Kun hankit omakotitalon, muista että kunnan veteen liitettynä et voi pitää minkäänlaista puutarhaa
Kunnan vesi on niin kallista (eri kuntien hinnat vaihtelevat runsaasti), ettet voi pitää ja kastella puutarhaa. Omavaraisuus jää varmasti haaveeksi. En keksi kunnan vedestä mitään hyvää sanottavaa. Porakaivo voittaa kunnan systeemin milloin tahansa
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta maksat kunnalle sadevedestä. Laskussa lukee hulevesimaksu.
Ei välttämättä, se maksu on vain osissa kaupunkeja ja kuntia ja jos sattuu omassa kaupungissa tai kunnassa olemaankin on se vain pikkumaksu vuodessa:
Hulevesimaksun suuruus vaihtelee kunnittain esimerkiksi omakotitalolta parista kympistä vajaaseen sataseen vuodessa. Keskimäärin se pyörii 50 euron tuntumassa.
maksua perittiin vuonna 2018 vain 30 kunnassa.
Omakotitalossa jos se on oma ja omalla tontilla ei tarvitse maksaa vuokraa eikä vastiketta, vastike taas jo esim. 110-neliöisessä 4h + keittiö perheasunnossa on jotain 450€/kk. Itselläni uudehko omakotitalo omalla tontilla kaukolämmöllä, sähköön menee n. 35€/kkkun valaistus on ledeillä enkä paljon sauno, kaukolämpöön menee n. 850€/vuosi + perusmaksu 250€/vuosi. Kiinteistövero 380€/vuosi. Asumiskulut 171/219 neliöisessä talossa n. 200-250€/kk. Varaavaa takkaa lämmitän kovimmilla pakkasilla, ostopuilla kaukolämpö on suunnilleen saman hintaista kuin takan lämmitys. Vesi maksaa n. 15€/kk kun en paljon vedellä läträä ja piha on sellainen ettei se juuri kastelua tarvitse. Asun yksin, lapsi on n. 6 päivää kuukaudessa luonani. Onhan tämä 171 neliötä asuinalaa ja 49 neliötä autotallia, varastoa yms. aika reilusti näin yhdelle sinkkumiehelle, mutta en eron jälkeen omasta talostani halunnut silti luopua ja onpa tilaa olla ja elää ja harrastaa. Omakotiasuminen uudehkossa hyvin eristetyssä kaukolämpötalossa kun paikkakunnalla on edullinen ja vaivaton kaukolämpö on melkoisen edullista, jopa euron/neliö/kk jos vettä ja sähköä käyttää vähän ja mihinpä sitä sähköä kuluisi kun ei sillä lämmitä mitään. Toki lumityöt ja pihan joutuu hoitamaan itse, aika vähäistä se on ollut helppohoitoisella pihalla, en siitä maksaisi vastiketta. Edullisinta asuminen on uudehkossa omassa velattomassa omakotitalossa omalla tontilla, kerrostaloasuminen tulee vastikkeen kanssa kalliimmaksi kun huoltoyhtiölle ja isännöitsijälle yms. joutuu maksamaan työstä ja riesana on kerrostalokommuunissa asunto-osakeyhtiössä asuminen järjestyssääntöineen, naapureineen, yhtiökokouksineen ja sen kokouksen ja taloyhtiön hallituksen määräysvallan alla. Oma tupa, oma lupa.
Totta kait asuminen tulee okt halvemmaksi, kun itse rehkii työt.
Asun okt:ssa ja kaiken tuon lisäksi maksan palovakuutuksen, nuohouksen, jätemaksut, yksityistien ylläpito, polttopuihin menee 1000€/v, pihan auraus 500-700€/v. pihanhoito, lamnoitteet, multa n. 500€, kasvit,puut pensaat, koneet ja laitteet esim. ruohonleikkuri 700€ ja paljon muita koneita. Ruohon kesällä leikkaa 1-2 välein naapurin teini ja kesä n.600€. jne. jne.
Ehkä sinulla on vielä uutuuden huuma, etkä vielä tiedä okt oikeita kuluja ja ellet osta ulkopuolisia palveluita, joudut ne tekemään itse esim. ruohonleikkuun, lumityöt, huoltotyöt jne. jotka maksetaan as.oy yhtiövastikkeen muodossa.
No huh huh, iso tontti ja puulämmitteinen talo??
Maksaahan taloyhtiössäkin palovakuutukset, jätemaksut, tiemaksut yms yms:D Ei ne ole kenellekään ilmaisia. Nuohous maksaa peräti 40€
Ruohonleikkurin saa halvimmillaan 100 eurolla ja sitä voi käyttää vuosikausia, ei ole jatkuva meno. Hyvä on ruohonleikkaajan liksa 600€ teilläpäin;D
Meillä on tosiaan 3. okt eikä mitään pakollisia koneita ole, toki rakennusajasta on jäänyt kaikkea mahdollista roilottimesta ruuvinvääntimiin. Mutta ei niitäkään ole pakko olla, raksan jälkeen ei kyllä ole tarvittu. Ja toisaalta voi vuokrata jos tarvitsee.
Pihan auraus täällä pk seudulla maksoi 20€ kerta eli viimetalvena 80€, tuon 100m2 oman parkkiksen ja autokatoksen lapioimme itse pari kertaa. Voi meitä raukkoja!
Vaikka takka on päällä pakkasilla 4-5 h päivässä meillä menee ehkä 1,5 m3 vuodessa (180€)
Meillä on porakaivo jolla kastelemme puutarhaa kun sille tarvetta on.
Pumpun kestävyydestä en tiedä, vajaat 20v toiminut luotettavasti vasta.
No en todellakaan kastele puutarhassa kuin kesäkukkaistutukset. Kasvimaata ei ole. Puut, pensaat ja perennat pärjää kyllä, kunhan ovat juurtuneet kunnolla. Juuretkin kasvavat syvemmälle, kun joutuvat hakemaan vettä syvältä kuivalla kaudella. Kesäkukkaistukset kastelen ilmalämpöpumpun poistovedellä. Ilmasta vettä, kirjaimellisesti.
Meillä on järvenrantatontti. Järvestä saa vettä kukille niin paljon kuin jaksaa kantaa.
Minulla on kaivo, jonka reippaat sedät ovat kaivaneet käsin joskus 1800-luvun lopulla.
Siteeraan rakennusmestaria: "Oho! Tommosta en ole ennen nähnyt!".
Sitä odotellessa, milloin hallitus kieltää oman kaivon veden käytön.
Totta kait asuminen tulee okt halvemmaksi, kun itse rehkii työt.
Asun okt:ssa ja kaiken tuon lisäksi maksan palovakuutuksen, nuohouksen, jätemaksut, yksityistien ylläpito, polttopuihin menee 1000€/v, pihan auraus 500-700€/v. pihanhoito, lamnoitteet, multa n. 500€, kasvit,puut pensaat, koneet ja laitteet esim. ruohonleikkuri 700€ ja paljon muita koneita. Ruohon kesällä leikkaa 1-2 välein naapurin teini ja kesä n.600€. jne. jne.
Ehkä sinulla on vielä uutuuden huuma, etkä vielä tiedä okt oikeita kuluja ja ellet osta ulkopuolisia palveluita, joudut ne tekemään itse esim. ruohonleikkuun, lumityöt, huoltotyöt jne. jotka maksetaan as.oy yhtiövastikkeen muodossa.