaan että missä kaapissa on uusia tai pitääkö vanha pyykätä, niin uuvun niin paljon että en saa pöytää pyyhittyä (tai sitten otan vain talouspaperin ja pyyhin sillä). Masentunut en ole, olen ihan iloinen ihminen, alkoa en käytä juurikaan (joskus harvoin yksi lasi viiniä), olen kotona pienen lapsen kanssa, naimisissa mieheni eli lapsen isän kanssa, kotimme on kiva ja uusi eli ei homeongelmia eli tuollaiset asiat on ihan ok.

Mitä ihmettä tällainen aivoväsymys voi olla ja mikä siihen auttaa? Kun siis fyysisesti asiat jaksaa tehdä, mutta yhtään ajatusta ei jaksa ajatella eikä jaksa edes ajatella, että pitäisi joskus tulevaisuudessa ajatella jotain.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiiniin ei tarvita lähetettä eikä paastoa. Sen voi ottaa ihan milloin vain yksityisellä.

Vierailija
22/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit pyytää Mehiläisen labranhoitajalta ihan minkä verikokeen haluat ilman lähetettä. Sähän ne maksat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu sit ap kertoo verikokeiden tulokset!

Vierailija
24/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille tuosta rauta-ideasta! Menen joko huomenna vain labraan ja pyydän sen tai sitten varaan loppuviikolle lääkäriajan ja sitä kautta labraan, koska jos menen lääkärin kautta niin saan vakuutuksesta takaisin sen labramaksun. Rautalääkettä joka ei sekoita mahaa saa yhä suositella, jos joku tietää. Ap

Vierailija
25/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös aivosumua ollut pari - 4 kk.

Kilpirauhasarvot rajojen sisällä mutta melkein vajaatoiminta. Ferritiini 24 joka kuulemma normaali. Toisaalta kolmet edelliset menkat yhtäkkiä aivan järkyttävää verenvuotoa josta lähete tutkimuksiin.

Myös lapsesta huolehtiminen kuormittaa selkeästi vaikka olisi kuinka rutiinit ja suunnitelmat ja kaikki valmiina.

Vierailija
26/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltofer ei nosta rauta-arvoja 95%:lle potilaista. Älä erehdy edes kokeilemaan. Mä kokeilin ja verikokein ennen ja jälkeen todistettiin, että se ei nostanut rauta-arvojani yhtään, päin vastoin, ne vain laskivat tuolla valmisteella.

Sitten on yksilöllistä, mikä rauta sopii kenellekkin.

Obsidanista mulle tuli järkky ummetus ja vatsakivut.

Ferrodanista ei yhtään mitään, mutta se nostaa rautaa hyvin hitaasti.

Muista ei kokemusta.

Vierailija
27/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko tietoinen vitamiinien imeytymishäiriöstä keliakian kanssa? Tutkipa se asia ja varaa tarvittaessa aika lääkärille. B12-vitamiinin puutos aiheuttaa aivosumua. Jos et heti halua mennä lääkäriin, lisäisin ruokavalioon B12-vitamiinia sekä foolihappoa.

Vierailija
28/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasarvot rajojen sisällä mutta melkein vajaatoiminta. Ferritiini 24 joka kuulemma normaali. Toisaalta kolmet edelliset menkat yhtäkkiä aivan järkyttävää verenvuotoa josta lähete tutkimuksiin.

Myös lapsesta huolehtiminen kuormittaa selkeästi vaikka olisi kuinka rutiinit ja suunnitelmat ja kaikki valmiina.

Anteeksi nyt vain, mutta ferritiini 24 ei ole normaali, vaan kärsit vakavasta raudanpuutteesta. Vakavan raudanpuutteen raja on ferritiini alle 30.

Järkyttävät menkat voivat liittyä nekin raudanpuutteeseen, raudanpuutteessa menkat runsastuvat hyvin paljon.

Mulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta ferritiiniarvolla 20, mutta kun ferritiiniarvot saatiin nostettua rautakuurilla, kilpirauhasarvot palasivat normaaliksi.

Eli raudanpuutteessa kilpirauhanen lähtee toimimaan vajaalla.

Vierailija
29/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ferritiinin mittaukseen. Hemoglobiini ei kerro kauheasti. Ainakaan julkisen puolen lääkärit ei anna lähetettä ferritiinimittaukseen, koska pitävät sitä muoti-ilmiönä. Tuijottavat vain hemoglobiinia. En tiedä saako yksityiseltä lähetettä. Menisin itse vain labraan ja mittauttaisin sen. Ferritiinin pitäisi olla ainakin yli 100. Alle 30 on jo raudanpuutos, vaikka viitearvot muuta väittäisi.

Vierailija
30/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko tietoinen vitamiinien imeytymishäiriöstä keliakian kanssa? Tutkipa se asia ja varaa tarvittaessa aika lääkärille. B12-vitamiinin puutos aiheuttaa aivosumua. Jos et heti halua mennä lääkäriin, lisäisin ruokavalioon B12-vitamiinia sekä foolihappoa.

Vetäisin tässä juuri minuutti sitten jo varmuuden vuoksi multivitamiinitabletin, jossa on ainakin tuota b12-vitamiinia! Foolihappo pitää selvittää, sitä söin raskausaikana, katson olisiko siihen purkkiin jäänyt vielä vai pitääkö ostaa apteekista samalla kuin rautaa. Ap

Vierailija
31/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku vielä neuvoa rautavalmisteen, joka ei laita mahaa sekaisin. Olen aina ennen joutunut lopettamaan rautakuurit siihen, että maha on niistä niin sekaisin, että en voi poistua kotoa ollenkaan. Ap

Maltofer

Vierailija
32/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kyllä raudanpuute. 24 on huono arvo.

Vierailija
33/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sisätautilääkäri sanoi ferritiiniarvosta 22, että kärsin erittäin vakavasta raudanpuutteesta.

Vierailija
34/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako oikeasti ferritiinitestin kun marssii vaan labraan? Työpaikkalääkärini ei suostunut kuin hemoglobiinin testaamiseen, vaikka mulla on kaikki raudanpuutteeseen viittaavat oireet ja hurjat menkat. Hemoglobiini ok, mutta mm. raskausaikana koko ajan alarajoilla vaikka söin päällekkäin kahta eri rautavalmistetta.

Vierailija
37/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saako oikeasti ferritiinitestin kun marssii vaan labraan? Työpaikkalääkärini ei suostunut kuin hemoglobiinin testaamiseen, vaikka mulla on kaikki raudanpuutteeseen viittaavat oireet ja hurjat menkat. Hemoglobiini ok, mutta mm. raskausaikana koko ajan alarajoilla vaikka söin päällekkäin kahta eri rautavalmistetta.

Googlasin äsken asiaa ja ainakin terveystalon labrasta saa. Ap

Vierailija
38/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ferritiiniä pitää nostaa niin Superior Sourcen Just woman iron sopii siihen tarkoitukseen, äläkä hämäänny mittayksiköistä, eivät ole verrannollisia apteekin rautatabletteihin. Ei ärsytä mahaa, koska ei edes mene mahaan tai suolistoon vaan imeytyy suusta.

Vierailija
39/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin äsken asiaa ja ainakin terveystalon labrasta saa. Ap

Hienoa, minäkin hoidan sitten käynnin saman tien. Kiitos!

Vierailija
40/134 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän voisi saada sellaisen sormenpäästä otettavan pikahemoglobiinin? Laajaa verenkuvaa varten tarvii labralähetteen lääkäriltä. Ajattelin, että jos jostain voisi saada sellaisen pikatestin niin voisin käydä jo tänään. Ap

Esim. synlab ottaa kokeita ilman lääkärin lähetettä. Kilpirauhasen arvot kannattaa myös tutkia. Oire sopii kilpirauhasenkin häiriöön.

Pelkkä hemoglobiini ei välttämättä anna tarpeeksi tietoa joistain anemioista tai raudanpuutteesta, vaan muitakin kokeita aiheeseen liittyen voi tarvita.

Mutta menehän lääkäriin joka tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme