Hei sinä joka koet että sairaanhoitajan työ on helppoa, eivätkä sairaanhoitajat mielestäsi ansaitse palkankorotusta!
Voisitko kuvailla mitä sinun mielestäsi sairaanhoitajat tekevät työkseen? Mitä tekee esimerkiksi hoitsu jolle tulee puukotuksen uhri potilaaksi?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen teho-osastolla keskussairaalassa.
Siinäkin on huima ero työn vaativuudessa vs. yliopistotasoisten sairaaloiden teho-osastoihin.
Tai oikeastaan suurin ero on siinä, ettei meillä ole eri erikoisalojen tehoja, vaan kaikki hoidetaan samassa. Tämä tarkoittaa valtavaa vaatimustasoa ja useiden erikoisalojen hallintaa!
Olen ollut hoitajana 16 vuotta ja minulla on kahdet eri suuntaavat opinnot sekä lisäopintoja mm. haavanhoidosta.
Osaan tehdä dialyysihoidot, mikä on aivan oma erikoisalansa.
Peruspalkkani on ikälisineen 2470€.
Tuon saman saa vastavalmistunut ilman noin 100€ ikälisää.
Me vastaamme tehohoidossa hyvin kokonaisvaltaisesti potilaan tarkkailusta ja hyvinvoinnista. Lääkehoito on vaativaa ja erityisesti potilaan hemodynamiikan / hengityksen hoitaminen. Tehohoitajan on myös kyettävä ennakoimaan ja reagoimaan muutoksiin. Kaikki informaatio lääkäreille on meidän vastuulla.
Kyllä sanoisin, että palkka ei ole lähelläkään oikea huomioiden työn vastuu ja raskaus.
On turhaa edes spekuloida heidän, jotka eivät ole tehneet päivääkään tätä työtä.
Kaiken tuon hoitotyön lisäksi meillä on työn kehittämisvastuu ja omien vastuualueiden koulutusvastuu jne.Mutta kokonaisuudessaan palkka on 3500 - 4200 e. En tiedä yhtään sairaanhoitajaa jolla kokonaispalkka kuukaudessa jäisi alle 3500 e.
Ongelma on siinä, että 3000-4000 e palkkojen verotus on suhteellisen kova, kun sitä vertaa 2000 e tienaavaan.
Kaikki sairaanhoitajat ei tee vuorotyötä, joten monenkin palkka jää reippaasti alle 3000€. Myös 3-vuorotyössä sairaanhoitaja saa painaa aika h*lvetisti pyhiä, öitä ja iltoja, että pääsee yli 3000€ bruttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäkin on huima ero työn vaativuudessa vs. yliopistotasoisten sairaaloiden teho-osastoihin.
Tai oikeastaan suurin ero on siinä, ettei meillä ole eri erikoisalojen tehoja, vaan kaikki hoidetaan samassa. Tämä tarkoittaa valtavaa vaatimustasoa ja useiden erikoisalojen hallintaa!
Olen ollut hoitajana 16 vuotta ja minulla on kahdet eri suuntaavat opinnot sekä lisäopintoja mm. haavanhoidosta.
Me vastaamme tehohoidossa hyvin kokonaisvaltaisesti potilaan tarkkailusta ja hyvinvoinnista. Lääkehoito on vaativaa ja erityisesti potilaan hemodynamiikan / hengityksen hoitaminen. Tehohoitajan on myös kyettävä ennakoimaan ja reagoimaan muutoksiin. Kaikki informaatio lääkäreille on meidän vastuulla.
Kyllä sanoisin, että palkka ei ole lähelläkään oikea huomioiden työn vastuu ja raskaus.
On turhaa edes spekuloida heidän, jotka eivät ole tehneet päivääkään tätä työtä.
Kaiken tuon hoitotyön lisäksi meillä on työn kehittämisvastuu ja omien vastuualueiden koulutusvastuu jne.Mutta kokonaisuudessaan palkka on 3500 - 4200 e. En tiedä yhtään sairaanhoitajaa jolla kokonaispalkka kuukaudessa jäisi alle 3500 e.
Ongelma on siinä, että 3000-4000 e palkkojen verotus on suhteellisen kova, kun sitä vertaa 2000 e tienaavaan.
