Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nopea mutta kuitenkin turvallinen tapa laihtua?

Vierailija
09.01.2020 |

Nyt kun vuosi vaihtui, olen viimeinkin päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja hankkiutua eroon muutamasta kilosta jotka ovat alkaneet häiritä itseäni. Olin aikaisemmin normaalipainon alarajalla ja viihdyin niissä mitoissa paljon paremmin kuin nykyisissä. Painoa on kertynyt pikku hiljaa tässä vuoden-puolentoista sisään, kun olen ollut todella masentunut ja liikunnan määrä on vähentynyt. Olen siis edelleen normaalipainoinen, mutta tahdon eroon pienestä vatsamakkarasta sekä kapeammat reidet takaisin. Haluaisin tuloksia kesään mennessä, onkohan realistista? Mittani ovat arviolta 160/60.

Olen kuullut paljon hyvää esimerkiksi 5:2-dieetistä, kannattaisikohan sitä lähteä kokeilemaan? Millaista liikuntaa kannattaisi harrastaa? Tällä hetkellä harrastan reippaita kävelylenkkejä useana päivänä viikossa, mutta mitä lisäksi? Olisi kiva jos energiaa kuitenkin riittäisi enkä aivan näännyttäisi itseäni liian tiukalla ruokavaliolla ja liikunnalla, sillä silloin tulokset jäävät pieniksi pitkällä aikavälillä. Olen aikaisemmin laihduttanut epätervein tavoin; liikkunut aivan liikaa ja syönyt aivan liian yksipuolisesti ja vähän enkä tahdo palata siihen. Vinkkejä?

N24

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieneen paino-ongelmaan ei tarvita mitään radikaalia. Esim. voit tehdä joko 5:2 dieetin tai lisätä liikuntaa, molempia tuskin samaan aikaan kannattaa.

Vierailija
2/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin pieneen paino-ongelmaan ei tarvita mitään radikaalia. Esim. voit tehdä joko 5:2 dieetin tai lisätä liikuntaa, molempia tuskin samaan aikaan kannattaa.

Mietinkin, että onko realistista saada painoa hyvin pois kesään mennessä, kun "ylimääräisiä" kiloja ei ole montaa ja paino edelleen normaalipainon puolella. Noin kymmenen kiloa yhteensä haluan pois, että pääsen takaisin sinne n. 50 kiloon eli normaalipainon alarajoille jossa omasta mielestäni näytin parhaalta ja olin itseeni tyytyväisin. Riittääköhän tuo reipas lenkkeily liikunnaksi vai suosittelisitko jotain muuta? AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:2 on hyvä, samoin 16:8 (ja muut pätkäpaastot). Jälkimmäisestä täällä oli jossain ketjukin jossa hyviä ohjeita.

Vierailija
4/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keto

Vierailija
5/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:2 on aika hankala koska 5 päivänä kun saa syödä "vapaasti", helposti pilaa koko laihdutuksen ellei silloinkin ole hyvin tarkkana. 16:8 mielestäni parempi, minulla se on käytännössä 20:4 koska syön aamiaisen ja lounaan 4 tunnin sisällä ja jätän ilallisen pois. Tämä ei kuitenkaan pitemmän päälle kivaa.

Eniten suosin sellaista että pitää 2/3 päivän ateriasta hyvin kevyinä, esim hiilarit pois. Ei yhtä kauheaa nälkää kuin näillä paastodieeteillä mutta kaloreita saa pois paljon. Esim niin että ainakin 5 päivänä viikossa 2/3 ateriaa kevyitä, vaikka viikonloppuisin voi sallia normaalit ateriat tai vain 1/3 kevyen. Tyyliin: aamiaiseksi omena, normaali lounas työpaikan ravintolassa, illaliseksi hedelmä, vihannes ja joku proteiini (tonnikala/leipäjuusto/rahka jne) hiilarit siis pois. Laihdutin 25kg yhdessä kesässä tällä tavalla.

Liikunnaksi suosittelen sellaista mistä tykkäät ja joka ei tunnu tukalliselta.

Vierailija
6/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietinkin, että onko realistista saada painoa hyvin pois kesään mennessä, kun "ylimääräisiä" kiloja ei ole montaa ja paino edelleen normaalipainon puolella. Noin kymmenen kiloa yhteensä haluan pois, että pääsen takaisin sinne n. 50 kiloon eli normaalipainon alarajoille jossa omasta mielestäni näytin parhaalta ja olin itseeni tyytyväisin. Riittääköhän tuo reipas lenkkeily liikunnaksi vai suosittelisitko jotain muuta? AP

En tiedä miksi tämä sai alapeukun, en siis tarkoita että kesään mennessä pitäisi saada kaikki 10 kiloa pois kunhan edes puolet siitä, niin olisin tyytyväinen. :D

Vierailija
7/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha tylsä neuvo: syö n. 500 kcal vähemmän kuin kulutat vuorokaudessa, niin laihdut 0,5-1kg viikossa.  Kaikki, ihan kaikki paastot, keto- ym- dieetit perustuvat pohjimmiltaan tähän.  

Vierailija
8/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö terveellisesti ja käy lisäksi vaikka salilla 3x viikko, niin olet rantakunnossa kesään mennessä. Masennuskin voi näin hieman helpottaa.

Vierailija
9/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtaisin aikarajoitukset ja kilotavoitteet ja keskittyisin korjaamaan elintavoissa sen, mikä masennuksen aikana muuttui. Jos aloit syödä makeita tai rasvaisia herkkuja, niin ne sitten vähemmälle, tilalle ravitsevaa, monipuolista ruokaa. Jos ruokarytmi on epäsäännöllinen, korjataan se. Jos liikunta on jäänyt vähemmälle niin sitä mukaan. Sellaisia muutoksia, joita on helppo jatkaa läpi elämän, eikä mitään laihdutuskuuria. Uskon, että paino voi pudota nopeastikin, kun olet nuori ja olet aiemmin ollut hoikka. 

Vierailija
10/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa mikä tapa toimii kenelläkin. Kalorirajoitus taitaa olla yleisin jos sitä kykenee ylläpitämään.

Vierailija
11/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö terveellisesti ja käy lisäksi vaikka salilla 3x viikko, niin olet rantakunnossa kesään mennessä. Masennuskin voi näin hieman helpottaa.

Olen tosi kokematon salillakävijä, joten vinkkejä siihen, mitä kaikkea siellä kannattaisi tehdä? Ap

Vierailija
12/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi kokematon salillakävijä, joten vinkkejä siihen, mitä kaikkea siellä kannattaisi tehdä? Ap

Alkuun ihan pelkkä cardio riittää. Myöhemmin painoja yms

Vierailija
13/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa mikä tapa toimii kenelläkin. Kalorirajoitus taitaa olla yleisin jos sitä kykenee ylläpitämään.

Kyllä tietysti kaloreitakin tarkoitus alkaa katsomaan taas tarkemmin, mutta siihen ei ole aikaa eikä halua, että jokaikisen murun mittaan kaloreissa. Ap

Vierailija
14/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun ihan pelkkä cardio riittää. Myöhemmin painoja yms

Okei, kiitos vastauksesta. :) Kuten aloituksessa sanoin, kiinteyttää haluan etenkin vatsasta ja reisistä, mutta kovin lihaksikasta olemusta en tavoittele, enemmänkin hoikkaa ja jäntevää, jos sen niin voisi sanoa. Ap

Vierailija
15/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolla sykettä nostattavaa liikuntaa niin että hiki tirsuu. Juoksulenkit, pyöräily, hiihto, uinti. Näissä kuluu paljon energiaa. Lisäksi jotain lihaskuntoa kohottavia harjoituksia vaikka ihan Youtuben opastuksella omassa olohuoneessa jos ei salille jaksa vääntäytyä. Näitä sen 3-4 kertaa viikossa.

