Kun käytät pillereitä pidätkö tyhjennysvuodon vai et?
Onko lääkärisi maininnut siitä, ettei yhdistelmäehkäisypillereitä käytettäessä tarvitse oikeasti pitää sitä seitsemän päivän taukoa, jolloin tyhjennysvuoto tulee? Pillereiden valmistajat olivat miehiä ja arvelivat naisten haluavan pitää menkkansa. Pillereiden aikanahan ei tule varsinaisia kuukautisia vaan vain tyhjennysvuoto.
Esimerkiksi varastoraudan puutoksia esiintyy vähemmän, jos näitä täysin turhia vuotoja ei ole.
https://www.huffingtonpost.co.uk/dr-nitu-bajekal/life-without-periods-c…
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Keinotekoista hormonikuormaa tulee enenemmän kehoon, jos ei pidä taukoa. Itse pidän 7pvän tauon. Ja rintasyöpää, veritulppia enemmän pillereidn käyttäjillä todettu.
Täh, alapeukkua. Tuossahan tulee 7pvx12kk eli 84 päivää ilman pillerinappia. Säästöäkin monen liuskan verran.
En itse käytä ehkäisyä, mutta käytän keltarauhashormonia (Primolut) ja ilman taukoa lääkärin käskystä. Minulla oli ollut jo pitkään tolkuttomia vuotoja, joista seurasi anemia (Hb 73) ja varastoraudan tippuminen tosi alas (ferritiini 5). Sairaalassa sain pari pussia punasoluja ja vähän myöhemmin rautainfuusion. Keltarauhashormoneilla douppaan nyt kohdunpoistoleikkausta odotellessa ja ihme kyllä nyt saanut olla jo viisi viikkoa ilman syöksytulvaa!
Ainakin suojaa hedelmällisyyttä, suojaa endometrioosilta ja vissiin joiltain kasvaimiltakin (monet kasvaintyypit riehaantuu hormonipiikeistä).