Kulkevatko älykkyys, esteettinen silmä / tyylitaju jossain määrin käsikädessä?
En tarkoita muodin mukaan pukeutumista, vaan, että henkilö huomaa esim mitkä vaatteet pukevat, mitkä värit, sävyt, materiaalit, mittasuhteet ja muodot. Mietin, tätä, kun näin erittäin tyylitajuttomia ihmisiä.
Minä ja suurin osa tuttavistani kokisimme olomme sairaaksi, jos pukeutuisimme vastaavalla tavalla. Mieluummin luopuisimme joistakin vaatekappaleista, kuin käyttäisimme niitä silloinkin, jos rahasta olisi tiukkaa. Ympäristön vaikutuksesta hyvinvointiin on keskusteltu. Monet tarvitsevat omaa esteettistä silmää miellyttävän ympäristön.
Kommentit (47)
No johan sun aloitus vastaa kysymykseen 🤯
Jos pidät itseäsi tyylitajuisena, mutta silti esität tuollaisen kysymyksen niin sehän todistaa, että ainakaan tyylitaju ja älykkyys ei kulje käsi kädessä.
No, Albert Einstein ei käyttänyt lainkaan sukkia, ja kulki sandaaleissa hiukset aina sekaisin päässä, ja poltti jatkuvasti piippua. Ei siis ollut lainkaan tyylitietoinen ihminen.
Kyllähän älykäs ihminen halutessaan osaa ottaa selvää siitä mikä sopii yhteen ja mikä ei ihan vaikka lukemalla pukeutumisoppaita ja soveltamalla näitä tietoja omaan pukeutumiseen. Toki erittäin luovaan pukeutumiseen tarvitaan ehkä sitten jo enemmän luovaa luonnettakin. Toinen asia toki on se, että älykäs ihminen ei vain ole kiinnostunut muodista ja priorisoi muita asioita.
Tuskin. Tulen perheestä, jossa monilla on todella hyvä esteettinen silmä. Älyä meillä on keskiverrosti.
Älykäs ihminen yleensä osaa pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla. Tyhmä ihminen menee vaikka häihinkin verkkareissa.
Uskon näin.
Eikä se ole rahakysymys, monella varakkaalla ei ole lainkaan tyylitajua, kunhan vaan ostelee hintalapun tai merkin mukaan.
Mun vanhemmat oli köyhiä duunareita mutta mun äidillä oli todella hyvä värisilmä ja sisustusmaku. Sama pukeutumisen kanssa, aina tyylikäs pikkurahalla.
Kummallakaan ei ollut mahdollisuutta kouluttautua mutta älykkäitä molemmat
Omat empiirinen havainto on, että musikaalisesti lahjakkaat ovat yleensä muutenkin kulturelleja, sivistyneitä ja hyvin toimeentulevia ja hyvin pukeutuvia.