Pariutuminen on haastavampaa introverteille kuin ekstroverteille
Sukupuolesta riippumatta. Ilman kumppania jääneet ovat myös yleensä introvertteja. Tästä syystä oma introverttiyteni vituttaa välillä, mutta minkäs teet :(
Kommentit (44)
Minä olen ollut suurimman osan aikuisiästäni parisuhteissa.
Moni myös erehtyy luulemaan että introvertti tarvitsee ekstrovertin täydentämään vajavuuksiaan. Ei tarvitse. Toisen introvertin kanssa on ihanaa kun saa olla usein rauhassa ja toinen ymmärtää tämän tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa se siitä on kiinni.
Ei yksistään, mutta varmasti sillä on vaikutusta, että viettää suuremman osan ajastaan yksin kuin ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut suurimman osan aikuisiästäni parisuhteissa.
Moni myös erehtyy luulemaan että introvertti tarvitsee ekstrovertin täydentämään vajavuuksiaan. Ei tarvitse. Toisen introvertin kanssa on ihanaa kun saa olla usein rauhassa ja toinen ymmärtää tämän tarpeen.
Nimenomaan, itsekin toivon kumppanin olevan enemmän itseni kaltainen temperamentiltaan kuin vastakkainen. Vähemmän säätämistä, kompromisseja ja väärinkäsityksiä.
Älä käytä keppihevosena introverttiyttä. Samalla tavalla voisit käyttää tekosyynä vaikka sukupuolta, koulutusta... jne...
Kyllä vakka kantensa löytää ja jos ei löydä, niin mikä itse tarkoitus se edes on?
Ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, vaikka olen todella intro. Olen yleensä tehnyt itse aloitteet suhteissani, enkä jäänyt odottelemaan, että miehet lähestyvät, kun ne lähestyvät ovat aina vääränlaisia. Olen siis intro, mutta en yhtään ujo tai ihmispelkoinen. Yleensä kumppani on hyväksynyt Ja ymmärtänyt tarpeeni viettää aikaa paljon yksinkin.
T: n37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa se siitä on kiinni.
Ei yksistään, mutta varmasti sillä on vaikutusta, että viettää suuremman osan ajastaan yksin kuin ihmisten parissa.
Introvertti ei tarkoita samaa kuin syrjäytynyt. Sinä olet varmaan ennemmin syrjäytynyt kuin introvertti.
Ei oikeastaan ole. En vain halua parsisuhdetta ja suoraansanottuna kukaan ei kelpaa minulle.
Näin introverttinä voisin väittää sinun olevan väärässä.
Eihän ap väittänyt, ettei kukaan introvertti löydä paria, vaan että se on haasteellisempaa. Tietysti on.
Kyllä introvertit toisensa löytää. Itsekin olen aivan ehdottomasti introvertti, mutta koskaan ei ole ollut ongelmaa parisuhteen löytämisessä. Ethän sekoita esim. ujoutta tai estynyttä persoonallisuutta introverttiyteen?
Luonnollisesti, koska ekstrovertit ovat enemmän menossa ja tapaavat enemmän ihmisiä.
Ei pariutuminen yleensäkään ole helppo juttu, jos ei ihan ketä vain kelpuuta ja jos ei ihan kenelle vain kelpaa itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä introvertit toisensa löytää. Itsekin olen aivan ehdottomasti introvertti, mutta koskaan ei ole ollut ongelmaa parisuhteen löytämisessä. Ethän sekoita esim. ujoutta tai estynyttä persoonallisuutta introverttiyteen?
Onko tuo estynyt persoonallisuus sitten yleinenkin ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa. Estynyt persoonallisuus on yksi persoonallisuushäiriön muoto. Eli siis jotain on mennyt lapsen kasvuvaiheessa pieleen. Ei siis samaa sarjaa esim. ujouden kanssa, joka on vain persoonallisuuspiirre ja aika yleinen sellainen. Tosin jos seuraa amerikkalaisten suhtautumista ujouteen, niin voisi kuvitella ujoudenkin olevan jonkinlainen häiriö.
No tavallaan joo. Nuorena kun en vielä tiedotanut tätä introverttiyttä jouduin tilanteeseen jossa parisuhde ja sitä automaationa seuraava yhteenmuutto tekivät elämästäni raskasta ja pilasivat sen suhteen ja se loppui kun lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
Seuraavassa suhteessa elimme eri paikkakunnilla 300 km päässä toisistamme eikä tavoitteena ollutkaan se yhteinen asunto jne. Ja se toimi.
Onneksi löysin ja päädyin yhteen tämän ihmisen kanssa jolle kaipaamani oma tila ja oma aika sopii. Asumme erillämme mutta viikonloput ja lomat vietämme pääsääntöisesti yhdessä. Kumppanini ei ole introvertti vaan arjessaan kiireinen ja työnsä vuoksi paljon matkustava. Hänen aiemmassa suhteessaan tämä oli rasittanut suhdetta. Eli kumpikin opimme aiemmista kokemuksista ja tämä suhde toimii juuri meille.
Kannattaa siis miettiä millainen suhde on se jota introvertti kaipaa, se perinteinen malli ei välttämättä ole toimivin.
Voi olla. Mutta oman elämänkokemukseni perusteella väittäisin, että introverteillä on kestävämpiä suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten yleinen tuo estynyt persoonallisuus tai ujous on, mutta ne usein virheellisesti sekoitetaan introverttiyteen. Introvertti VOI toki olla estynyt tai ujokin mutta ei synonyymi sille. Usein törmää erittäin virheellisiin kuvitelmiin siitä mitä on olla introvertti.
Miksi niin luulet?
Olen introvertti, eikä ole koskaan ollut ongelmia pariutua. Parisuhteita on takana muutama.