Ja jätä valkoinen sokeri kokonaan pois ruokavaliosta. Älä juo kaloripitoisia juomia. Syö vähemmän rasvaista punaista lihaa, riisiä ja pastaa ja enemmän kasviksia ja kalaa.

Eiköhän noilla ala muodot uusiutua. Ei se sen ihmeellisempää ole.

Vierailija
16/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtaisin aikarajoitukset ja kilotavoitteet ja keskittyisin korjaamaan elintavoissa sen, mikä masennuksen aikana muuttui. Jos aloit syödä makeita tai rasvaisia herkkuja, niin ne sitten vähemmälle, tilalle ravitsevaa, monipuolista ruokaa. Jos ruokarytmi on epäsäännöllinen, korjataan se. Jos liikunta on jäänyt vähemmälle niin sitä mukaan. Sellaisia muutoksia, joita on helppo jatkaa läpi elämän, eikä mitään laihdutuskuuria. Uskon, että paino voi pudota nopeastikin, kun olet nuori ja olet aiemmin ollut hoikka. 

Makeista herkuista en ole koskaan liion välittänyt, joten niitä ei ole mennyt tänäkään aikana tavallista enempää (korkeintaan kerran puolessa vuodessa juhlissa pala kakkua jos sitäkään). Ruokailutottumukset ylipäätään eivät ole paljoa muuttuneet, joskin on tullut juotua alkoholia vähän enemmän kuin ennen ja sen tiedänkin, että siihen täytyy nyt kiinnittää huomiota ja jättää vähemmälle. Ruokahalu päin vastoin on masennuksen vuoksi välillä ollut ihan tipotiessään, joten itse ruuasta en ainakaan aikaisempaa enempää ole energiaa saanut. Liikunta on juurikin se joka on jäänyt vähälle joten sitä täytyy lisätä.

Tiedän, että tahdon itsekin pysyvän muutoksen yksittäisen laihdutuskuurin sijaan, mutta ajattelin että alkuun intensiivisempi laihdutus motivoisi jatkamaan, kun tuloksia huomaisi suht nopeastikin. Ap

Vierailija
17/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnolla sykettä nostattavaa liikuntaa niin että hiki tirsuu. Juoksulenkit, pyöräily, hiihto, uinti. Näissä kuluu paljon energiaa. Lisäksi jotain lihaskuntoa kohottavia harjoituksia vaikka ihan Youtuben opastuksella omassa olohuoneessa jos ei salille jaksa vääntäytyä. Näitä sen 3-4 kertaa viikossa.

Ja jätä valkoinen sokeri kokonaan pois ruokavaliosta. Älä juo kaloripitoisia juomia. Syö vähemmän rasvaista punaista lihaa, riisiä ja pastaa ja enemmän kasviksia ja kalaa.

Kiitos neuvoista. Pelkäänpä kyllä, että ihan alkuun mikään hikilenkki tai muu todella raskas ei kohdallani onnistu, sillä oikeasti häpeäkseni myönnän että kuntoni on rapistunut tässä sinä aikana, kun liikunta on ollut tosi vähäistä. Reippaaseen kävelyyn pystyn, salilla en ole kokeillut käydä. Unohdin aloituksessa mainita, mutta kärsin raudanpuutteesta joka sekin on heikentänyt kuntoani, hengästyn helposti. :( Toivottavasti rautalisät alkavat tehota ja voimat ainakin sen osalta palaisivat pikku hiljaa jotta raskaampikin liikunta onnistuisi. 

Vierailija
18/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pätkäpaastosin 16:8. Tää on mulle ollut ennen luontainen tapa syödä, mutta "korjasin" syömiseni viiteen ateriaan päivässä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala). Tuntui että päivät meni syödessä ja ruoanhimo oli läsnä kokoajan. Päätin kokeilla pätkäpaastoa (söin klo 11-19) ja nyt puoli vuotta myöhemmin en enää pätkäpaastoile vaan olen omassa rytmissäni. Syön 2-3 ateriaa päivässä: lounas (jää joskus välistä), päivällinen ja iltapala.

Lopetin myös leivän puputtamisen, luovuin pastasta, riisistä, perunasta, hedelmistä. Syön käytännössä kananmunia, juustoja, kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa, joskus jogurttia marjoilla.

Tämän ruokavalion myötä ajatukset ei pyöri ruoassa, mieliteot ovat kadonneet tai vaihtuneet parempiin. "Herkuttelen" usein ja varsinkin alkoholia kuluu liikaa. Kerran tai kaksi kuussa huijaan ja sorrun syömään pikaruokaa :D Aika usein on näitä "ei jaksa nipottaa" ja tulee syötyä vähän miten sattuu (tekee mieli patonkia ja sitä on tarjolla, niin totta kai otan) , taitaa enemmänkin boostata tätä painonpudotusta. Paino nimittäin tippuu tasaisesti hitaan varmasti, vaikka en liiku ollenkaan. Eikä tämä tunnu laihdutukselta vaan paluulta entiseen. Hyvä fiilis ja jaksaa.

Vierailija
19/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvoista. Pelkäänpä kyllä, että ihan alkuun mikään hikilenkki tai muu todella raskas ei kohdallani onnistu, sillä oikeasti häpeäkseni myönnän että kuntoni on rapistunut tässä sinä aikana, kun liikunta on ollut tosi vähäistä. Reippaaseen kävelyyn pystyn, salilla en ole kokeillut käydä. Unohdin aloituksessa mainita, mutta kärsin raudanpuutteesta joka sekin on heikentänyt kuntoani, hengästyn helposti. :( Toivottavasti rautalisät alkavat tehota ja voimat ainakin sen osalta palaisivat pikku hiljaa jotta raskaampikin liikunta onnistuisi. 

Älä huoli, äkkiä se kunto siitä palautuu. Kun itse luovuin autosta ja aloin pyöräillä joka paikkaan, oli alku melkoista puuskuttamista ja kirosin rapistunutta kuntoani. Ei kuitenkaan mennyt aikaakaan, kun se sujui jo ihan huomaamatta ja pääsin helposti polkemaan sellaisia ylämäkiä, joihin ei aluksi kunto mitenkään riittänyt. Samaan aikaan aloin käydä säännöllisesti uimassa ja niin se vaan lähti siitä sujumaan ja kestävyys parani kerta kerralta. Suosittelen siis muutenkin tuota hyötyliikunnan lisäämistä, etenkin pyöräilyä. 

Jos tykkäät tanssia, niin tee sitä kotona niin usein, paljon ja kovaa kuin vain sinusta irtoaa. Esimerkiksi twerkkauksessa kysytään melkoisia jalkavoimia ja omani ovat jo aika lailla eri muotoiset kuin aloittaessa (ja ihan huvikseni kotona rytkytän omassa ylhäisessä yksinäisyydessäni). Minulle ainakin on tärkeintä että liikunta on hauskaa ja että tykkään siitä, niin se tulee osaksi elämää ihan huomaamatta. Mitään päälleliimattuja tunnin hampaat irvessä polvennosto-jumppajyystöjä en jaksa itse ollenkaan. Jokaiselle löytyy varmasti joku oma kiva juttu liikunnan parista.

Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.

ps. Muista syödä jotain c-vitamiinipitoista kun otat rautatabletteja, se auttaa rautaa imeytymään.

Vierailija
20/23 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukut siksi kun tuo nykyinen paino on ko ihan hyvä ja siitä ihan max 5 kg pois. 50 kg on sellainen teinipaino eikä aikuisen naisen tarvitse tai pidä olla liian laiha. Miehetkään ei pidä muodottomista.

Suosittelen lisäämään kiinteyttävää liikuntaa ja unohtamaan varsinaisen laihduttamisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän