Olen 43-vuotias ja asun vuokralla kaupungin kerrostalossa. Masentaa.
Kuusivuotiaan tytön äippä. Pienituloinen yksinhuoltaja. Haaveena omakotitalo. Mutta ei taida haave toteutua tämän elämän aikana. En ainakaan keksi miten. Opintolainaakin kakskyttonnia.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin asun kaupungin kerrostalossa, ei masenna yhtään. Kiva kämppä ja edullinen vuokra.
Minäkin viihdyin aiemmin erinomaisesti eikä tosiaan masentanut yhtään. Oli rauhallista ja mukavaa.
Mutta nyt parin viime vuoden aikana tilanne on muuttunut erittäin huonoksi. Syy siihen on etninen nuorisojengi mikä vandalisoi ja pitää lähiympäristöä pelon vallassa.
Tämä on ihan kamalaa. Ennen oli niin rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa kytätään toisten elämää ja naureskellaan toisten asumiselle. Ei näin tehdä edes Jenkeissä, jossa porukkaa asuu kaduilla. Ihan ihmeellistä!
Itsekin olen asunut kaupungin asunnossa. Monesti tuntuu että siellä oli parempaa asua mitä tässä omassa kerrostaloasunnossa. Vuokra oli vain kympin kalliimpi mitä nykyisen asunnon vastike, sisältäen veden, pesulan ja saunan. Naapurit olivat myös ihan ok. Tokihan tämä nykyinen asuntoni on joku pv mun oma, mutta vedestä ja saunasta saa maksaa + sitten lainanlyhennystä vielä 22 vuotta + yhtiölaina...
Ei ole missään tapauksessa ilkeilyä, ihan hyvällä tahdolla seuraavaa: tulee uusia remontteja, uusia yhtiölainoja. Asunto tietenkin tulee omaksi ja on sun pääomaa, mutta lainat ja maksut jatkuvat. Tiedän koska olen kohta maksanut asuntoni kahteen kertaan. Yhtiövastikkeeni on suurempi kuin kadun toisella puolella olevilla kaupungin asunnoissa asuvilla on vuokraa vastaavilla neliöillä. Voi sitä huutoa ja vaikerrusta kun joutuivat hetkeksi evakkoon remontin alta kaikilla ilmaispalveluilla palveltuina. Toinen valitusvirsi lähti soimaan kun vuokra nousi 0,20 euroa neliö. Sillä summalla kun sai ainoastaan uuden keittiön ja kylpyhuoneen lattialämmityksellä sekä täysremontin muun asunnon pintoihin. Hissit rakennettiin myös. En voi kuin hämmästellä tätä tyytymättömyyttä.
Juuri siitä syystä, että kerrostaloasunto kuuluu aina siihen taloyhtiöön, en sitä ikinä ostaisi. Miksi et ole myynyt asuntoasi, vaan "maksanut kahteen kertaan"? Miksi et ole ostanut kerrostaloasunnon sijasta taloa?
Siitä, ettemme omista pesukoneita. Pyykit hoituvat kätevästi talon pyykkituvassa ja astiat tiskataan käsin samoin tein. Taloyhtiön järeät pesukoneet ja kuivurit hajoavat harvoin ja niiden huolto on ripeää. Elämäntapamme on minimalistinen, joten arjen puhteet olemme tehneet hyvin yksinkertaisiksi ja helppohoitoisiksi. Vähemmän on enemmän. Elämässä on aikaa sellaiseen, josta todella nautimme, kuten harrastuksiin ja opiskeluun työn ohessa. Emme myöskään omista autoa hyvän joukkoliikenteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme nelikymppinen, keskituloinen ja lapseton pariskunta. Asutaan kaupungin edullisessa vuokra-asunnossa hyvällä sijainnilla. Olemme tyytyväisiä, emmekä kaipaa muualle. Vuokralla on helppo asua, asuinpaikka on mukava ja huolto pelaa hyvin. Kuukausittain rahaa säästyy mukavasti, eikä pesukoneen laukeaminen tai putkiremontti kurkistele kulman takana. Asuminen ei ole meille status-kysymys.
Mistä sen voi tietää ettei pesukoneen laukeaminen kurkistele kulman takana?
M51
Itse saman ikäinen ja toivon että saisin kaupungilta kämpän. No such luck. Meinaatko että kaikkien 43-vuotiaiden yksinhuoltajien pitäisi pystyä asumaan omakotitalossa.
Tottakai maksamme asumisen kulut niin remontit kuin pyykkituvatkin vuokrassamme. En ole väittänyt asumista ilmaiseksi, vaan edulliseksi. Maksan mielelläni siitä, että vuokranantaja hoitaa kaiken puolestamme. Maksamme vuokran ja se riittää sekä olemme vapaita myös lähtemään tästä milloin vain irtisanomisajan puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme nelikymppinen, keskituloinen ja lapseton pariskunta. Asutaan kaupungin edullisessa vuokra-asunnossa hyvällä sijainnilla. Olemme tyytyväisiä, emmekä kaipaa muualle. Vuokralla on helppo asua, asuinpaikka on mukava ja huolto pelaa hyvin. Kuukausittain rahaa säästyy mukavasti, eikä pesukoneen laukeaminen tai putkiremontti kurkistele kulman takana. Asuminen ei ole meille status-kysymys.
Kyllä putkiremontti tulee kaupungin vuokra-asuntoihinkin. Kuka ne maksaa ellei vuokralainen?
Maksatte myös pesutuvasta vuokrassanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa kytätään toisten elämää ja naureskellaan toisten asumiselle. Ei näin tehdä edes Jenkeissä, jossa porukkaa asuu kaduilla. Ihan ihmeellistä!
Itsekin olen asunut kaupungin asunnossa. Monesti tuntuu että siellä oli parempaa asua mitä tässä omassa kerrostaloasunnossa. Vuokra oli vain kympin kalliimpi mitä nykyisen asunnon vastike, sisältäen veden, pesulan ja saunan. Naapurit olivat myös ihan ok. Tokihan tämä nykyinen asuntoni on joku pv mun oma, mutta vedestä ja saunasta saa maksaa + sitten lainanlyhennystä vielä 22 vuotta + yhtiölaina...
Ei ole missään tapauksessa ilkeilyä, ihan hyvällä tahdolla seuraavaa: tulee uusia remontteja, uusia yhtiölainoja. Asunto tietenkin tulee omaksi ja on sun pääomaa, mutta lainat ja maksut jatkuvat. Tiedän koska olen kohta maksanut asuntoni kahteen kertaan. Yhtiövastikkeeni on suurempi kuin kadun toisella puolella olevilla kaupungin asunnoissa asuvilla on vuokraa vastaavilla neliöillä. Voi sitä huutoa ja vaikerrusta kun joutuivat hetkeksi evakkoon remontin alta kaikilla ilmaispalveluilla palveltuina. Toinen valitusvirsi lähti soimaan kun vuokra nousi 0,20 euroa neliö. Sillä summalla kun sai ainoastaan uuden keittiön ja kylpyhuoneen lattialämmityksellä sekä täysremontin muun asunnon pintoihin. Hissit rakennettiin myös. En voi kuin hämmästellä tätä tyytymättömyyttä.
Juuri siitä syystä, että kerrostaloasunto kuuluu aina siihen taloyhtiöön, en sitä ikinä ostaisi. Miksi et ole myynyt asuntoasi, vaan "maksanut kahteen kertaan"? Miksi et ole ostanut kerrostaloasunnon sijasta taloa?
Kysyt miksen ole ostanut taloa? Olen ostanut talon maaseudulta, se on minulla vapaa-ajan käytössä. Ja olen myynyt kerrostaloasunnon ja ostanut uuden kolme kertaa. Aina vaan tulee taloyhtiön remontteja eteen. Eipä taida sellaista taloyhtiötä olla missä ei kunnostettaisi. Kaupungin asunnoissahan asukkaat eivät joudu remonteista maksamaan kuin symbolisen summan. Oliko se 0,20 per neliömetri / kk
Mä olen 38, asun vuokralla, en tosin kaupungin kämpässä eikä haittaa yhtään. Olen elänyt aikoinaan ok-talossa asuntolaina niskassa eikä ole ikävä. Nyt mulla on vapaus muuttaa milloin haluan, ei pihatöitä, järjettömiä laskuja, talon huoltoa jne. En ymmärrä mitä niin upeaa omakotitalossa on. Jos niin masentaa nykyinen asunto niin muuta toiseen. Vuokra-asuntojakin on monenlaisia.
Kaupungin asunnoissa asuminen on sosiaalisesti tuettua ja siksi edullista. Olisi hyvä jos tätä asumismuotoa lisättäisiin. Nostaisi monen elintasoa eikä vain harvojen ja valittujen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin asun kaupungin kerrostalossa, ei masenna yhtään. Kiva kämppä ja edullinen vuokra.
Minäkin viihdyin aiemmin erinomaisesti eikä tosiaan masentanut yhtään. Oli rauhallista ja mukavaa.
Mutta nyt parin viime vuoden aikana tilanne on muuttunut erittäin huonoksi. Syy siihen on etninen nuorisojengi mikä vandalisoi ja pitää lähiympäristöä pelon vallassa.
Tämä on ihan kamalaa. Ennen oli niin rauhallista.
He lienevät samaa jenkiä jotka ammuskelivat Narinkkatorilla raketteja vaakatasoon viattomia ihmisiä päin.
Jos stadissa saisi kaupungin asunnon niin se olisi lottovoitto. Vuokrat on niin paljon halvempia kuin muuten. Omia lapsia olen kehottanut hakemaan suoraan kun muuttavat pois, niin on vielä jotain jakoa saadakin.
Älä keskity siihen mikä estää vaan siihen mitä haluat.