Kaikki sairaanhoitajat ei tee vuorotyötä, joten monenkin palkka jää reippaasti alle 3000€. Myös 3-vuorotyössä sairaanhoitaja saa painaa aika h*lvetisti pyhiä, öitä ja iltoja, että pääsee yli 3000€ bruttoon.
Tämä on totta, mutta minun mielestä yötöistä, ylitöistä, pyhistä ja iltavuoroista pe-su tienaa ihan kivasti.
Miten se työ helpottuu, jos palkkaa (taas) nostetaan?
On aika paljon ammatteja, jotka ovat ihan yhtä raskaita ja raskaampiakin, mutta jotka eivät lakkoile muutaman vuoden välein palkankorotukset mielessään.
Joku tolkku pitäisi olla ahneudellakin. Viimeksi tuli teille isot korotukset. Nyt naama umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken tuon hoitotyön lisäksi meillä on työn kehittämisvastuu ja omien vastuualueiden koulutusvastuu jne.
Minun mielestäni teholla on helpompaa koska hoitajia on niin paljon, 1 hoitaja plus yksi potilas. Ja lääkäri lähellä. Kirurgisella/sisätautien vuodeosastolla potilaita 4-6, lääkäreitä ei ole, jos yksi potilas vuotaa niin loput jää käytännössä hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Monellekaan julkisen puolen työntekijälle ei ole selvää ihan perusasiat tuottavuudesta ym. Palkkaa ei makseta pelkästään tietystä tutkintonimikkkeestä vaan siitä mitä henkilö tuottaa. Yksityisellä lääkäri tienaa enemmän kuin julkisella, sen sijaan sairaanhoitaja tienaa paremmin julkisella kuin yksityisellä. Yksityisellä ei ole varaa maksaa enempää kuin mikä on tuoton arvo. Sairaanhoitajillahan tilanne on tämä että kaikki saavat samat rahat vaikka työ on totaalisen erilaista. Mieheni on kirurgi, hänenkin mielestään esimerkiksi teholla ja leikkausosastoilla työskentelevät hoitajat ansaitsisivat palkankorotuksen, he tekevät vaativaa työtä ja osaavat hommansa. Sitten on taas jotain vuodeosastoja, joissa se nykyinen palkka on aivan riittävä. Itse olen kaupallisella alalla ja yksityissektorilla, siksi on tosiaan vähän vaikea suhtautua näihin kuvitelmiin että ylimääräinen raha vain tippuu jostain ja se ansaitaan tietyllä tutkintonimikkeellä. Olen KTM ja ansainnut hyvin erilaisia summia riippuen työsuhteesta.
Just joo. Olen sata kertaa mieluummin töissä teholla pienellä palkalla kuin vuodeosastolla isommalla palkalla. Varsinkin leikkurien passarina on kuolettavan tylsää ja helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellekaan julkisen puolen työntekijälle ei ole selvää ihan perusasiat tuottavuudesta ym. Palkkaa ei makseta pelkästään tietystä tutkintonimikkkeestä vaan siitä mitä henkilö tuottaa. Yksityisellä lääkäri tienaa enemmän kuin julkisella, sen sijaan sairaanhoitaja tienaa paremmin julkisella kuin yksityisellä. Yksityisellä ei ole varaa maksaa enempää kuin mikä on tuoton arvo. Sairaanhoitajillahan tilanne on tämä että kaikki saavat samat rahat vaikka työ on totaalisen erilaista. Mieheni on kirurgi, hänenkin mielestään esimerkiksi teholla ja leikkausosastoilla työskentelevät hoitajat ansaitsisivat palkankorotuksen, he tekevät vaativaa työtä ja osaavat hommansa. Sitten on taas jotain vuodeosastoja, joissa se nykyinen palkka on aivan riittävä. Itse olen kaupallisella alalla ja yksityissektorilla, siksi on tosiaan vähän vaikea suhtautua näihin kuvitelmiin että ylimääräinen raha vain tippuu jostain ja se ansaitaan tietyllä tutkintonimikkeellä. Olen KTM ja ansainnut hyvin erilaisia summia riippuen työsuhteesta.
