Miksei matkustajalentokoneiden lentäjillä ole heittoistuimia?
Voisivat juuri ennen rysäystä, kun mitään ei ole tehtävissä, jättää koneen. Onnettomuustutkijat saisivat suoraa ensikäden tietoa turmasta.
Kommentit (60)
Lentäjä voisi sanoa "so long, suckers" matkustajille pelastaessaan itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös koneissa ole vähän niinkuin laivoissakin, että kapteeni jättää laivan viimeisenä.
olisi se aika kunniatonta jättää alus.
Jotta on motia tehdä oikeasti kaikkensa matkustajien pelastamiseksi.
Ettei käy kuin Bondissa, että lentäjät hyppää heittoistuimilla lukittuaan ensin ohjaamon.
Koska ei niihin pystytä tekemään heittoistuimia. Syyt tähän ovat tekniset ja taloudelliset. Hävittäjälentäjän heittoistuin on todella kallis vaativaa tekniikkaa sisältävä laite, jonka lisäksi tarvitaan laskuvarjo lentäjälle, lisäksi hävittäjän kuomun on irrottava ennen heittoistuimen laukeamista, tämä vaatii kallista tekniikkaa, kuomun on lähdettävä irti kauas lentäen tehokkaalla laukaisumekanismilla ensin, sitten heittoistuimen räjähdysmäisesti ylös ulos lentäen ja lentäjä laskeutuu sen varassa alkuun irroten istuimesta laskuvarjon avautuessa. Matkustajakoneessa jokaisen istuimen osalta heittoistuin maksaisi tolkuttomasti, samoin lentokoneen katon pitäisi irrota räjähdysmäisen nopeasti irroten ulos kauas koneesta lentäen, tällaisen rakentaminen olisi kallista, jokaisella matkustajalla pitäisi olla soveltuva pieneen tilaan menevä laskuvarjo lennolla matkustajalle kiinnitettynä jne. ja matkustajilla pitäisi olla puvut joissa matkustaja selviäisi kymmenien pakkasten asteessa varjolla laskeutumisen, kasvojen ja silmien suojana jotain ja puvun pitäisi kestä koneesta jopa parin sadan kilometrin tuntinopeudella ulos lentämisen suojaten matkustajaa tässä, kypärä olisi suotavaa olla ja jonkinlainen visiiri kasvojen ja silmien suojana jne. Maksaisi aivan pirusti, pukuja ja kypäriä visiireineen pitäisi olla kaiken kokoisille matkustajille jaettavana koneeseen astuessa ja kuka haluaisi istua pitkällä lennolla paikoillaan suojapuku ja kypärä päässä laskuvarjo matkustajalle valmiiksi kiinni kytkettynä. Ja kuka tekisi päätöksen laukaista heittoistuimet ja missä nopeudessa, jos nopeus ylittää tietyn nopeuden onkohan se käytännössä jotain 200km/h koneella niin ihmisen lähtiessä istuimella ulos ilmavirtaan tästä äkisti murtuu yläraajat kolmesta kohtaa, muitakin vammutumisia tapahtuu jne.
Ap tarkoitti pelkkiä lentäjiä, eikä matkustajia.
Lentäjien ei tarvitsisi käyttää heittoistuimia jos lähtisivät koneesta ajoissa.
Pelkkä lattialuukun avaaminen riittäisi ja kapteeni ja peräsmies tekisivät vapaapudotuksen tarpeeksi korkealta ja avaisivat varjonsa ajoissa.
Voisivat samalla kypäräkameralla seurata koneen lentorataa tutkijalautakuntaa varten ja sanella havaintojaan suoraan lennonjohdolle.
Näin toimien säästäisimme kahden kalliisti koulutetun ihmisen hengen.
Joo, aika vakuuttavia perusteluja. Mutta halpa ratkaisu olisi laukaistava poistumiskapseli. Matkustajia ei voida pelastaa, se pitää ymmärtää jo lippuja ostaessa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, aika vakuuttavia perusteluja. Mutta halpa ratkaisu olisi laukaistava poistumiskapseli. Matkustajia ei voida pelastaa, se pitää ymmärtää jo lippuja ostaessa.
