Miten päästä eroon mustasukkaisuudesta
En itsekkään ymmärrä mikä minuun on mennyt. Olen ollut aina ihan ok ihminen, mutta viime aikoina olen alkanut pelkäämään että mies pettää minua tai ihastuu työkaveriinsa tai vastaavaa. Se vaivaa ja en saa edes nukuttua kunnolla. Miten pääsen eroon tälläisistä hölmöistä jutuista ennen kuin tuhoan suhteeni. Yhdessä oltu yli 9 vuotta ja naimisissa.
Kommentit (37)
Aloititko hormonaalisen ehkäisyn (pillerit tai kierukka)?
Helposti ajatellaan että mustasukkainen ihminen on epävarma ja vainoharhainen yms. Mutta joskus mustasukkaisuus voi johtua siitä että kumppani on oikeasti ihastunut toiseen tai oikeasti pettää ja vaisto kertoo tämän toisen muuttuneesta käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
En ole vaihtanut ehkäisyä pitkään aikaan. Ei johdu siitä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten sinun kannattaa lähteä työstämään mustasukkaisuuttasi. Onko itsetuntosi jostain syystä kärsinyt kolauksen (työasiat, oma tyytymättömyys ulkonäköön, ikäkriisi...)? Kannattaa hakea ajoissa ammattiapua, jos tuntuu ettei itse pääse eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Helposti ajatellaan että mustasukkainen ihminen on epävarma ja vainoharhainen yms. Mutta joskus mustasukkaisuus voi johtua siitä että kumppani on oikeasti ihastunut toiseen tai oikeasti pettää ja vaisto kertoo tämän toisen muuttuneesta käytöksestä.
Kumppanini oli ihastunut yhteen työkaveriinsa viime kesänä ja tunne oli yksipuolinen ja vain mieheni tiedossa. Tämä muutti muualle. Mitään ei koskaan tapahtunut mutta se tunne kun sain vahingossa tietää asiasta satutti. Tällöin asiaa ei sen enempää selvitetty. Epäilenkin että tämä ehkä jätti jonkin jutun etten uskalla enää luottaa meihin. Ja tällä epävarmuudella ajan miestä vain pois kun olen kireä ja etäinen kun pelkään pahinta kokoajan. Haluaisin taas oppia olemaan ja nauttimaan yhteisestä ajasta.. pitkään yhdessä ja ymmärrän että ihastumista tulee.mutta se että toinen ei kerro asiasta ja salaa viimeiseen asti vaikka itse huomaa on alkanut kalvamaan.enpä tiedä. Pitäisi vaan päästä asioiden yli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppanini oli ihastunut yhteen työkaveriinsa viime kesänä ja tunne oli yksipuolinen ja vain mieheni tiedossa. Tämä muutti muualle. Mitään ei koskaan tapahtunut mutta se tunne kun sain vahingossa tietää asiasta satutti. Tällöin asiaa ei sen enempää selvitetty. Epäilenkin että tämä ehkä jätti jonkin jutun etten uskalla enää luottaa meihin. Ja tällä epävarmuudella ajan miestä vain pois kun olen kireä ja etäinen kun pelkään pahinta kokoajan. Haluaisin taas oppia olemaan ja nauttimaan yhteisestä ajasta.. pitkään yhdessä ja ymmärrän että ihastumista tulee.mutta se että toinen ei kerro asiasta ja salaa viimeiseen asti vaikka itse huomaa on alkanut kalvamaan.enpä tiedä. Pitäisi vaan päästä asioiden yli.
Ap
Jos joku olisi yksipuolisesti ihastunut minuun niin en todellakaan kertoisi siitä puolisolleni. Miksi kertoisin? Saadakseni hänet mustasukkaiseksi?
Miten sait "vahingossa" tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSitten sinun kannattaa lähteä työstämään mustasukkaisuuttasi. Onko itsetuntosi jostain syystä kärsinyt kolauksen (työasiat, oma tyytymättömyys ulkonäköön, ikäkriisi...)? Kannattaa hakea ajoissa ammattiapua, jos tuntuu ettei itse pääse eteenpäin.
Käyn psykokogilla puhumassa kyllä. Itsetuntoni on aika heikko mutta ei se ennen ole vaikuttanut tällä tavalla. Enenmänkin olen vain itsekseni hiljaa kärsinyt. Nyt se vaikuttaa parisuhteeseeni
Ap
Minulla on elämäni mustasukkaisuus ylipäätään vaan keskittynyt pariin naiseen. He ovat ehkä sellaisia jollaisia toivoisin itse olevani. Eli en ole kaikista naisista jne mustasukkainen.
Mutta kun ikää tulee ja naama alkaa rupsahtamaan ja vähän luonnekin muuttuu kun hormonitasot vaihdevuosien alla heittelee niin tottakai sitä alkaa vähän epäröidä että kuinka itseäni nuorempi kumppani minua "jaksaa katsella".
Mutta myönnän että epävarmuutta on vähän ilmassa omassakin suhteessa kumppaniini.
Se oma tunne pitää selvittää. Miettiä miten sietää sen ihastumisen. Ja sietääkö sitä. Tarvittaessa pariterapiaan.
Ja oma pää kuntoon. Jollainlailla varmuus itselle. Mitä sitten, jos se toinen pettää tai ihastuu. Mitä sitten jos ero tulee. Minä pärjään aina.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on elämäni mustasukkaisuus ylipäätään vaan keskittynyt pariin naiseen. He ovat ehkä sellaisia jollaisia toivoisin itse olevani. Eli en ole kaikista naisista jne mustasukkainen.
Mutta kun ikää tulee ja naama alkaa rupsahtamaan ja vähän luonnekin muuttuu kun hormonitasot vaihdevuosien alla heittelee niin tottakai sitä alkaa vähän epäröidä että kuinka itseäni nuorempi kumppani minua "jaksaa katsella".
Mutta myönnän että epävarmuutta on vähän ilmassa omassakin suhteessa kumppaniini.
Minulla päinvastoin. Olen yli 50v enkä ole enää yhtään mustasukkainen. Olen tyytyväinen itseeni ja tiedän, että pärjään aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos joku olisi yksipuolisesti ihastunut minuun niin en todellakaan kertoisi siitä puolisolleni. Miksi kertoisin? Saadakseni hänet mustasukkaiseksi?
Ei vaan puolisoni oli ihastunut ei tämä nainen. Näyttöön tuli viesti naiselta joka oli minusta outo ja silloin en tiennyt kuka nainen oli. Luin tämän jälkeen muutaman viestin jotka mies oli hänelle laittanut. En kaikkia koska se muutama riitti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se oma tunne pitää selvittää. Miettiä miten sietää sen ihastumisen. Ja sietääkö sitä. Tarvittaessa pariterapiaan.
Ja oma pää kuntoon. Jollainlailla varmuus itselle. Mitä sitten, jos se toinen pettää tai ihastuu. Mitä sitten jos ero tulee. Minä pärjään aina.
Tämä!! Olen edelllisestä suhteesta itse lähtenyt koska olin kuitenkin varma ja se mustasukkaisuus ei ollut ongelma vaikka toinen kohteli huonostikkin. Nyt en ymmärrä mikä minussa on muuttunut. En tunnista itseäni tälläisenä ja se ahdistaa. Tiedän että pärjäisin ihan hyvinkin yksin tai siis lasten kanssa mutta en ymmärrä miksi en tunne oloa yhtä varmaksi enää. Sikis neuvoja pyydänkin.
Ap
Mieti mitä pelkäät. Pelkäätkö sitä, että mies on toisen kanssa, pettää ja pitää sinua naurunalaisena vai mahdollista yksinoloa, muille asian kertomista, kulissien kaatumista, tulevien asioiden järjestelmisen pelkoa?
Konkretisoi asia itsellesi. Minulla oli nimittäin se jälkimmäinen, eli olin aikoinaan mustis ja huomasin, että ajatukseni kääntyivät aina siihen, että miten pärjään lasten kanssa mahdollisen eron jälkeen. Se, että mies olisi löytänyt itselleen toisen naisen, ei ollut minulle tavallaan kauhea ajatus, tai oli, mutta se ei ollut se kauhein asia. Ajattelin kuitenkin, että jokainen haluaa aina itselleen joka tapauksessa parempaa ja jos mies löytää oikeasti jonkun upean naisen, jonka kanssa haluaa pistää meidän ihan hyvän perhearkemme sekaisi, niin naisen pitää olla todella hyvä. Tunnen mieheni ja hän ei ole ollut ikinä mikään tuuliviiri, vaan asioita jopa liikaa miettivä.
Toki voi olla, että alitajuntasi näkee vaaranmerkkejä ja tuntosarvesi nousevat pystyyn niiden takia, mutta mieti mikä ajatustesi tausta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos joku olisi yksipuolisesti ihastunut minuun niin en todellakaan kertoisi siitä puolisolleni. Miksi kertoisin? Saadakseni hänet mustasukkaiseksi?
Ei vaan puolisoni oli ihastunut ei tämä nainen. Näyttöön tuli viesti naiselta joka oli minusta outo ja silloin en tiennyt kuka nainen oli. Luin tämän jälkeen muutaman viestin jotka mies oli hänelle laittanut. En kaikkia koska se muutama riitti.
Ap
Mutta eihän tää ole vielä kovin paha asia.
Minä sain viestejä omaan puhelimeen toiselta naiselta. Haukkumista ja solvausta, minulle täysin tuntemattomalta ihmiseltä.
Meillä on viriilit miehet 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrettävää, että tunnet mustasukkaisuutta tuossa tilanteessa. Mä oon nainen, joka ihastui keväällä varattuun työkaveriin. Ja tunne oli molemminpuolinen. Kumpikaan meistä ei halunnu mitään sen enempää. En huolis varattua, enkä edes juuri eronnutta miestä. Nyt olen löytänyt aivan ihanan miehen itselleni <3. Tuossa tilanteessa miettisin mikä sai sinun miehesi ihastumaan toiseen.
Kuulostaa enemmänkin vainoharhaisuudelta, jos vaan ilman erityisempää syytä pelkää että toinen saattaisi pettää.
Ei siitä kyllä helposti pääse eroon, ainakaan ennen kuin tiedosta miksi ja mistä moinen tunne on tullut.
Asian kohtaaminen auttaa, ratkaisu!
Pyydätte jonkun naisen mukaan ja katselet kun hän harrastaa seksiä miehesi kanssa.
Katsot läheltä ja mieluummin videoit lähikuvaa tapahtumasta.
Kas huomaat se ei enää tunnukaan pahalta. Jos oire uusii voit katsoa uudestaan ottamaltasi videolta.
Tämä toimii meillä.
N. 46
Älä seurustele. Näin olen ite ratkaissut