Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortti vai ei?

Epätoivoinen äiti
10.01.2020 |

Tarvitsen apua ja mielipiteitä vakavaan ongelmaan. Nuorimmainen lapseni on vuoden ikäinen ja imetän häntä vielä säännöllisesti,joten kuukautiset ovat tulleet tosi epäsäännöllisesti. Kerrankin ne olivat melkein kolme viikkoa myöhässä ja tein negatiivisen testin. Uusi vuosi alkoi,eikä menkkoja kuulunut. En epäillyt raskautta. Nyt vasta viime viikolla olin alkanut epäilemään,kun tuli sellaisia outoja oireita,mitä minulla on ollut vain raskaana ollessa. Tein testin ja se oli positiivinen. Laskin raskauslaskurilla ja sen mukaan olen jo 9.viikolla. Mies oli heti sitä mieltä,että abortti.
Perustelut siihen ovat:
Meillä liian pieni asunto,johon ei kunnolla mahdu viisihenkinen perheemme edes nyt.
Meillä ei rahat riitä,jos en ole töissä.
Meillä on viiden hengen auto,eikä ole varaa uuteen isompaan.
Minun oli tarkoitus palata syksyllä töihin,koska emme tule toimeen vain miehen palkalla. Nyt en siis voisi palata,koska laskettu aika olisi jo elokuussa.
Emme saa,emmekä tule saamaan minkäänlaisia ylimääräisiä tukia. Saamme nyt pienintä mahdollista kodinhoidon tukea. Meillä on omistusasunto,joten asumistukea ei luonnollisestikaan voi saada.
Ymmärrän miestä ja tiedän,että nämä ovat järkisyitä. Mutta abortti ei ole minulle läpihuutojuttu. Se on eettisesti väärin,enkä voisi elää asian kanssa. Ymmärrän,jos joku päätyy siihen ratkaisuun vaikka nuoren iän takia,oman tai lapsen sairauden takia,päihdeongelman,raiskauksen tai vaikean elämäntilanteen takia. Mutta jos melko normaalissa elämäntilanteessa olevat vanhemmat päättävät hankkia abortin,on se minusta itsekästä. Meillä molemmilla on vakituinen työ ja asiat melko hyvin. Toki olemme pienituloisia ja varsinkin nyt on taloudellisesti vaikeaa,kun olen hoitovapaalla.
Itse haluaisin luottaa kohtaloon ja korkeampaan voimaan,että selviäisimme kyllä,jos neljännen lapsen saisimme. Tiedän realiteetit ja huolen,joka miehellä on,mutta en voisi antaa aborttia ikinä itselleni anteeksi.
Miten on,onko miehen antamat perustelut tarpeeksi pätevät,että voisimme abortoida pienen elämän taimen,jolla nyt jo on sydän ja raajat ja johon myös olen alkanut kiintyä näinkin nopeasti.
Tämä on niin raastavaa..
Ja arvostelijoille tiedoksi,tiedämme aikuisina ihmisinä,että ehkäisystä olisi pitänyt huolehtia tarkemmin. Tiedostamme myös,että olemme köyhiä. Jälkiviisaus ei auta nyt,kun vahinko on tapahtunut.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aborttia. Ukkosi kuulostaa halveksittavalta raukalta, hae hänelle pikaisesti apua.

Onko kumppanisi käynyt miesten koulua, armeijaa?

Nyt naiset, suhteellisuudentaju takaisin.

Vierailija
22/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ehkäisyä ei käytetty et tee aborttia. Jotain tolkkua nyt omaan käytökseen.

Mistähän tuollainen sääntö on revitty?

Abortti ei ole ehkäisymenetelmä. Pitäisi jokaisen tajuta. Tyhmää ja niin väärin olla käyttämättä ehkäisyä ja sitten vinkua raskautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkoja ei ole eikä abortti ole ehkäisykeino!

Vierailija
24/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä sanoin miehellenikin,että se ei ole ehkäisykeino. Ajattelin aina,että en tekisi aborttia ikimaailmassa,vaikka tilanne olisi mikä. Nyt kun osui omalle kohdalle,niin...

Meillä oli kyllä suunnitteilla vielä neljäs lapsi, mutta ei vielä. Ajattelin,että ensin täytyy olla pari vuotta töissä,jotta kotona olon jälkeen talous kohentuisi. Suunnitteilla oli isomman asunnon osto.

Nyt mies on vain tosi järkyttynyt. Hän pelkää tulevaa todella paljon. Hänessä on kyllä sellaista vikaa,että ei ole aina osannut olla niin vastuullinen jossain asioissa. Vähän niin kuin,että: "Ohhoh,tulipa nyt vähän tehtyä virheitä,noh niistähän vaan oppii."

Mutta hänen on helppo ehdottaa keskeytystä,koska operaatiota ei tehdä hänelle.

Hänen sisältään ei tapeta mitään.

-ap

Vierailija
25/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tekisi aborttia. Oli mies kuinka järkyttynyt tahansa. Minulle olisi ihan selvä juttu, olettehan jopa miettineetkin neljättä.

Vierailija
26/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut vähän samantapainen tilanne. Abortti ei kyllä käynyt mielessäkään vaikka raskaus yllätti ja minun oli todella vaikeaa sulatella koko asiaa. Meidän nuorin oli silloin alle vuoden joten tulevaisuus kahden vaippa ikäisen kanssa pelotti todella.

Minusta abortti ei ole oikein tuollaisessa tilanteessa. Miten voisitte tehdä päätöksen että tämä vauva ei saa tulla meille, teemme uuden sitten muutaman vuoden päästä. Mitä jos sitä uutta ei tulekaan, vaikka kuinka haluaisitte. Voisitko elää itsesi kanssa tietäen mitä teitte sille yhdelle jolla olisi kenties ollut mahdollisuus elämään.

Jokainen tekee omat päätökset, mutta niiden päätösten kanssa pitää pystyä elämään.

Olen onnellinen siitä että uskalsin luottaa siihen että kyllä kaikki järjestyy. Vaikka rankkaahan se välillä on, mutta elämä on. En vaihtaisi meidän vaippa peppuja mihinkään.

Vierailija
27/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa yllätys, että jälleen kerran nainen laiminlöi ehkäisyn ja sitten ihmettelee kun on raskaana...

No toisaalta nyt ymmärrän ne puun takaa tulevat raskaudetkin joissa sairaalaan lähdetään vatsakipujen eikä synnytyspolttojen takia...on se ihmeellinen asia tuo ihmismielen voima! Mutta raskauttakaan se ei voi kumota, muistakaa se naiset.

Vierailija
28/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no abortti tai sitten loppuiän riesa, kumpikohan parempi vaihtoehto ?

Vierailija
29/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti. Parempi ajatella lapsen elämääkin, sitten kun on parempi tilanne.

Vierailija
30/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taas kukaan puhu tuloista mitään. Minusta se on tärkeä asia että onko varaa 4 lapseen?

Vierailija
31/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptiotahan abortin vastustajat tarjoavat autuaaksi tekevänä vaihtoehtona, joten miten olisi se ratkaisu?

Lapsi ei ole tavara jonka voi tehdä ja antaa se sitä eniten haluavalle hyvä tavaton!

Jos et halua lasta niin älä tee.

Vierailija
32/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa yllätys, että jälleen kerran nainen laiminlöi ehkäisyn ja sitten ihmettelee kun on raskaana...

No toisaalta nyt ymmärrän ne puun takaa tulevat raskaudetkin joissa sairaalaan lähdetään vatsakipujen eikä synnytyspolttojen takia...on se ihmeellinen asia tuo ihmismielen voima! Mutta raskauttakaan se ei voi kumota, muistakaa se naiset.

Kyllä voi kun tekee keskeytyksen ja voihan se mennä kesken itsestäänkin. Lapsi pitää aina syntyä täysin haluttuna ja toivottuna.

Vierailija
33/33 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos abortti on sinulle eettinen kynnyskysymys, siihen ei pidä alkaa. Se on tasan tarkkaan niin yksinkertaista. Jos aborttioikeus on naisten oikeus, se ei ole yhteiskunnan, av-palstan tai miehen päätäntävallassa. Jos neljäs lapsi on jokatapauksessa ollut tulevaisuudensuunnitelmissa, mietipä asioita esim. 5 vuoden päähän. Ei kuulosta että se aborttipäätöksen kanssa eläminen korvaisi sinulle (mahdollisen) tulojen nousun hieman aiemmin tai (mahdollisen) oikeaan aikaan tehdyn lapsen.

Talousongelmat ovat aina toki vaikeita asioita, jos on jo valmiiksi tiukkaa. Olisiko mahdoton ajatus odottaa uuden asunnon kanssa vielä sen aikaa että pääset töihin? Oletko laskenut mahdollisen vanhempainrahasi, entä muut tulojenkasvatusväylät? Asumistukea on kyllä mahdollista saada myös omistusasuntoon, mikäli tulorajat eivät ylity, myös yleisen ja harkinnanvaraisen tt-tuen saa jos tarve on. Ei pikkulapsiperheitä sentään kadulle vielä heitetä. Ota asiat puheeksi heti kun neuvolaan pääset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän