Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Seinäjoella voi elää köyhä, yksinäinen ja ilman autoa

EttäSemmonenVirhe
11.01.2020 |

Bussit kulkee tunnin välein, viimeinen lähtee keskustasta klo 19. Lauantaisin vielä huonommin, sunnuntaina ei kulje bussit mihinkään suuntaan. En tee täällä muuta kuin käyn lähikaupassa. Ei ole perhettä, ei ole miestä. Ei siis kyytsääjää. Pyöräilyihmisiä en ole. En omista edes pyörää ja viimeksi pyöräilin lapsena.

Muutin tänne koska halusin rauhalliseen kaupunkiin. En halua asua missään missä en koe oloani turvalliseksi ja ahdistun väenpaljoudesta. Mutta.. Miten hemmetissä näinkään voi jatkaa? Rahaa menee taksiin ja rahaa ei edes ole. Seinäjoella autottomuutta ei edes ymmärretä "ai miten niin ei oo autoa, ai miten niin ei ole miestä". No ei vaan ole.

Minne sitä sitten muuttaisi? Pitäs olla sopivan kokoinen mutta myös joukkoliikenne toimia. Tuntuu olevan mahdoton yhtälö.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siellä pitää hevosta?

No, ei vaan. Miten olisi mopo?

Vierailija
42/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kaukana Seinäjoen keskustasta sitten asut, ja mitä sellaista siellä on että haluaisit sinne viikonloppuna?

Miksi et  voisi olla pyöräilyihmisiä? Entä onko matka kotiisi ylivoimainen käveltäväksi?

Voisitko ajatella asuvasi jossain vielä pienemmällä paikkakunnalla, jossa kaikkialle pääsee kävellen? Aikoinaan asuin Joensuussa, ja siellä kävelin. 

Aloittaja kirjoitti asuvansa Törnävällä marketin lähellä. Sieltä on keskustaan noin 3-4km matkaa. Törnävällä on ruokakauppa, apteekki, pankkiautomaatti eli ihan hyvät palvelut vaikkei autoa olisi.

No joo, totta. Pankkiautomaatti tosin eri paikassa. Välillä vaan nuorena ihmisenä tylsistyttää.

PulloKalevilta pöllit pyörän niin pääset kulkemaan. Ei ole varastamista jos pyörä on jo varastettu joltain 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kaukana Seinäjoen keskustasta sitten asut, ja mitä sellaista siellä on että haluaisit sinne viikonloppuna?

Miksi et  voisi olla pyöräilyihmisiä? Entä onko matka kotiisi ylivoimainen käveltäväksi?

Voisitko ajatella asuvasi jossain vielä pienemmällä paikkakunnalla, jossa kaikkialle pääsee kävellen? Aikoinaan asuin Joensuussa, ja siellä kävelin. 

Aloittaja kirjoitti asuvansa Törnävällä marketin lähellä. Sieltä on keskustaan noin 3-4km matkaa. Törnävällä on ruokakauppa, apteekki, pankkiautomaatti eli ihan hyvät palvelut vaikkei autoa olisi.

No joo, totta. Pankkiautomaatti tosin eri paikassa. Välillä vaan nuorena ihmisenä tylsistyttää.

PulloKalevilta pöllit pyörän niin pääset kulkemaan. Ei ole varastamista jos pyörä on jo varastettu joltain 😁

En oo asunut niin pitkään että tietäisin tyyppejä... Turusta Seinäjoelle on aika kulttuurishokki muutenkin.

Vierailija
44/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat vaan valittaa? Itse asun 20 km päässä juurikin Seinäjoen keskustasta enkä odota että mua tullaan kotoa hakemaan. Olen kouluttautunut työllistävälle alalle ja palkkarahoilla olen ostanut auton jolla pääsen kulkemaan. Nuorena ajoin tuota matkaa mopolla. Asioista voi toki tehdä vaikeita...

Ei mua kukaan ota töihin kun useampi pitkäaikaissairaus. Koko ajan olisin poissa ihan ilman mitään raskauksia tai synnytyksiäkin.

Vierailija
45/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on henkisesti ahdistava paikka.

Mutta yksi asia Seinäjoella on maailman paras: Uimahallin terapia-allas on lasiseinän takana, jolloin lämpö ei karkaa halliin, kuten muissa uimahalleissa. Sinne kun menet ap poreisiin, vähän helpottaa. Ja mietit mihin muutat. Siellä nyt vaan ollaan perhekeskeisiä ja autoilijoita, se ei muutu. Vain itse voi muuttaa sieltä pois.

Vierailija
46/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miuta keskustaan. Itse asuin 5 vuotta seinäjoella ilman miestä, autoa tai rahaa. Hyvin sujui kun ei tarvinut kovin kauaksi päästä.

Vierailija
47/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja katso hallin sivulta, milloin terapia-allas ei ole varattu.

Vierailija
48/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla on matkaa kotoa esim. Kirjastoon alle 3 km. Monet ihan kävelee tuon matkan. Siihen ei takseja tarvita.

Jos matka olisi niin kätevä ja kiva niin miksi ihmiset valitsee mielummin auton? Ne kerrat mitkä oon törnävältä kulkenut keskustaan (torikeskus) ja sieltä takaisin niin en ole nähnyt muita tännepäin kävelijöitä. Mielummin ihmiset kiertää vaikka tota puistoa kuin lähtee sunnuntaikävelylle keskustaan ja takas.

No niillä on se auto. Sulla ei ole.

Ei kai sun tarvitse kaikkea tehdä niin kuin muutkin tekee. Katsopa kesällä sitä tasaista kävelijöiden virtaa kun Provinssiväki käy viinakaupassa. Ei ole yhtään liian pitkä matka kun on tarve ja halu. Se on ihan tavallinen jalkakäytävä ja pyörätie, joita pitkin pääsee keskustaan ja takaisin. Siitä vaan töppöstä toisen eteen, niin johan säästyy taksirahat.

Humalassahan kaikki on kivaa ja helppoa. Voi välillä vaikka kaatua ojaan ja maata siellä. Selvinpäin ei sit ihan niin kivaa. En tykkää juoda kuin harvoin.

Sittenpä pysyt siellä kämpässäs ja smarketissa. Turhaa vikinää koko aloitus.

Lähinnä mietin minne muuttaisi taas.

Ja rahaa on. Siitäpä sitten muuttamaan.

Vierailija
49/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miuta keskustaan. Itse asuin 5 vuotta seinäjoella ilman miestä, autoa tai rahaa. Hyvin sujui kun ei tarvinut kovin kauaksi päästä.

Äh, mä en nyt todellakaan tiedä. Miinuksia vaan rupee olemaan enemmän kuin plussia. Keskustakin näivettyy ja koska useampi ihan diagnosoitu sairaus (en ole mikään munchausen-tapaus) joudun aina silloin tällöin käymään terveyskeskuksessa (sairaala, joka ei lähelläkään keskustaa).

Vierailija
50/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksi asia Seinäjoella on maailman paras: Uimahallin terapia-allas on lasiseinän takana, jolloin lämpö ei karkaa halliin, kuten muissa uimahalleissa. Sinne kun menet ap poreisiin, vähän helpottaa. Ja mietit mihin muutat. Siellä nyt vaan ollaan perhekeskeisiä ja autoilijoita, se ei muutu. Vain itse voi muuttaa sieltä pois.

Minä en ymmärrä tätä henkisesti ahdistavuutta. Missä ja miten sitä koetaan? Minusta tämä on ihan tavallisen tylsä pikkukaupunki. Nyt vähän parempi kun on Ideapark.

Olen asunut täällä 15 v, eikä minua tämä paikkakunta ahdista sen enempää tai vähempää kuin mikään muukaan paikka jossa olen asunut. Niin perustavallinen kuin voi olla. Paremmat kelit tosin kuin Oulussa tai Rovaniemellä.

Vierailija
51/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on kaikilla autot. Ja lapsia pykäävät jo nuoresta.

Vierailija
52/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, mä en nyt todellakaan tiedä. Miinuksia vaan rupee olemaan enemmän kuin plussia. Keskustakin näivettyy ja koska useampi ihan diagnosoitu sairaus (en ole mikään munchausen-tapaus) joudun aina silloin tällöin käymään terveyskeskuksessa (sairaala, joka ei lähelläkään keskustaa).

Joo, matkaa Aaltokeskuksesta sairaalaan on huikeat 2,4 km. Kyllä se on lähellä. Ja sun luota sinne on 1,7 km. Etkä voi väittää, että sinne ei pääsisi bussilla arkipäivisin.

Vierailija
53/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi elää Seinäjoella?

Paikkakunnalla asuu Suomen kaksinaamaisimmat, pinnallisimmat, vittumaisimmat ja tyhmimmät ihmiset.

Lisäksi koko seutu on sisäsiittoinen, serkusavioliitot enemmän sääntö kuin poikkeus. Sitten itketään, kun jälkeläisillä diagnosoidaan INCL, vaikka on vuosikaudet naitu omasta sukupuusta.

En nyt sanois. Oon reissannut muuallakin Suomessa ja en ole huomannut valtavaa eroa. Seinäjoella vaan kestää että ihmiset "lämpenee" juttelemaan. Sitten entisenä ns "city-ihmisenä" en tajua tätä perhekeskeisyyttä. Kaikilla naisilla oltava mies ja kaks tai kolme mukulaa. Muualla Suomessa hyväksytään paremmin muunkinlaiset elämäntyylit. Se ehkä nyt eniten erottuu. Oon koittanut netistä etsiä kumppania mutta porukkaa vaan jostain Oulusta, Tampereelta, Jyväskylästä jne. Semmosesta kaukosuhteesta ole mihinkään. Ap

Perhekeskeisyys on ongelma muuallakin Etelä-Pohjanmaalla. Aikuinen sinkku on kummajainen, ja veloja ei varmasti hyväksytä ollenkaan. Siis jokainenhan saa olla ihan niin perhekeskeinen kun haluaa omassa elämässään, se vaan on ongelma jos vaatii sitä muilta, että kaikkien on mahduttava samaan muottiin. 

Jyväskylään muuttaisiin jos vaan ap saat työtä. Toimivampi liikenne, kaikilla muillakaan ei autoa, rennommat ihmiset.

Olen molemmissa asunut, tosin Seinäjoella asuessa olin nuori, silloin ei tuota perhevaatimusta niin huomannut.

Vierailija
54/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkakunnalla asuu Suomen kaksinaamaisimmat, pinnallisimmat, vittumaisimmat ja tyhmimmät ihmiset.

Lisäksi koko seutu on sisäsiittoinen, serkusavioliitot enemmän sääntö kuin poikkeus. Sitten itketään, kun jälkeläisillä diagnosoidaan INCL, vaikka on vuosikaudet naitu omasta sukupuusta.

En nyt sanois. Oon reissannut muuallakin Suomessa ja en ole huomannut valtavaa eroa. Seinäjoella vaan kestää että ihmiset "lämpenee" juttelemaan. Sitten entisenä ns "city-ihmisenä" en tajua tätä perhekeskeisyyttä. Kaikilla naisilla oltava mies ja kaks tai kolme mukulaa. Muualla Suomessa hyväksytään paremmin muunkinlaiset elämäntyylit. Se ehkä nyt eniten erottuu. Oon koittanut netistä etsiä kumppania mutta porukkaa vaan jostain Oulusta, Tampereelta, Jyväskylästä jne. Semmosesta kaukosuhteesta ole mihinkään. Ap

Perhekeskeisyys on ongelma muuallakin Etelä-Pohjanmaalla. Aikuinen sinkku on kummajainen, ja veloja ei varmasti hyväksytä ollenkaan. Siis jokainenhan saa olla ihan niin perhekeskeinen kun haluaa omassa elämässään, se vaan on ongelma jos vaatii sitä muilta, että kaikkien on mahduttava samaan muottiin. 

Jyväskylään muuttaisiin jos vaan ap saat työtä. Toimivampi liikenne, kaikilla muillakaan ei autoa, rennommat ihmiset.

Olen molemmissa asunut, tosin Seinäjoella asuessa olin nuori, silloin ei tuota perhevaatimusta niin huomannut.

Olen aivan hämmentynyt. Kyllä minun työyhteisössäni on veloja, sinkkuja, suorastaan vanhojapiikoja tai -poikia, tahattomasti lapsettomia, dinkkuja, seksuaalisesti ties miten suuntautuneita, ihan kaikkia. Asun tukevasti Seinäjoella, viimeiset 15 v eikä loppua näy.

Vierailija
55/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Itse olen Seinäjoella päin syntynyt ja siellä on ihan ns normi se että nuoresta on jo poikaystävät ja yhteenmuutto. Jos ero tulee niin max kuukauden päästä on uus! Myös jokaisella tuntuu olevan auto, oli pienituloinen tai ei. Lapsia tehdään aika nuoresta pitäen ja omakotitalo tai paritalon pätkä on ehdoton. Kerrostaloissa asuu eläkeläisiä tai juoppoja. Eläkeläiset saattaa kulkea bussilla. Nuorisolla mopoautot.

Vierailija
56/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin monta kamalampaakin kaupunkia/kylää ku seinäjoki.

Kun muuttaa toiseen kaupunkiin, niin tietysti voisi ottaa selvää välimatkoista ja mahdollisuuksista liikkua sielä. Jos tiennyt että ei ole autoa ja pyöräily ei oo se juttu, eikä kävelykään... Niin, mikset muuttanut keskustaan? Siellä on kaikki tarvittava lähellä. Pärjää ilman miestä, autoa, pyörää...

Vierailija
57/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoki ei oo ees paha.

Vierailija
58/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tätä henkisesti ahdistavuutta. Missä ja miten sitä koetaan? Minusta tämä on ihan tavallisen tylsä pikkukaupunki. Nyt vähän parempi kun on Ideapark.

Olen asunut täällä 15 v, eikä minua tämä paikkakunta ahdista sen enempää tai vähempää kuin mikään muukaan paikka jossa olen asunut. Niin perustavallinen kuin voi olla. Paremmat kelit tosin kuin Oulussa tai Rovaniemellä.

Oletko asunut Oulussa ja Rovaniemellä, vai ovatko nuo "paremmat kelit" vain omia harhojasi?

Vierailija
59/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo tk/sairaala kaukana keskustasta ole. Itselläni poika sedulla kulkee opiskelemassa aina pyörällä mennen tullen jos on keliä ja asutaan 15 km:n päässä keskustasta. Törnäväkin nyt on keskustan lähellä. Asenteen muutos voisi tehdä hyvää.

Vierailija
60/69 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi ja vilpittömästi muuttoa Helsinkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi