Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat älkää menkö töihin esikouluryhmiin

Vierailija
10.01.2020 |

Saatte hoitaa yksin koko ryhmän ulkoiluttaa, lepohetket, ruokailut, vapaan leikin valvonnat ja lisäksi vielä olla apuna siinä puolen tunnin eskarihetkessäkin jonka pedagogisesti pätevä varhaiskasvattaja yrittää pitää. Jos pitää.
Vartin tauko jos sitäkään.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ero on päiväkodilla ja esikoululla.

Ei yhtään mitään. Meidän eskarilainen syö kolme ateriaa eskari-hoitopäivän aikana, nukkuu päikkärit, on lelupäivää, kuravaatteet kuivurihuoneessa, askartelua jne. Täysin samaa mitä oli edelliset kolme vuotta. 

Joo, onhan se vähän liikuttavaa kun tuo koululaisesta menevä kuun lopussa 7 täyttävä iso eskarityttö on siellä melkeintpä päivittäin pyntätty kurahousuihin ja kurarukkasiin, vaikka osaa ihan nätisti leikkiä sotkematta. Mutta kun säännöt on säännöt ja koko päiväkodille samat.

Helpottanee hoitajien työtä, kun ei tarvitse arpoa, että oliko nyt Nicon äiti käskenyt laittaa kurikset ja Jessicalla ei saanut laittaa kuriksia...

Eikä tarvitse kuunnella sitä kitinää, kun Nico vinkuu, että miksi Jessican ei tarvitse laittaa kuriksia... 

Ja tietysti kuivuu helpommin kuin haalarit.

Vierailija
22/52 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskariopeilla aikamoinen paperityö.Kirjata kaikkille lapsille omat opetussuunnitelmat jne...Ja sit jos on vielä erityisen tuen tarvitsijoita.Niin ja sitten ne palaverit joka lapsesta vanhempien kanssa....

Itse olin vikme toimintakauden eskarissa ja paljon mielummin olin kyl lasten kanssa kuin oisin istunut toimistossa vääntämässä papereita lapsista.Ja veikkaan että moni opekin mielummin olisi lapaien kanssa kuin siellä toimistossa.Minkäs teet ku määräykset tulee ylempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa noista paperihommista ja palavereissa ei auta ketään.

Vierailija
24/52 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan aika paljon eroa päiväkodissa olevalla eskarilla ja koulussa olevalla eskarilla. Meillä lapset käyneet eskarin koulussa ja sanoisin, että eskari ei eronnut paljon ensimmäisestä luokasta. Kyllä opettaja piti tunnit, toki avustaja apunaan. Iltapäiväkerho sitten eskaripäivän jälkeen sinne jääville lapsille muistutti ehkä enemmän päiväkotia.

Vierailija
25/52 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat kapinaan. Jesss

Vierailija
26/52 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mitään. Meidän eskarilainen syö kolme ateriaa eskari-hoitopäivän aikana, nukkuu päikkärit, on lelupäivää, kuravaatteet kuivurihuoneessa, askartelua jne. Täysin samaa mitä oli edelliset kolme vuotta. 

Joo, onhan se vähän liikuttavaa kun tuo koululaisesta menevä kuun lopussa 7 täyttävä iso eskarityttö on siellä melkeintpä päivittäin pyntätty kurahousuihin ja kurarukkasiin, vaikka osaa ihan nätisti leikkiä sotkematta. Mutta kun säännöt on säännöt ja koko päiväkodille samat.

Minä lähinnä odotin, että esikoulu olisi semmoinen nivelvaihe päiväkodin ja koulun välillä. Opeteltaisiin pulpettimaisessa ympäristössä olemista, viittaamista, jotain puuhakirjatyyppistä tekemistä, kirjaimia ja numeroita jne. Mutta ei, täysin samaa lelupäivätouhua se on tuolla lapeni pk:ssa kuin aiempien hoitovuosien kohdalla. Tulee melkoinen muutos ensi elokuussa lapsen päiviin.

Vierailija
27/52 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähinnä odotin, että esikoulu olisi semmoinen nivelvaihe päiväkodin ja koulun välillä. Opeteltaisiin pulpettimaisessa ympäristössä olemista, viittaamista, jotain puuhakirjatyyppistä tekemistä, kirjaimia ja numeroita jne. Mutta ei, täysin samaa lelupäivätouhua se on tuolla lapeni pk:ssa kuin aiempien hoitovuosien kohdalla. Tulee melkoinen muutos ensi elokuussa lapsen päiviin.

Öö...viittaamista ja puheenvuoron odottamista opetellaan jo 3-5 vuotiaittenkin ryhmässä.

Itsellä tosiaan eskarista se yksi kausi nyt lähimuistissa ja kyllä meillä oli tehtäviä ja opeteltiin numeroita ja kirjaimia.Istuttiinkin kuin luokissa ja pk eskarista kyse.

Meillä tehtävät kerättiin kansioihin jotka sai sitten keväällä kotiin.

Vierailija
28/52 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan aika paljon eroa päiväkodissa olevalla eskarilla ja koulussa olevalla eskarilla. Meillä lapset käyneet eskarin koulussa ja sanoisin, että eskari ei eronnut paljon ensimmäisestä luokasta. Kyllä opettaja piti tunnit, toki avustaja apunaan. Iltapäiväkerho sitten eskaripäivän jälkeen sinne jääville lapsille muistutti ehkä enemmän päiväkotia.

Hyvä pointti. Miksiköhän esikoulua ei joka kunnassa käydä koulussa?

Vierailija
29/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut päiväkodin opettajat osaa tuon pakoilun jalon taidon.

Ihan jokaisessa ammattiryhmässä on niin, jotka pakoilevat töitä työpaikallaan ja jättävät kaiken muiden tehtäväksi.

Vierailija
30/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai miksei jokaisen päiväkodin eskariryhmän tila ole koulumainen? 

On jännä juttu, miten peruskoulun puolella on tarkkaan säädelty, miten ollaan ja mitä tehdään, mutta pk:n puolella homma on täysin levällään. Toiset istuvat pulpeteilla ja harjoittelevat koulunkäyntiä, toiset jatkavat päiväkotielämää tyystin aiempien vuosien tapaan.

Luulisi, että sitä parempi ja helpompi on koulun aloitus, mitä tutumpi se olemisympäristö on. Ei menisi ekaluokka siihen hösäämiseen, miten istutaan oikein päin omalla paikalla eikä juoksennella ympäriinsä eikä huudella mitä ja milloin tahansa.

Jos tutkimusten mukaan eskarin käyneet lapset ovat jotenkin parempia tai valmiimpia koulunaloitukseen, olisi kiinnostavaa tietää, millaisista eskarioloista tutkimuksessa on ollut kyse.

Vierailija
31/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa eskarit ja ysit vierekkäisissä luokissa. Ei siis mitään vauva-päiväkotieskaria. Välillä voi lukiolaisetkin käydä naapuriluokassa.

Ja tämä liittyi asiaan miten?

Minusta ainakin on kiinnostavaa lukea erilaisista käytännöistä.

Vierailija
32/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko esikoulun ulkoiluissa yleensä ohjattua toimintaa vai itsekseen vain puuhailevat kuka mitäkin?

Vierailija
33/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnnetäänkö eskarissa lähärille kanssa pedagogista vastuuta? 

Siis varhaiskasvatuksen maisterin töitä?

Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus ei edellytä maisteriopintoja. Kelpoisuuteen riittää kandi/amk.

Vierailija
34/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Itse olen ryhmässä jossa 2opea ja 2 hoitajaa. Lapsia 28. Idea olisi että nää toimisi pääasiassa kahdessa ryhmässä jossa kummassakin ope ja hoitaja. Käytännössä 2 hoitajaa vastaa niistä kaikista 28.sta suurimman osan päivää.

Aika loppu ollaan.

Missä päin on tälläinen ryhmäkoko?

Meidän eskarissa Tampereella on kaksi ryhmää. Yhden ryhmän koko on 1 Lto +1 lh ja 22-24 lasta.

Ja opella on tosiaan paljon pedag. asiakirjoja laadittavaksi. Jokaiselle lapselle oma esiopetussuunnitelma, ryhmävasu, pedag.arviot ja selvitykset alkuvuodesta ja keväällä kouluun siirtymistä koskevat asiakirjat. Lisäksi kaikkin lasten vanhempien kanssa on käytävä keskustelu syksllä ja keväällä sekä erityislasten kaikki moniammatilliset palaverit.

Ryhmäkoko on Tampereella mielestäni aivan liian suuri

Vierailija
35/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ollut lastenhoitajana eskariryhmässä enkä enää mene. Vastasin kaikesta perustyöstä yksin, kun opet keskittyivät eskari- ja pienryhmätoimintaan. Myös avustaja oli mukana eskarissa, joten eskariope ei koskaan työskennellyt yksin.

Ulkoilin säällä kuin säällä 8.30 - 11.15, eskariryhmä vaihtui siinä keskellä. Laskeskelin huvikseni, että kun tuokio kestää 45 min ja siirtymiin voi varata n. 15 min, niin jotain sälää ja säätöä (tai myöhästyneiden odottelua) oli ilmeisesti sen tunnin verran. Ja vaikka siirtymiin menisi puolikin tuntia, niin silti kolme varttia oli jotain muuta.

Olin aivan pihalla kaikesta, mitä päiväkodissa tapahtui, koska olin aina ulkona lasten kanssa. Hoidin yksin myös lepohetket, koska silloin oli open palaverit ja suunnitteluajat. Ruokailuissa olin aina aluksi yksin, kun ope ja avustaja lämmittivät omia eväitään vuorollaan keittiössä, toinen ope söi toisessa huoneessa oman ryhmänsä kanssa. Iltapäivällä ehdin olla vähän aikaa muiden kanssa, kunnes päiväni päättyi. Mutta silloinkin eskariopella ja avustajalla oli jotain inside-läppää keskenään.

Se työvuosi oli harvinaisen huono. Onneksi lapset oli kivoja, heidän ansiostaan jotenkin jaksoin. Muistan vihellelleeni tyytyväisenä, kun rupeama onneksi päättyi, koska olin määräaikaisena.

Vierailija
36/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ollut lastenhoitajana eskariryhmässä enkä enää mene. Vastasin kaikesta perustyöstä yksin, kun opet keskittyivät eskari- ja pienryhmätoimintaan. Myös avustaja oli mukana eskarissa, joten eskariope ei koskaan työskennellyt yksin.

Ulkoilin säällä kuin säällä 8.30 - 11.15, eskariryhmä vaihtui siinä keskellä. Laskeskelin huvikseni, että kun tuokio kestää 45 min ja siirtymiin voi varata n. 15 min, niin jotain sälää ja säätöä (tai myöhästyneiden odottelua) oli ilmeisesti sen tunnin verran. Ja vaikka siirtymiin menisi puolikin tuntia, niin silti kolme varttia oli jotain muuta.

Olin aivan pihalla kaikesta, mitä päiväkodissa tapahtui, koska olin aina ulkona lasten kanssa. Hoidin yksin myös lepohetket, koska silloin oli open palaverit ja suunnitteluajat. Ruokailuissa olin aina aluksi yksin, kun ope ja avustaja lämmittivät omia eväitään vuorollaan keittiössä, toinen ope söi toisessa huoneessa oman ryhmänsä kanssa. Iltapäivällä ehdin olla vähän aikaa muiden kanssa, kunnes päiväni päättyi. Mutta silloinkin eskariopella ja avustajalla oli jotain inside-läppää keskenään.

Se työvuosi oli harvinaisen huono. Onneksi lapset oli kivoja, heidän ansiostaan jotenkin jaksoin. Muistan vihellelleeni tyytyväisenä, kun rupeama onneksi päättyi, koska olin määräaikaisena.

Keskustelivat seuraavan päivän ohjelmasta tai ruotivat kuluneen päivän tapahtumia? 

Et siis ollut koko ajan yksin vastuussa koko ryhmästä, jos kerran opettaja söi oman ryhmänsä kanssa toisessa huoneessa. Hoitajan työ on hoitaa, opettaja opettaa. Jos työtaakka tuntui sinusta liian suurelta, mikset pyytänyt johtajalta toista hoitajaa tai apuhoitajaa paikalle?

Vierailija
37/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti usein näin. Eikä kyse nyt ole siitä että opettajat olisi lusmuja, mutta opettajille on keksitty niin paljon lapsiryhmän ulkopuolisia töitä. Suunnitteluaikaa on jokaisella opella 1h/pvä, mikä tietysti on ihan asiallista. Mutta siihen päälle tulee säännöllisesti vieläkin ainakin oppimissuunnitelmien teko vanhempien kanssa, opepalaverit, pedapalaverit, viikkopalaverit. Koulutukset. Ja sitten jos ja KUN ryhmässä on erityistarpeisia lapsia, niin kaikki lukuisat palaverit ja konsultoinnit heidän asioihin liittyen. 

Hoitajana joutuu myös tekemään usein työvuorojen ääriajat, eli siis tulet aikaisin aamuun tai sitten olet aina sinne kello viiteen. Mikä voisi olla helpottavaa JOS lapsia olisi vähän. Mutta usein asia ei ole niin, esim. eskariryhmiä on usein kaksi - jopa kolme samassa, joka tarkoittaa 20-30 - jopa yli - lasta, eli niitä tulijoita on niin aikaiseen aamuun kuin niitä riittää ihan sinne myöhäisille tunneille saakka. Meiltä on lastenhoitajia ihan lopettanut kesken eskarivuoden, kun työmäärä ja vastuu on käynyt liian raskaaksi. Pisteenä näissä i:n päällä usein se että avustajia ei saada ryhmiin, vaikka siellä on lapsia jotka tarvitsee aikuisen vierelleen hoitopäivän lähes jokaiseksi minuutiksi, eli kun selkäsi käännät niin nämä on karanneet, mukiloimassa kaveria, tekemässä kiusaa muille, eivät saa mitään aikaiseksi ilman kädestä pitäen ohjausta... on lapsia jotka voi satuttaa kavereita ihan oikeasti ja joita pitää holdata jopa päivittäin. Ja esim. kaikki holdaus-tilanteet tarkoittaa nykyään isoa määrää paperi + palaverityötä, koska se on hyvin tarkkaan määriteltyä miten ja milloin lasta saa holdata, miten se tulee dokumentoida jne. Se voi olla henkisesti äärimmäisen raskasta joutua niihin tilanteisiin päivittäin + siihen että joudut niitä käymään läpi vanhempien kanssa, jotka voivat olla kaikkea muutakuin samaa mieltä tai yhteistyökykyisiä. 

Vierailija
38/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelivat seuraavan päivän ohjelmasta tai ruotivat kuluneen päivän tapahtumia? 

Et siis ollut koko ajan yksin vastuussa koko ryhmästä, jos kerran opettaja söi oman ryhmänsä kanssa toisessa huoneessa. Hoitajan työ on hoitaa, opettaja opettaa. Jos työtaakka tuntui sinusta liian suurelta, mikset pyytänyt johtajalta toista hoitajaa tai apuhoitajaa paikalle?

Olet väärässä. Kaikki hoidolliset tilanteet on myös pedagogisia tilanteita, ja ne kuuluu kaikille. Ja esim. ulkoilussa voi harjoittaa vaikka mitä kasvatuksellista matematiikasta liikuntaan, joten se on ihan pelkkää pakoilua jos ope ei nenäänsä pihalle pistä. 

Vierailija
39/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hyvin moni esikoululainen tarvitsee myös päivähoitopaikan eskariajan ulkopuolella. Harvassa koulussa riittäisi tilat ja henkilökuntaa sille, että esiopetuksen lisäksi siellä olisi useita eskariryhmiä + heille aamu- ja iltapäivätoimintaa tarvittaessa jopa klo 6.00-18.

Vierailija
40/52 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Kaikki hoidolliset tilanteet on myös pedagogisia tilanteita, ja ne kuuluu kaikille. Ja esim. ulkoilussa voi harjoittaa vaikka mitä kasvatuksellista matematiikasta liikuntaan, joten se on ihan pelkkää pakoilua jos ope ei nenäänsä pihalle pistä. 

Opettaja voi ohjeistaa hoitajaa hypyttämään lapsia hyppynarulla ulkoilun aikana. Sillä välin opettaja voi olla pitämässä vasu-keskusteluja tai elto-palaveria tai siirtymäpalaveria eri koulujen opettajien kanssa.

Ei pedagoginen toiminta tarkoita sitä, että vain ja ainoastaan opettaja tekee sitä. Opettaja suunnittelee sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan