Pettämisestä yli pääseminen?
Voiko päästä yli niin, että paluu ns. normaaliin olisi ylipäätään mahdollista?
Eniten kiinnostaa vastaukset ihmisiltä, joilla on omakohtaisia kokemuksia.
Kommentit (178)
Ei auta päästä pettämisestä yli, kun sitä näyttää tulevan koko ajan lisää. Hirveä ylämäki, joka koko ajan nousee ja jyrkkenee. Toisille riittää se yksi ainoa kerta, sinä pähkäilet, kun luulit ensin että on muutamia yksittäisiä kertoja ja nyt ilmeneekin, että useita naisia ja useita suhteita.
Miehesi on patologinen pettäjä ja häntäheikki, tulet luultavasti saamaan jossain vaiheessa satiaisia ja tauteja ja joka tapauksessa joku nainen vie lopulta miehesi. Kannattaako sitä jäädä odottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin samaa...
Miehen pettäminen selvisi aika äskettäin. Meillä on kaksi pientä lasta.
Ensin olin siinä uskossa, että hän oli pettänyt "vain" yhden henkilön kanssa minua jonkun yksittäisen kerran. sitten selvisi, että heillä olikin jo minun näkemykseni mukaan suhde (muutaman kuukauden kestänyt). Ja lopulta on selvinnyt, että näitä naisia on ollut useampi jo kahden vuoden ajan.
Olen aina ennen ollut sitä mieltä, että pettämistä en siedä ja mies saa kenkää heti, kun niin tekee. Nyt kun olen oikeasti tässä tilanteessa, onkin ajatukset ihan sekaisin. Tuntuu, että perheen hajottaminen on tosi iso juttu. Olisin valmis yrittämään, mutta tuntuu, etten voi enää ikinä luottaa. Ja suhteesta ei varmaan koskaan enää tule hyvää. Samanlaista ei missään nimessä, mutta tuskin edes siedettävää. Todella paska tilanne!
Tämä on hyvin lähellä omaa tilannettani.
Miehelläni oli sivusuhde naiseen, jota tapaili parin kuukauden ajan. Muita ei ilmeisesti ole ollut.
Mies on kovin katuvainen ja yrittänyt parantaa suhdettamme, mutta itselläni pyörii vain ajatukset toisessa naisessa. Ällöttää, kun mietin miestäni panemassa toista naista.
Toisaalta meillä on paljon hyvää. Ihanat lapset, ihana koti, huumori toimii edelleen (nyt on tietysti ollut aika vähän aihetta huumorille), rakastan miestäni edellee, vaikka tällä hetkellä tunnen myös suurta vihaa.
Ap
Mutta hän ei rakasta sinua. Rakasti niin vähän, että pani toista. Sinä et ole ollut hänelle aikoihin prioriteetti. Ja jäät välittömästi kakkoseksi, kun taas joku stimuloivampi reikä lähtee mukaan kierroksiin.
Juokse.
Ei tämä nyt mitenkään hankalaa ole ollut päästä yli. Vaimolla oli yli kymmenen vuotta sitten suhdeviritelmää, josta jäi kiinni minulle ja se homma jäi siihen. Väitti että sänkyyn saakka ei oltu ehditty.
Sen jälkeen minulla on ollut noin 40 suhdetta naisiin joista pari vakavampaa ja muut vain seksisuhteita. Pääosin tavannut näitä 1-5 kertaa. Pettämisiä nämä on siinä mielessä, että vaimo ei näistä tiedä vaan kuvittelee edelleen että ainoa hairahtanut maidän avioliitossa on hän. Ja hyvä näin.
Kummankin tekemistä pettämisistä olen päässyt yli hyvin, joten ei pitäisi olla ongelma muillekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin samaa...
Ensin olin siinä uskossa, että hän oli pettänyt "vain" yhden henkilön kanssa minua jonkun yksittäisen kerran. sitten selvisi, että heillä olikin jo minun näkemykseni mukaan suhde (muutaman kuukauden kestänyt). Ja lopulta on selvinnyt, että näitä naisia on ollut useampi jo kahden vuoden ajan.
Olen aina ennen ollut sitä mieltä, että pettämistä en siedä ja mies saa kenkää heti, kun niin tekee. Nyt kun olen oikeasti tässä tilanteessa, onkin ajatukset ihan sekaisin. Tuntuu, että perheen hajottaminen on tosi iso juttu. Olisin valmis yrittämään, mutta tuntuu, etten voi enää ikinä luottaa. Ja suhteesta ei varmaan koskaan enää tule hyvää. Samanlaista ei missään nimessä, mutta tuskin edes siedettävää. Todella paska tilanne!
Miehelläni oli sivusuhde naiseen, jota tapaili parin kuukauden ajan. Muita ei ilmeisesti ole ollut.
Mies on kovin katuvainen ja yrittänyt parantaa suhdettamme, mutta itselläni pyörii vain ajatukset toisessa naisessa. Ällöttää, kun mietin miestäni panemassa toista naista.
Toisaalta meillä on paljon hyvää. Ihanat lapset, ihana koti, huumori toimii edelleen (nyt on tietysti ollut aika vähän aihetta huumorille), rakastan miestäni edellee, vaikka tällä hetkellä tunnen myös suurta vihaa.
Ap
Mutta teidän suhteessa on se kolmannen mentävä aukko. Ja siihen pitää keskittyä, eikä seurauksiin. Tuskin mies silkkaa pahuuttaan petti kilttiä ja ahkeraa naista?
Mitä järkeä tuollaisessa suhteessa on?
Vierailija kirjoitti:
dfg kirjoitti:
Petitkö itse vai sinuako petettiin? Mutta joo eihän tommosista shokeista ikinä kokonaan toivu ja luottamus on mennyt iäksi.
Höpö höpö, turha siihen on jäädä vellomaan.
Olet oikeassa vaikka tuskin tarkoituksella. Turha jäädä vellomaan ja kärsimään sinua kunnioittamattoman petturin kanssa saman katon alle. Pettäjäpossu pihalle ja kohti uusia pettymyksiä.
Jos nyt haluat aidosti jatkaa niin se pääsetkö yli vai et riippuu siitä kuinka tosissaan pettäjä on katumuksensa kanssa. Sekä siitä miten paljon pettäjä on valmis tekemään töitä luottamuksen palautumisen ja suhteen jatkumisen eteen. Ja muista ne tautitestit -> kumi ainakin 6kk tai vielä parempi, ei mitään fyysistä.
Kaikki tilanteet ei aina ole mustavalkoisia, tietenkään. Mutta kun kunnioitus ja luottamus on tuhottu, ne on poissa. Katson että mun kanssa ei ole pakko olla ja pettämällä ilmaisee valinneensa toisen joten eläkööt valintansa kanssa. Pettäminen on aina tietoinen päätös vahingoittaa kumppania ja halventaa häntä.
Minä taas mietin pettävänä osapuolena, että miten pääsisin yli siitä että tein pahimman mahdollisen asian rakastamalleni ihmiselle.
Ja kyllä... rakastan miestäni, silti olin niin paska!
En välttämättä pääse yli tästä ikinä ja liittomme saattaa tähän kaatua. Mies olisi valmis antamaan anteeksi. Itse en vain ainakaan vielä kykene antamaan itselleni anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on petetty ns.fyysisesti vailla tunteita niin mikä siinä pettämisessä on se loukkaava puoli. Siis kyllä itsekin pidän pettämistä loukkaavana ja petollisena asiana mutta kysyn tätä asiaa siksi, että jokainen voisi miettiä mikä siinä itse pettämisessä on se juttu joka tekee sen pahanolon.
Haluat omistaa toisen ihmisen? Pitää hänet vain itselläsi?
Menettämisen pelko?
Tautien tai raskauksien pelko?
Se, että toinen on halunnut jotain toista ihmistä ja kokenut nautintoa jonkun toisen kanssa? Mustasukkaisuus ja ulkopuolelle jäämisen tunne?
Miehenä ajattelen mustasukkaisesti omasta vaimostani. Jos selviäisi, että on pettänyt minua niin ensimmäinen kysymys olisi miksi. Sitten seuraavana se, että on hommassa tunteet mukana. Jos ei niin miksi petti? Millä tavalla pettäjä koki pettämisen? Tavallaan hyvä asia olisi tarkastella asiaa molemmista näkökulmista. Jos asiasta ei pääse yli niin sitten kai on turha enää jatkaa yhdessä? Entä jos sama toistuu, mitä sitten tapahtuu?
Ikävä toisiasia vain on se, että nimenomaan kun on suhde toiseen naiseen, tuppaa hyvin herkästi ne tunteet tulevan mukaan. Kyllä se on ihan sen pettäjän vastuulla miettiä mikä omassa suhteessa on niin pielessä, että tarvitsee toista. On myös ihan sen pettäjän vastuulla keskustella asioista ENNEN kuin ne menee siihen pisteeseen, että täytyy pettää. Kukaan ei ole ajatustenlukija, vaikka pettäjä niin yrittää väittää.
Pettäjä yrittää lähes poikkeuksetta vierittää vastuun petetylle, vaikka ainoa syyllinen on pettäjä.
Ihmisellä on ihan annettu ne aivot sitä varten, millä ajatella.
Meillä myös mies petti ja erittäin pienten lasten vuoksi tähän avioliittoon jäin kun mies sitä aneli.
Eipä ole 7 vuodessa palautunut liitto ennalleen. Ei sitä unohda, eikä siitä pääse yli. Sen kanssa on elettävä ja joka päivä se on edelleen mielessä. Jotkut pystyy elämään sen asian kanssa, minä olen pystynyt elämään jotenkuten. Olen kiitollinen että olen saanut elää joka päivä lasteni kanssa enkä päätynyt etä-äidiksi. Lapset ovat elämäni.
Me emme riitele juurikaan arjessa, liitto on nykyään minusta harmaata massaa. En luota mieheen sentin vertaa, mutta se on muuttunut normiksi. Mies juurikin tuossa raivosi minulle, että eikö tämä liitto voisi muuttua "normaaliksi" ja sanoin, että tämä liitto ei tule koskaan enää olemaan sitä mitä se oli naimisiin mentäessä. Siihen mies sanoi, että "pitääkö hänen kantaa tätä ristiä loppu ikänsä" ja minä sanoin että "sinun valintasihan se oli". Että tältä se näyttää vuosienkin jälkeen...
Minun neuvo: ota ja lähde lasten kanssa jos kestät sen, että osan ajasta lapset tulevat elämään miehen ja hänen uusien naisystävien kanssa.
Monesti mies pettää yksinkertaisesti siksi että kotona ei ole seksiä tai sitä on liian vähän. Kyllä siinä petetylläkin on ona roolinsa.
Vierailija kirjoitti:
Monesti mies pettää yksinkertaisesti siksi että kotona ei ole seksiä tai sitä on liian vähän. Kyllä siinä petetylläkin on ona roolinsa.
On miehen vastuulla KESKUSTELLA , jos sitä seksiä on liian vähän. Sitten puhutaan tai mennään pariterapiaan. Mikään asia ei oikeuta pettämistä, ei yhtään mikään, vaikka pettäjä mitä väittäisi. Jos keskustelut ei auta niin sitten EROTAAN siitä haluttomasta puolisosta.
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei ole mikään ihmisen perustarve, ja jos on, kannattaa hoidattaa päätään. Seksin määrästä ja laadusta voi hyvin keskustella, terapiassa voi käydä. Se, että kassientyhjennys ylittää vahvan tunnesiteen ja liiton, kertoo persoonallisuushäiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin samaa...
Ap
Sinun ongelma ei ole miehen pettäminen, vaan pähkinän tasolla oleva omanarvontuntosi. Kukaan itseään kunnioittava ihminen ei jää suhteeseen, jossa on petetty vaikka elettäisiin minkälaista prinsessaunelmaa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On miehen vastuulla KESKUSTELLA , jos sitä seksiä on liian vähän. Sitten puhutaan tai mennään pariterapiaan. Mikään asia ei oikeuta pettämistä, ei yhtään mikään, vaikka pettäjä mitä väittäisi. Jos keskustelut ei auta niin sitten EROTAAN siitä haluttomasta puolisosta.
Aina se on helppo huudella että pitää keskustella. Mutta mitä jos ei tule kuulluksi? Erokorttia on pirun helppo heilutella ratkaisuksi, kun ei tarvitse miettiä lapsia, yhteistä asuntolainaan, jne...Niin siellä on saattanut mies joutua poppisimaan psyykelääkkeitä ap käyttäessä esim. tähän henkistäväkilvaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei ole mikään ihmisen perustarve, ja jos on, kannattaa hoidattaa päätään. Seksin määrästä ja laadusta voi hyvin keskustella, terapiassa voi käydä. Se, että kassientyhjennys ylittää vahvan tunnesiteen ja liiton, kertoo persoonallisuushäiriöstä.
Niin vatkataan sitä katkapua vessapariinkin niin miksei sitten johonkin naiseenkin?
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten perusteella tämä syy ei mahdu edes TOP10 vaan syitä on esimerkiksi epävarmuus, halu päättää suhde, epäkypsyys, kuvitelma erityisyydestä, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten perusteella tämä syy ei mahdu edes TOP10 vaan syitä on esimerkiksi epävarmuus, halu päättää suhde, epäkypsyys, kuvitelma erityisyydestä, jne...
Jep. Edellä seilaavat narsismi, kaikkivoipaisuuden tunne ja alitajuinen tarve alistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se on helppo huudella että pitää keskustella. Mutta mitä jos ei tule kuulluksi? Erokorttia on pirun helppo heilutella ratkaisuksi, kun ei tarvitse miettiä lapsia, yhteistä asuntolainaan, jne...Niin siellä on saattanut mies joutua poppisimaan psyykelääkkeitä ap käyttäessä esim. tähän henkistäväkilvaltaa.
Ja miten se mielestäsi helpottaa sitä eroa, kun se tulee pettämisen kautta ? Ihan samalla tavalla pitää huomioida ne lapset ja asuntolainat. Pettäjän ikuisia selittelyjä omalle törkeälle teolleen. Takuuvarmasti on helpompi ja asiallisempi tehdä se ero ilman kolmansia osapuolia, mutta lapatossukka ei ilmeisesti osaa olla yksin , vaan pitää olla aina uusi katsottuna, ettei palvelut katkea.
Vierailija kirjoitti:
Suurinta osaa ihmiskunnasta ei ole luotu näihin kahden välisiin ihmisuhteisiin ja sen kertoo jo yksistään pettämisen yleisyys ja suurin osa kuitenkin jatkaa sen jälkeen ihan normaalia elämää.
On mahdollista, että ap mies ei ole koskaan halunnutkaan olla yksiavioinen. Hän oikeasti ajattelee aina ja vain itseään.
Se on ihan sama mitkä sopimusehdot sinä teidän suhteelle jatkossa määrittelet kun toisella on se perustuslakiin perustuva itsemääräusoikeus tehdä omia arvioita, päätöksiä ja valintoja omassa elämässään.