Just joo. Olen sata kertaa mieluummin töissä teholla pienellä palkalla kuin vuodeosastolla isommalla palkalla. Varsinkin leikkurien passarina on kuolettavan tylsää ja helppoa.
Juupa juu, eihän ne tehon tai leikkurin hoitajat ole joutunut kouluttautumaan ollenkaan ja heidän työnsä on tosi tylsää suorittamista vaan... Se on kumma kun sinne vuodeosastolle voi kuitenkin mennä vaikka vastavalmistunut kun taas leikkuriin ja teholle vaaditaan usein lähes vuoden perehdytys.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka on 3500.
Ei lähellekkään! Itse tienaan lähihoitajana vain 2400€/kk bruttona 8-12h työpäivillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin että jokaiselle yliopiston käyneelle hoitsukoulu ois pyhäkoulun tasoa joka mennään pulivaloilla läpi hyvin arvosanoin.
Tämä yliopistoalumnien-/opiskelijoiden harhakuva siitä, että jokainen yliopistosta selviävä on joku yli-ihminen, on kerrassaan hellyyttävä.
Äitini on eläkkeellä oleva sairaanhoitaja. Hän ehti olla vielä töissä, kun ensimmäisiä amk koulutettuja hoitajia tuli töihin. Amk koulutuksen myötä käytännön osaaminen oli kadonnut johonkin verrattuna opistokoulutettuihin. Oli luettu hoitoteoriaa ihan urakalla, osaamisen kärsiessä.
Pikkuhiljaa on alkanut tuntumaan, että osa sairaanhoitajista kuvittelee olevansa niin korkeasti koulutettuja, että käytännön potilastyö on lähinnä välttämätön paha.
Pienituloinen lähihoitaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkka on 3500.
Ei lähellekkään! Itse tienaan lähihoitajana vain 2400€/kk bruttona 8-12h työpäivillä.
Siis ammattikoulusta valmistunut lähihoitaja?
Lähihoitajan pitäisi ansaita saman verran kuin sairaanhoitajan ja sairaanhoitajan saman kuin lääkärin :D
Onpa kumma kun veronmaksajia tympii...
Oon ollut muutaman kerran leikkauksissa ja arvostan sairaanhoitajien työtä lääkäreistä puhumattakaan.
Mielestäni sairaanhoitajat eivät tee älyllisesti vaativaa työtä, mutta erittäin arvokasta työtä se joka tapauksessa on. Palkasta puhuttaessa ei mielestäni siis pitäisi keskustella siitä, kuinka vaikeaa tai vaativaa se on älyllisesti. Ovat silti palkkansa ansainneet.
Korostaisin samalla perusteella myös lastenhoitoalan palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se puukotuksen uhri mene lääkärin potilaaksi.
Tämähän se on. Hutsu-Hoitsu tulee ja teippaa buranan laastarilla siihen puukonreiän viereen, ottaa käsipyyhetelineestä pari-kolme paperia käskee niillä painaa sitä niin kauan kunnes lääkäri tulee, jos tulee.
Itsehän se Hutsu-Hoitsu ei luonnollisestikään jouda siihen jäämään, kun taukotilassa jäätävän ylipainoisella 1/2 .n kylän-Mirvalla on niin limainen juttu kesken, kun se oli viime vkonloppuna "radalla" saalistamassa sauvaa, samaan aikaan kun Mirvan kersa, Hulivili-MaisaPetteri oli paskonut kotona housihin ja sotkenut sillä koko kämpän seinät.
Sitten ihmettellään oikein kädet heiluen ja suut auki että miksi pillerinkiikuttajille ja kahvinryystäjille ei haluta vielä enemmän turhasta. No en tiedä.......mistäköhän tuo johtuisi ?!
Näistä keskusteluista huomaa, että nainen on naiselle susi. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin että jokaiselle yliopiston käyneelle hoitsukoulu ois pyhäkoulun tasoa joka mennään pulivaloilla läpi hyvin arvosanoin.
Tämä yliopistoalumnien-/opiskelijoiden harhakuva siitä, että jokainen yliopistosta selviävä on joku yli-ihminen, on kerrassaan hellyyttävä.
