Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOMEVASTAISUUS

Vierailija
09.01.2020 |

Minua ahdistaa tämä nykyajan somemeininki. Tuntuu, että kaikki on kokoajan somessa ja tuntuu, et kaikkien pitäs olla somessa, ettei tipu kärryiltä. Ite oon joskus kuulija Facebookiin, en enää. Ällöttää niin ihmisten teennäisyys ja se kun pitää antaa parempaa kuvaa omasta elämästään kuin se oikeasti onkaan. Ja yks asia mitä en ymmärrä on se, että minkä helvetin takia tavalliset tytöt / naiset laittaa instagramiin tissiperse kuvia kaikkien nähtäville?? Mitä ne siitä saa kun vanhat äijät kommentoi ja kuolaa niitä kuvia? Onko kaikki nykyään somessa vai löytyykö vielä muita erilailla ajattelevia??

N29

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää nykyajan meininki kyllä enää tervettä ole. Onneks sai elää aikaa ennen somea!

Ap

2/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, somet roviolle vaan. Minulla on vielä facebook tunnus mutta harvoin käyn siellä enää. Ei kukaan puhu mitään järkevää siellä, pahemman luokan rinkirunkkausta kaikki ryhmät. Instagram ja muut on ollut aina vierasta minulle ja tulee olemaankin. Pidän vanhan kunnon foorumeista mutta niitäkin maltilla. On mukavempaa soittaa ystävilleen puhelimella ja kahvitella naamatusten.

Sen sijaan että avaatte somen, suosittelisin ihmisiä että heittävät puhelimen mäkeen ja lukevat vaikka kirjan tai lähtevät lenkille ja kuuntelevat omia ajatuksiaan hetken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta kertoo lähinnä sun omasta kaveripiiristäsi, jos heidän somekäyttäytymisensä on kertomasi kaltaista. Mun kavereistani kukaan ei laita someen mitään tissipersekuvia. 

Vierailija
4/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeesusonherra kirjoitti:

Samaa mieltä, somet roviolle vaan. Minulla on vielä facebook tunnus mutta harvoin käyn siellä enää. Ei kukaan puhu mitään järkevää siellä, pahemman luokan rinkirunkkausta kaikki ryhmät. Instagram ja muut on ollut aina vierasta minulle ja tulee olemaankin. Pidän vanhan kunnon foorumeista mutta niitäkin maltilla. On mukavempaa soittaa ystävilleen puhelimella ja kahvitella naamatusten.

Sen sijaan että avaatte somen, suosittelisin ihmisiä että heittävät puhelimen mäkeen ja lukevat vaikka kirjan tai lähtevät lenkille ja kuuntelevat omia ajatuksiaan hetken.

Nimenomaan! Kuunnella omia ajatuksia! Tuntuu ettei ihmiset enää kykene olemaan yksin omien ajatusten kanssa, kun silloinkin kun olisi aikaa niin pitää somettaa. Olisihan se kehittävämpää vaikka lukea tai lenkkeillä. Ahdistaa mihin tämä vielä menee. Kohta tai onhan se jo nyt niin, että puhelin kourassa kulkeminen on uusi normaali :(

Ap

Vierailija
5/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta kertoo lähinnä sun omasta kaveripiiristäsi, jos heidän somekäyttäytymisensä on kertomasi kaltaista. Mun kavereistani kukaan ei laita someen mitään tissipersekuvia. 

Sori sori, kaveripiiriini ei kuulu niin pinnallisia tyyppejä, mutta olen nähny et siellä ig:ssä tämmösiä on. Kerrohan sinä että miksi? Mitä siitä saa itselleen? Onko persoonallisuuden kehitys jäänyt jotenkin alhaiselle tasolle?

Ap

Vierailija
6/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori sori, kaveripiiriini ei kuulu niin pinnallisia tyyppejä, mutta olen nähny et siellä ig:ssä tämmösiä on. Kerrohan sinä että miksi? Mitä siitä saa itselleen? Onko persoonallisuuden kehitys jäänyt jotenkin alhaiselle tasolle?

Ap

Miksi katselet somesta joidenkin pinnallisten tyyppien päivityksiä? Mitä sä saat siitä itsellesi muuta? Miksi sua ahdistaa tuntemattomien tekemiset? Eikö olisi kehittävämpää vaikka lukea tai lenkkeillä? 

Ja ei, en tiedä miksi jotkut niin tekevät. Ei ole millään tavalla multa pois, jos joku tekee.  Ei edes kiinnosta tietää, koska en katsele somesta tuntemattomien tyyppien julkaisuja ja vaikka katselisinkin, en ahdistuisi niistä. Mulla on ihan riittävästi ihmissuhteita ja kaikkea mukavaa tekemistä elämässäni. Mm lukeminen ja lenkkeily.

Vierailija
7/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä hän tietäisi, miksi? Juurihan sanoi, ettei hänen someympyröihinsä näitä sun stereotypioita kuulu.

Minusta somevastaisuus on just sitä kun ei osata ajatella itse. Aloittajalla ei ole sometilejä, mutta silti hän on niiden asiantuntija. En ymmärrä somevihaa ylipäänsä, mulle sosiaalinen media tuo paljon elämään. En ikinä ehtisi kuulla ja nähdä kaikkia niitä ihmisiä, joita haluisin, mikäli ei olisi somea. Ja kukaan meistä ei mitään heruta instassa.

Sivusta

Vierailija
8/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään se kuvien postailu menee mielestäni samaan kastiin kuin ylipäätään se että pukeutuu kyseisellä tavalla. Sillä haetaan itsevarmuutta, itselle tuntemusta oloaan seksikkääksi ja hyvännäköiseksi.

Aina on ollut jo teineillä että suositut pukeutuvat tietyllä lailla ja esittelevät hienouttaan julkisesti. Suosiota ja huomiota saadaan tällä tavalla ja kehuista tuntee olonsa itsevarmemmaksi, saa hyväksyntää ja tuntuu ne kehut aina hyvältä. Aina ne kehujat eivät suinkaan ole niitä ällöttäviä setämiehiä, mutta toki heitäkin siellä näkyy.

Upeat kuvat joissa näyttää hyvältä kerryttävät suosiota mainetta ja sillä voi tehdä myös rahaa mikäli profiilisi kiinnostaa useita tuhansia ihmisiä. Ei sen tarvitse aina olla alastonkuva. Suosituimmat tilit ovat niitä joissa on monipuolisesti erilaisia ja hyvälaatuisia kuvia. Jotkut haluavat jakaa elämäänsä muutenkin someen koska ihmisiä kiinnostaa. Varsinkin nykyään jos kyseessä on ns lifestyle -tyyppinen profiili. Joillekin se some on jopa harrastus ja työväline.

Se ei tarkoita sitä että kaikkien pitäisi tehdä samaa. Antaa niiden tehdä jotka tekevät. Sellaisia ei tarvitse seurata katsoa mikäli ei halua.

Vierailija
9/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko some vienyt teiltä luetun ymmärtämisen vai miksi takerrutte vain yhteen kohtaan aloituksesta, juuri tuohon tissiperse kohtaan?

Minua ahdistaa koko tämä some aikakausi.

Ap

Vierailija
10/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa

Toki somella on muutakin merkitystä ihmisten elämään ja tuntuu siltä että APn käsitys somesta on se, että pyllistetään kameralle. Somessa jaetaan tietoa, markkinoidaan, pidetään yhteyttä, mainostetaan, pystyy olemaan mukana ihmisten elämässä kauempaakin, voi saada ideoita harrastuksiin, ruuanlaittoon, jakaa vinkkejä ja niksejä. Somella on paljon hyviäkin puolia, toki paljon niitä huonojakin esim. se on aivan uusi ulottuvuus ja ympäristö kiusaamiselle ja sitä on siellä helppo toteuttaa joutumatta vastuuseen.

Vierailija
11/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko some vienyt teiltä luetun ymmärtämisen vai miksi takerrutte vain yhteen kohtaan aloituksesta, juuri tuohon tissiperse kohtaan?

Ap

Miksi sinua ahdistaa ne positiivisetkin asiat mitä some voi tarjota?

Vierailija
12/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on perseestä ja kuitenkin somessa asiasta valitat? Et varmaan itse näe mitään ristiriitaa asiassa? Ja kyllä, keskustelufoorumi on somea siinä missä insta tai facekin. 

Vierailija
13/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinua ahdistaa, koska et tiedä siitä mitään. Tuntematon pelottaa aina. Ota selvää, niin huomaat, ettei mitään pelottavaa ole.

Vierailija
14/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa koko some aikakausi. Ihmiset kulkevat puhelin kourassa eikä keskity hetkeen, jos vaikka yrittää jutella jostain. En pidä siitä, että maailma menee siihen että kaikki pyörii somen kautta. Esim. Yrityksillä ei ole tavallisia nettisivuja vaan ne löytyy Facebookista.

Ap

Vierailija
15/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaa koko some aikakausi. Ihmiset kulkevat puhelin kourassa eikä keskity hetkeen, jos vaikka yrittää jutella jostain. En pidä siitä, että maailma menee siihen että kaikki pyörii somen kautta. Esim. Yrityksillä ei ole tavallisia nettisivuja vaan ne löytyy Facebookista.

Ap

No mitä niin kamalaa siinä on jos ne sivut ovat Facebookissa? Vähän sama kuin sanoisit että tietty mainos saa pyöriä televisiossa, mutta on hirveää jos se sama mainos on myös YouTubessa, niin kuin sillä oikeasti olisi väliä.

Ymmärrän pointtisi siitä, että puhelimen selaaminen toisen seurassa on inhottavaa. Kyse on käytöstavoista, eikä se ole somen vika vaan sen ihmisen, jolla ei ole tilannetajua eikä tapoja. On reilua olla pois puhelimen ääreltä jos pitäisi keskustella toisen kanssa.

Tunnut kuitenkin syyllistävän somea kaikesta ja näkevän sen vain täysin negatiivisena asiana.

Vierailija
16/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen samanlainen, kuin ap. Itse olen 51 v ja ajattelumaailmaltani varsin vanhanaikainen, siinä varmaan isoin syy. Täällä vauvapalstalla roikkuminen on käytännössä ainoata "someiluani" ollut koskaan, olin tossa vuosia käymättä kokonaan, nyt taas eksynyt tänne😂 Niin ja (49-v) it-alalla työskentelevä aviomieheni on vielä itseänikin somevastaisempi, siltäkin tarttunu...

17/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa se ei ole SOME itsessään mikä on ongelma, vaan se KUINKA sitä käytetään. Kyllähän foorumit, keskustelupalstat yms. "SOMEn esi-asteet" on olleet käytössä jo pitkään niin kauan kuin Internet on ollut olemassa.

Ongelma eskaloitui lähinnä siinä kohtaan kun älypuhelimet tuli jokaisen käteen. Enää foorumeilla (tai irkissä tai kissa-meemi -sivustolla) jatkuva roikkuminen ei ollut pelkästään hikisten nörttien hommaa vaan koko kansan.

Iso osa ihmisistä koukuttuu tuohon hommaan ja se jos mikä on huolestuttavaa. Aina kun taskussa kilahtaa tai värähtää, täytyy kaivaa ja katsoa mitä (pääasiallisesti) turhaa siellä on näkyvissä. Jatkuvasti eikä se lakkaa koskaan! Se on riippuvuus kuten mikä tahansa muukin ja riippuvuudet ovat aina pahasta.

Vierailija
18/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi sua ahdistaa ihmiset, joita et edes tunne? Miksi et keskittyisi omiin kavereihisi kuten suurin osa meistä muistakin tekee? Kerroit kuitenkin jo aiemmin, että omassa kaveripiirissäsi ei ole näitä pinnallisia ihmisiä. Miksi he eivät riitä sinulle? 

Ja mitä väliä sillä on, millä alustalla yritysten sivut ovat? Yritysten Facebook-sivut ovat yleensä julkisia eikä sulla tarvitse olla edes Facebook-tunnuksia päästäksesi lukemaan ne. Pistät yrityksen nimen Googleen hakusanaksi ja klikkaat linkkiä. Ihan yhtä helppoa kuin jos alustana olisi jokin muu kuin Facebook. 

Vierailija
19/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No tämäkin kertoo lähinnä vain kaveripiiristäsi. Kertoo siis siitä, että heille some on kiinnostavampaa kuin sun juttusi. Miksi olet tällaisten ihmisten kaveri? Jos taas kaverisi ovat vain luureihinsa addiktoituneita, keksikää jotain sellaista tekemistä, missä tarvitaan molempia käsiä tai ei muuten voi olla koko ajan luuri kädessä. 

Vierailija
20/54 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on lähinnä ajanhukkaa. Jää energiaa kaikenlaiseen muuhun, kun irtisanoutuu koko touhusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän