Luin tässä juuri Anna Wahlgrenistä ja täytyy kyllä kyseenalaistaa naisen tietotaito suhteessa lapsiin, kun...
...hän itse on ollut 7 kertaa naimisissa.
Meni kyllä mieli koko naisesta ja hänen mielipiteistään.
Kommentit (31)
ennen kuin hän osaa sitä pyytää! Näin kasvatetaan rauhallinen taapero joka uskaltaa luottaa siihen, että joku hänestä välittää ja häntä hoitaa. Ei tarvitse huutaa nälkäänsä!
Mun kaks ekaa lasta valvoivat aina iltaisin klo 18-22. Söivät vaan jatkuvasti, ei huutoja.
Tää kolmas on taasen ihan erilainen. Ekat kolme viikkoa söi ja nukkui, sitten muuttui (ihan kuten Anna W:kin kirjoittaa!) ja ihmettelin kun ei enää nuku ja iltaisinkin vaan itki!!! Ei suostunut syömäänkään jatkuvasti!
Sitten luin Wahlgrenin kirjasta että tuon ikäinen eli 3 vkoa-2kk jaksaa vain valvoa sen 1,5 h ja sitten hänet pitää NUKUTTAA. Ei siis saa antaa torkahtaa esim. sitteriin. Hänelle pitää antaa kunnon rytmi ja auttaa nukahtamaan kunnolla.
Ja meillähän tuo toimi! Olin ihan äimänä. En siis yhtään odottanut että vauva alkaisi kitistä vaan katsoin kelloa ihan kylmästi ja kun oli mennyt se 1,5 h niin laitoin ulos vaunuihn nukkumaan. Hyvin nukkui siellä sitten sen 2-3 h.
Annoin nukkua iltaisinkin aina sinne 19 saakka. Sitten jo herättelen ja vauva jaksaa olla tosi tyytyväinen klo 20.30 saakka kunnes laitan yöpuulle.
Meillä siis huudot johtuivat väsymyksestä ja huonosta rytmistä.
Olen myös huomannut, että jos haluaa saada oikein vihaisen ja kärttyisen vauvan niin pitää harrastaa ja kulkea ja olla mahdollisimman vähän kotosalla:). Meidän vauvat ovat kaikki olleet samanlaisia: kaikkien päivien pitää olla mahdollisimman tylsiä ja samanlaisia, silloin ollaan iloisia!
t. 3 äiti
Ja mitä luulette (vaikkei kirjassa muistaakseni mitään asiasta puhuttukkaan), polttikohan AW myös kotona sisällä lasten ollessa pieniä... eiköhän! Kiva tupakanhaju joka puolella...
Vierailija:
Ja mitä luulette (vaikkei kirjassa muistaakseni mitään asiasta puhuttukkaan), polttikohan AW myös kotona sisällä lasten ollessa pieniä... eiköhän! Kiva tupakanhaju joka puolella...
Ainakin kirjassa sanotaan siitä, että tupakat ja tuhkakupit pitää laittaa sellaisiin paikkoihin, etteivät lapset yllä...
Mutta pitää muistaa, että aika, jolloin AW oli äiti oli toinen. Silloin ei ollut turvaistuimia, kiinteät aloitettiin aikaisin, jne jne. Tupakointi nyt on tiedetty haitalliseksi, mutta esim. passiivisesta tupakoinnista ei ole puhuttu vielä kovin montaa kymmentä vuotta.
Rouva kaikkitietävä neuvoo kirjassaan kuinka imetetään, mutta myöntää yhdessä kohdassa ettei ole onnistunut ketään lapsistaa imettämään yli 9 viikkoa! Moni juttu kirjassa on ihan OK, mutta niin paljon siinä on puppua etten kyllä suosittele sitä yhdellekkään esikoista odottavalle luettavaksi.
Meillä vain kukaan neljästä lapsesta ei osannut tai suostunut nukahtamaan. Oikein näki miten vauvat pinnistelivät pysyäkseen hereillä. Ja niinpä niissä huudoissa meni se nelisen kuukautta ennen kuin rytmi löytyi itsestään. Meillä myös muuten kokeiltiin tuo unikoulu vaunuja lykkien ja kyllä toimi. Yksikään lapsista ei siten tottunut nukahtamaan syliin, viereen tai rinnalle, vaan omassa rauhassaan sinne vaunuihin.
meillähän nimittäin jos ei vauvaa osata nukuttaa ajoissa niin se menee ihan älyttömäksi huutamiseksi ja silloin tosiaan vauva on huutanut yhtä syöttöä parikin tuntia ennen kuin olemme saaneet hänet rauhoittumaan. Koska itse tuo vauva ei ole mihinkään noin vain nukahtanut alkuaikojen jälkeen. No päivisin kyllä nukahtaa vaunuihinsa ilman että niitä pitää työnnellä.
Meillä oli esikoispojalla käytössä tuo vaunuheijaus jota Anna W suosittelee, paitsi että meillä mies laittoi pinnasängyn alle pyörät vanhasta konttorituolista! Kun ei meinannut öisin ruveta nukkumaan muuten kuin tissille niin keksimme tuon idean. Hyvin tepsi, koska 3 yössä poika alkoi nukkua heräämättä! Mietti varmaan, että mitä ideaa herätä kun mua vain keinutetaan takas uneen:).
9 viikon imetysaika on kuitenkin todella vähän. Monta lasta AW:lla on?
Vierailija:
Rouva kaikkitietävä neuvoo kirjassaan kuinka imetetään, mutta myöntää yhdessä kohdassa ettei ole onnistunut ketään lapsistaa imettämään yli 9 viikkoa! Moni juttu kirjassa on ihan OK, mutta niin paljon siinä on puppua etten kyllä suosittele sitä yhdellekkään esikoista odottavalle luettavaksi.
Meidän vauva siis sukunsa ensimmäinen, joten ei mitään vauvanhoitokokemusta aikaisemmin. En ollut esim. käsittänyt tuota maidon merkitystä aivan täysin aikaisemmin. Ja miten itkevä vauva tyynnytetään, aamuiset leikkituokiot myöhemmin jne. Eli loistava kirja kerrassaan.
Ja tuon tupakoinnin suhteen....eikös Anna Wahlgren ole saanut ekan lapsensa jo 60-luvulla. Silloin ei varmaan vielä tiedetty tupakoinnin vaaroista sikiölle niin paljon kuin nykyään.
Kukaan tervejärkinen ei tee noin.
Eivät kaikki nykyäänkään välitä tupakanhaitoista. Tupakoivat
avin vaikka ovat raskaana, imettävät jne. Itse olen nähnyt tällaisia
tapauksia neuvoloissa. Eräskin äiti imeskeli aina
suunraikastuspastilleja, ettei terkkari olisi huomannut mitään...
Pääasia kai kuitenkin on, että jos joku saa Wahlgrenin kirjoista
apua itselleen, niin se on toki hyvä juttu!
Vierailija:
Ja tuon tupakoinnin suhteen....eikös Anna Wahlgren ole saanut ekan lapsensa jo 60-luvulla. Silloin ei varmaan vielä tiedetty tupakoinnin vaaroista sikiölle niin paljon kuin nykyään.
uskon kyllä että koliikkilapsia on oikeasti olemassa, eli siinä en ihan ole samoilla linjoilla kuin Wahlgren. Kommentoinkin yleisesti 21:n järjestystä, joka mielestäni on väärä. Jos siis ruokaa tarjotaan vasta viimeisenä vaihtoehtona (pienelle) vauvalle. Ja tottahan tässäkin saa järkeä käyttää. Kyllä minäkin jouduin katkaisemaan ylenmääräisen tissittelykierteen korvikkeella, kun olin itse sairaana ja maitoa ei vaan tullut tarpeeksi. Pienen korvikesatsin jälkeen vauva oli pitempään kylläinen ja päästiin taas rytmiin kiinni.
Mutta siis pointtini oli, että olen nähnyt kaveripiirissä oikein malliesimerkin siitä, kuinka vauvasta saa kärttyisen. Ja se on se, ettei huutavalle vastasyntyneelle anneta heti ruokaa, vaan lapsi on jo ihan pois tolaltaan siinä vaiheessa kun se pääsee rinnalle. Syömisen alkuun pääseminenkin on silloin hankala.