Miten Seinäjoella voi elää köyhä, yksinäinen ja ilman autoa
Bussit kulkee tunnin välein, viimeinen lähtee keskustasta klo 19. Lauantaisin vielä huonommin, sunnuntaina ei kulje bussit mihinkään suuntaan. En tee täällä muuta kuin käyn lähikaupassa. Ei ole perhettä, ei ole miestä. Ei siis kyytsääjää. Pyöräilyihmisiä en ole. En omista edes pyörää ja viimeksi pyöräilin lapsena.
Muutin tänne koska halusin rauhalliseen kaupunkiin. En halua asua missään missä en koe oloani turvalliseksi ja ahdistun väenpaljoudesta. Mutta.. Miten hemmetissä näinkään voi jatkaa? Rahaa menee taksiin ja rahaa ei edes ole. Seinäjoella autottomuutta ei edes ymmärretä "ai miten niin ei oo autoa, ai miten niin ei ole miestä". No ei vaan ole.
Minne sitä sitten muuttaisi? Pitäs olla sopivan kokoinen mutta myös joukkoliikenne toimia. Tuntuu olevan mahdoton yhtälö.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Hirveä paikkakunta, jossa ei ole edes maisemia.
Yksi Suomen ankeimmista kunnista. Mammojen välillä on verinen kilpavarustelu kallista lastenvaatteista, astiastoista ja hintavista huonekaluista. Vastaavaa ilmiötä ei oikein muualta Suomesta löydy.
Mikään ei ole niin myrkyllistä, kuin eteläpohjalaisen naisen kateus toista kohtaan.
Tiedän mistä puhun, olen syntyjäni pohjalainen, nykyään helsinkiläinen, enkä koskaan enää palaa lakeudelle!
Ehkä tämä selittää anoppini käytöksen.
Koskaan hän ei kehu sisustustani, mutta pian hankkii samankaltaista tavaraa heidän kotiinsa. :D Ja siis, ikäeroa meillä on 40 vuotta. Hän on myös todella kielteinen ihminen. En ole koskaan ennen tavannut sellaista ihmistä, joka on elämäntapavalittaja.
Mutta tässä yhdessä asiassa minun pitää häntä kehua: suorasanaisuudesssa. Se ihminen ei valehtele ja juorua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä paikkakunta, jossa ei ole edes maisemia.
Yksi Suomen ankeimmista kunnista. Mammojen välillä on verinen kilpavarustelu kallista lastenvaatteista, astiastoista ja hintavista huonekaluista. Vastaavaa ilmiötä ei oikein muualta Suomesta löydy.
Mikään ei ole niin myrkyllistä, kuin eteläpohjalaisen naisen kateus toista kohtaan.
Tiedän mistä puhun, olen syntyjäni pohjalainen, nykyään helsinkiläinen, enkä koskaan enää palaa lakeudelle!Ehkä tämä selittää anoppini käytöksen.
Koskaan hän ei kehu sisustustani, mutta pian hankkii samankaltaista tavaraa heidän kotiinsa. :D Ja siis, ikäeroa meillä on 40 vuotta. Hän on myös todella kielteinen ihminen. En ole koskaan ennen tavannut sellaista ihmistä, joka on elämäntapavalittaja.
Mutta tässä yhdessä asiassa minun pitää häntä kehua: suorasanaisuudesssa. Se ihminen ei valehtele ja juorua.
Luulin jo hetken, että meillä on sama anoppi, mutta viimeinen lause muutti kaiken. Tämä nimittäin valehtelee ja juoruaa sen minkä ehtii. Toki kehuu olevansa rehellinen. 😄 Tämä sama on periytynyt vielä kahteen jälkeläiseenkin...
Asut kohtalaisen lähellä keskustaa, mitä varten sinne muuten olisit menemässä? Onko sinulla työ-tai opiskelupaikkaa? Mikset hanki ajokorttia, jos mielelläsi autoilisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miuta keskustaan. Itse asuin 5 vuotta seinäjoella ilman miestä, autoa tai rahaa. Hyvin sujui kun ei tarvinut kovin kauaksi päästä.
Äh, mä en nyt todellakaan tiedä. Miinuksia vaan rupee olemaan enemmän kuin plussia. Keskustakin näivettyy ja koska useampi ihan diagnosoitu sairaus (en ole mikään munchausen-tapaus) joudun aina silloin tällöin käymään terveyskeskuksessa (sairaala, joka ei lähelläkään keskustaa).
Eihän sairaalakaan ole kaukana Törnävältä, miten et nyt oikeen vakuuta noilla jutuilla.
Itse asun myös aika "lähellä" Seinäjokea kuitenkin toisella paikkakunnalla. Itse ajauduin tänne oikeastaan monesta syystä mitä en nyt viitsi tänne kertoa. Kuitenkaan en ole koskaan pitänyt näitä ihmisiä minään kamalina ja olen ihan tykännyt asua täällä. Itsekin olen sinkku ja siinä mielessä uskon, että jos niin haluaa nähdä niin sitten näkee sitä perhekeskeisyyttä kaikkialla jos vaan niin tahtoo. Minulla on ollut kuitenkin ihan hyvä asua täällä kaikesta huolimatta. Olen aiemmin Satakunnasta kotoisin ja minusta täällä on parempi asua kuin siellä, jossa oikeastaan oli aika ilkeitäkin ihmisiä elämässäni.
Ymmärrän kyllä sen, että täällä monilla on iso perhe ja paljon lapsia yms, mutta olen itse sellaista elämää kun elän ja en välitä muista. Pitää vielä se sanoa etten ihan ymmärrä sitä kun koet Törnävän olevan kaukana, kun minusta se on todellakin lähellä keskustaa ja palveluita kyllä on. Tosin Seinäjoen keskusta nyt on aika huono palveluiltaan, mutta niin se vähän tuppaa olemaan jo muutkin kaupungit. Itse asun varmaan todella syrjässä sinuun verrattuna ja minullakaan ei ole autoa, joten bussilla välillä kuljen sekä muuten en paljon käý missään ja riittää tällainen "tylsä" elämä ainakin vielä. Moni ei varmaan kyllä asuisi näin syrjässä ilman autoa silti ja onhan se joskus hankalaa, kun en siis juuri saa kyytejä keneltäkään ja omilla olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on henkisesti ahdistava paikka.
Mutta yksi asia Seinäjoella on maailman paras: Uimahallin terapia-allas on lasiseinän takana, jolloin lämpö ei karkaa halliin, kuten muissa uimahalleissa. Sinne kun menet ap poreisiin, vähän helpottaa. Ja mietit mihin muutat. Siellä nyt vaan ollaan perhekeskeisiä ja autoilijoita, se ei muutu. Vain itse voi muuttaa sieltä pois.Minä en ymmärrä tätä henkisesti ahdistavuutta. Missä ja miten sitä koetaan? Minusta tämä on ihan tavallisen tylsä pikkukaupunki. Nyt vähän parempi kun on Ideapark.
Olen asunut täällä 15 v, eikä minua tämä paikkakunta ahdista sen enempää tai vähempää kuin mikään muukaan paikka jossa olen asunut. Niin perustavallinen kuin voi olla. Paremmat kelit tosin kuin Oulussa tai Rovaniemellä.Oletko asunut Oulussa ja Rovaniemellä, vai ovatko nuo "paremmat kelit" vain omia harhojasi?
Molemmissa olen asunut, toisessa suorastaan syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki skootteri tai sähköavusteinen pyörä, niillä pääsee kätevästi paikasta toiseen, jos et polkea tai kävellä jaksa.
Mitä semmonen maksaa?
En tiedä. Itse asun Vaasassa, jossa yhtä surkea julkinen liikenne. Ostin vuosia sitten Prismasta tarjouksesta sähköavusteisen pyörän n. 500 € ja Kymco skootterin aiemmin jotain 1400 €. Mutta ovat vanhoja. Toimivat mainiosti.
Käytettynä varmaan löytyy.
Muuta Ylivieskaan, oman alueensa "suurkaupunkiin". Jos asuu keskustassa, kaikki kaupungin palvelut ja marketit ovat 2,5km säteellä. Julkista liikennettä ei ole mutta sitä ei tarvitsekaan, pääsee kävellen tai pyörällä. Keskustasta junalla tunti Ouluun jos haluaa välillä isompaan paikkaan.
Kaukana keskustasta? Salli mun nauraa, nyt ostat polkupyörän ja hetkessä olet keskustassa ja lopetat typeryyksistä itkemisen.