Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa opintolainan kummittelu, kanssa velallisia?

Vierailija
10.01.2020 |

Otin hölmöyksissäni ja köyhyydessäni opintolainaa (10 000 e) kaksi vuotta sitten aloittaessani opintoni. Esikoiseni ilmoitti tulostaan kesken opintojen ja opintoni jäivät tauolle. Olin unohtanut koko lainan olemassaolon, kunnes sain tänään pankistani ensimmäisen eräpäivän tälle kuulle. Hädissäni laitoin pyyntöä lyhennysvapaasta vuodeksi.

Tämä opintolainani takaisinmaksu vesittää nyt täydellisesti aikomukseni pysyä kotona vielä tulevat kaksi vuotta. Eihän minulla ole mitenkään laittaa 120 e/kk velkani maksuun. :(

Ahdistaa.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tollaista kymppitonnin opintolainasummaa saa edes kerralla nostettua. Eli joko nostit tuota useampana lukuvuonna tai sitten keksit koko tarinan. Miten lainan olemassaolon voi unohtaa? 

Muistaakseni reilu 3000 euroa nostin kuukaudessa ja elelin kuin kroisos hankkiessani lapsellemme kaikkea. Lainan olemassaolon voi unohtaa helpostikin, jos elelee vauvavuotta. Tai ainakin itselleni se oli äärimmäisen helppoa. Ap

:D opintolainaa EI voi nostaa 3000 euroa kuukaudessa.

Saattoi se olla joka toinen kuukausi. En enää muista. Muistini on pyyhkiytynyt tämän kuluneen vuoden aikana. Ap

Joo tämä on Provo, opintolainaa saa 650€/opiskelukuukausi, eli sen noin 3000€ per kevät tai syyslukukausi.

Muistinhan minä tuon kolme tonnia oikein? :D Eli sitten sain minäkin lukukautta kohden sen n. 3000 e. Ap

Vierailija
42/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

velkaloukku on maailman typerimpiä asioita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa ainakin minun aikaan sai n. 3000e/lukuvuosi. Itse otin yhtenä vuonna, makselen takaisin 50e/kk ja ei ole kyllä tuntunut missään. Helpostihan sen maksaisi pois kerrallakin, mutta eipä kannata kun on muita menoja ja tuo laina on niin pienikorkoista. Nytkin pitäisi vaihtaa auto, kannattaa käyttää säästöt autoon eikä opintolainan maksuun, autolainassa on huonommat ehdot. Oikeasti olisi kannattanut nostaa enemmän opintolainaa ja laittaa ne asp-tilille, ei ois tarvinnut kituuttaa niin kauan kalliissa vuokra-asunnossa säästäen samalla omaan...

Vierailija
44/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun valmistut tavoiteajassa niin saat osan velasta anteeksi.

Vierailija
45/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin noin vähän. Mulla on 23000e, mitäs siihen tuumit?

Luulin, että kymppi on niitä maksimisummia. Hätkähdin, kun joku kommentoi saaneensa 15 000 lainaa. Voisi asiat huonomminkin olla, mutta otan aivan valtavan stressin pienemmästäkin. Ap

Vierailija
46/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa ainakin minun aikaan sai n. 3000e/lukuvuosi. Itse otin yhtenä vuonna, makselen takaisin 50e/kk ja ei ole kyllä tuntunut missään. Helpostihan sen maksaisi pois kerrallakin, mutta eipä kannata kun on muita menoja ja tuo laina on niin pienikorkoista. Nytkin pitäisi vaihtaa auto, kannattaa käyttää säästöt autoon eikä opintolainan maksuun, autolainassa on huonommat ehdot. Oikeasti olisi kannattanut nostaa enemmän opintolainaa ja laittaa ne asp-tilille, ei ois tarvinnut kituuttaa niin kauan kalliissa vuokra-asunnossa säästäen samalla omaan...

Muistin väärin, olen nostanut vuoden opintolainan eli n. 6000e. Nyt jäljellä se vajaa 3000e. Hyvin olen saanut maksettua vaikka on kaksi lastakin tehty välissä :)

Vierailija
47/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin kanssa kannattaa hoitaa lainaa, en suosittele, että antaa sen mennä Kelan perintään.

Kerron sulle oman tarinani varoittavaksi esimerkiksi. Nostin aikoinaan ulkomailla opiskellessa kaikki lainat, eli lähemmäs 17 000 euroa ja annoin mennä perintään. En ajatellut asiaa ennen kun paikallinen perintätoimisto alkoi karhuamaan.

Aikani perintätoimistolle maksettuani sain lainan takaisin Kelaan ja makselin minimisummia takaisin Kelalle, kunnes sain tarpeekseni ja lyhensin loppulainan apinan raivolla parissa vuodessa niin, että se kutistui reilusta kymppitonnista nollaan. Heitin melkein kaikki rahani lainan takaisinmaksamiseen ja kun viimein sain viimeisen erän maksettua (maksoin kerralla noin parisen tonnia), oli helpotus aivan valtava!

Juu, älä tee kuin minä, vaan sovi suosiolla pankin kanssa ja unohda tämä joka keskustelussa opintolainojensa anteeksi saamista mainostava tyyppi. Se ei mene kaikilla ihan niin. Tarinan tarkoitus on kertoa, että huonomminkin voisi mennä opintolainojen kanssa.

Tämän takia minua ihmetyttää tuo opintolainan ylistäminen, kuinka on niin kovin ilmaista rahaa ai että. Miten se on ilmaista, kun se pitää kuitenkin maksaa takaisin ja hyvityksenkin siitä saa, vain JOS valmistuu ajoissa? Ja jos tosiaan käy noin ikävästi sen kanssa, että joutuu lopulta köyhäilemään kun maksaa sitä takasin, niin miten se lopulta eroaa opiskelijan köyhästä arjesta.

Vierailija
48/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin kanssa kannattaa hoitaa lainaa, en suosittele, että antaa sen mennä Kelan perintään.

Kerron sulle oman tarinani varoittavaksi esimerkiksi. Nostin aikoinaan ulkomailla opiskellessa kaikki lainat, eli lähemmäs 17 000 euroa ja annoin mennä perintään. En ajatellut asiaa ennen kun paikallinen perintätoimisto alkoi karhuamaan.

Aikani perintätoimistolle maksettuani sain lainan takaisin Kelaan ja makselin minimisummia takaisin Kelalle, kunnes sain tarpeekseni ja lyhensin loppulainan apinan raivolla parissa vuodessa niin, että se kutistui reilusta kymppitonnista nollaan. Heitin melkein kaikki rahani lainan takaisinmaksamiseen ja kun viimein sain viimeisen erän maksettua (maksoin kerralla noin parisen tonnia), oli helpotus aivan valtava!

Juu, älä tee kuin minä, vaan sovi suosiolla pankin kanssa ja unohda tämä joka keskustelussa opintolainojensa anteeksi saamista mainostava tyyppi. Se ei mene kaikilla ihan niin. Tarinan tarkoitus on kertoa, että huonomminkin voisi mennä opintolainojen kanssa.

Tämän takia minua ihmetyttää tuo opintolainan ylistäminen, kuinka on niin kovin ilmaista rahaa ai että. Miten se on ilmaista, kun se pitää kuitenkin maksaa takaisin ja hyvityksenkin siitä saa, vain JOS valmistuu ajoissa? Ja jos tosiaan käy noin ikävästi sen kanssa, että joutuu lopulta köyhäilemään kun maksaa sitä takasin, niin miten se lopulta eroaa opiskelijan köyhästä arjesta.

Kaitpa nämä ylistäjät on niitä, jotka nostaa sitä lainaa, vaikka eivät sitä elämiseen tarvi. Eli joko nostavat sen ja eivät käytä, tai sitten sijoittavat tai käyttävät asuntolainan käsirahaan. Opintolainasta voi hyvityksenä saada about 5000 e (kun lainaa 15t) eli joillekin tuo on ilmaista rahaa. Mutta suurin osa meistä (minä mukaan lukien) joutuu sen lainan nostamaan ihan elämiseen :)

Tuossa ajallaan valmistumisessakin on muuten puoli vuotta extraa aina eli tutkinnon kesto + yksi lukukausi. Lisäaikaa voi saada myös, jos on ollut sairaana tms.

Vierailija
49/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tollaista kymppitonnin opintolainasummaa saa edes kerralla nostettua. Eli joko nostit tuota useampana lukuvuonna tai sitten keksit koko tarinan. Miten lainan olemassaolon voi unohtaa? 

Muistaakseni reilu 3000 euroa nostin kuukaudessa ja elelin kuin kroisos hankkiessani lapsellemme kaikkea. Lainan olemassaolon voi unohtaa helpostikin, jos elelee vauvavuotta. Tai ainakin itselleni se oli äärimmäisen helppoa. Ap

:D opintolainaa EI voi nostaa 3000 euroa kuukaudessa.

Saattoi se olla joka toinen kuukausi. En enää muista. Muistini on pyyhkiytynyt tämän kuluneen vuoden aikana. Ap

Joo tämä on Provo, opintolainaa saa 650€/opiskelukuukausi, eli sen noin 3000€ per kevät tai syyslukukausi.

Muistinhan minä tuon kolme tonnia oikein? :D Eli sitten sain minäkin lukukautta kohden sen n. 3000 e. Ap

Puhuit kuukaudesta. Ja sen jälkeen joka toisesta kuukaudesta.

Vierailija
50/51 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kokoisen lainan makselee takaisin vuodessa-parissa suuremmin köyhäilemättä, kun valmistuu aikoinaan ja työllistyy.

Vierailija
51/51 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai opintolaina kannattaa jättää hoitamatta 🙄

Kela maksaa pankille ja tästä prosessista seuraa vain luottotietojen menetys... Eli et saa enää ikinä kelan takausta opintolainaan, etkä ihan helpolla asuntolainaa, autolainaa, luottokorttia tms...

Jaa... ei multa mennyt luottotiedot kun jätin pankille maksamatta opintolainan. Kela maksoi sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän