Millaista blogia haluaisit lukea?
Olen jo vuosia miettinyt blogin perustamista. Millaista blogia haluaisit lukea? Millaista et jaksaisi yhtään? Kertokaa ajatuksianne.
Kommentit (24)
Vaikka blogien suosio onkin romahtanut, luen kuitenkin vielä blogeja. Mua kiinnostaa kahdenlaiset blogit. Ensinnäkin "yhden asian blogit" eli sellaiset, jossa bloggaajalla on jokin harrastus tai muu intohimon kohde, josta riittää blogattavaa. Ja tietysti sellainen, mikä kiinnostaa minuakin. Luen esim ruokablogeja, käsityöblogeja ja retroblogeja. Toiseksi mua kiinnostaa päiväkirjamaiset blogit. Blogit, jossa joku nobody-tavis kertoo arjestaan, elämästään ja ajatuksistaan. En ole kiinnostunut julkkisten blogeista enkä lifestyle-blogeista, joissa yhtä poninhäntää tai kukkamaljakkoa on kuvattu viidestä eri kuvakulmasta. Pidän siis blogeista, joita lukiessa voi todeta, että aika samanlaista arkea tuokin elää kuin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista, joka olisi kirjoitettu hyvällä ja sujuvalla suomen kielellä. Toivottavaa olisi myös, että kirjoittaja ymmärtäsi suomenkielisten sanojen merkitykset ja osaisi käyttää niitä oikein, tai ainakin osaisi olla käyttämättä sanoja, joiden merkitystä hän ei 100 % varmuudella tunne.
Samaa mieltä. Lisäksi olisi mukavaa, jos sisältö olisi jollain tapaa merkityksellistä, eli yhtään uutta "näin treenaan, syön ja otan saliselfieitä ja ateriakuvia" -blogia ei enää ole tarpeen perustaa, ei myöskään "katsokaa mun tusinasisustusta, kun olen hankkinut uuden rahin ja siirtänyt huovan toiseen paikkaan" -blogia, puhumattakaan näistä tekosyvällisistä "hyvä ja rauhallinen elämä, näin valaistuin juostuani oravanpyörässä tai ylitreenattuani vuosia ja kuuntelen nyt kehoani ja olen niin zen" -blogeista. Eli jokin oikeasti merkityksellinen aihe oman navan sijaan olisi hyvä löytää ja punaisen langan tulisi kulkea läpi blogin, eikä niin että tuuliviirinä hypellään jokaisen uuden muotivirtauksen mukaan treenibeibistä, joogagurun ja filosofin kautta, perheenäidiksi, luomutytöksi, sisustusasintuntijaksi ja sitten taas takaisin.
Mä en tällä hetkellä jaksa seurata yhtään blogia (kaksi pientä lasta imevät mehut). Sen sijaan seuraan kiinnostavia ihmisiä instagramissa. Lähinnä seuraan naisyrittäjiä sekä tyyppejä, joilla on sama harrastus kuin itselläni. Voisit siis ehkä avata myös ig-tilin blogillesi ja jakaa siellä kuvia ja lyhyitä tekstejä, ikään kuin tiivistelmiä blogipostauksistasi, niin kaltaiseni väsyneet jaksavat myös seurata.
Millaista blogia haluaisit lukea? Bloggaajaan voi samaistua, esim sama harrastus.
Millaista et jaksaisi yhtään? Bloggaaja ihan eri planeetalta, esim elää jotain luxus elämää.
Blogia jossa annetaan hyviä vinkkejä pienellä elämiseen kuitenkin mukavasti.
Haluaisin lukea hyvin aiheeseen perehtyneen ihmisen kirjoituksia harrastuksesta, joka olisi itsellenikin läheinen (esim. käsityöt, kirjat, musiikki, ruoka)
En haluaisi lukea sisustusblogia, itsensäesittelyblogia
Olennaista olisi nimenomaan se aihe. Tällä hetkellä en seuraa mitään blogeja, mutta luen blogeja(kin) silloin kun esimerkiksi suunnittelen seuraavaa lomamatkaa ja haku tuo näkyviin matkablogeja. Ruokareseptejä hakiessani tulee käytyä ruokablogeissa, mutta niitäkään en seuraa sen kummemmin. Kirjat ja elokuvat kiinnostavat, mutta en hae luku- tai katseluvinkkejä kenenkään blogista. Retkeily ja vaeltaminen ovat harrastuksiani, mutta niihin haen vinkkejä FB:n Retkipaikka-ryhmästä. Samoin skootterijuttuihin on jo olemassa hyvät FB-ryhmät.
Eli en taida keksiä aihetta, josta jaksaisin alkaa seurata hyvinkään kirjoitettua blogia.
Vakoojan blogia, olis jännää. Ei mitään rysän vakoojia jotka aina jää kiinni, mutta sellasia tosi elämän james bondeja.
Blogia, jossa on selkeästi rajattu (tietenkin minua kiinnostava) aihe. Sillisalaattibolgit ovat rasittavia.
Joku realistisempi arkiblogi?
Pyykkivuoria, makkarakastiketta, tukka huonosti, vaatteet oudosti jne
En jaksa yhtään noita lomablogeja, jossa keinutaan yläilmoissa milloin missäkin ällöupeissa maisemissa. Itellä on varaa just ja just Tallinnan lomaan
Samoin sisustusblogit alkaa oksettava. Kun siinä aina istutaan valmiin huoneen sohvan reunassa kahvimukista hörppien sivukuvattuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista, joka olisi kirjoitettu hyvällä ja sujuvalla suomen kielellä. Toivottavaa olisi myös, että kirjoittaja ymmärtäsi suomenkielisten sanojen merkitykset ja osaisi käyttää niitä oikein, tai ainakin osaisi olla käyttämättä sanoja, joiden merkitystä hän ei 100 % varmuudella tunne.
Samaa mieltä. Lisäksi olisi mukavaa, jos sisältö olisi jollain tapaa merkityksellistä, eli yhtään uutta "näin treenaan, syön ja otan saliselfieitä ja ateriakuvia" -blogia ei enää ole tarpeen perustaa, ei myöskään "katsokaa mun tusinasisustusta, kun olen hankkinut uuden rahin ja siirtänyt huovan toiseen paikkaan" -blogia, puhumattakaan näistä tekosyvällisistä "hyvä ja rauhallinen elämä, näin valaistuin juostuani oravanpyörässä tai ylitreenattuani vuosia ja kuuntelen nyt kehoani ja olen niin zen" -blogeista. Eli jokin oikeasti merkityksellinen aihe oman navan sijaan olisi hyvä löytää ja punaisen langan tulisi kulkea läpi blogin, eikä niin että tuuliviirinä hypellään jokaisen uuden muotivirtauksen mukaan treenibeibistä, joogagurun ja filosofin kautta, perheenäidiksi, luomutytöksi, sisustusasintuntijaksi ja sitten taas takaisin.
...aivan ja siihen vielä -ei todellinen- teksti, muistatko?
Eniten pidän perinteisistä nettipäiväkirjoista, joissa kerrotaan omasta elämästä ja ajatuksista, olennaista on, että kirjoittaja kirjoittaa niin, että sitä jaksaa lukea. Ymmärrän kyllä, että nettikiusaaminen ym. ovat karsineet tällaisia bloggaajia tietysti sen ohessa, että anonyyminä on kai aika mahdotonta ansaita blogilla rahaa.
Voi kuinka ikävä vanhaa blogistaniaa. Turisti, Lost in the Supermarket sekä ihanan Laura frimanin "anonyymi" blogi livejournalissa sekä myöhempi, hiukan kesympi Lilyssä (omalla nimellä). Luin myös blogeja, joissa kirjoittajan elämäntilanne ja elämä oli näennäisesti hyvinkin erilaista kuin omani, esim itse velana luin suurperheenäidin Viipaleita-blogia.
Miksi kaiken pitää muuttua, ennen oli paremmin jne jne, mutta niin se vaan on. On mulla vielä pari sellaista päiväkirjanomaista blogia, joita seuraan, mutta en kyllä vahingossakaan tänne linkitä.
En minkäänlaista. Ärsyttää joka toisella tuttavalla olevat blogit. Sisustusaiheiset pahimpia kun vielä miljoona kuvaa samasta olkkarin sohvasta eri kantilta.
En ole koskaan seurannut yhtäkään blogia enkä usko että tulen seuraamaankaan.
Tuskin on olemassa sellaista henkilöä, jonka sanomista pitäisin niin painavana, että minun olisi parasta uhrata sen kuulemiseen vapaa-aikaani.
Vierailija kirjoitti:
Pyykkivuoria, makkarakastiketta, tukka huonosti, vaatteet oudosti jneEn jaksa yhtään noita lomablogeja, jossa keinutaan yläilmoissa milloin missäkin ällöupeissa maisemissa. Itellä on varaa just ja just Tallinnan lomaan
Samoin sisustusblogit alkaa oksettava. Kun siinä aina istutaan valmiin huoneen sohvan reunassa kahvimukista hörppien sivukuvattuna
Mä seuraan yhtä tollasta blogia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkivuoria, makkarakastiketta, tukka huonosti, vaatteet oudosti jneEn jaksa yhtään noita lomablogeja, jossa keinutaan yläilmoissa milloin missäkin ällöupeissa maisemissa. Itellä on varaa just ja just Tallinnan lomaan
Samoin sisustusblogit alkaa oksettava. Kun siinä aina istutaan valmiin huoneen sohvan reunassa kahvimukista hörppien sivukuvattunaMä seuraan yhtä tollasta blogia :D
Hienoa, jos sellaisiakin o. Pitää etsiä itsekin.
Melkeinpä mitä tahansa muuta paitsi näitä mitkä pursuaa kuvia "seesteisestä" arjesta, tarkkaan asetelluista oliiviöljypulloista jne.
Vierailija kirjoitti:
En minkäänlaista. Ärsyttää joka toisella tuttavalla olevat blogit. Sisustusaiheiset pahimpia kun vielä miljoona kuvaa samasta olkkarin sohvasta eri kantilta.
Sullahan ei ollut näin. Taisi olla lepmpikuvapaikka sänky ja tietysti makuuasento.
Vierailija kirjoitti:
Eniten pidän perinteisistä nettipäiväkirjoista, joissa kerrotaan omasta elämästä ja ajatuksista, olennaista on, että kirjoittaja kirjoittaa niin, että sitä jaksaa lukea. Ymmärrän kyllä, että nettikiusaaminen ym. ovat karsineet tällaisia bloggaajia tietysti sen ohessa, että anonyyminä on kai aika mahdotonta ansaita blogilla rahaa.
Voi kuinka ikävä vanhaa blogistaniaa. Turisti, Lost in the Supermarket sekä ihanan Laura frimanin "anonyymi" blogi livejournalissa sekä myöhempi, hiukan kesympi Lilyssä (omalla nimellä). Luin myös blogeja, joissa kirjoittajan elämäntilanne ja elämä oli näennäisesti hyvinkin erilaista kuin omani, esim itse velana luin suurperheenäidin Viipaleita-blogia.
Miksi kaiken pitää muuttua, ennen oli paremmin jne jne, mutta niin se vaan on. On mulla vielä pari sellaista päiväkirjanomaista blogia, joita seuraan, mutta en kyllä vahingossakaan tänne linkitä.
Viipaleita -blogi oli kiva. Bloggajahan oli yksi Kaksplussan vakkareista. Muistan, että sinne joskus muutkin linkittivät blogejaan. Eräs nainen kirjoitti aivan hersyvän humoristisella tavalla elämästään maaseudulla hevostensa, koiriensa ja lastensa kanssa. En vaan enää muista blogin nimeä.