Miten automaattivaihteistoa käytetään?
Olen ajanut vuosikaudet pelkällä manuaalivaihteistolla, nyt saan lainaan automaattivaihteisen auton. Uskon selviäväni, koska sen sanotaan olevan helpompi. Kuitenkin mietin joitakin käytännön seikkoja. Manuaalilla pitää painaa kytkin pohjaan käynnistäessä ja kepittäessä. Myös automaattivaihteisella pitää kepittäessä painaa ensin jarru, eli käytännössä pysähtyä, eikös niin ainakin driven ja returnin välillä (itsestäänselvää miksi). Mutta pitääkö käynnistäessä painaa jotain pohjaan? Siis ennen avaimen kääntämistä. Keppi on pysäköitynä P-asennossa. Siitäkö sitten vaan (jarrupoljin pohjassa?) D-asentoon ja kaasua? Voiko liikennevaloihin tms pysähtyessä jättää D-asennon kun on pysähdyksissä vai pitääkö olla vaihde vapaalla. Pitääkö manuaalin tapaan laittaa vaihde vapaalle N-asentoon ennen kuin voi nostaa jalan polkimelta?
Kommentit (43)
No huh. Painelet sitä kaasua ja jarrua vuorotellen. Et koske vaihdekeppiin kuin lähtiessä ja pysäköidessä. Silloin luonnollisesti jarru on käytössä kaasun sijaan.
Vapaalle (N) ei tarvitse vaihtaa kuin hinatessa. Jos on tarve pysähtyä pidemmäksi aikaa moottorin käydessä niin oikea vaihde on P. Muuten noin kuin kirjoititkin.
Pitää olla jarru pohjassa jos vaihdat P (park) asennosta muulle vaihteelle, samoin jos R (reverse, ei return) vaihdat D(drivelle). N vaihdetta ei tarvitse käyttää välttämättä koskaan muuten kuin autoa hinatessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kepittäessä?
Sitä että kepillä tehdään jotain. Automaattivaihteisella luonnollisesti tehdään harvemmin kuin manuaalilla. Joskus ”kepittää” viittaa johonkin auton rääkkäämiseen, en nyt tarkoittanut sitä.
Täh.
En oikein ymmärtänyt kaikkea mutta lyhykäisyydessään: istut autoon, oikea jalka jarrulle (yleensä auto vaatii, ei käynnisty ilman), et koske mihinkään keppiin, painat käyntiin/käännät avaimesta, pidät jalan jarrulla, laitat päälle joko D tai R (riippuen mihin päin haluat edetä) ja sitten (edelleen jalka jarrulla) alat miettiä liikkeelle lähtöä.
Automaatti lähtee liikkelle käytännössä heti kun nostat jalan jarrulta mikäli ei mäkeä. Vähän niinkuin ryömien... Paina kaasua äläkä koske keppeihin missään vaiheessa ennenkuin joko vaihdat menosuuntaa (R/D) tai sammutat (P asentoon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kepittäessä?
Sitä että kepillä tehdään jotain. Automaattivaihteisella luonnollisesti tehdään harvemmin kuin manuaalilla. Joskus ”kepittää” viittaa johonkin auton rääkkäämiseen, en nyt tarkoittanut sitä.
Eli suomeksi: kepittäminen on vaihteen vaihtamista niinkö?
Laita hieman liukastetta vaihdekeppiin ja istu sen päälle.
Muuten kaikki jo tulikin, mutta liikennevaloissa et siis koske vaihdevipuun, vaan pidät jarrun pohjassa, muutenhan auto ryömisi eteenpäin. On muuten kätevä jos odotat valoja ylämäessä, ei hievahda milliäkään taaksepäin, sen kuin vain nostat jalan jarrulta kaasulle kun lähdet.
Tomaatin paras puoli on että se ei anna kuskin tehdä mitään väärin.
Se suojelee itseään, laatikkoa, moottoria ja koko autoa virhetoiminnoilta ja rääkkäämiseltä.
Käytännössä pysähdykset hoidetaan aina vain pitämällä jalkaa jarrulla. Jos yli 5 minuuttia niin sitten P.
Äkkinäisen kannattaa pitää vasen jalka alussa kaukana takana ;-)
No jo oli melkoista sönkötystä tuo avaus...
Vasenmmalla jalalla et tee mitään.
Oikealla painat jarrua käynnistäessä ja aina kun haluat, että auto ei liiku mihinkään.
Kun ajat eteenpäin, laitat D:lle ja otat jalan jarrulta, lähtee liikkumaan hitaasti. Kun painat kaasua, vauhti kasvaa.
Kun haluat peruuttaa, pysäytät auton painamalla jarrua, laitat R:lle (ja se on muuten Reverse, ei Return — ei palaa itsestään lähtöpisteeseen!), ja otat jalan jarrulta, lähtee liikkumaan hitaasti taaksepäin, jne.
Pysäköidessä laitat P:lle, se lukitsee vaihteiston, joten et tarvitse käsijarrua.
N:ää tarvitset ainoastaan jos haluat pitää tyhjäkäynnillä ilman että painat jarrua, käytännössä ei juuri koskaan. Ja niitä numeroita (jos on) tarvitset vielä harvemmin, unohda ne.
Ei sen helpompaa olekaan kuin automaatti. Itselläni on viimeiset neljä autoa olleet maatteja, en tiedä osaanko enää edes manuaalilla ajaakaan.
Pysäköidessä käsijarru päälle ja vaihde vapaalle ja siitä parkkiasento päälle mikä niin jysäyttele vaihteistoa.
Kas tässä ohjeet:
- Unohdat vasemman jalan olemassaolon. Itse aloitettaessa käänsin jalan penkin vasemmalle sivulle kantapää sinne penkin ja oven väliseen "koloon", että ei tule vahingossa käytettyä.
-Jarru aina pohjassa, jos auton ei ole tarkoitus liikkua. Eli käynnistettäessä ja vaihekeppiin koskettaessa tai mitä tahansa tehtäessä, jos ei ole tarkoitus liikkua.
- Valoissa ei kosketa vaihteisiin. Keppiin kosketaan vain liikkeellelähtiessä, peruutettaessa ja pysäköitäessä.
- Jos et halua varsinaisesti pysäköidä, vaan on tarve pysäyttää auto vaikka bussipysäkille ja esim. skrapailla ikkunoita: auto pysähdyksiin jalkajarrulla, vaihde P:lle ja käsijarru päälle. Sitten voit vapauttaa jalkajarrun ja nousta autosta. Takaisin tultaessa jalkajarru pohjaan, käsijarrun vapauttaminen ja vaihde D:lle ja liikkeellelähtö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kepittäessä?
Sitä että kepillä tehdään jotain. Automaattivaihteisella luonnollisesti tehdään harvemmin kuin manuaalilla. Joskus ”kepittää” viittaa johonkin auton rääkkäämiseen, en nyt tarkoittanut sitä.
Eli suomeksi: kepittäminen on vaihteen vaihtamista niinkö?
Joo. Olen samaa mieltä edellisen kanssa siitä että termi viittaa myös aggressiiviseen ajamiseen, mutta tässä sillä tarkoitettiin nimenomaan vaihteen vaihtamista.
Sitä tässä vaan mietin että mikä meitä vaivaa kun tällainen kysymys saa pelkkiä alapeukkuja.
Riippuu autosta (sen automaattivaihteistosta) kannattaako vaihtaa valoissa tai muuten pysähdyksissä vaihtaa D:ltä N:lle. Jotkut nimittäin pyrkivät D:llä ryömimään sen verran voimakkaasti eteenpäin, että on järkevämpi vaihtaa N:lle jos joutuu jo minuutinkin seisahtumaan. Se rasittaa vähemmän voimansiirtoa. Eikä sitten tarvitse nojata siihen jarruunkaan niin voimalla.
Sen huomaa jo ekaa kertaa liikkeelle lähtiessä tasaisella, miten auto pyrkii eteenpäin D:llä kun ei paina vielä kaasua vai pyrkiikö ollenkaan. Pyrkiminen johtuu automaativaihteen nestekytkimestä, jossa sellainen on, sille ei voi säädöillä mitään, se on ominaisuus ei vika.
Mun Volvot on koko tämän vuosituhannen puolen kun olen niillä ajanut pyrkineet aika reilusti ja kun isommissa moottoreissa on vääntöä niin jarrua saa polkea aika reilusti, että auto pysyy paikallaan. Siksi N:lle vaihtaminen on mukavampi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kas tässä ohjeet:
- Unohdat vasemman jalan olemassaolon. Itse aloitettaessa käänsin jalan penkin vasemmalle sivulle kantapää sinne penkin ja oven väliseen "koloon", että ei tule vahingossa käytettyä.
-Jarru aina pohjassa, jos auton ei ole tarkoitus liikkua. Eli käynnistettäessä ja vaihekeppiin koskettaessa tai mitä tahansa tehtäessä, jos ei ole tarkoitus liikkua.
- Valoissa ei kosketa vaihteisiin. Keppiin kosketaan vain liikkeellelähtiessä, peruutettaessa ja pysäköitäessä.
- Jos et halua varsinaisesti pysäköidä, vaan on tarve pysäyttää auto vaikka bussipysäkille ja esim. skrapailla ikkunoita: auto pysähdyksiin jalkajarrulla, vaihde P:lle ja käsijarru päälle. Sitten voit vapauttaa jalkajarrun ja nousta autosta. Takaisin tultaessa jalkajarru pohjaan, käsijarrun vapauttaminen ja vaihde D:lle ja liikkeellelähtö.
Lisään vielä omaan tekstiini: unohda vaihde N eli neutraali eli vapaa. Sitä ei tarvitse koskaan. Tosiaan vaan erityistilanteita varten. Itse kolme vuotta ajanut automaattia enkä vielä ole tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vapaalle (N) ei tarvitse vaihtaa kuin hinatessa. Jos on tarve pysähtyä pidemmäksi aikaa moottorin käydessä niin oikea vaihde on P. Muuten noin kuin kirjoititkin.
Ja niissä pesukaduissa, missä se kone kuljettaa auton pesukadun läpi, niin silloin myös N.
Nykyään taitaa olla niin että ei käynnisty eikä avainta saa pois jos keppi ei ole P:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu autosta (sen automaattivaihteistosta) kannattaako vaihtaa valoissa tai muuten pysähdyksissä vaihtaa D:ltä N:lle. Jotkut nimittäin pyrkivät D:llä ryömimään sen verran voimakkaasti eteenpäin, että on järkevämpi vaihtaa N:lle jos joutuu jo minuutinkin seisahtumaan. Se rasittaa vähemmän voimansiirtoa. Eikä sitten tarvitse nojata siihen jarruunkaan niin voimalla.
Sen huomaa jo ekaa kertaa liikkeelle lähtiessä tasaisella, miten auto pyrkii eteenpäin D:llä kun ei paina vielä kaasua vai pyrkiikö ollenkaan. Pyrkiminen johtuu automaativaihteen nestekytkimestä, jossa sellainen on, sille ei voi säädöillä mitään, se on ominaisuus ei vika.
Mun Volvot on koko tämän vuosituhannen puolen kun olen niillä ajanut pyrkineet aika reilusti ja kun isommissa moottoreissa on vääntöä niin jarrua saa polkea aika reilusti, että auto pysyy paikallaan. Siksi N:lle vaihtaminen on mukavampi vaihtoehto.
Sepä se kun sulla on Volvo. Audissa on (tosin lisävarusteena) sellainen nappula kuin A. Se on Audi hold on assistant. Eli kun auto on pysähtynyt vaihteen ollessa D, niin auto pysyy paikallaan ilman että tarvitsee pitää jalkaa jarrulla. Se lähtee liikkeelle vasta kaasuun koskiessa.
Mitä tarkoittaa kepittäessä?