Hiilijalanjälkien lisäämisellä voi olla hintansa, kai nyt kaikki sen käsittävät.
Vierailija kirjoitti:
Joo, aika vakuuttavia perusteluja. Mutta halpa ratkaisu olisi laukaistava poistumiskapseli. Matkustajia ei voida pelastaa, se pitää ymmärtää jo lippuja ostaessa.
Kun tarkemmin ajattelee, koneen takaosa voitaisiin räjäyttää irti ohjaamosta ja ohjaamo voisi laskeutua varjon varassa maahan. Jos avaruuskapseli pystyy laskeutumaan varjon varassa maahan, niin olettaisi koneen ohjaamonkin toimivan samoin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös koneissa ole vähän niinkuin laivoissakin, että kapteeni jättää laivan viimeisenä.
"tässsä lentokoneen kapteeeni. hyvät matkustajat, lentokoneessa illmennneiden ongelmien vuoksi suksin tästä nyt itse vttuun ja kotiin kylpemäään ja nauttimaan. Älkäää muistelko pahalla, kuolema ei tule olemaan mitenkään erityisen kivulias tai mistä minä seen tiedän kun mikään selvännäkijä ole, mutta sen voin taaata että viisaampia päätöksiä jatkossa tehdessä niiin ei tarvitse luottaa arpaonneen, mikäli nyt siiis satutte jäämään henkiiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös koneissa ole vähän niinkuin laivoissakin, että kapteeni jättää laivan viimeisenä.
"tässsä lentokoneen kapteeeni. hyvät matkustajat, lentokoneessa illmennneiden ongelmien vuoksi suksin tästä nyt itse vttuun ja kotiin kylpemäään ja nauttimaan. Älkäää muistelko pahalla, kuolema ei tule olemaan mitenkään erityisen kivulias tai mistä minä seen tiedän kun mikään selvännäkijä ole, mutta sen voin taaata että viisaampia päätöksiä jatkossa tehdessä niiin ei tarvitse luottaa arpaonneen, mikäli nyt siiis satutte jäämään henkiiin.
Tämä on hyvä.
Onko lentokoneissa edes minkään sortin airbageja törmäystä pehmentämässä? Ei varmaan? Että onpa kumma jos niissä rysäyksissä sitten yleensä kuollaan siihen penkkiin turvavyöllä köytettynäkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko lentokoneissa edes minkään sortin airbageja törmäystä pehmentämässä? Ei varmaan? Että onpa kumma jos niissä rysäyksissä sitten yleensä kuollaan siihen penkkiin turvavyöllä köytettynäkin.
Tuossa on ajatusta. Eivät edes pahemmin lisäisi painoa, kun voisivat olla sellaista itsepuhallettavaa mallia. Useimmiten katastrofi tiedetään jo useita minsoja etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko lentokoneissa edes minkään sortin airbageja törmäystä pehmentämässä? Ei varmaan? Että onpa kumma jos niissä rysäyksissä sitten yleensä kuollaan siihen penkkiin turvavyöllä köytettynäkin.
Huhhuh näitä juttuja. Siinä vaiheessa kun kone syöksyy maahan ja on tuhansina palasina niin mitä hyötyä jostain pehmusteista on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lentokoneissa edes minkään sortin airbageja törmäystä pehmentämässä? Ei varmaan? Että onpa kumma jos niissä rysäyksissä sitten yleensä kuollaan siihen penkkiin turvavyöllä köytettynäkin.
Huhhuh näitä juttuja. Siinä vaiheessa kun kone syöksyy maahan ja on tuhansina palasina niin mitä hyötyä jostain pehmusteista on?
Sattuuhan noita pienempiä juttuja vähän väliä.
Eikös koneissa ole vähän niinkuin laivoissakin, että kapteeni jättää laivan viimeisenä.