Äitini on eläkkeellä oleva sairaanhoitaja. Hän ehti olla vielä töissä, kun ensimmäisiä amk koulutettuja hoitajia tuli töihin. Amk koulutuksen myötä käytännön osaaminen oli kadonnut johonkin verrattuna opistokoulutettuihin. Oli luettu hoitoteoriaa ihan urakalla, osaamisen kärsiessä.
Pikkuhiljaa on alkanut tuntumaan, että osa sairaanhoitajista kuvittelee olevansa niin korkeasti koulutettuja, että käytännön potilastyö on lähinnä välttämätön paha.
Just sitä leijumista ja itsensä nostamista jalustalle, mille ei ole mitään perusteita. Kuten ei kitinälle palkoistakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Siksi ilmeisesti osaamisen mukaan maksettva palkka on lähinnä kauhistus... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ilmeisesti osaamisen mukaan maksettva palkka on lähinnä kauhistus... :D
... koska onhan se nyt ihan hirveää, että samassa kaffehuoneessa olevalle Lissulle maksetaan osaamisen perusteella enemmän kuin ylihoitsun parhaalle kaverille Mirkulle, vai menikö se toisinpäin...
TVA olisi hyvä ratkaisu. Sairaanhoitajilla on niin erilaisia työkuvia.
Niin laiskoja kun hoitajat ovat, eivät millään voi olla oikeutettuja palkankorotuksiin. Nämä korotusvaatimukset ajavat Suomen terveydenhuollon perikatoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai muut kuin sairaanhoitajat voi kokea millaista sairaanhoitajan työ on? Mikä minä olisin kokemaan, että se on helppoa tai vaikeaa?
Siinä vaiheessa, kun potilas joutuu neuvomaan sairaanhoitajaa miten siteet vaihdetaan inhonsiirtohaavaan on jotain pielessä ja pahasti. Lääkäri ohjeisesti kotiutuksen yhteydessä, että siteet voi vaihtaa kotona 😂
No mikset sä voi neuvoa? Jos potilas on täyspäinen niin voi hyvin neuvoa omia asioitaan, ihan perus niin hoitajille kuin lääkäreillekin. Sairaalassa on niin tuhottomasti eri asioita, että voi hyvinkin olla ettei joku ole koskaan vaihtanut sidettä ihonsiirtohaavaan, tai sitten on, mutta haluaa kysyä sinulta miten itse sen haluat sidottavan.
On lähinnä outoa, jos joutuu neuvomaan alan koulutuksen saanutta ihmistä. Hoitaja ei ymmärrä haavasidettä aukaistaessaan mitä sidekerroksia siihen on käytetty ja potilaan pitäisi osata neuvoa häntä?
Ei ihme, että kokevat työnsä haastavaksi. Lisää palkkaa ei ole ratkaisu siihen ettei hallitse niitä vaativia hommiaan.
Sitten on oikeat ammattilaiset erikseen, mutta nämä ammattilaiset ja tumpulat pitäisi pystyä erottaamaan toisistaan.
Kai ymmärrät (tai et näy ymmärtävän) että ala on valtavan laaja erikoisaloineen ja kaikki eivät voi hallita kaikkia aloja täydellisesti. Ihonsiirteitä tulee kyllä vuodeosastoilla vastaan eli sikäli ei mitään rakettitiedettä mutta ehkä kyseessä oli uusi tai turhan varovainen hoitaja. Hasvanhoitotuotteitakin on varmaan satoja erilaisia. Yleensä on kirjattu mitä siirteen päälle on laitettu aikaisemmin. Vastavalmistuneen kannalta on hankala että työssä on todella vähän aikaa selvittää asioita.
Sitten on ihmisiä joilla on ollut jokin sairaus tai apuväline tms. jo vuosikausia ja hoitavat sitä varsin itsenäisesti. Toki tällainen ihminen osaa jo vaikka neuvoakin hoitajaa jolla ei juuri kokemusta tästä. Esimerkkinä avanteet ja kotidialyysit.
Mutta kokonaisuudessaan palkka on 3500 - 4200 e. En tiedä yhtään sairaanhoitajaa jolla kokonaispalkka kuukaudessa jäisi alle 3500 e.